Falruin omega

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Gebruikersavatar
Nel
Berichten: 467
Lid geworden op: di aug 08, 2006 13:23
Leefwijze: veganist
Locatie: Usquert

Bericht door Nel » zo apr 29, 2007 18:47

Nog een artikel over omega 6: klik hier

Ik vraag mij af of "alles slikken" wel goed is.
Daarom 2 artikels.

Wesley
Berichten: 225
Lid geworden op: di mei 09, 2006 18:45

Bericht door Wesley » zo apr 29, 2007 22:09

Nou, als ik moet kiezen tussen gebroken lijnzaad of lijnzaadolie... de keuze is snel gemaak.

Bah, walgelijk gedoe vind'k het. Kan die smaak maar met 1 ding vergelijken, en dat willen jullie niet horen denk ik... :D hahaha

ik neem nu gwn die Falruin capsules verder in(ze zijn bijna op zelfs), koolzaadolie en gebroken lijnzaad. Dit moet normaal wel volstaan denk'k zo. Ga dus in de toekomst dat dure omega-supplement niet meer kopen.

Heb de laatste weken/maanden wel zo'n erg slap gevoel, hoop dat dat met de omega's beter zal gaan. :( Vrees erg voor'n ijzer en/of calcium en/of B12 gebrek.



Gr. Wesley.

Gebruikersavatar
marjan
Berichten: 2633
Lid geworden op: wo jan 21, 2004 21:53
Leefwijze: veganist
Locatie: Winterswijk

Bericht door marjan » zo apr 29, 2007 22:30

Wesley schreef: Heb de laatste weken/maanden wel zo'n erg slap gevoel, hoop dat dat met de omega's beter zal gaan. :( Vrees erg voor'n ijzer en/of calcium en/of B12 gebrek.
Gr. Wesley.
Wesley, kijk uit dat je je niet te snel zoiets laat aanpraten. Veganisten hebben niet snel een ijzergebrek maar als je daar serieus over twijfelt dan is dat bij de huisarts in 1 minuuut bepaald. Is supersimpel. B12 moet je natuurlijk bijslikken en ook dat kun je laten bepalen door bloedonderzoek. Voor je calcium kun je ruim groene bladgroentes nemen en amandelen en sesamzaad en tahin en met calcium verrijkte produkten zoals de meeste sojamelken tegenwoordig. Over al dit soort onderwerpen is genoeg geschreven op dit forum en ook op de website in oude verenigingstijdschriften voldoende te achterhalen. Als je je voeding met wat beleid samenstelt moeten de dingen waar je nu over twijfelt geen probleem zijn.

Wesley
Berichten: 225
Lid geworden op: di mei 09, 2006 18:45

Bericht door Wesley » zo apr 29, 2007 23:16

marjan schreef: Als je je voeding met wat beleid samenstelt moeten de dingen waar je nu over twijfelt geen probleem zijn.
Dat is het net. Kijk: Ik woon in'n dom, Belgisch, wereldvreemd gezin en moet voor'n groot deel mee-eten met hun(en het lijkt wel alsof er voor hen lleen vlees, aardappelen en sla bestaat). Erg veel variatie is er dus niet. De laatste keer toen'k bloed liet nakijken was'k nog vegetari?r(ben nog maar een jaartje ofzo vegan), maar toen was alles ok.

Ik ga dan toch maar eens op bezoek bij de dokter.

Thnx

Mave
Berichten: 731
Lid geworden op: do apr 06, 2006 12:46
Leefwijze: vegetarier

Bericht door Mave » ma apr 30, 2007 7:41

Maar je kan overdag toch wel je eigen dingetjes maken?

-gebruikergewist-

Bericht door -gebruikergewist- » ma apr 30, 2007 21:49

marjan schreef:een halve tot een hele eetlepel per dag vermengd met iets wat je niet verhit voor consumptie
marjan schreef:Ik zelf maak 's morgens altijd een fruitpapje van vruchtensap met die lepel gebroken lijnzaad en wat fijngesneden fruit.
Nee hoor, je gooit hooguit een theelepel gebroken lijnzaad door je fruitpapje, echt geen halve tot hele eetlepel.

Wesley
Berichten: 225
Lid geworden op: di mei 09, 2006 18:45

Bericht door Wesley » di mei 01, 2007 0:12

Mave schreef:Maar je kan overdag toch wel je eigen dingetjes maken?
Nou ja, 't gaat :?

