Falruin omega

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Wesley

Falruin omega

Bericht door Wesley » wo apr 25, 2007 19:30

Hoi,

Dit is misschien een domme vraag(ben nogal parano?de als het veganisme betreft), maar het zit zo:

Ik heb de laatste tijd erg last van de omega-rage, en loop dus elke dag obsessief lijnzaad te kauwen en lepeltjes koozaadolie in te nemen.

Nu had ik ook even gevraagd in natuurvoedingswinkel of ze misschien een vegan omega-bron hadden, maar dan kwamen enkel de extreem dure plantaardige oli?n in aanmerking :(
Na een tijdje vond de uitbaatster echter toch capsules van het merk Falruin met Perilla-olie en beneden op het pakje staat "100% plantaardig voedingssupplement".

Ik heb die capsules dus gekocht. Maar kan ik er dan ook van uitgaan dat't allemaal vegan is? En hebben jullie nog handige (en betaalbare) tips om de nodige omega 3 binnen te krijgen?

Heeft er iemand van jullie trouwens al ervaring met deze capsules?

Alvast bedankt!

Gr. Wesley.

reggie

Bericht door reggie » wo apr 25, 2007 20:00

perilla olie is plantaardig het ligt er nu nog aan waar de capsules van gemaakt zijn deze worden vaak van gelatine gemaakt

marjan
Leefwijze: veganist

Bericht door marjan » wo apr 25, 2007 20:10

Ik geloof niet in die capsules en dure omega-mix-drankjes. Ik geloof wel dat je er aandacht voor moet hebben dat je voldoende omega-3-vetzuren binnenkrijgt via gebroken lijnzaad (bij voorkeur) of via walnoten en produkten als veldsla en winterpostelein...

Wesley

Bericht door Wesley » wo apr 25, 2007 20:11

marjan schreef:Ik geloof niet in die capsules en dure omega-mix-drankjes. Ik geloof wel dat je er aandacht voor moet hebben dat je voldoende omega-3-vetzuren binnenkrijgt via gebroken lijnzaad (bij voorkeur) of via walnoten en produkten als veldsla en winterpostelein...
Maar hoeveel gebroken lijnzaad zou'k dan moeten innemen?

marjan

Bericht door marjan » wo apr 25, 2007 20:13

een halve tot een hele eetlepel per dag vermengd met iets wat je niet verhit voor consumptie

Wesley

Bericht door Wesley » wo apr 25, 2007 20:15

marjan schreef:een halve tot een hele eetlepel per dag vermengd met iets wat je niet verhit voor consumptie
Is dat al voldoende zeg?!

En dan die troela van natuurvoedingswinkel maar lopen zeggen dat'k sowieso een tekort zou krijgen omdat ik geen vette vis eet! :?

Heel erg bedankt in ieder geval. Dan kan'k iets minder obsessief lopen doen.

Nel

Bericht door Nel » do apr 26, 2007 13:18

marjan schreef:een halve tot een hele eetlepel per dag vermengd met iets wat je niet verhit voor consumptie
Waarmee of waarin doe je de gebroken lijnzaad om het wat smakelijk op te eten :?:

Ik las dat koolzaadolie ook omega 3 heeft en dat 1 eetlepel 80% van de dagelijkse hoeveelheid is.
Waar koop je eigenlijk koolzaadolie? Helios heeft het, maar welke winkels, behalve de Natuurwinkels, nog meer?

(Bij de benzinepomp?) :wink:

marjan

Bericht door marjan » do apr 26, 2007 13:31

Nel schreef: Waarmee of waarin doe je de gebroken lijnzaad om het wat smakelijk op te eten :?:
Ik zelf maak 's morgens altijd een fruitpapje van vruchtensap met die lepel gebroken lijnzaad en wat fijngesneden fruit. Er zijn ook mensen die het door de muesli doen of over de rauwkostsalade strooien.

Verder kun je ook lijnzaadolie gebruiken in een saladedressing. Ik heb het al wel eens ergens gepost maar ik maak vaak voor wel een week saladedressing in een jampotje: 1/3 deel lijnzaadolie, 1/3 deel citroensap of appelazijn en verder wat mosterd, tamari, (kruiden)zout, peper, knoflook, appeldiksap en kruiden naar wens. Verhoudingen kunnen ook nog wat anders: dat je er bijvoorbeeld ook nog wat olijfolie door doet als je in de hiervoor genoemde verhoudingen de lijnzaadolie nog te overheersend zou vinden...

