Veganisten en de pil.....

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
stippel
Leefwijze: flexanist

Re: Veganisten en de pil.....

Bericht door stippel » vr jan 21, 2011 15:19

JudithK schreef:Ik heb na beide zwangerschappen een spiraaltje gehad. Het inbrengen is niet fijn en een beetje pijnlijk, maar ach dat is een paar uur en vervolgens heb je er jaren geen omkijken naar en ik werd dan ook echt niet ongesteld. Heerlijk gewoon jaren niet ongesteld worden.
Ik heb ze bij de gynaecoloog laten plaatsen, maar dat moest omdat ik keizersnedes heb gehad. Anders had ik het bij de huisarts gedaan. Ik heb het zonder verdoving gedaan.

Voor de gynaecoloog hoef je je echt niet te schamen. Die doet de hele dag niets anders dan tussen de benen van vrouwen kijken en heeft echt al heel wat gezien.

Ik heb een spiraaltje nog nooit voelen zitten. Dat is echt heel wat anders dan een tampon die je wel goed voelt zitten. Ook tijdens gemeenschap voel je het spiraaltje niet zitten.
Mij lijkt het supereng om niet meer ongesteld te worden! En is dat wel gezond voor je lichaam vraag ik mij dan af?
En een gynaecoloog: ik geloof best, ik wéét zelfs, dat die mensen best professioneel te werk gaan en niet echt letten op je lichaam en zo, maar toch, de stress ervoor blijf ik gewoon hebben! Ik vind het zelfs al gênant om naar mijn eigen lichaam te kijken... ik weet niet, ik voel dan altijd een soort van schaamte, ook al ben ik alleen.

Ben nu dinsdag naar de dokter geweest, en heb zo'n voorschrift voor een Nuvaring gevraagd (zei die dokter: de Nuvaring is wel duur he... zei ik: ja maar de pil is niet veganistisch, en de andere alternatieven lijken me voorlopig te eng, waarop zij dan zei: dure ideologie... :roll: wellicht praat ze zich dat aan om niet veganistisch te hoeven leven, en dat het duur is klopt niet echt volledig, je leeft gewoon 'anders' (veel leeftijdsgenoten zuipen zich iedere week zat, dat is ook best duur... of de cinema en zo...) maargoed.
Ik heb dan nu de Nuvaring, en ik krijg al stress als die nog maar gewoon in de koelkast ligt! Ik weet echt niet hoe ik dat ding ooit in me ga krijgen... ik moet dan ook weer denken aan die tampon die ik er ooit eens, vijf jaar geleden wel, in probeerde te krijgen.

En ik vind medicijnen of dingen die invloed op je lichaam hebben (vooral de eerste keer) altijd eng! Medicijnen de eerste keer slikken vind ik altijd doodeng, omdat je weet dat er een effect gaat komen, maar je weet niet *wat* het effect gaat zijn. Misschien ben ik gewoon teveel een controlefreak.
En ik weet ook niet of seks al die stress wel waard is. Bovendien krijg je dan ook een andere cyclus, en ik vind het altijd net heel fijn dat ik een lange cyclus heb (dus meestal om de 5 à 6 weken ongesteld word...), en het schijnt net goed tegen kanker te werken: hoe meer je ongesteld word, hoe groter de kans op bepaalde kankers had ik begrepen...

Het is gewoon de combinatie van de twee: dat ding in je zien te krijgen (de dokter zei dat de kans tamelijk groot was als je vaginisme hebt dat het de eerste keer NIET lukt, dus ik dan beter hem nu al er zou kunnen instoppen (alleen als je de eerste dag van je cyclus begint, tot de 7de dag of zo, ben je echt beschermd), het heeft dan niet veel zin, en is geldverspilling, maar ja... ik denk zelf dat ik pas begin als ik weer mijn regels krijg, dan heb ik nu nog tenminste een beetje rust...) en dan de hormonen en het effect, dat vind ik ook best eng...

