Vegetarisch broodje Ah blijkt niet vegetarisch te zijn

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Willem II

Bericht door Willem II » di jul 31, 2007 11:36

Veg_eric schreef:
Het zal wel aan mij liggen, maar ik begrijp het "drama" niet zo goed.

Voor vegetarische "problemen" kun je beter aankloppen bij de vegetariersbond volgens mij. http://www.vegetariers.nl/

Voor veganisten zijn er wel meer "oorspronkelijke vleesproducten" waar geen vegan alternatief voor is. Ik kan heel goed zonder broodje bapoa of bacon en noem maar op.
Het drama is dat Ah iets verkoopt dat zogezegd vegetarisch is, maar het niet is. Ik hoef zelf ook zonodig niet iets in die stijl, maar als je zegt dat iets vegetarisch is, dan hoort dat zo te zijn. Als je als vegetari?r denkt, dat lijkt wel interessant dat eet ik eens, en achteraf blijkt dat je vlees hebt gegeten is dat niet interessant. Verder hoef ik niet altijd direct bij de vegetari?rsbond aan te kloppen, jullie kunnen toch ook wel eens een keer actie ondernemen, niet dan? Dat is ook de strijd tegen het dierenleed. Dit valt onder de kop vegetarisme toegankelijk maken voor beginners. Maar als je het niet snapt vind ik het toch nog knap dat je zowiezo vegetari?r bent geworden. Das dan toeval of wat?

Veg_eric

Bericht door Veg_eric » za aug 04, 2007 9:53

Willem II schreef: Maar als je het niet snapt vind ik het toch nog knap dat je zowiezo vegetari?r bent geworden. Das dan toeval of wat?
Ik ben geen vegetari?r ;)

Iets met D3 er in, is gewoon vegetarisch.

Je fixeert je een beetje teveel op het idee dat D3 mogelijk uit vis gewonnen kan worden, en je negeert dat D3 in 99% van de gevallen uit wolvet komt.

Misschien moet je zelf nog maar eens uitzoeken waar "vegetarisch" precies voor staat?

Willem II

Bericht door Willem II » za aug 04, 2007 18:59

veg_eric schreef:Last quote does not exists!
Ten eerste, reik me maar de sites aan waar dat staat dan geloof ik je direct. Ten tweede vind ik dode schapen ook niet vegetarisch. Ze worden niet direct gedood voor de wol, maar zonder gedode schapen is er geen wol en zonder wol zijn er geen gedode schapen. Zal wel boven je pet gaan waarschijnlijk, anders zou je dat al uit het hele voorgaande verhaal begrepen hebben. Maar ja, sommige mensen kunnen goed wijzen naar een ander, zo van , ik dood geen dieren want ik ben vegetari?r, dan wel vergetend dat het gebruik van melk eieren en wol ook leidt tot lijden en een voortijdige dood van dieren. Het was zo, dacht ik toch, dat je vegetari?r werd met het idee dat je geen bijdrage meer zou leveren aan het lijden en de dood van het dier. Sorry als ik je uit de droom help, maar melk leidt tot de dood van het kalf, (en lijden van de koe, kwijtraken van het kalf, en in melk zit een zeker percentage etter, dat is van de door teveel melken onstekende uiers, lijkt me ook niet fijn) eieren leidt tot een gruwelijke dood van de haantjes (tja, opvreters hebben ze niks aan, haantjes leggen geen eieren, en ze gaan levend in de gehaktmolen, voor de eieren van de vegetari?r). En wol zorgt ervoor dat de schapen een kort en gruwelijk leven hebben, dan weken op een schip zonder eten naar Isra?l op een schip gezet, daar uren in containers in de zon staan, om daarna gruwelijk gedood worden door middel van het doorsnijden van hun keel. Wol is slechts een onderdeel van het proces dat naar de dood en lijden leidt, het een gaat niet zonder het ander. Dus, indirect wordt voor het wolvet ook gedood. Volgens Van Dalen wel vegetarisch, moreel niet vegetarisch.

