vega rookwaar

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Kirsty xvx
Leefwijze: veganist

Bericht door Kirsty xvx »

Als men dierproefvrij rookt, best, al vind ik het natuurlijk een vrij verwerpelijke gewoonte. Maar dan ook niet in openbare gelegenheden, ik hou mijn longen graag kankervrij.
Put a ribbon round my neck and call me a libertine
I will sing you songs of dreams I used to dream
I will sail away on seas of silver and gold
Until I reach my home

-gebruikergewist-

Bericht door -gebruikergewist- »

Mave schreef:Ik heb t zelfde als jij. Voel me ook vaak heel lullig tov de dieren omdat ik rook, maar.. Tja.
Rook jij??? :shock:

Joop

Re: voedsel en andere produkten

Bericht door Joop »

Rick schreef:
Er is volgens mij ook wel eens onderzocht wat de invloed van soja is op de gezondheid. Daar zijn vast ook dieren bij gebruikt.
Zou je om die reden ook geen soja meer eten?

Volgens mij zijn dit soort redeneringen een stap te ver. Het kan mij niet zoveel schelen wat er allemaal onderzocht wordt. Dat iemand ooit pindakaas op dieren heeft getest weerhoudt mij er niet van om toch pindakaas te eten. Het is wat anders als een fabrikant een product test mbv dieren. Als een fabrikant zijn pindakaas gaat testen, dan kies ik voor een ander merk pindakaas.
Je hebt wel gelijk hoor verder. Ik zat maar wat hard op te denken... macro-economisch zou roken ook nog wel eens flinke consequenties kunnen hebben (al weet ik niet of het per saldo pos. of neg. is). Wegen de extra zorgkosten op tegen het 8 jaar eerder dood zijn??

Zen

Bericht door Zen »

Kirsten schreef:Als men dierproefvrij rookt, best, al vind ik het natuurlijk een vrij verwerpelijke gewoonte. Maar dan ook niet in openbare gelegenheden, ik hou mijn longen graag kankervrij.
Dat is ook uitzonderlijk; rokers die rekening houden met niet-rokers. Tja, als je iemand goed kent, dan kun je het nog treffen. Maar vreemden, weinig kans. Bizar asociaal het merendeel van de rokers in het openbaar. Zelfs op stations waar het enkel is toegestaan bij van die zuilen wordt er OVERAL gerookt. Dat verbod wordt op geen enkele manier nageleefd.

En sigaretten worden gewoonweg door fabrikanten getest op dieren (American Spirit is voor zover ik weet daarop nog steeds de enige uitzondering); daar betaal je dus aan mee als roker. Daarvoor is geen enkel excuus.
Cut cold stone with a warm heart

Fontanelle

Bericht door Fontanelle »

@Rick:
Rook jij soms ? Omdat je het zo verdedigt.

Mave
Leefwijze: vegetarier

Bericht door Mave »

Kiwi schreef: Rook jij??? :shock:
Oui.

-gebruikergewist-

Sinds wanneer dan?

Mave

Bericht door Mave »

Uhm, februari of maart of zo.
Maar kijk, bijv op de Zomerweek heb ik niet gerookt, simpelweg omdat ik daar geen zin in had.
En thuis (of ja, buiten dan, maar in mijn woonplaats) rook ik de ene dag vrij veel en de andere dag niet.
Ben misschien wel 'n beetje verslaafd, dat wil ik best toegeven, maar als de omstandigheden zo zijn dat de mensen om me heen bijv. een pokkehekel hebben aan roken; 't alleen op bepaalde plekken kan enz. kan ik t 'best laten. =)

-gebruikergewist-

Dan kun je er beter maar helemaal mee nokken voor je zo verslaafd bent dat het niet meer zo makkelijk kan! Later heb je er spijt van (oeh, ik klink nu als mijn moeder geloof ik). Denk alleen maar aan al die dieren op wie die sigaretten getest worden... :cry:

Mave

Bericht door Mave »

Daarom stap ik over op die American Spirit nu.. =)

Ik weet ook wel dat roken niet gezond is, maar ja, zoveel dingen zijn ongezond en ik sta mezelf best een zondiging toe.
Alle 'slechte dingen' die ik laat zijn omdat ik me niet fijn voel als ik t wél doe (niet sporten, slecht eten, veel zuipen enz) maar roken vind ik wél lekker, dus ja..