Bah, ik vind seks echt stom, dat het bestaat... bestond het niet dan was er nu veel minder lijden op deze wereld (voortplanting van de mens en zo) :(

lena

Bericht door lena » vr jan 21, 2011 16:13

stippel schreef: Mij lijkt het supereng om niet meer ongesteld te worden! En is dat wel gezond voor je lichaam vraag ik mij dan af?
Jawel, o.a. om wat je zelf verderop zegt:
en het schijnt net goed tegen kanker te werken: hoe meer je ongesteld word, hoe groter de kans op bepaalde kankers had ik begrepen...
Overigens kun je de nuvaring ook "doorringen". Dan neem je er twee (of nog meer) achter elkaar. Dat werkt alleen niet bij iedereen, sommige vrouwen krijgen dan doorbraakbloedingen of spotting, en dat is echt irritant. Maar als jij ook al een lange cyclus hebt zou het best voor jou wel kunnen werken misschien.
Het is gewoon de combinatie van de twee: dat ding in je zien te krijgen (de dokter zei dat de kans tamelijk groot was als je vaginisme hebt dat het de eerste keer NIET lukt, dus ik dan beter hem nu al er zou kunnen instoppen (alleen als je de eerste dag van je cyclus begint, tot de 7de dag of zo, ben je echt beschermd), het heeft dan niet veel zin, en is geldverspilling, maar ja... ik denk zelf dat ik pas begin als ik weer mijn regels krijg, dan heb ik nu nog tenminste een beetje rust...) en dan de hormonen en het effect, dat vind ik ook best eng...
Ik zou doen wat hierboven ook al gezegd is: de eerste keer doen als je vagina goed vochtig is. Tijdens de menstruatie is best handig dan. Hij is veel gladder dan een tampon, ik denk niet dat je het inbrengen echt kunt vergelijken.

Voor mij is het feit dat de pil lactose bevat geen reden om de pil af te schrijven trouwens. 100% vermijden van dierlijke producten is niet mogelijk. Als ik de keus heb kies ik wel voor medicijnen zonder dierlijke ingredienten, maar soms is die keuze er niet. Zelf vind ik de dierproeven die voor die medicijnen worden gedaan vele malen erger dan dat kleine beetje lactose (en als we producten gaan indelen in veganistisch/niet veganistisch dan vind ik de nuvaring dus ook niet veganistisch vanwege de dierproeven). Als mensen allemaal veganist worden en lactose niet zo'n goedkope vulstof meer is stappen ze vanzelf over op wat anders, het is niet zo dat lactose een belangrijke functie in die pillen vervult.

stippel

Bericht door stippel » vr jan 21, 2011 16:23

Ja, maar als je dan helemaal niét meer ongesteld word, dat lijkt me gewoon ook heel eng!
Dat doorringen, hm, handig om te weten! Dat wil ik wel proberen.

Hmja, misschien zijn die dierproeven wel erger inderdaad... maar ik had ook begrepen dat doordat veel vrouwen de pil slikken, er meer hormonen waren en dat dit voor vele dieren een nadelige invloed had?
+ door de pil gaan de hormonen je hele lichaam door, en dan is dat sowieso toch slechter voor je lichaam? (niet dat ik daarom die nuvaring neem, ik zou eigenlijk zelf veel liever de pil slikken, maar ik weet niet, het voelt zo dubbel dan...)

jet
Moderator
Leefwijze: veganist

Bericht door jet » za jan 22, 2011 11:14

Ja, maar als je dan helemaal niét meer ongesteld word, dat lijkt me gewoon ook heel eng!
Nee hoor, dat is handig :mrgreen:
Vaak is het zo dat je nog wel een beetje bloed/afscheiding hebt, maar niet meer zoals bij een echte ongesteldheid (een inlegkruisje is voldoende). Het is dus niet zo dat je op geen stukken na 'weet' hoe het er met je lichaam voorstaat....
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