Maar buiten dat alles en zoals ik al vroeg, kom maar met sites waar de cijfers van de D3 productie op staan. Waar haal je die 99 o/o vandaan? Geef de site dan. Ik heb je sites gegeven waarin staat dat het een zowel als het ander mogelijk is, geef jij dan de site waarin volgens jou 99 o/o staat.

Je wilt het jezelf gewoon makkelijk maken, niet dan? Liever niet over nadenken, kun je eigenlijk moreel gezien net zo goed vlees gaan eten. Een vleeskoe heeft het nog redelijk en maar enkele maanden, kan dus ook maar enkele maanden lijden. Lekker eten en zo, staan vaak nog buiten op het land. een melkkoe daarentegen moet werken voor de kost, leeft en lijdt 6 jaar (waar ze normaal 20 zou kunnen leven), verliest 5 kalveren, ieder jaar een kalf die ofwel tot vleeskoe ofwel tot melkkoe opgevoed wordt, want zonder (vlees)kalf geen melk, en dus wordt ze ieder jaar kunstmatig ge?nsemineerd. En ieder keer met het verlies van het kalf een paar dagen loeien tot de stem breekt.Een stier ziet ze niet, normaal krijgt ze ook maar eens in de 3 jaar een kalf. Maar wij stoppen ze vol met jong ieder jaar en pakken die dan ook ieder jaar af. Ik snap eigenlijk niet dat je vegetari?r bent, is dat gewoon omdat het mode is, of heb je er ook een echt etisch doel mee? Of omdat je vriend of vriendin vegetari?r is? Of misschien zijn je ouders het wel. Maar als ik je zo hoor, ben je niet echt op de hoogte van wat er gebeurt en dat ook vegetarisme evengoed voor de dood van de dieren zorgt. Het is natuurlijk al een stap, en ik zou normaal ook niet zo sarcastisch zijn, maar met je blijvend aandringen dat D3 vegetarisch is, terwijl je dat niet staaft met bewijzen en het hele verhaal over de lijdende en het voor wol gedode schaap niet (wilt?) begrijpen wordt ik wel een beetje ongeduldig, ik ben ook maar een mens hoor.

Rick
Site Admin
Leefwijze: veganist

Bericht door Rick » za aug 04, 2007 20:49

Willem II schreef:Last quote does not exists!
Ik denk dat je Veg_eric niet helemaal begrijpt of wilt begrijpen.
Hij is geen vegetarier zegt hij. En dat komt, neem ik aan, omdat hij zichzelf veganist noemt.

De toon die je aanslaat in je hele stuk vind ik erg vervelend.

Je hele betoog is bovendien voor, volgens mij, de meeste veganisten totaal overbodig.
Het verschil tussen vegetarisme en veganisme lijkt mij vrij duidelijk:
Vegetarisme: geen gebruik van producten waarvoor dieren noodzakelijk gedood moeten worden.
Veganisme: geen gebruik van dierlijke producten.
Dat er indirect allemaal dieren gedood worden voor producten als melk, eieren en wol, dat hoef je geen enkele veganist te vertellen.

vitamine D3 wordt veelal gelijk gesteld aan wolvet. Mogelijk dat het ook nog op andere manieren verkregen wordt. Voor zover ik weet, gaat vrijwel iedere veganist er echter vanuit dat D3 vrijwel altijd uit wolvet gewonnen wordt. Als jij denkt dat het anders zit, denk ik dat de bewijslast bij jou ligt, en niet bij Veg_eric.

En nogmaals: een wat vriendelijkere toon zou geen kwaad kunnen. Als veganisten, bijna-veganisten en vegetariers streven we denk ik veelal in hoofdlijnen dezelfde doelen na. Verlies dat niet uit het oog. Zo'n vijandig berichtje draagt nou niet echt bij aan het verwezenlijke van ons gezamelijke doel, eerder juist het tegenovergestelde en dat zou toch jammer zijn.

jet
Moderator

Bericht door jet » zo aug 05, 2007 9:12

Go Rick :worshippy:

Forums (en emails, en dergelijke) zijn lastig, in de zin dat je ondanks smileys en dergelijke toch vaak niet precies de intonatie juist kunt krijgen. De meeste 'ruzies' die ik hier zie zijn dan ook vaak miscommunicaties. En dat is jammer omdat we inderdaad vaak wel hetzelfde bedoelen, alleen het anders 'zeggen'.

