chocolade

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Bruno

chocolade

Bericht door Bruno » do mar 27, 2003 22:29

Bestaat er eigenlijk zoiets als vega-chocolade ? Op degene die ik vind staat bijna overal de mededeling: kan sporen bevatten van.... enz.

Marla
Leefwijze: veganist

Bericht door Marla » do mar 27, 2003 22:34

In de natuurwinkel zijn er een aantal waarop vermeld staat dat ze geschikt zijn voor veganisten, maar ja, je betaald er wel extra veel voor natuurlijk.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Re: chocolade

Bericht door Vegantastic » do mar 27, 2003 22:35

Bruno schreef:Bestaat er eigenlijk zoiets als vega-chocolade ? Op degene die ik vind staat bijna overal de mededeling: kan sporen bevatten van.... enz.
Voor zover ik het weet bestaat het! Gewoon een zoeken zonder die mededeling! :)

Pure chocolade is meestal toch vegan?

Veganistje
Contacteer:

Bericht door Veganistje » do mar 27, 2003 22:46

Pure chocolade van Verkade!! Te koop in elke supermarkt en niet duurder dan de melkchocolade.

nina

Bericht door nina » do mar 27, 2003 23:31

Lekker chocolade :D . Er zijn zelfs bonbons te koop van bonbon Jeanet, hebben een zaak in Amsterdam en een winkel op centraal station.
Vraag naar de veganistische of lactosevrije bonbons! Echt jammie.
Is van Joodse bonbonmakers. De meeste pure chocolade kan je eten als veganist, maar altijd gewoon eerst effies de verpakking checken.
Bij de HEMA kan je ook van die overheerlijke veganistisch fondanthaasjes (met de Sint heten die fondantmuisjes) kopen. Is gewoon van suiker, glucosestroop en pure chocolade. Eveneens suikereendjes.
Bij supermarkten kan je chocoladesinaasappelsnippers, sommige muntchocolade is ook oké. Bij een goede banketbakker vind je pure chocolade en is koosjer voor ons veganisten. Leuk toch? Kunnen we met Pasen of Sinterklaas ook gewoon een chocohaasje of chocosintje snoepen. Ik dacht dat After Eight ook oké was, maar ik weet niet zeker of ze daar tegenwoodig botervet in gooien?

Dick
Contacteer:

Bericht door Dick » do mar 27, 2003 23:38

Na een jaar niet snoepen kreeg ik van een vriendin een biologische pure chocolade reep. Alhoewel ik vroeger pure chocolade afschuwelijk vond, vond ik deze reep overheerlijk. Mijn smaak is blijkbaar veranderd .
Het is van Natuproducts, verder staat er op Bio Chocoreale puur.
Aan te bevelen dus.

Dick
Contacteer:

Bericht door Dick » do mar 27, 2003 23:45

Voor degene die 'niet' of 'niet volledig' biologisch eten moet je bij de chocolade ook letten of er E442 Ammonium fosfatiden gebruikt is. Het gebruik van dit E-nummer is beperkt tot chocolade producten en komt uit slachtvet. Dit is een vrij nieuwe E-nummer en komt dus niet nog niet voor op het lijstje.

Caroline
Contacteer:

Bericht door Caroline » vr mar 28, 2003 0:10

Je hebt al weer een tijdje een chocorepenlijn in de bio-winkel waarvan de een pure choco is gevuld met muntfondant. Een soort van super after eight. Vega en erg lekker. Samen met een kop thee en je waant je in de hemel op aarde.

Ik heb in de loop der jaren wel de indruk gekregen dat er een speciale liefde is tussen veganisten en chocolade. Maar misschien is het wel gewoon een universeel verschijnsel - mensen vinden chocolade nu eenmaal erg lekker en veganisten zijn daar geen uitzondering op en daarom erg blij dat God voor pure chocolade heeft gezorgd :lol:

Marla

Bericht door Marla » vr mar 28, 2003 10:27

Bonbon jeanet is niet meer van die joodse bonbonmakers. Het is overgenomen door een of ander groot bedrijf en dat is te merken ook. Volgens mij maken ze nu geen veganistische bonbons meer.

Franca
Contacteer:

Bericht door Franca » vr mar 28, 2003 12:12

..ben er allergisch voor, maar is die puurchocolade van die aldi misschien niet vegan? ik weet het eigenlijk niet..eet het toch nooit meer :(

Caroline
Contacteer:

Bericht door Caroline » vr mar 28, 2003 13:15

Volgens mij 'kunnen' heel veel pure chocolades maar is het vooral een kwestie van de lecitine. Vaak staat er soja lecithine bij maar soms ook niet en dan het is de vraag waar de lecithine van gemaakt is. Soms zijn juist van die hele goedkope producten vega. Zoals van die goedkope chocovlokken die mijn moeder vroeger kocht om bezuinigingsredenen.

