Kattenvoer

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Gesloten
petra1978

Kattenvoer

Bericht door petra1978 »

Weet niet of ik het in de goede topic plaats maar welke kattenvoer kan ik het beste aan mijn kitten (pers) geven.
kiezen jullie voor een vegan/vegetarisch of is dat juist zielig.

-gebruikergewist-

Bericht door -gebruikergewist- »

Lees deze draad eens! :)

Rick
Site Admin
Leefwijze: veganist

Re: Kattenvoer

Bericht door Rick »

petra1978 schreef:Weet niet of ik het in de goede topic plaats maar welke kattenvoer kan ik het beste aan mijn kitten (pers) geven.
kiezen jullie voor een vegan/vegetarisch of is dat juist zielig.
Ik heb sinds enkele maanden een kitten uit het asiel. (27 september was ze ca 15 weken oud). De eerste paar weken ben ik langzaam overgestapt van het asielvoer naar vega-voer (amicat, in duitsland te bestellen op http://www.veganbasics.com). Tot nu toe lijkt het prima te gaan. Toen ik laatst (een maand terug inmiddels) naar de dierenarts ging voor een inenting, bleek ze te dik te zijn. Ze moest op rantsoen.
Verder gaat het volgens mij goed met haar. Ze speelt, is vrolijk, spint regelmatig is nieuwsgierig en ziet er verder gezond uit.
Het voer dat ik ze geef (ik heb ook nog 2 volwassen katten) komt uit italië vandaan (hoewel ik het in duitsland bestel), en je kunt er hier meer over lezen (in het engels): http://ami.aminews.net/index.php?lang=en

Niet iedereen heeft even goede ervaringen met vega-voer. Volgens mij zijn de meeste van die ervaringen overigens gebaseerd op vegecat. Echter niet allemaal, maar bij mij doen ze het goed op de amicat. Het heeft vooral met de versheid van het voer te maken. Een tijdje geleden leken ze het minder lekker te vinden, maar toen ik weer een nieuwe zak besteld had, was het bakje al bijna leeg voordat het goed en wel op de grond stond (iet wat overdreven :wink: ). De nieuwe zak had overigens ook een nieuwe formule stond er op, wellicht dat dat ook nog enig verschil maakte.

Overigens staat op de zak voer ook dat het geschikt is voor kittens. Wellicht is dat ook terug te vinden op de website.

Geef jij je katten al vega voer? en zo ja, wat?

Kirsty xvx

Bericht door Kirsty xvx »

Ik heb ook al van alles geprobeerd. Amicat (maar dat lustte maar 1 kat en die is helaas overleden), Biologische Brokjes, biologisch vlees kopen en bakken en aan ze geven. Maar ze vinden het niets (zelfs het 'echte' vlees dus niet!)
Biologische brokjes krijg ik er nog wel in bij Hannah als ik het mix met Purina One. Maar bij de andere 5 niet.
Dus dan toch maar 'de' foute merken :x
Felix vastvoer, Purina One brokjes, en Smolke brokjes.
Ik probeer ze wel zo veel mogelijk voer op basis van vis te geven, niet dat dat wat uitmaakt, maar toch.
Ik probeer mijn geweten te sussen door te denken dat ze allemaal uit het asiel komen en dat ze in het asiel ook zowiezo bioindustrie zouden krijgen, maar ik vind het wel heel zielig dat ze 'die troep' zo lekker vinden.
Put a ribbon round my neck and call me a libertine
I will sing you songs of dreams I used to dream
I will sail away on seas of silver and gold
Until I reach my home

Rick
Site Admin

Bericht door Rick »

Kirsten schreef:Ik heb ook al van alles geprobeerd. Amicat (maar dat lustte maar 1 kat en die is helaas overleden), Biologische Brokjes, biologisch vlees kopen en bakken en aan ze geven. Maar ze vinden het niets (zelfs het 'echte' vlees dus niet!)
Biologische brokjes krijg ik er nog wel in bij Hannah als ik het mix met Purina One. Maar bij de andere 5 niet.
Dus dan toch maar 'de' foute merken :x
Felix vastvoer, Purina One brokjes, en Smolke brokjes.
Ik probeer ze wel zo veel mogelijk voer op basis van vis te geven, niet dat dat wat uitmaakt, maar toch.
Heb je geprobeerd langzaam over te stappen?