In feite zeg ik nu ook weer min of meer hetzelfde als Rick, waarom zit ik dit dan te tiepen?

</wijsneusmode>

Willem II

Bericht door Willem II » zo aug 05, 2007 11:58

Sorry, maar het probleem ligt hem gewoon in het feit dat een persoon met stelligheid beweert dat die Vit D3 voor 99 o/o uit wolvet komt terwijl ik daar helemaal niets over heb gevonden. Wel dat het uit beide kan komen. Ik heb dus al een keer gezegd dat we allebei gelijk hadden, en dat het er in dit geval om ging dat bij Ah broodje Bapao niet duidelijk was waar het dan vandaan kwam. Dan moet je niet doorgaan dat het voor 99 o/o van wolvet komt, tenzij je dat kunt bewijzen. De hieronderstaande sites zijn geen bewijzen, ze tonen alleen aan dat je niet kunt zeggen het komt voor het grootste deel uit het een of uit het ander. Allebei is mogelijk, en dat was hetgeen waar het omging. Verder wil ik zeggen dat als je inhaakt op een discussie, omdat je je irriteert aan de toon, dat je dan van het begin af aan bekijkt hoe het zo ver heeft kunnen komen, en niet direct partij trekt voor iemand, alleen omdat je zijn voedingswijze kent. Mijn probleem is op zo'n moment de halsstarigheid waarmee je iets beweert wat je niet kunt aantonen. Daardoor ontstaat dan bij mij het id? dat zo iemand zich voor het gebruik van D3 wil verontschuldigen. Noch hij, noch ik kan met bewijzen komen waaruit blijkt dat vit D3 voornamelijk uit vis of wolvet komt. En dan houden we het erop dat het uit allebei kan komen, want dat is wel aan te tonen. Wat is er mis mee, om tot die conclusie te komen? Misschien was mijn toon niet zo vriendelijk, en dat spijt me dan, maar waarom blijft iemand doorgaan op iets wat hij niet zeker weet? Waarom niet gewoon toegeven dat het gewoon een twijfelgeval is? En daar ging het ook met het broodje Bapao om, dat de oorsprong niet zeker is. Waarom dan een strijd om het broodje toch vegetarisch te krijgen, terwijl we het niet weten, en AH ook niet? Dat was mijn hele punt waarom ik dan nijdig wordt. Ik probeer iets uit te zoeken, te zorgen dat iets zuiver is, en degene die mij zouden moeten steunen, de dierenrechtenmensen, gaan me afvallen. Dat is waar ik over val joh, dat is het hele probleem. Zouden we nu nog eens opnieuw kunnen beginnen en samen strijden tegen misbruik van dieren?

Als er enkel vitamine D3 vermeld staat, dan kan dat verkregen zijn uit wolvet (schapenwol) of visolie.
http://www.goedgeweten.be/ingredienten/lanoline/
http://www.goedgeweten.be/ingredienten/visolie/

De informatie;
Vitamine D wordt in de huid gevormd onder invloed van de zon (met vorming
van vitamine DB, synoniem colecalciferol), maar is in mindere mate ook
afkomstig uit de voeding (vitamine D2, synoniem ergocalciferol, van
plantaardige oorsprong, en vitamine D3 van dierlijke oorsprong, bv. vette
vis; sommige voedingswaren, bv. bepaalde margarines en kunstmelken voor
kinderen, zijn aangerijkt met vitamine D).
http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuse ... rt_id=4330

Krachtiger, veiliger en milieuvriendelijker dan reguliere visolie. Dat is Neptune Krill Oil (NKO?), de nieuwe omega-3 generatie. Neptune Krill Oil is anders dan gewone visolie. De omega-3 vetzuren in gewone visolie zijn triglyceriden, maar de omega-3 vetzuren in Neptune Krill Oil (NKO?) zitten in een fosfolipidencomplex. Fosfolipiden vormen het skelet van alle dierlijke lichaamscellen. Daardoor neemt het lichaam de omega-3 vetzuren in NKO? beter op.
http://www.pasioingredients.com/product ... oductID=90