-gebruikergewist-

Naast niet gezond is roken ook erg vies, val je je omgeving ermee lastig (niemand heeft er last van als jij niet sport, maar mensen kunnen wel last van jouw rook hebben), gaan je kleren en haren stinken, worden je vingers geel, is het hartstikke duur, klink je als je pech hebt binnen de kortste keren als een oude vent, enzovoort enzovoort enzovoort. En zo kan ik nog wel even doorgaan met nadelen opnoemen. O ja, en Daniël vindt je vast niet meer zo leuk als hij hier achter komt!
Maar ja, je moet het zelf weten... :nono:

Mave

Bericht door Mave »

Ik heb eigenlijk geen zin om verantwoording af te moeten leggen, daar heb ik mijn ouders wel voor.
Maar goed; ík vind 't niet vies, mijn omgeving heeft er geen last van in de zin dat ik niet rook bij mensen die 't vervelend vinden. Vraag ook altijd of iemand 't rot vindt als ik rook, en in de stad ga ik niet naast mensen staan die zelf niet roken of zo, houd altijd afstand.
Daarbij: voor stinken is er de wasmachine en stinken kan ook zonder te roken :roll: . M'n stem en gele vingers lijken me sterk, zoveel rook ik nl niet. Ik ben geen kettingroker. En ik blijf erbij dat dit een keuze van mijzelf is, en dat ik er voor kies om mezelf al dan niet te verklooien.
Ieder op zijn manier: er zijn genoeg ándere slechte levenswijzen waar ik niet aan meedoe.

En 't ''Daniel-excuus'' vind ik een beetje slap. 't Spijt me voor hem als hij 't vervelend vindt, maar om dat als argument aan te dragen.. Soort van schuldgevoel opwekken?

-gebruikergewist-

Zoals ik al zei; je moet het helemaal zelf weten. En je hoeft aan mij ook zeker geen verantwoording af te leggen. Ik vind het alleen oerstom om nu door te roken terwijl je er nog makkelijk mee zou kunnen stoppen. Voor je het weet rook je misschien wel zoveel dat je niet meer zo makkelijk stopt en dan heb je er misschien wel spijt van. Daar wil ik je alleen op wijzen. Ik ken namelijk genoeg voorbeelden (ook hier op het forum!) van mensen die dolgraag zouden willen stoppen, maar het gewoon niet meer kunnen.
En ik noemde Daniël omdat ik weet dat hij helemaal gek van je is, en het hem heel erg tegen zou vallen als hij weet dat jij rookt. En tsja, dat dat een schuldgevoel bij jou oproept kan ik niet helpen. Blijkbaar is er dus toch iets waar je je schuldig over voelt...

-gebruikergewist-

Hier is trouwens ook nog een draadje over dit onderwerp.
Laatst gewijzigd door -gebruikergewist- op ma dec 04, 2006 18:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Mave

Bericht door Mave »

Hm, oké. Je hebt gelijk, natuurlijk: roken ís verslavend. Maar ik denk dat ik 't voor een deel aan banden kan leggen door in te schatten wanneer ik afhankelijk er van raak en dan te minderen, zoals ik 'n tijd terug ook deed.
In ieder geval biedt roken mij momenteel meer voor- dan nadelen (tja, echt) en zie ik er nu geen heil in om ermee te stoppen. Minderen, goed, doe ik zowieso al wel, maar helemaal ophouden, nee.

En wat betreft dat schuldig voelen: tuurlijk, ik zou 't een rotidee vinden als iemand uberhaupt in mij teleurgesteld is, op wat voor manier dan ook. Dáárom voel ik mij dan best schuldig. Niet om het roken an sich, dat is mijn beslissing (en daar schaam ik me ook niet voor ofzo), en wat anderen daarvan vinden moeten zij zelf weten.