Kirsty xvx

Rick schreef:
Heb je geprobeerd langzaam over te stappen?
Ja dat heb ik gedaan, je mocht ook niet in 1 keer overstappen stond op de verpakking. Maar dan eten ze het een keer, en daarna weigeren ze het gewoon. Ook in een mixje lukte het niet, ze aten er gewoon omheen :|
Until I reach my home

Rick
Site Admin

Bericht door Rick »

Kirsten schreef:
Ja dat heb ik gedaan, je mocht ook niet in 1 keer overstappen stond op de verpakking. Maar dan eten ze het een keer, en daarna weigeren ze het gewoon. Ook in een mixje lukte het niet, ze aten er gewoon omheen :|
Die kleine die deed eerst ook nog wel een beetje moeilijk. dat kwam vooral denk ik door de grootte en de hardheid van de brokjes. Die kittenbrokjes van het asiel waren wat kleiner en zachter.
Door langzaam over te stappen (heeft wel weken geduurd) eet ze nu dat vegavoer. In het begin at ze nog wel zoveel mogelijk om het vegevoer heen, maar dat werd steeds minder.

Ook de andere katten aten dat kittenvoer liever dan het vegavoer. Maar ik heb niet het idee dat het een objectieve keuze is, maar meer omdat ze liever iets anders hebben dan wat ze normaal krijgen. De eerste kat die ik had, at namelijk vanaf dag 1 het vegavoer. Vond ze lekkerder dan het asiel voer. Toen ik later een andere kat uit het asiel haalde die wat langzamer overstapte op het vegavoer, at de eerste kat weer liever het asielvoer. Maar nu, eten ze graag het vegavoer heb ik het idee. liever dan het voer met de oude formule, denk ik.

Maar goed, ik heb maar 3 katten. Het zijn maar mijn ervaringen.

Kirsty xvx

Rick schreef:
Die kleine die deed eerst ook nog wel een beetje moeilijk. dat kwam vooral denk ik door de grootte en de hardheid van de brokjes. Die kittenbrokjes van het asiel waren wat kleiner en zachter.
Door langzaam over te stappen (heeft wel weken geduurd) eet ze nu dat vegavoer. In het begin at ze nog wel zoveel mogelijk om het vegevoer heen, maar dat werd steeds minder.

Ook de andere katten aten dat kittenvoer liever dan het vegavoer. Maar ik heb niet het idee dat het een objectieve keuze is, maar meer omdat ze liever iets anders hebben dan wat ze normaal krijgen. De eerste kat die ik had, at namelijk vanaf dag 1 het vegavoer. Vond ze lekkerder dan het asiel voer. Toen ik later een andere kat uit het asiel haalde die wat langzamer overstapte op het vegavoer, at de eerste kat weer liever het asielvoer. Maar nu, eten ze graag het vegavoer heb ik het idee. liever dan het voer met de oude formule, denk ik.

Maar goed, ik heb maar 3 katten. Het zijn maar mijn ervaringen.
haha ja klopt mijn volwassen katten wilden allemaal het kittenvoer, en onze kitten (hommel) wilde het volwassenvoer. En idd als ze net uit het asiel zijn dan eten ze bijna alles (behalve wat ze in het asiel kregen!)!
Mss. ga ik het toch maar weer een keer proberen.
Until I reach my home

Rick
Site Admin

Bericht door Rick »

Kirsten schreef:
haha ja klopt mijn volwassen katten wilden allemaal het kittenvoer, en onze kitten (hommel) wilde het volwassenvoer. En idd als ze net uit het asiel zijn dan eten ze bijna alles (behalve wat ze in het asiel kregen!)!
Mss. ga ik het toch maar weer een keer proberen.
Ik weet niet welk voer je waar bestelde en hoeveel.
En ik weet ook niet met hoeveel je het deze keer wilt proberen, maar ik zou je een beetje op kunnen sturen. Ik heb hier een 10 kilo zak staan, en het is niet erg als het iets eerder op gaat, omdat het aan het eind toch wat minder lekker blijkt te zijn.

petra1978

Bericht door petra1978 »

Hoi Rick,

Mijn kitten krijgt nu purina one maar ik wil dus overstappen! Maar ze is pas ziek geweest ze moest aan het infuus en had erge diaree!

Zou je mij een beetje kunnen/willen opsturen. Zo ja stuur me dan even een prive berichtje dan krijg je mijn adresgegevens.