lena

Bericht door lena » za jan 22, 2011 13:31

stippel schreef:Ja, maar als je dan helemaal niét meer ongesteld word, dat lijkt me gewoon ook heel eng!
Ik denk dat het wel went, maar ik herken wel je ongemak daarover hoor! Ik vind het ook een raar idee. Ben er alleen maar wat aan gewend omdat ik al jaren lees dat die menstruaties echt niet nodig zijn, dat er juist gezondheidsvoordelen zitten aan niet ongesteld worden, en dat die maandelijkse stopweek/nep ongesteldheid bij de pil er alleen maar ingestopt is (door de pilfabrikanten) omdat ze vreesden dat vrouwen anders de pil niet zouden willen, omdat het zo nog wat natuurlijker leek.
Dat doorringen, hm, handig om te weten! Dat wil ik wel proberen.
Als je googlet op doorringen vind je wel wat tips en ervaringen. Nuvaring zelf raadt geloof ik aan om na 3 weken meteen een nieuwe ring in te doen, maar mensen doen het ook na 4 weken en dat is ook veilig (staat ook wel min of meer in de bijsluiter).
Hmja, misschien zijn die dierproeven wel erger inderdaad... maar ik had ook begrepen dat doordat veel vrouwen de pil slikken, er meer hormonen waren en dat dit voor vele dieren een nadelige invloed had?
Bedoel je dan dat die hormonen via de urine in het water komen en zo in het milieu? Dat zal dan voor de nuvaring ook wel gelden? Alleen zijn dat er wel wat minder natuurlijk.
+ door de pil gaan de hormonen je hele lichaam door, en dan is dat sowieso toch slechter voor je lichaam?
Ik denk ook dat het een voordeel van de Nuvaring is dat de hormonen niet je hele lichaam door hoeven.
(niet dat ik daarom die nuvaring neem, ik zou eigenlijk zelf veel liever de pil slikken, maar ik weet niet, het voelt zo dubbel dan...)
Het is ook een moeilijke afweging, iets echt goeds bestaat eigenlijk nog niet.

Nog even over Natural Family Planning (vruchtbare perioden berekenen): dat is best betrouwbaar als je het goed doet (volgens veel onderzoeken vergelijkbaar met de pil), maar als je condooms niet betrouwbaar genoeg vind zou ik dat niet doen. Misschien is een combinatie van NFP en condooms nog iets waar je over na kunt denken? Juist als je een lange cyclus hebt lijkt me dat misschien wel een optie. Dan bedoel ik dus geen seks hebben op de dagen dat je vruchtbaar bent, en op de andere dagen altijd een condoom gebruiken. Als je dat wilt doen moet je je wel goed verdiepen in hoe je je vruchtbare dagen berekent. Er is een populair boek daarover "Taking Charge of Your Fertility", er worden ook cursussen georganiseerd in Nederland. Zie NFP-Nederland.nl.
jet schreef: Het is dus niet zo dat je op geen stukken na 'weet' hoe het er met je lichaam voorstaat....
Sommige mensen worden ook echt helemaal niet meer ongesteld met een Mirena. Maar zo'n bloeding zegt toch niets over hoe het er met je lichaam voorstaat?

JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK » za jan 22, 2011 14:09

lena schreef:
jet schreef: Het is dus niet zo dat je op geen stukken na 'weet' hoe het er met je lichaam voorstaat....
Sommige mensen worden ook echt helemaal niet meer ongesteld met een Mirena. Maar zo'n bloeding zegt toch niets over hoe het er met je lichaam voorstaat?
Ik werd echt helemaal niet ongesteld met de Mirena. Na het inbrengen had ik twee weken wat bruinverlies en daarna een jaar helemaal niets en toen ging die er weer uit en had ik gelijk weer een normale cyclus.
Trotse moeder van Meilan, Yaël en Leia!

Ananas

Bericht door Ananas » za jan 22, 2011 16:22

Bedankt voor het delen van je ervaring, Judith. Ik hoorde juist altijd dat vrouwen met een spiraaltje heftiger menstrueren dan daarvoor. Ik ga het denk ik ook proberen. Ik wil alleen echt niet dat mijn huisarts hem inbrengt, is dat echt het meest voor de hand liggend?

Annikka-Ayla

Bericht door Annikka-Ayla » za jan 22, 2011 17:56

Dat heftiger menstrueren bij een spiraaltje is volgens mij het geval bij het koperspiraaltje.
Die heb ik jaren geleden laten inbrengen door de huisarts. Het was erg pijnlijk. Tis minder pijnlijk als je al eens een kind hebt gebaard, maar dat had ik toen nog niet.
Bij mij heeft het spiraaltje twee weken gezeten. Twee weken buikpijn en bloedverlies. Ben weer naar de huisarts teruggegaan en die heeft 'm er weer uitgehaald. Mijn lichaam accepteerde het spiraaltje niet.
Het eruit halen ging sneller, maar van de pijn zag ik het zwart voor de ogen en viel ik bijna flauw.