Laten we het daar op houden.

Heb niet meteen open-minded en respectvolle ouders :wink:

Voor hun is veganisme maar iets vreemds, iets duivels zelfs(owja, het zijn ook ziekelijke, homofobe Christenen, dus... dat zegt genoeg)

Joop
Berichten: 1402
Lid geworden op: di aug 01, 2006 7:56

Bericht door Joop » di mei 01, 2007 7:37

Kiwi schreef: Nee hoor, je gooit hooguit een theelepel gebroken lijnzaad door je fruitpapje, echt geen halve tot hele eetlepel.
Met zo'n theelepeltje zaadjes krijg je je dagelijkse portie Omega3??

Gebruikersavatar
marjan
Berichten: 2633
Lid geworden op: wo jan 21, 2004 21:53
Leefwijze: veganist
Locatie: Winterswijk

Bericht door marjan » di mei 01, 2007 8:05

Als ik een halve eetlepel gebroken lijnzaad door mijn fruitpapje gooi dan is voor mij op de meeste dagen al zo ongeveer genoeg ja. Of je voldoende omega-3-vetzuren hiermee binnen krijgt hangt ook af van de hoeveelheid omega-6-vetzuren die je tot je neemt op een dag. Als je veel produkten met omega-6 neemt (bv pindakaas en produkten met zonnebloemolie, zonnebloempitten en heel veel andere plantaardige noten-en zadenvetten) heb je meer omega-3-vetzuren nodig. De voedingsdeskundigen verrschillen nogal van mening over hoe die verhouding moet zijn maar zijn wel van mening dat die verhouding bij de meeste mensen erg verkeerd ligt. Stel dat het een verhouding van 1:5 zou moeten zijn (omega 3: omega6) dan is het bij veel mensen 1:50 ... Vandaar ook die adviezen van het Voedingscenturm om voral vette vis te eten een aantal maal in de week.

Voor de zekerheid neem ik naast deze gebroken lijnzaad bij mijn ontbijt dus ook nog wat lijnzaadolie als onderdeel van mijn saladedressing bij het avondeten. Je zou ook in de loop van de dag wat walnoten kunnen eten want die bevatten ook vrij veel omega 3-vetzuren, net als veldsla en postelein.

Joop
Berichten: 1402
Lid geworden op: di aug 01, 2006 7:56

Bericht door Joop » di mei 01, 2007 8:08

marjan schreef:Als ik een halve eetlepel gebroken lijnzaad door mijn fruitpapje gooi dan is voor mij op de meeste dagen al zo ongeveer genoeg ja. Of je voldoende omega-3-vetzuren hiermee binnen krijgt hangt ook af van de hoeveelheid omega-6-vetzuren die je tot je neemt op een dag. Als je veel produkten met omega-6 neemt (bv pindakaas en produkten met zonnebloemolie, zonnebloempitten en heel veel andere plantaardige noten-en zadenvetten) heb je meer omega-3-vetzuren nodig. De voedingsdeskundigen verrschillen nogal van mening over hoe die verhouding moet zijn maar zijn wel van mening dat die verhouding bij de meeste mensen erg verkeerd ligt. Stel dat het een verhouding van 1:5 zou moeten zijn (omega 3: omega6) dan is het bij veel mensen 1:50 ... Vandaar ook die adviezen van het Voedingscenturm om voral vette vis te eten een aantal maal in de week.

Voor de zekerheid neem ik naast deze gebroken lijnzaad bij mijn ontbijt dus ook nog wat lijnzaadolie als onderdeel van mijn saladedressing bij het avondeten. Je zou ook in de loop van de dag wat walnoten kunnen eten want die bevatten ook vrij veel omega 3-vetzuren, net als veldsla en postelein.
En walnoten bevatten niet Omega6 (die het effect te niet doen?)

maveteluiominteloggen

Bericht door maveteluiominteloggen » di mei 01, 2007 10:38

@Wesley: Ahw wat klote zeg! :S Ik haat dat zo, die dagelijkse discussie (hoewel t bij mij thuis nu wel afgenomen is) om je eigen idealen te moeten verdedigen.