De vorm die voor ons het nuttigst is, is D3. De vitamine D3 vorm die Pasio levert, is uit gezuiverde visleverolie gewonnen en bevat geen vitamine A. Deze vetoplosbare cholecalciferol wordt in de nieren omgezet in calcitrol. Calcitrol zorgt voor de opname van kalk (calcium) en fosfor, stimuleert ook de aanmaak van osteocalcine, een belangrijk eiwit dat essentieel is voor groei en onderhoud van sterke botten. Daarnaast zorgt calcitrol ook voor een goede celfunctie, inclusief cellen in de prostaat en longblaasjes*

http://www.pasioingredients.com/product ... oductID=94

Samenstelling:
Kabeljauwleverolie 145 milligram,
Heilbotleverolie 125 milligram,
waarvan:
Vitamine A 1200 ?g (4000 IE)
Vitamine D3 10 ?g (400 IE)

Ingredi?nten:
Visleverolie (van kabeljauw en heilbot), gelatine, glycerine, water.
http://www.derooderoos.com/catalog/prod ... ts_id=3088

D3 is een pro-vitamine afkomstig uit levertraan of lanoline. Lanoline bevat lanosterol, een voorloper van cholesterol dat weer een voorloper van vitamine D is. Vitamine D is eigenlijk geen vitamine maar een hormoon dat onder invloed van zonlicht in de huid wordt aangemaakt uit door de lever voorbewerkte vetstoffen. Gebrek aan zonlicht kan dan ook een vitamine D tekort veroorzaken. Om dat te voorkomen bevatten vooral kunstboters zoals margarines D3. Een veganistisch alternatief voor D3 is D2. D2 wordt onttrokken aan schimmels, gisten en paddestoelen. De 'gewone' margarines van Wajang, M?nsterland, Natufood, Provamel en Biona en de bak- en braadproducten van Natufood en Fertilia bevatten D2 of helemaal geen pro-vitamine D, en bovendien ook geen andere hulpstoffen van dierlijke herkomst. Er zijn al met al twee veganistische manieren om uw lichaam van de juiste bouwstoffen te voorzien voor de aanmaak van vitamine D: een goede, gevarieerde voeding gecombineerd met voldoende daglicht of een vitamine D2 supplement.

http://www.wereldveganismedag.nl/wvd_n/ ... c_2002.htm

De beurs vindt dus plaats op zaterdag 2 November en de workshop start om 13:30u. Dit jaar is het centrale onderwerp paddestoelen en wat je daar zoal mee kunt bereiden. We nemen diverse soorten paddestoelen eens goed onder de loep. Tevens besteden we aandacht aan vitamine D3, die bij zuiver plantaardig koken gemeden moet worden, omdat deze vitamine altijd van dierlijke herkomst is (meestal gewonnen uit wolvet of visleverolie). D3 zit met name in margarines. Op de workshop bereiden we een Shii-Take-Ragout en we behandelen het bereiden van een Paddestoelen-P?t?. Beide gerechten kunnen uiteraard geproefd worden door de deelnemers

http://www.lekkerplantaardig.net/_disc1/00000014.htm

Groentjes,
Willem

Veg_eric

Bericht door Veg_eric » zo aug 05, 2007 14:31

http://www.vegetariers.nl/vegetarisme.asp
Vegetarisme, het niet eten van vlees, vis, schaaldieren en gevogelte, bestaat al eeuwenlang. Pythagoras en zijn leerlingen waren reeds bekend met de vegetarische voeding en ook het feit dat de NVB al sinds 1894 bestaat, geeft aan dat vegetarisme verre van een trend is.
sinds 1894, dus die moeten wel weten wat vegetarisme en vegetarisch in houd ;)

Indirect lijden van dieren is (volgens mij) niet zo heel belangrijk voor vegetariers, velen dragen tenslotte leren schoenen, en ik vraag me af hoeveel van de vegetariers alleen maar vegetarische kaas eten.

http://www.vegsoc.org/info/whatis.html
We define a vegetarian as someone living on a diet of grains, pulses, nuts, seeds, vegetables and fruits, with or without the use of dairy products and eggs. A vegetarian does not eat any meat, poultry, game, fish, shellfish or crustacea, or slaughter by-products.
De engelse definitie van vegetarier sluit wel het gebruik van leer uit, maar wol is niet echt een gevolg van slacht, dus "ok" voor hun.