*Eva*
Contacteer:

Bericht door *Eva* » do apr 26, 2007 17:04

Ik neem iedere dag een lepel lijnzaadolie. Het went :mrgreen: Volgens mij is dat ook wel voldoende (en betaalbaar)..

Framboos

Bericht door Framboos » do apr 26, 2007 17:59

Maar waarom zou je dat doen als je het ook met bijvoorbeeld balsamicoazijn kan mengen en het dan ergens (overal bijna) over kan doen, of er met een stukje brood in dippen, of, of...

Wesley

Bericht door Wesley » vr apr 27, 2007 19:50

Nel schreef: Waarmee of waarin doe je de gebroken lijnzaad om het wat smakelijk op te eten :?:

Ik las dat koolzaadolie ook omega 3 heeft en dat 1 eetlepel 80% van de dagelijkse hoeveelheid is.
Waar koop je eigenlijk koolzaadolie? Helios heeft het, maar welke winkels, behalve de Natuurwinkels, nog meer?

(Bij de benzinepomp?) :wink:
Hoi Nel,

Als je in Belgi? woont: Er is lekkere koolzaadolie te koop in de Delhaize. Je hebt de keuze tussen die van Becel(duurder) en die van Delhaize eigen merk(biologisch en zelfs beterkoop!).

Als je in Nederland woont, dan weet'k het niet zo meteen. Misschien beter dan andere reacties afwachten.

Hoop dat'k je heb kunnen helpen.

Gr. Wesley.

Nel

Bericht door Nel » vr apr 27, 2007 21:03

Er is lekkere koolzaadolie te koop in de Delhaize.
Toevallig ga ik naar Zuid-limburg, dat komt goed uit. Bedankt, ik ga er heen. :carro:

vegzie

Bericht door vegzie » za apr 28, 2007 8:21

Iemand ervaring met dit: http://www.water4.net ?

Schijnt betere Omega3 te zijn dan die in lijnzaad- of koolzaadolie.

*Eva*
Contacteer:

Bericht door *Eva* » za apr 28, 2007 13:12

Framboos schreef:Maar waarom zou je dat doen als je het ook met bijvoorbeeld balsamicoazijn kan mengen en het dan ergens (overal bijna) over kan doen, of er met een stukje brood in dippen, of, of...
Tegen mij?
Omdat ik lijnzaadolie gewoon ontzettend goor vind en het dan liever zo in een keer inneem dan dat ik mijn eten ermee verpest :lol:
Nooit van gehoord!

Mave
Leefwijze: vegetarier

Bericht door Mave » za apr 28, 2007 13:54

Brr ik heb nog steeds lijnzaadolie trauma's. Ik had het een keer gekocht en gelijk een volle eetlepel ingeslikt.. Ben een week lang ziek geweest: :lol:

Wesley

Bericht door Wesley » za apr 28, 2007 16:19

Mave schreef:Brr ik heb nog steeds lijnzaadolie trauma's. Ik had het een keer gekocht en gelijk een volle eetlepel ingeslikt.. Ben een week lang ziek geweest: :lol:
ja, ik ook. Moet er niets meer van weten!

Nel

Bericht door Nel » za apr 28, 2007 18:41

Dit is een interessant artikel van het AMC
Disbalance tussen omega 3 en 6.

*Eva*
Contacteer:

Bericht door *Eva* » zo apr 29, 2007 11:10

Wesley schreef:
ja, ik ook. Moet er niets meer van weten!
Ach joh, ik had de eerste keer kokhalsneigingen, echt het gevoel dat ik moest overgeven, nu denk ik er niet bij na en hup, weg. :lol:

Shantisabine

Bericht door Shantisabine » zo apr 29, 2007 11:32

Ik denk dan "Dit of een lijk", en dan is het meteen een stuk minder erg :wink: . Al moet ik zeggen dat ik af en toe een 'gezondheidsbevlieging' heb en t dan braaf elke dag doe, maar buiten die periodes, ik het vaak vergeet (moet nog steeds een keer een nieuw flesje halen, lalalalala)

Mave
Leefwijze: vegetarier

Bericht door Mave » zo apr 29, 2007 17:09

Maar nemen jullie dan gewoon puur een lepel?

Mijn darmen raakten echt fuckin van streek om het zo maar te zeggen:p

Plaats reactie