Kirsty xvx

Bericht door Kirsty xvx »

Je kan beter heroine gebruiken, volgens Apraxia.

Mits je goed eet natuurlijk!
Put a ribbon round my neck and call me a libertine
I will sing you songs of dreams I used to dream
I will sail away on seas of silver and gold
Until I reach my home

Rick
Site Admin

Bericht door Rick »

Ik zal Mave even bijstaan en antwoord geven op Fontanelle haar vraag:
Heel af en toe rook ik. Ik doe dit alleen als ik wat gedronken heb. Het is niet dat ik me dan niet meer in kan houden, maar gewoon omdat ik het dan wel lekker vindt. Het is geen probleem om het een maand niet te doen, en het is geen probleem om het een aantal dagen achter elkaar wel te doen. Voor veel mensen is nicotine erg verslavend. Voor mij is dat minder het geval denk ik. Ooit ben ik eens gaan roken, vond ik heerlijk. Af en toe eens een sigaretje. Dat werd al gauw meer. Na een paar jaar roken hoestte ik een keer de longen uit mijn lijf. Dat vond ik kut. Dus toen dacht ik: ik ga stoppen. Direct gestopt. Na een jaar ofzo rookte ik alleen als ik wat gedronken had. Tot ik op een gegeven moment merkte dat ik ging drinken om te roken. Toen maar weer gestopt. Inmiddels drink ik niet zoveel meer en als ik drink rook is soms.
De enige die er last van heeft is mijn vriendin. Ik rook eigenlijk alleen thuis, buiten, maar ze vindt me daarna wel stinken.
Rookverbod in cafe's etc. vind ik allemaal leuk en aardig en het maakt me ook niet zoveel uit of er wel of geen rookverbod is. Als er teveel gerookt wordt dan ga ik gewoon weg.
Op zich vind ik roken erg lekker. Het is alleen jammer dat het redelijk ongezond is. Dat is ook de belangrijkste reden om niet de hele dag te roken. Als het niet ongezond was geweest had ik de hele dag gerookt denk ik. Nu rook ik eigenlijk nooit waar anderen bij zijn. En dat is vooral omdat ik geen zin heb om uit te leggen hoe het zit en waarom ik dat doe etc. Die moeite weegt niet op tegen het lekkere van roken.

maar goed, (o.a.) Fontanelle zal denken dat dit mijn belangrijkste reden is om het roken te verdedigen. Maar dat is het niet (nou ja, dat denk ik dan he). Volgens mij worden de verkeerde argumenten aangevoerd. Bovendien is het ook erg makkelijk om de genoemde argumenten aan te voeren als je zelf hebt besloten anti-roken te zijn. Ik heb het dan over argumenten die wel voor tabak lijken te gelden, maar ineens niet voor bijv. soja.
Als blijkt dat Soja gezonder is dan melk, dan wordt het direct aangegrepen als argument voor het veganisme, en lijkt bijna niemand aan te komen met "maar, he, voor dat onderzoek zijn toch dierproeven gedaan?" Dat lijkt dan ineens niet meer van belang.

veglife

Bericht door veglife »

Kirsten schreef:Je kan beter heroine gebruiken, volgens Apraxia.

Mits je goed eet natuurlijk!
Nou, als we nu eens papaver zaadjes gingen kiemen? :lol:

Mave

Bericht door Mave »

Nou, ik sluit me volledig bij jou aan, Rick. =)

Fontanelle

Bericht door Fontanelle »

Rick, ik heb zelfs 3 jaar lang gerookt en vond dat toendertijd ook erg fijn of lekker. Die tijd is nu voor mij overduidelijk over. Zelf heb ik een aversie tegen roken ´ontwikkelt´ en voel mij momenteel allerprettigst bij mijn levensstijl.

Het zou zonde zijn als veganisten of iig mensen met compassie zoals jij en Mave later wel nadelen ondervinden aan het roken. Daarom ben ik o.a tegen roken (naast de dierproeven, gevolgen voor het milieu en het steunen v multinationals of de onderdrukking v tabaksboeren in Zuid-Amerika).

Plaats reactie