Conclusie : zo lang je het dier niet dood maakt is het ok voor vegetariers.

Vitamine D:
Willem II schreef: D3 is een pro-vitamine afkomstig uit levertraan of lanoline.
Levertraan wordt uit walvissen gehaald, daarvan is de vangst beperkt, en is dus niet de hoofdbron voor commericeel vitamine D

Het is meer logisch dat vis die verwerkt word tot vitamine D, verwerkt wordt tot "gezondheidsproducten" zoals de supplementen van de pillenboer waar je naar linkt. Zeker met de huidige omega vetzuren hype.

Ik heb bronnen waar vermeld wordt dat de meeste D3 gewonnen wordt uit wol :

http://vitamind.ucr.edu/milk.html
The commercial production of vitamin D3 is completely dependent on the availability of either 7-dehydrocholesterol or cholesterol. 7-Dehydrocholesterol can be obtained via organic solvent extraction of animal skins (cow, pig or sheep) followed by an extensive purification. Cholesterol typically is extracted from the lanolin of sheep wool and after thorough purification and crystallization can be converted via a laborious chemical synthesis into 7-dehydrocholesterol. It should be appreciated that once chemically pure, crystalline 7-dehydrocholesterol has been obtained, it is impossible to use any chemical or biological tests or procedures to determine the original source (sheep lanolin, pig skin, cow skin, etc.) of the cholesterol or 7-dehydrocholesterol.
http://en.wikipedia.org/wiki/Cholecalciferol
Cholecalciferol is the form of vitamin D normally added during fortification of foods. Cholecalciferol is produced industrially by the irradiation of 7-dehydrocholesterol extracted from lanolin found in sheep's wool.
Willem II schreef:Mijn probleem is op zo'n moment de halsstarigheid waarmee je iets beweert wat je niet kunt aantonen.

Noch hij, noch ik kan met bewijzen komen waaruit blijkt dat vit D3 voornamelijk uit vis of wolvet komt. En dan houden we het erop dat het uit allebei kan komen, want dat is wel aan te tonen. Wat is er mis mee, om tot die conclusie te komen?
Wat is er mis mee om tot de conclusie te komen dat gezien de hoeveelheden, en financie?le redenen, aan te nemen dat het overgrote deel van D3 wel uit wolvet zal komen?

Ik kan me niet voorstellen dat ze van kleine visjes echt de lever apart gaan uitsnijden voor de vitamine productie, dat wordt te kostbaar, en zoveel walvissen vangen ze tegenwoordig niet meer.

Maar ik wil altijd wel leren van anderen; wil jij wat feiten laten zien over de hoeveelheid vitamine D die uit vis wordt gehaald?
Laatst gewijzigd door Veg_eric op zo aug 05, 2007 16:32, 1 keer totaal gewijzigd.

jet
Moderator

Bericht door jet » zo aug 05, 2007 14:46

Even zitten zoeken in de boeken die ik heb:

Het boek 'becoming vegan' van Brenda Davis, R.D. & Vesanto Melina, M.S. , R.D. geeft het volgende aan op bladzijde 133:
'When a fortified food or supplement label says 'vitamin D3' or 'cholecalciferol', that means the origin was animal (generally fish, but sometimes from sheep wool, hides, or other animal parts such as cattle brains). Often milk or margarine, which may be thought of as vegetarian products, will contain vitamin D3 of animal origin. We have even found supplements that are labeled 'vegetarian', yet contain vitamin D3; upon further inquiry, the suppliers were surprised to realize that the vitamin D used was of animal origin. Occasionally a soymilk can be found that uses D3 instead of D2, though most have chosen the D2 (plant) form and clearly list D2 on the nutrition panel.'
De schrijvers baseren zich hierbij op gegevens uit o.a. Vieth, R. 'Vitamin D supplementation, 25-hydroxyvitamin D concentrations and safety' uit Am. J. Clin. Nutr. 69 (1999): 842-56 (dit artikel valt waarschijnlijk wel op te zoeken op internet evenals een aantal andere artikelen uit de klinische hoek)

Hieruit zou ik dus kunnen opmaken dat geen enkele vorm van D3 plantaardig is....

