waarom zo duur?

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Drawion_Kuda

waarom zo duur?

Bericht door Drawion_Kuda »

Heel veel nep vlees is hartstikke duur.. ook soja producten etc zijn best prijsig..

ik merk in de winkels dat mensen soms zitten te twijvelen om toch een keer vegetarisch/ veganistisch eten te proberen maar dan zien ze vlees enz dat toch goedkoper is en kopen dat daarom.

ik vraag me af waarom is het zo duur? kunnen ze vlees niet duurder maken? net als sigarette enz want het is overgens toch ongezond..

ik denk als vegetarisch en veganistisch eten goedkoper word dan vlees toch zeker meer mensen dat nemen..door geld gebrekken ook vaak..

ik weet dat nep vlees eigenlijk overbodig is en gwn als extra kan.., want je kan ook gezond zonder leven.. (eet zelf wel vaak nep vlees:P) maar veel emnsen willen toch iets bij het eten extra en drm vlees stukjes die je als nep vlees kan vervangen maar het is allemaal zo duur?

Shantisabine

Bericht door Shantisabine »

Het is zo duur als je het zelf maakt :wink: . Ik koop nooit 'nepvlees', doe ook niet vaak tartex op m'n brood etc., want ik ben een arme student 8) . Op zich kun je heel makkelijk voor hetzelfde bedrag als een carnivoor je vegavoer kopen hoor.

Veganpix
Leefwijze: veganist

Re: waarom zo duur?

Bericht door Veganpix »

Drawion_Kuda schreef:Heel veel nep vlees is hartstikke duur.. ook soja producten etc zijn best prijsig........
ik vraag me af waarom is het zo duur?
Dat komt omdat er nog maar een kleine markt voor is. Als de meeste mensen het zouden gaan kopen wordt het vanzelf goedkoper, maar ja het aantal vegetariërs in Nederland is misschien iets van 5% en het aantal veganisten 1 0/00 (1 promille, 1 op de duizend). Zonder maatregelen van de overheid zal de prijs niet snel veranderen. De vleesindustrie brengt veel geld in de schatkist van de overheid en is dus "goed" voor onze economie. Naar de milieuschade wordt dan niet gekeken......

Kirsty xvx

Bericht door Kirsty xvx »

Veganpix schreef: Dat komt omdat er nog maar een kleine markt voor is. Als de meeste mensen het zouden gaan kopen wordt het vanzelf goedkoper, maar ja het aantal vegetariërs in Nederland is misschien iets van 5% en het aantal veganisten 1 0/00 (1 promille, 1 op de duizend). Zonder maatregelen van de overheid zal de prijs niet snel veranderen. De vleesindustrie brengt veel geld in de schatkist van de overheid en is dus "goed" voor onze economie. Naar de milieuschade wordt dan niet gekeken......
Joop zegt:
De vleesindustrie kost de overheid denk ik meer dan dat het het oplevert (met name via de miljarden bedragen aan de EU). Sowieso is echt maar een minuscuul stukje van het BNP van NL (de hele landbouw is maar zo'n 3% (incl. akkerbouw etc.)), maar ze hebben van oudsher een belangrijke lobby (vooral bij de oude politieke partijen).
Put a ribbon round my neck and call me a libertine
I will sing you songs of dreams I used to dream
I will sail away on seas of silver and gold
Until I reach my home

Veganpix

Bericht door Veganpix »

Kirsten schreef: Joop zegt:
De vleesindustrie kost de overheid denk ik meer dan dat het het oplevert (met name via de miljarden bedragen aan de EU). Sowieso is echt maar een minuscuul stukje van het BNP van NL (de hele landbouw is maar zo'n 3% (incl. akkerbouw etc.)), maar ze hebben van oudsher een belangrijke lobby (vooral bij de oude politieke partijen).
3% :?: Ik had dat veel hoger verwacht omdat volgens mij het grootste deel van de landbouwproducten ook nog geëxporteerd wordt. Nou dan zit ik er met mijn inschatting behoorlijk naast. :(

Veganpix

Bericht door Veganpix »

Joop zit in de buurt, het is zelfs nog minder:

Op http://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlandse_economie staat