Petra

-gebruikergewist-

Het is nogal lastig om als gast privéberichtjes te ontvangen. :P

edit: ik zie nu ook dat een PetraT zich als nieuw lid heeft aangemeld, dat zal jij zijn dan. Welkom! :D

Marla

Bericht door Marla »

Is dat de enige site waar je het kunt bestellen?

Edit: ik was op zoek naar andere sites en vond dit:

Problemfall: AmiCat
Die Firma AMÍ s.r.l. bewirbt ihre Katzennahrung AmiCat als vegan, "frei von Grausamkeiten" und mit einer "unersetzlichen ethischen Korrektheit". Nach unseren umfassenden Produktanfragen deutet jedoch alles darauf hin, dass das in AmiCat verwendete Vitamin D3 aus Wollwachs oder Fischleichen gewonnen wird. Damit dürfte wohl klar sein, dass AmiCat entgegen allen Webeversprechungen keineswegs als vegan eingestuft werden darf. Offenbar betrachtet die AMÍ Ausbeutung und Ermordung von Schafen und Fischen ebenfalls als ethisch korrekt und frei von Grausamkeiten.
Ik ben niet zo goed in Duits maar ik begrijp dat er vitamine D3 inzit?

-gebruikergewist-

Ja, uit wolvet of vis gewonnen, dus niet vegan. :x

Rick
Site Admin

Bericht door Rick »

Kiwi schreef:Ja, uit wolvet of vis gewonnen, dus niet vegan. :x
Daar is inderdaad discussie over. Verschillende websites hebben het erover. Amicat zegt niet te willen zeggen hoe ze er aan komen, maar beweren wel dat het vegan is.

Nu kunnen er volgens mij drie dingen aan de hand zijn:
Er zit D3 in en die is niet vegan
Er zit iets in wat voor D3 moet doorgaan, maar het niet is
Ze hebben een manier gevonden om D3 synthetisch te verkrijgen.

Ik heb geen idee hoe het precies zit. Voor mij is Amicat op dit moment het beste alternatief dat er is.

Rick
Site Admin

Bericht door Rick »

petra1978 schreef:Hoi Rick,

Mijn kitten krijgt nu purina one maar ik wil dus overstappen! Maar ze is pas ziek geweest ze moest aan het infuus en had erge diaree!

Zou je mij een beetje kunnen/willen opsturen. Zo ja stuur me dan even een prive berichtje dan krijg je mijn adresgegevens.

Petra
Stuur mij een pm'tje of een mailtje, dan komt het wel goed.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

Rick schreef:
Ze hebben een manier gevonden om D3 synthetisch te verkrijgen.
Dat kon sowieso toch? Alleen was D3 in praktijk meestal gewoon uit wol...
Ik heb geen idee hoe het precies zit. Voor mij is Amicat op dit moment het beste alternatief dat er is.
Daarom.

Rick
Site Admin

Bericht door Rick »

Alex schreef:Dat kon sowieso toch? Alleen was D3 in praktijk meestal gewoon uit wol...
Ik ben er niet zo goed van op de hoogte, ik weet alleen dat voor velen geldt: d3 = niet veganistisch.
Maar goed, Amicat zegt het vegan te doen, en waarom zou ik ze dan wantrouwen?
Nou ja, door dat gegeven dan natuurlijk dat de meeste d3 niet veganistisch is. Maar ik heb toch ook het idee dat het niet onmogelijk moet zijn om d3 synthetisch te verkrijgen.
Maar goed, hoe weet jij dat het kon? ergens toevallig een linkje ofzo?

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

Ben het weleens tegengekomen ergens op internet... 100% weet ik ook niet.. maar lijkt me ook niet vreemd als d3 na te maken is.

Rick
Site Admin

Bericht door Rick »

Alex schreef:Ben het weleens tegengekomen ergens op internet... 100% weet ik ook niet.. maar lijkt me ook niet vreemd als d3 na te maken is.
Dat lijkt mij ook. Wie weet, weet iemand hier iets meer van.... :roll:

PetraT

Bericht door PetraT »

Kiwi schreef:Het is nogal lastig om als gast privéberichtjes te ontvangen. :P

edit: ik zie nu ook dat een PetraT zich als nieuw lid heeft aangemeld, dat zal jij zijn dan. Welkom! :D
Klopt ben ik; was even vergeten me aan te melden :D

Gesloten