Maar ze zijn dan wel vega maar of er vervolgens nog iets van echte chocolade inzit dat betwijfel ik. Maar in ieder geval goedkoop

Christiaan

Re: chocolade

Bericht door Christiaan » vr mar 28, 2003 16:15

Bruno schreef:Bestaat er eigenlijk zoiets als vega-chocolade ? Op degene die ik vind staat bijna overal de mededeling: kan sporen bevatten van.... enz.
dat het sporen bevat komt omdat die machines waarin ze de pure chocolade bereiden ook andere chocolade maken. dat kunnen ze nooit helemaal schoonmaken. voor mensen met bijvoorbeeld een pinda-allergie luistert dat heel nauw. persoonlijk vind ik dat geen reden om die producten te laten staan. zolang het geen onachtzaamheid is gaat het mij niet om mogelijke kleine verontreinigingen met dierlijke producten in wat ik koop.

de veganistische en organische chocolade van Green & Black's - Maya Gold with Orange and Spices - is zeker niet te versmaden, ook al betaal je daar meer dan 2 euro voor. de kwaliteit is zoveel beter dan van het spul dat je in de supermarkt koopt... en het bevat 70% cacao, dus dan heb je ook minder nodig voor hetzelfde effect :)
Caroline schreef:Soms zijn juist van die hele goedkope producten vega. Zoals van die goedkope chocovlokken die mijn moeder vroeger kocht om bezuinigingsredenen.
zit er geen melksuiker in die vlokken van Choca? of bedoel je die niet?
Laatst gewijzigd door Christiaan op vr mar 28, 2003 16:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Bruno

Bericht door Bruno » vr mar 28, 2003 17:04

Hey bedankt voor de reakties!!! Hier kan ik weer een eind mee verder. Ik was al bang dat ik chocolade ook van mijn lijstje zou moeten schrappen. Afkickverschijnselen kreeg ik al (lol)

Marije

Bericht door Marije » vr mar 28, 2003 19:09

huismerk puur van de ah is ook vegan..

ik had het in de pasen topic ook al gevraagd, maar marla, had jij de hema gebeld ofzo om te vragen of de lecitine in de pure met hazelnoot eitjes nou soja lecitine was, ik had me voorgenomen om ze zelf te bellen maar het is er nog steeds niet van gekomen..(het lijkt wel alsof ik alleen 's avonds aan dat soort dingen denk)

Wanda
Contacteer:

Bericht door Wanda » vr mar 28, 2003 20:11

Geen enkele chocola is eigenlijk veganistisch.
Dr. Klaper heeft tijdens een veganisten festival in California verteld hoe chocola gemaakt wordt. Hij heeft zelf een bezoek gebracht aan Zuid Amerika waar het gemaakt wordt.

Dag 1: cacao bonen worden neergelegd op de grond om te drogen.
Dag 2: (grote) kakkerlakken eten er van en je ziet een golvende, bewegende cacao berg.
Dag 3: Grote ratten komen de kakkerlakken opeten.
Resultaat: ratten poep en niet opgegeten stukken kakkerlakken in de cacao berg.
Als je navraagt bij de importatie inspectie in de US dan zullen ze zeggen dat er een bepaald percentage poep en kakkerlakken stukken worden toegelaten.

Eet smakelijk!

Ik was vroeger bijna verslaafd aan chocola, maar heb het sinds ik dit gehoord heb niet meer gegeten (8 jaar nu!). Dr. Klaper eet zelf ook geen chocola (althans 8 jaar geleden vertelde hij dat).

Vergeet ook niet sweatshops en slavernij!!!!
http://www.veganpeace.com/Sweatshop_Pag ... _labor.htm

Dick
Contacteer:

Bericht door Dick » vr mar 28, 2003 23:13

:shock:

nina

Bericht door nina » vr mar 28, 2003 23:40

Ik neem het zo van je aan Wanda. Maar tja, dan kan je niets meer eten denk ik als je zo gaat nadenken. Achter mijn huis wordt ook regelmatig de gier over het land uitgestrooid en daar groeit ook de mais en de granen.....................en dan te denken van alles wat je beetpakt, misschien heeft net iemand met zijn vingers in zijn neus gezeten of zo?
Nieuw spreekwoord: hoe meer men weet hoe minder men eet.

Even een serieus vraagske tussendoor maar leeft Klapper nog?

Wanda
Contacteer:

Bericht door Wanda » za mar 29, 2003 0:18

Dr. Klaper leeft gelukkig nog:
http://www.vegsource.com/klaper/

Ik ben het trouwens helemaal met je eens Nina. Het hielp mij echter om te stoppen met chocola eten! Ik vind het fijn om niets meer te eten of drinken met cafeine erin.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » za mar 29, 2003 2:05

Wanda schreef: Dag 1: cacao bonen worden neergelegd op de grond om te drogen.
Dag 2: (grote) kakkerlakken eten er van en je ziet een golvende, bewegende cacao berg.
Volgens mij zullen de bonen tegenwoordig wel in bakken gedroogt worden of in fabrieken waar geen 'ongedierte' erbij kan (dit is denk wel gunstiger ivm ziekten die deze 'ongedierte' mee kunnen brengen).
Dag 3: Grote ratten komen de kakkerlakken opeten.
Resultaat: ratten poep en niet opgegeten stukken kakkerlakken in de cacao berg.

Als je navraagt bij de importatie inspectie in de US dan zullen ze zeggen dat er een bepaald percentage poep en kakkerlakken stukken worden toegelaten.
Het zou kunnen maar ik heb wel mijn twijfels of dat bij elke cacaohandel hetzelfde gaat.

Wanda
Contacteer:

Bericht door Wanda » za mar 29, 2003 5:35

DeNatuur.NL schreef: Volgens mij zullen de bonen tegenwoordig wel in bakken gedroogt worden of in fabrieken waar geen 'ongedierte' erbij kan (dit is denk wel gunstiger ivm ziekten die deze 'ongedierte' mee kunnen brengen).
Bij deze link kan je veel lezen over de oogst van cacao bonen:
http://www.mrkland.com/fun/xocoatl/harvest.htm

Ze praten niet over het ongedierte, maar het is wel duidelijk dat het drogen niet in fabrieken plaatsvindt.

Hier kan je een beetje over ongedierte vinden:
http://www.tis-gdv.de/tis_e/ware/genuss ... ingsbefall
Kijk onder "RF Insect infestation/Diseases".

Plaats reactie