BNP
Totaal: $500 miljard (2005)
Reëel groeicijfer: 1,5% (2005)
Per hoofd van de bevolking: koopkracht - $30,500 (2005)
Per economische sector:
Land- en tuinbouw: 2.1%
Industrie: 24.4%
Dienstensector: 73.5% (2005)
Inkomen per huishouden/consumptiepercentage
laagste 10%: 2,8% van de totale koopkracht/consumptie
hoogste10%: 25,1% van de totale koopkracht/consumptie(1994)
Inflatiepercentage (consumentenprijzen): 1.6% (2005)
Totaal inflatiepercentage sept/okt 2001: 4,7%

Drawion_Kuda

Veganpix schreef: Dat komt omdat er nog maar een kleine markt voor is. Als de meeste mensen het zouden gaan kopen wordt het vanzelf goedkoper, maar ja het aantal vegetariërs in Nederland is misschien iets van 5% en het aantal veganisten 1 0/00 (1 promille, 1 op de duizend). Zonder maatregelen van de overheid zal de prijs niet snel veranderen. De vleesindustrie brengt veel geld in de schatkist van de overheid en is dus "goed" voor onze economie. Naar de milieuschade wordt dan niet gekeken......
Ja, maar helaas de overheid zal nooit vlees duurder maken enz of maatregelingen nemen .. het zijn luie egoistische mensje's die ons land besturen..
idd vegetariers en veganisten zijn er weinig.. worden er wel steeds meer gelukkig

Drawion_Kuda

Shantisabine schreef:Het is zo duur als je het zelf maakt :wink: . Ik koop nooit 'nepvlees', doe ook niet vaak tartex op m'n brood etc., want ik ben een arme student 8) . Op zich kun je heel makkelijk voor hetzelfde bedrag als een carnivoor je vegavoer kopen hoor.

Dat is zo..
maar omdat meer dan 99% van de vleeseters daar niet bij nadenkt of het gewoon simpel weg niet weet, niet snapt of niet wilt snappen.. is het voor hun dus duur om over te stappen naar vegetarisme.. omdat ze denken dat je persee dat moet eten om dan gezond te blijven en dat dus duur is..

Drawion_Kuda

Kirsten schreef:
Joop zegt:
Als de vleesindustrie de overheid meer geld kost dan opleverd.. dan zouden ze het dus graag vervangen door iets wat meer opleverd?
Waarom stoppen ze het niet gewoon en bedenken een alternatief... brengen vegan eten en gewoon eten niet meer winst op?

Joop

Bericht door Joop »

Drawion_Kuda schreef:
Als de vleesindustrie de overheid meer geld kost dan opleverd.. dan zouden ze het dus graag vervangen door iets wat meer opleverd?
Waarom stoppen ze het niet gewoon en bedenken een alternatief... brengen vegan eten en gewoon eten niet meer winst op?
De overheid doet niet altijd wat het beste voor haar en haar onderdanen is. Ze houdt graag bepaalde dingen in stand. Afhankelijk van hoeveel invloed een bepaalde groep heeft, des te meer krijgen ze voor elkaar. Heel NL was tegen gasboren in de waddenzee, toch hebben ze het jarenlang geprobeerd. Uitbreiding van de EU, ik denk niet dat de overheid "ons" nog een sgaat vragen in de referendum wat we ervan vinden. Grote bedrijven en belangrijke lobbyclubs hebben de macht in de westerse wereld. Anders reden we allang op waterstof en gingen er geen miljarden naar een klein clubje dierenbeulen die ons darmkanker geeft en het milieu verontreinigd. (en zo kan je nog wel 10 alinea's doorgaan)

Drawion_Kuda

Dan is het net als een spelletje voor hun?
dan doen ze dus maar wat wat hun "leuk" lijkt en denken er niet eens bij na?

Joop

Bericht door Joop »

Drawion_Kuda schreef:Dan is het net als een spelletje voor hun?
dan doen ze dus maar wat wat hun "leuk" lijkt en denken er niet eens bij na?
Kwestie van macht/aanzien. Elke minister wil elk jaar weer een zo groot mogelijk budget. Een minister van landbouw (in dit geval zelfs een boer!), behartigd uitsluitend de belangen van de boeren en geeft geen reet om milieu, economie en financien. Als zijn departement en de mensen wie ervan afhankelijk zijn maar zo veel mogelijk geld krijgt.

-gebruikergewist-

Bericht door -gebruikergewist- »

Peulvruchten zijn prima eiwitbronnen en dus (zeker als je ze gedroogd in grootverpakkingen koopt) spotgoedkope vleesvervangers.

Plaats reactie