Vraagje (als er ei/melk oid wordt verwerkt)

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
-gebruikergewist-

Bericht door -gebruikergewist- » do mei 10, 2007 10:35

Volgens mij is het ook hetzelfde en geeft het alleen maar aan dat er in dezelfde ruimte of op dezelfde productielijn als waar dat product gemaakt wordt ook producten gemaakt worden die lactose, soja, pinda of weet ik veel wat bevatten. De kans op besmetting is heel erg klein, en de tekst op de verpakking is alleen bedoeld voor mensen met een zware allergie die bijvoorbeeld van een microgram pinda, of zelfs van de geur van pinda, al de ergste ademhalingsmoelijkheden kunnen krijgen, meer niet.

Mavenietingelogd

Bericht door Mavenietingelogd » do mei 10, 2007 11:12

Waarom ik het niet koop is misschien eerder iets in mijn hoofd: zodra het woord melk of zo op de verpakking wordt genoemd, zoek ik toch liever even een alternatief op omdat ik dan zeker weet dat het 'schoon' is.

Maar ik vind 'sporen van', ernstiger klinken op een of andere manier.

Nel
Leefwijze: veganist

Bericht door Nel » do mei 10, 2007 11:20

Kiwi schreef:Volgens mij is het ook hetzelfde en geeft het alleen maar aan dat er in dezelfde ruimte of op dezelfde productielijn als waar dat product gemaakt wordt ook producten gemaakt worden die lactose, soja, pinda of weet ik veel wat bevatten. De kans op besmetting is heel erg klein, en de tekst op de verpakking is alleen bedoeld voor mensen met een zware allergie die bijvoorbeeld van een microgram pinda, of zelfs van de geur van pinda, al de ergste ademhalingsmoelijkheden kunnen krijgen, meer niet.
En dat de fabrieken claims kunnen verwachten :?:
Een extra voorzichtigheid :?:

-gebruikergewist-

Bericht door -gebruikergewist- » do mei 10, 2007 11:46

Fabrikanten zijn sinds eind 2005 verplicht om informatie over mogelijke aanwezigheid van allergenen op verpakkingen te zetten. Of die fabrikanten het ook als extra voorzorgsmaatregel tegen eventuele claims beschouwen weet ik niet. Misschien wordt de kans op claims juist groter als ze vergeten een allergeen te vermelden en iemand wordt daardoor ziek.

Marla
Leefwijze: veganist

Bericht door Marla » do mei 10, 2007 11:58

Kiwi schreef:Fabrikanten zijn sinds eind 2005 verplicht om informatie over mogelijke aanwezigheid van allergenen op verpakkingen te zetten. Of die fabrikanten het ook als extra voorzorgsmaatregel tegen eventuele claims beschouwen weet ik niet. Misschien wordt de kans op claims juist groter als ze vergeten een allergeen te vermelden en iemand wordt daardoor ziek.
Toevallig had ik het hierover met iemand die iets doet met voedsel veiligheid bij de WUR. Zij zei dat heel veel fabrikanten er sowieso van alles bij schrijven, om de kans op claims zo klein mogelijk te maken. Dus dat "kan mogelijk sporen bevatten van" is gewoon om te zorgen dat ze ingedekt zijn in het geval van een allergische reactie van iemand, mocht het toch een keer gebeuren dat er een spoortje van het een of ander ergens in terecht is gekomen.
Ik zelf koop die dingen gewoon maar als er een alternatief is koop ik dat wel eerder. Mijn grens ligt wel bij melk en eieren enzo, zodra er iets over vis of vlees staat haak ik af.

Plaats reactie