Ecover verliest vegan logo

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Veg_eric

Ecover verliest vegan logo

Bericht door Veg_eric » zo aug 05, 2007 19:41

http://www.vegansociety.com/phpws/index ... ANN_id=112
To establish the impact on the aquatic environment Ecover uses aquatic toxicity testing which uses water fleas (Daphnia), as they are present throughout the world in any freshwater system. As far as Ecover is aware there are no alternative tests available that will more accurately measure the impact of cleaning products on the aquatic environment. Ecover far exceeds the EU definition on what constitutes animal testing as Daphnia are invertebrates. The EU definition defines animal testing as the use of vertebrates, past a specified embryonic stage, (or larval stage in the case of fish and amphibians).

Ecover also uses a red blood cell test (Invittox RBC) on a non-systematic basis that uses blood from rabbit farming to test the effect of detergents on mucus membranes (to test skin compatibility).This test is used only in those cases where alternative testing methods are unavailable. Given the shortage of human red blood cells Ecover believes the use of human blood would be unethical. However, as alternative testing methods are continuously investigated, Ecover is confident that the RBC test shall become obsolete over the next few years. The Managing Director of Ecover has stated that if blood is needed for this test in the future he will donate his own blood!

Ecover continually strives to improve its product range against all of their exacting criteria. To achieve this, Ecover is continually developing and testing new ingredients. Ecover do not perform those tests on animals and employ alternative methods. For those ingredients to be included in a product, ingredient suppliers are forced by international law to prove their innocuity.
The introduction of a fixed cut off date at this stage would prevent Ecover from using these new ingredients and advances in their products which are developed in order to further benefit the environment. This is because a fixed cut off date prevents a company from introducing any ingredients that have been developed after this date. Ecover believes that by operating the five year rolling rule, by default, we are upholding our beliefs ? we are honest and integral in our approach and will continue to pioneer for the future.

The Vegan Society does not permit the use of the five year rolling rule for Trademarked products and so would not permit any ingredients to be sourced under this system.

Ecover respects the values of the Vegan Society and its members. Yet, as part of the company?s core values, Ecover owes its customers transparency and will continue to hold on to its principles as it has done so for the past 27 years. Thus, our organizations have mutually decided to disagree on these points of principle and consequently, Ecover shall no longer carry the Vegan Trademark. However the Society is happy to let Ecover use existing stocks of packaging printed with our logo.

The Vegan Society assures its members that we will not compromise on our criteria for Trademark registration.
We hope that Ecover will continue to develop non-animal test methods and environmentally sound products which will enable us to work together again in the future.
Als ik het goed begrijp, dan hanteert de vegan society een vaste datum, waarna niet meer op dieren of met dieren getest mag worden, en Ecover gebruikt een termijn van vijf jaar.

In ieder geval voldoet Ecover dus niet meer aan de normen die de vegan society hanteert voor vegan / niet op of met dieren getest.

Wesley

Bericht door Wesley » zo aug 05, 2007 20:45

Dat meen je toch niet! Ecover is de enige betaalbare vegan douchegel en shampoo hier in de buurt :cry:

jet
Moderator
Leefwijze: veganist

Bericht door jet » ma aug 06, 2007 14:25

Binnenkort maar weer eens een nieuw merk proberen dan (ik Ecover ook nog wel lekker ruiken enzo, ik bedoel, een shampoo die stinkt is ook niet wat)

Wesley

Bericht door Wesley » ma aug 06, 2007 14:34

jet schreef:Binnenkort maar weer eens een nieuw merk proberen dan (ik Ecover ook nog wel lekker ruiken enzo, ik bedoel, een shampoo die stinkt is ook niet wat)
Ik denk dat Lavera-gedoe wel lekker ruikt, maar vind ik dan weer t? duur.
Mss Weleda?

Tijmetje
Contacteer:

Bericht door Tijmetje » ma aug 06, 2007 14:54

Tijd voor No-Poo?

Zelf gebruik ik graag Urtekram shampoo en dat gaat bij mij best lang mee. Maar ik was mijn haar niet iedere dag.

jet
Moderator

Bericht door jet » ma aug 06, 2007 15:07

Urtekram heb ik ook wel eens gebruikt, ging bij mij ook lang mee, en rook prima, maar ik was mijn haar ook niet elke dag.
De rest hier in huis wel, en die gebruiken vrij veel, dus dan wordt het gelijk een prijzige boel.....

jet
Moderator

Bericht door jet » ma aug 06, 2007 15:15

dat no-poo lijkt me wel een fijn idee, eens kijken of ik ze hier daar aan kan krijgen (vrees van niet, maar je weet het nooit).
De kruiden heb ik toch al staan, baking soda heb ik ook, dus dat wordt lekker experimenteren! :carro:

Ineke

Bericht door Ineke » ma aug 20, 2007 15:17

Ik had toevallig al Ecolino waspoeder gekocht omdat het lekker ruikt ECO en vegan is, of omdat ik het voelde dat er iets niet meer klopte want ik had het stukje nog niet gelezen, maar dacht nog Ecover heeft een 'cleanere' fabriek (gesloten watersysteem, grasdak etc.) jammer dat het zo loopt; ze zijn toch niet verplicht of zo om het te testen of wel? want dan moeten de andere het ook.
Maybe There's a world where we don't have to run, And maybe There's a time we'll call our own Livin' free in harmony and majesty . . . Uit: Maybe van Thom Pace http://www.youtube.com/watch?v=z9VgJAdMTZc