Zo'n mirenaspiraaltje lijkt me fijner en idd een goed idee om met verdoving door een gyneacoloog te laten inbrengen.
Ik gebruik al jaren de pil. Twee strips achter elkaar. Ik menstrueer nauwelijks. Als ik niet aan de pil ben, heb ik een cyclus van 21 dagen waarvan ik er 11 ongesteld ben. Dus voor mij is het vooral een medicijn.
Het mirenaspiraaltje durf ik niet te nemen, want mijn lijf is in de loop der jaren nog wispelturiger geworden.

JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK » za jan 22, 2011 20:36

Ananas schreef:Bedankt voor het delen van je ervaring, Judith. Ik hoorde juist altijd dat vrouwen met een spiraaltje heftiger menstrueren dan daarvoor. Ik ga het denk ik ook proberen. Ik wil alleen echt niet dat mijn huisarts hem inbrengt, is dat echt het meest voor de hand liggend?
De huisarts is gebruikelijk, maar niet alle huisartsen plaatsen een spiraaltje. Mijn vorige huisarts deed het bijvoorbeeld niet en dan moet je wel naar de gynaecoloog. Mijn huidige huisarts doet het in principe wel, maar dus niet bij mij omdat ik een keizersnede heb gehad.
Denk dat je wel een verwijzing krijgt als je erom zou vragen. Helemaal als je uitlegt dat je het graag met verdoving zou willen doen.
Trotse moeder van Meilan, Yaël en Leia!

jet
Moderator

Bericht door jet » za jan 22, 2011 21:11

Wat mij betreft niet, ik ben dat liever kwijt dan rijk! :mrgreen: Maar anderen willen graag ongesteld zijn, zodat ze weten dat het 'nog goed gaat' (immers vaak is het zo dat als er iets mis is je niet meer ongesteld wordt...?).

Mijn eerste mirena is geplaatst door de huisarts. De lieve man was er niet zo goed in, maar hij was erg aardig, en stelde me ook op mn gemak (maakte ook netjes het speculum warm, en was stukken aardiger en netter dan zijn vrouwelijke collega). Het inbrengen deed pijn, want die dingen zijn gemaakt voor mensen die al een kind hebben gebaard (ze schijnen bezig te zijn met een variant voor vrouwen die nog niet gebaard hebben). Afijn, inbrengen deed zeer, en ik kreeg thuis warme thee en mocht met wat kussens lekker lang op de bank (ik had wel de bus genomen ipv dat ik op de fiets was gegaan, en dat is wel een goed idee....). Binnen no-time niet meer ongesteld, en ook geen rare klachten.
Op een gegeven moment moest ie eruit, en kon mijn nieuwe huisarts hem niet vinden. Bovendien was deze huisarts ook niet echt de meest handige persoon, dus ik heb gelijk een verwijzing naar de gynaecoloog gevraagd. Dat was een vrouw en uiteraard was het in het ziekenhuis. Daar hebben ze ook verschillende maten specula (eendebekken). Het eruit halen was even ongemakkelijk, en de nieuwe erin, was zo gepiept, heel wat anders dan bij de huisarts.

Als je dus niet wil dat je huisarts het doet, gewoon vragen om een verwijzing naar de gynaecoloog. Desnoods beweer je maar dat je meer vragen hebt dan alleen over het spiraaltje, dus dat je die graag wilt stellen... (heb ik de laatste keer gedaan toen de huisarts wat tegensputterde).
Je kunt het misschien ook laten doen onder verdoving (geen idee of dat kan), maar ik vond het zelf niet zo'n fijn idee. Bovendien is het bij de gyneacoloog maar een halve minuut werk (routineklusje), dus dan doet de verdoving zelf vaak meer pijn dan de actie zelf.....
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » vr feb 11, 2011 0:19

Hoe is het gegaan, Stippel?
Heb je die ring in huis en past ´ie?