Ben Klok beweert in 'de veganistische keuken' op bladzijde 119:
'de vitamine komt niet of nauwelijks in plantaardige voeding voor; als bronnen worden soms wel genoemd: groen blad, gekiemde tarwe en gist. Zuiver plantaardige margarine bevat vitamine D2 toevoeging, terwijl overige margarines aangevuld zijn met de uit wolvet bereide vitamine D3'
Ik kan geen literatuur vinden waarop hij dat baseert, maar ook hij geeft aan dat D3 dus niet plantaardig lijkt te zijn.

In andere boeken die ik heb staat alleen vitamine D en niet uitgespecificeerd naar D2 of D3. En bij vitamine D in het algemeen staat dat het wel plantaardig kan zijn (maar dat geven beide bovenstaande boeken ook weer en wisten we bovendien al door de diverse linkjes in eerdere posts).

Wat ik uit de diverse literatuur kan opmaken is dat er in voedsel 2 vormen zijn van vitamine D, namelijk D2 en D3. Waarbij beide vormen in de natuur gemaakt zijn van previtamine samenstellingen. Een aantal planten bevat de previtamine D2 (ergosterol) die door ons lichaam omgezet kan worden in D2. Vitamine D2 (ergocalciferol) wordt commercieel gewonnen uit paddestoelen, gist en bepaalde soorten zeewier door bestraling (in ons lichaam wordt pre D2 immers ook omgezet door zonlicht).
Bovendien maakt je lichaam geen onderscheid of je de vitamine D door zonlicht binnen krijgt of door je dieet. En zowel D2 als D3 zijn effectief als vitamine.

Jemig, dat 'even opzoeken' gaat rap van mn studietijd af... :cry:

Dan nu maar weer hard aan de slag :)

Ik hoop dat jullie er iets aan hebben :P Het is in elk geval een lang verhaal geworden, sjonge zeg :roll:

groetjes
jet :carro:

Veg_eric

Bericht door Veg_eric » zo aug 05, 2007 16:31

jet schreef:
Hieruit zou ik dus kunnen opmaken dat geen enkele vorm van D3 plantaardig is....
Ik heb "becoming Vegan" zelf ook, maar had er niet aan gedacht daar in te kijken.

Inderdaad, Vitamine D3 is Nooit plantaardig.

D3 wordt soms op de verpakking vermeld als (Chole)calciferol, ergocalciferol is D2 en dat is wel plantaardig.

Willem II

Bericht door Willem II » zo aug 05, 2007 16:58

Precies, en aangezien AH al de verkeerde info geeft, nl. dat D3 bij hun al plantaardig zou zijn, is er dus zowiezo al twijfel over hun goedertrouw of hun goede ge?nformeerdheid. Wij moeten dus niet tegen elkaar strijden, maar een front vormen. Mijn bedoeling was aan te geven dat onduidelijk was of het al dan niet zelfs maar vegetarisch was. AH heeft nooit gepretendeerd dat het veganistisch was. En dat zou ik duidelijk willen krijgen, is het wel vegetarisch? Je hebt nu Engelse sites aangehaald waar de schaapswol gebruikt wordt voor D3. Australi? is nog steeds een Engelse kolonie, en Australi? is de plaats waar ze overproductie wol hebben. Wie zegt je dat er op andere plaatsen die D3 niet uit grotere soorten vis gehaald worden? OP de Walvis wordt nog steeds commercieel gejaagd. Ik ben het nog niet tegengekomen op sites, maar ik weet dat uit (zoogdier)slachtafval ook D3 gewonnen (kan) worden. Dat heb ik ooit uit een tijdschrift gehaald. Ik ga nog opzoeking doen.

Verder heb ik ook niet al die info over het leed verstrekt om iemand de grond in te boren, maar om de medelezers te informeren. Bij deze verontschuldiging als het vervelend over kwam.