Ineke

Bericht door Ineke » ma aug 20, 2007 15:33

Tot voor kort gebrukte ik Herbelle, die was erg goed, maar die is erg duur geworden ?9,95 of zoiets, omdat ie voortaan 100% biologisch is, vroeger 80%, maar dat is me echt te duur, dus maar Urthekram gekocht maar die vind ik niet zo goed, ik was mijn haren iedere dag maar als ik ze dan niet twee keer achter elkaar was beginnen ze gewoon te plakken.
Nu denk opeens ik als ik ze met Herbelle maar ??n keer hoeft te wassen ben ik net zo goedkoop uit... maar het is meer het psychologisch effect denk . . . de prijs . . .all the same... hij is waar ik woon als uit het assortiment gehaald. :?
Maybe There's a world where we don't have to run, And maybe There's a time we'll call our own Livin' free in harmony and majesty . . . Uit: Maybe van Thom Pace http://www.youtube.com/watch?v=z9VgJAdMTZc

Billie&Bollie

Bericht door Billie&Bollie » ma aug 20, 2007 16:03

Ik was eigenlijk niet tevreden over urtekram, ik heb veel van lavera en ben daar erg tevreden over.
Wat betreft wasmiddel, afwasprodukt, wcprodukt,... gebruikte ik al jaren ecover en zit nu dus met een probleem :( Over het vloeibaar van ecover was ik niet tevreden: mijn was rook niet fris, dus hier had ik pas sonett vloeibaar wasmiddel gekocht: is plantaardig en niet op dieren getest maar duurder dan ecover. Ze hebben twee produkten die niet plantaardig zijn, nl: de wolkuur, dat lanoline uit schapenwol bevat en de ossengalzeep, die gewonnen word uit biologisch en biodynamisch gehouden runderen. De rest is wel plantaardig, ik had hier onlangs een mailtje over gestuurd naar sonett en heb een deftig antwoord teruggekregen.
Froggy is misschien ook nog een optie: maar in hoeverre dierproefvrij te vertrouwen is en of het plantaardig is weet ik nog niet. Heeft iemand anders hier meer info over?
En Ecolino, is dat vegan en dierproefvrij? Dat wist ik nog niet.

Billie&Bollie

Bericht door Billie&Bollie » ma aug 20, 2007 16:19

Ondertussen heb ik eens op de website van eco lino gekeken en ze hebben zelfs vegan keurmerk! Nu alleen nog een winkel vinden die het verkoopt!

Ineke

Bericht door Ineke » ma aug 20, 2007 16:29

Ecolino wasmiddel ruikt ook heel lekker vind ik :bloemie:

Vegan_guest

Bericht door Vegan_guest » ma aug 20, 2007 16:52

Marla

Re: Ecover verliest vegan logo

Bericht door Marla » vr jun 20, 2008 13:28

Ik haal dit topic nog maar eens naar boven.
Laatst namelijk Ecolino aangeschaft (wasverzachter) en ik vond het erg lekker ruiken dus was helemaal enthousiast dat ik eindelijk een goede vervanger voor Ecover had gevonden.
Net was ik in de winkel om het waspoeder aan te schaffen en omdat ik wist dat Ecolino ook uit België kwam, ging ik het adres voor de grap eens vergelijken met dat van Ecover en je raad het al: precies hetzelfde.
Ik weet niet zo goed wat ik hiervan moet vinden, is het gewoon hetzelfde bedrijf? Is het een truc van Ecover om onder een andere naam wel het Vegan keurmerk te behouden, of ben ik te paranoïde als ik dat denk? Op die manier zou Ecover zelf namelijk gewoon dingen kunnen testen en die gebruiken voor dat andere merk....

Framboos

Bericht door Framboos » vr jun 20, 2008 14:02

Marla

Bericht door Marla » vr jun 20, 2008 14:10

Ok dank je wel!
Op zoek naar een andere vervanger dus....

Edit: nog een leuk 'weetje' : de eigenaar van Ecover is tevens een hoge pief bij Group 4 Falck, het een na grootste security bedrijf ter wereld. Zij zijn oa verantwoordelijk voor het bewaken van de gevangenen op Guantanamo bay ......

Tijmetje
Contacteer:

Bericht door Tijmetje » wo jun 25, 2008 21:43

Huh. Interessant.
Misschien toch maar eens gaan uitkijken naar een ander was- en afwas middel... Ik kan mij herinneren dat ik Sonett hier ook heb gezien.

Marla

Bericht door Marla » wo jul 09, 2008 13:39

Heeft iemand ervaring met de producten van Froggy? Het zou gewoon verkrijgbaar moeten zijn in de supermarkt maar ik heb het nog nooit gezien. Hun producten zijn niet op dieren getest in ieder geval, en ik zag ook ergens staan dat ze geen dierlijke ingredienten bevatten.

xjudithx

Bericht door xjudithx » wo jul 09, 2008 13:52

Marla schreef:Heeft iemand ervaring met de producten van Froggy? Het zou gewoon verkrijgbaar moeten zijn in de supermarkt maar ik heb het nog nooit gezien. Hun producten zijn niet op dieren getest in ieder geval, en ik zag ook ergens staan dat ze geen dierlijke ingredienten bevatten.
Ja, wij hebben Froggy wasmiddel en zijn naar Duitsland (Kleve) gegaan om het te kopen. In NL kom ik heel af en toe wat van Froggy tegen. Meestal zijn dat restpartijen.

Marla

Bericht door Marla » wo jul 09, 2008 14:01

Ben je er tevreden over? Ik zag dat het ook te bestellen is via een site, helaas niet alle producten maar in ieder geval wel een aantal. Ik heb via de Froggy site een overzicht aangevraagd om te zien waar de dichtstbijzijnde leveranciers zitten, ik hoop dat er wat tussen zit.

Plaats reactie