Hoeveel jaar nog? ;)

Gebruikersavatar
marjan
Berichten: 2633
Lid geworden op: wo jan 21, 2004 21:53
Leefwijze: veganist
Locatie: Winterswijk

Bericht door marjan » di mei 01, 2007 10:57

Joop schreef:
En walnoten bevatten niet Omega6 (die het effect te niet doen?)
O, ik had hierop geantwoord maar er is iets mis gegaan met het posten. Nog een keer dan: Walnoten bevatten inderdaad veel meer omega 6-vetzuren dan lijnzaad maar in verhouding tegelijk veel meer omega-3-vetzuren dan veel andere procukten.

In percentages omega 3: omega 6 ligt het zo:
Vissolie 30:4
lijnazaadolie 50-62: 16-20
walnootolie 10: 36
zonnebloemolie 0,3-0,5 : 60-71
pindaolie 0,5 : 20

Vijf walnoten per dag dekken je behoefte aan alle omega-6-vetzuren en de helft van je omega-3-vetzuren.

Joop
Berichten: 1402
Lid geworden op: di aug 01, 2006 7:56

Bericht door Joop » di mei 01, 2007 11:01

Ik ben misschien een leek op dit front, maar is je Omega3 behoefte niet een afgeleide van de Omega6 die je (Sowieso) binnenkrijgt?

Gebruikersavatar
marjan
Berichten: 2633
Lid geworden op: wo jan 21, 2004 21:53
Leefwijze: veganist
Locatie: Winterswijk

Bericht door marjan » di mei 01, 2007 11:08

Joop schreef:Ik ben misschien een leek op dit front, maar is je Omega3 behoefte niet een afgeleide van de Omega6 die je (Sowieso) binnenkrijgt?
Ja, zoiets probeerde ik eerder ook al te zeggen. Ja dus. Het gaat om het evenwicht. Wetenschappers vermoeden dat onze voorouders omega-3 en omega-6 vetzuren consumeerden in een veel gezondere verhouding namelijk van !:4. Dit is tegenwoordig door het veelvuldige gebruik van plantaardige olie in de keuken en door de beperkte inname van vis, lijnzaad en walnoten verschoven naar de riskante vehouding van 1:10 - 1:20.

Als het evenwicht tussen die twee te veel verstoord is kan dit tot ontstekingsziektes leiden als reuma en huidziekten, kan de cholesterolspiegel te hoog worden en kan er aderverkalking en bloedklontering ontstaan en kan de aanmaak van kankerverwekkende kwaadaardige cellen onvoldoende geremd worden.

Gebruikersavatar
Nel
Berichten: 467
Lid geworden op: di aug 08, 2006 13:23
Leefwijze: veganist
Locatie: Usquert

Bericht door Nel » di mei 01, 2007 12:37

Ik ben nu de kluts kwijt. :oops:

Ik snap de verhoudingen, maar nog niet de oplossingen in de praktijk. :?:

Dus als je zowiezo al teveel omega 6 krijgt, moet je je omega 3 verhogen.
Maar als je omega 3 inneemt, krijg je ook automatisch omega 6 naar binnen.
Dus ik moet uitzoeken/eten naar een hoge omega 3 verhouding.

Dat snap ik, maar hoe krijg je dan automatisch omega 6 binnen?
Dus via de oli?n, pindakaas en natuurlijk nog veel meer dat ik niet weet.
Waar bakken jullie dan bv in? :?:

Ik bedoel ook, als je omega 3/6 pillen/olie slikt, dan verhoog je alleen je verhoudingen. Dan blijft omega 6 hoog.

Gebruikersavatar
marjan
Berichten: 2633
Lid geworden op: wo jan 21, 2004 21:53
Leefwijze: veganist
Locatie: Winterswijk

Bericht door marjan » di mei 01, 2007 12:55

Ik zou ook nooooooit omega 3/6 pillen gaan slikken. Verder kun je bakken in olijfolie want die bevat vooral omega-9 vetzuren. Of in palmvet of kokokolie. Over dat laatste verschillen de meningen. Het is verzadigd vet maar van een middellange vetzuurketen wat mogelijk veel gezonder is dan dierlijk verzadigd vet en wat bovendien laurinezuur bevat waar veel gezonde eigenschappen aan toegeschreven worden.