Groentjes,
Willem

Willem II

Bericht door Willem II » zo aug 05, 2007 17:04

jet schreef: Hieruit zou ik dus kunnen opmaken dat geen enkele vorm van D3 plantaardig is....

::
Je bedoelt veronderstel ik dat je zou kunnen opmaken dat vitamine D3 nooit vegetarisch is, plantaardig is het zowiezo niet, daar waren we al uit. Maar als het uit wolvet komt is het volgens de Dikke Van Dalen wel vegetarisch. De etiek is wat anders.

Willem II

halaas, alle 3 fout

Bericht door Willem II » ma aug 13, 2007 14:44

Deze komt van de Nederlandse vegetari?rsbond. Ik geloof dat dit niet goed is voor mijn ego, maar wel een prima les. We zaten er dus alle drie naast. Waarschijnlijk zal het veggie broodje Bapao toch veggie zijn.

Beste Willem Hulschers,

Ik heb je vraag doorgespeeld gekregen, en je correspondentie met AH gelezen. Je haalt een drietal bronnen aan van internet. De eerste twee geven identieke informatie, waarvan ik me afvraag of die klopt. De derde bron heeft het er over dat vitamine D3 alleen in voedingsmiddelen van dierlijke oorsprong voorkomt. Op zich klopt dat, maar dit gaat om het natuurlijke vitamine D3.

Het probleem met internetbronnen is dat het vaak moeilijk te beoordelen is of de informatie correct is. Ik ga dan ook bij voorkeur naar een betrouwbare website voor voedingskundige informatie, zoals die van het Voedingscentrum. Het Voedingscentrum zegt over vitamine D2 het volgende: (http://www.voedingscentrum.nl/voedingsc ... mine+D.htm) vitamine D2 (ergocalciferol, qua functie in het lichaam vrijwel hetzelfde als D3) wordt in tegenstelling tot D3 niet zelf door het lichaam aangemaakt uit zonlicht, maar komt wel in de natuur voor. Daarnaast kan deze D2 ook kunstmatig worden gemaakt door dierlijk vet met ultraviolet licht (UV) te bestralen.

Over vitamine D3 staat verder geen informatie over de herkomst op de site van het Voedingscentrum. Ik heb ze die vraag gesteld, en hun antwoord was dat de aan voedingsmiddelen toegevoegde vitamine D3 vrijwel altijd van synthetische herkomst is, dus de zuivere vorm. De kans dat dit toegevoegde vitamine afkomstig is uit vis of vlees is dus zeer klein. AH heeft dus ongelijk dat hun vitamine D3 plantaardig zou zijn.

Uit een andere bron weet ik dat vitamine D3 ook gewonnen kan zijn uit wolvet. Ik weet echter niet hoe betrouwbaar en oud die bron is. Waarschijnlijk is het goedkoper (en beter aan voedselveiligheidseisen aan te passen) om het vitamine te synthetiseren, maar dat weet ik niet.

Ik hoop dat je wat aan dit antwoord hebt.

Met vriendelijke groet,

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » ma aug 13, 2007 15:26

Sorry, maar de voedingscentrum is toch echt geen betrouwbare bron.

"k heb ze die vraag gesteld, en hun antwoord was dat de aan voedingsmiddelen toegevoegde vitamine D3 vrijwel altijd van synthetische herkomst is, dus de zuivere vorm."

Onzin, bijna elke fabrikant zegt dat het steeds wolvet is. Mogelijk bedoelen ze bij voedingscentrum dat ook, maar wordt het gesynthetiseerd genoemd er gaan denk nog wel processen vooraf.

Ineke

Bericht door Ineke » ma aug 13, 2007 16:16

Die zeggen zoiets van dat het van origine dierlijk is maar zo bewerkt is dat er bijna niets van de oorsprong meer te herkennen is of iets in die richting, dat werd enige tijd geleden ook bij een een groot winkelbedrijf gezegt.
Maybe There's a world where we don't have to run, And maybe There's a time we'll call our own Livin' free in harmony and majesty . . . Uit: Maybe van Thom Pace http://www.youtube.com/watch?v=z9VgJAdMTZc

Willem II

Bericht door Willem II » di aug 14, 2007 10:13

Tja, wie kunnen we dan nog vertrouwen? nou ik eet het zowiezo niet en ik raad het iedereen die ik ken gewoon af.

jet
Moderator

Bericht door jet » di aug 14, 2007 11:25

Het voedingscentrum geloof ik niet meer helemaal.
Heb ze ooit een vraag gestuurd omdat een vriend van me niet tegen MSG (natriummonoglutamaat) kan. Er zijn op dat gebied al diverse onderzoeken geweest, en die geven aan dat er een heleboel verschillende benamingen voor zijn (ve-tsin, gistextract, smaakversterker etc).
Het voedingscentrum gaf slechts de helft van die namen (de rest van de info was overigens wel heel goed, dus voor niet-detail vragen vind ik ze wel ok). Dat was een beetje jammer, want dan zet je iemand iets voor wat ie eigenlijk niet mag hebben (en hij krijgt er dan ook last van)!
Oftewel, ik zou erg detailistische vragen niet aan ze stellen (dat is ook lastig via dat kleine rotvenstertje op hun site :lol: ), want daar komen ze met niet-detailistische antwoorden op terug waar je dus niet zoveel aan hebt.

groetjes
jet

Tijmetje
Contacteer:

Bericht door Tijmetje » wo aug 15, 2007 11:08

Willem II schreef:Precies, en aangezien AH al de verkeerde info geeft, nl. dat D3 bij hun al plantaardig zou zijn, is er dus zowiezo al twijfel over hun goedertrouw of hun goede ge?nformeerdheid.
Was er niet enkele jaren geleden zoiets met vegetarische worst waar iets van vis in zat?

Willem II

Bericht door Willem II » wo aug 15, 2007 11:58

Het probleem is natuurlijk dat bedrijven denken vegetarisch te kunnen maken, alleen informeren ze niet goed naar wat een vegetarische voeding eigenlijk inhoudt. Ten eerste denkt men vaak dat het alleen een gezondheidskwestie is. Vis is gezond zeggen ze dan, dus dat kunnen we er dan wel in stoppen. Ten 2e scheiden de koks rood vlees van vissevlees. Een vegetari?r eet geen vlees, maar ja, vis is geen vlees, vis is vis, keje dat? En zo raken de misverstanden in de wereld. Zucht. We moeten nog veel informeren. :roll:

jet
Moderator

Bericht door jet » wo aug 15, 2007 12:13

Vis is gezond zeggen ze dan, dus dat kunnen we er dan wel in stoppen
Haha, wie kent dat niet als je een restaurant binnenkomt en vraagt of ze vegetarisch dan wel veganistisch eten hebben, en je dan als antwoord krijgt 'ja hoor, we hebben gerechten met kip en met vis...' *diepe zucht*

Willem II

Bericht door Willem II » wo aug 15, 2007 14:38

Ja, zo had mijn vrouw een tante en het was 25 jarig huwelijk. Ik was daar nog maar net in de familie en ik vraag, is er ook vegetarisch? Ja hoor, er is kip. Ja, kip is toch ook vlees? Neeeeeeee hoor, kip is kip. Ja, dat bloedt toch ook als je zijn kop er af doet. Euh. Zeg! Pffffff. Wat zijn de mensen toch simpel h??

Oh ja, weer een brief van Appie gehad, ze blijven volhouden dat die vit D3 in de Bapao plantaardig is. Jezus, wat een simpele zielen. Ok, als ze nog zouden zeggen, het is syntethisch, tot daar toe. Maar plantaardig. Tjonge jonge, mensen mensen. Dat zijn de mensen van de economische sekte. Vroeger mocht je van de kerken vooral niets weten, en nu heeft Bill Gates, Shell, Proctor and Gamble en de Albert Hein dezelfde funcie. Verdeel en heers, brood en spelen, en laat ze niet nadenken. We maken jullie van alles wijs en blijf vooral consumeren. Als kind was er een kerkelijk liedje op school;" Leer mij volgen zonder vragen, Vader wat gij doet is goed". En nu hebben ze bij AH en andere economische monsters hetzelfde, Leer mij consumeren zonder vragen, en wij bepalen wel wat vegetarisch en goed is. Bah! Evolueren we dan nooit verder?

Plaats reactie