Het punt is dat je eigenlijk altijd wel omega-6-vetzuren binnenkrijgt als je niet compleet vetarm eet. Dat is ook nodig want zowel omega-3 als omega-6-vetzuren zijn vetzuren die je nodig hebt en die je lichaam niet zelf kan aanmaken (=esseni?le vetzuren). Je moet ze dus allebei met je voeding zien binnen te krijgen. De kunst is alleen om de verhouding wat in de gaten te houden zodat je het percentage omega-6-vetzuren niet heel erg hoog wordt in verhouding tot de omega-3-vetzuren. Je kunt dit dus doen door zoveel mogelijk dingen te eten waar redelijk wat omega-3-vetzuren in zitten maar je kunt ook proberen minder produkten te nemen met zo extreem veel omega-6-vetzuren en te kiezen voor bijvoorbeeld olijfolie of kokosvet of avocado.

Wesley
Berichten: 225
Lid geworden op: di mei 09, 2006 18:45

Bericht door Wesley » di mei 01, 2007 12:55

Nel schreef:Ik ben nu de kluts kwijt. :oops:

Ik snap de verhoudingen, maar nog niet de oplossingen in de praktijk. :?:

Dus als je zowiezo al teveel omega 6 krijgt, moet je je omega 3 verhogen.
Maar als je omega 3 inneemt, krijg je ook automatisch omega 6 naar binnen.
Dus ik moet uitzoeken/eten naar een hoge omega 3 verhouding.

Dat snap ik, maar hoe krijg je dan automatisch omega 6 binnen?
Dus via de oli?n, pindakaas en natuurlijk nog veel meer dat ik niet weet.
Waar bakken jullie dan bv in? :?:

Ik bedoel ook, als je omega 3/6 pillen/olie slikt, dan verhoog je alleen je verhoudingen. Dan blijft omega 6 hoog.
Kijk, ik zie't zo(verbeter me als'k het fout heb): Je moet zorgen dat in de totale vetopname die omega's in de juiste verhoudingen zitten.

B.v.: als je een eetlepel olie neemt met verhouding 1:50(omega 3 : omega 6), dan is't belangrijk dat je bijvoorbeeld ook twee eetlepels olie neemt met verhouding 60:15 (mss niet erg duidelijk, hoop dat je me begrijpt).

Om te bakken gebruik ik koolzaadolie(is ook geschikt voor bakken en braden). Eigenlijk gebruik'k overal nu koolzaadolie voor (ipv olijfolie ofzo). En dan verder neem'k wat lijnzaad in. Dat zou mij wel moeten verzien in mijn behoeften, denk/hoop ik.

En als je'n omega supplement neemt... dan bestaat dit meestal sowieso voor't grootste deel uit omega3, en weinig omega 6. Als je bijvoorbeeld lijnzaadolie slikt, trekt dat de totale hoeveelheid omega 3 tot'n hoger pijl dan de omega 6, indien je niet gigantisch veel omega 6 gebruik.

Verdorie, zal nu maar stoppen met lullen want snap zelf nietmeer wat'k nou zeggen wil! :lol:

Wesley
Berichten: 225
Lid geworden op: di mei 09, 2006 18:45

Bericht door Wesley » di mei 01, 2007 12:56

Oeps, srry Marjan, had je post nog niet gezien! :oops:

Gebruikersavatar
marjan
Berichten: 2633
Lid geworden op: wo jan 21, 2004 21:53
Leefwijze: veganist
Locatie: Winterswijk

Bericht door marjan » di mei 01, 2007 13:01

[quote="Nel"]
Dat snap ik, maar hoe krijg je dan automatisch omega 6 binnen?
Dus via de oli?n, pindakaas en natuurlijk nog veel meer dat ik niet weet.
quote]

Verhouding omega 3: omega 6 in nog een paar olie-soorten:
Hennepolie 23: 19-49
Tarwekiemolie: 10:36
Soja-olie: 7: 40
Distelolie: 0,5 : 70
Maisolie: 0,5 : 20

Gebruikersavatar
marjan
Berichten: 2633
Lid geworden op: wo jan 21, 2004 21:53
Leefwijze: veganist
Locatie: Winterswijk

Bericht door marjan » di mei 01, 2007 13:01

Wesley schreef:Oeps, srry Marjan, had je post nog niet gezien! :oops:
Dat kan ook niet want volgens mij postten we hem ongeveer gelijk. Geen probleem dus wat mij betreft. :)

Plaats reactie