Ik vroeg me af, zijn er hier mensen bekend met de Evra hormoonpleister?
Zou vegan zijn en al een poos niet meer getest op dieren.

lena

Bericht door lena » vr feb 11, 2011 9:54

Jasmijn schreef: Ik vroeg me af, zijn er hier mensen bekend met de Evra hormoonpleister?
Daar dacht ik laatst ook aan! Nadeel is wel dat je met de pleister zo'n 60% meer hormonen opneemt dan de pil, en dus echt een stuk meer dan de nuvaring. Er is ook nog implanon, een staafje in je arm. Dat zal ook wel vegan zijn, op de dierproeven na neem ik aan?

Ik heb me nog wat verdiept in Natural Family Planning (vruchtbare dagen berekenen). Ik denk echt dat als je dat combineert met condooms het erg veilig is. Er zijn ook apparaatjes die het rekenwerk uit handen nemen, zoals de Ladycomp (geen ervaring mee/verstand van). De verhalen over hoe onveilig het is komen volgens mij vooral van mensen die niet goed weten waar ze op moeten letten. Ik hoorde laatst van iemand die altijd voelde wanneer haar eisprong was, en daarom had ze dan geen sex. Dat is niet handig, zaadcellen kunnen wel een week overleven, en een dag voor je eisprong vrijen wordt juist altijd aangeraden als je zwanger wilt worden. Maar goed, die mensen dachten dus ook dat ze de "vruchtbare dagen berekenen" methode gebruikten... Je moet je er dus wel echt goed in verdiepen als je zoiets wilt doen.

Ananas

Bericht door Ananas » vr feb 11, 2011 13:31

lena schreef:Ik denk echt dat als je dat combineert met condooms het erg veilig is.
Is niet elke methode veilig, als je het combineert met condooms? ;-)

Ik heb overigens laatst overlegd met de doktersassistente voor de mirena. Moest ik eerst een soa test doen :roll: en dat is er nog steeds niet van gekomen.... zo druk. Snap niet zo goed waarom dit verplicht is.

lena

Bericht door lena » vr feb 11, 2011 14:38

Ananas schreef:
lena schreef:Ik denk echt dat als je dat combineert met condooms het erg veilig is.
Is niet elke methode veilig, als je het combineert met condooms? ;-)
Ja, als je het zo ziet staan klinkt het wat suf :) Was nog een reactie op Stippel, die zei dat ze op zoek was naar een methode in combinatie met condooms en daarvoor de pil of nuvaring overwoog. NFP is volgens sommige onderzoeken vergelijkbaar betrouwbaar met de pil. Nou weet ik niet of ik daar helemaal op zou vertrouwen zonder condooms (hangt ook van je cyclus af), maar als je toch al condooms gebruikt lijkt het me wel een te overwegen optie.
Ik heb overigens laatst overlegd met de doktersassistente voor de mirena. Moest ik eerst een soa test doen :roll: en dat is er nog steeds niet van gekomen.... zo druk. Snap niet zo goed waarom dit verplicht is.
Nou ja, wat belachelijk. Ik zou een afspraak maken met de dokter.

stippel

Bericht door stippel » wo feb 16, 2011 10:45

Jasmijn schreef:Hoe is het gegaan, Stippel?
Heb je die ring in huis en past ´ie?

Ik vroeg me af, zijn er hier mensen bekend met de Evra hormoonpleister?
Hij is er in... mijn vriend heeft m erin gezet, ik kreeg m er zelf nl niet in :P
Eigenlijk voel ik hem nauwelijks zitten! Heel soms misschien, en misschien heb ik ook iets meer last van stemmingswisselingen, maar eigenlijk heel weinig maar...
En ik heb ook niet de indruk (waar ik best bang voor was) dat ik ervan ga verdikken. Ik vind het zonde te verdikken van een anticonceptieding of een medicijn, ik wil alleen maar verdikken van lekker eten! :P

En Lena, interessant wat je vertelt. Ik geloof wel in die methode, ik vraag mij alleen af of je dan nog wel veel zin hebt in seks, want zelf heb ik de indruk iets minder vruchtbaar te zijn op sommige momenten, omdat ik dan een lager libido heb, maarja... ik zou denken dat de momenten dat je extra vruchtbaar bent, je gewoon veel meer zin hebt in seks!
Maarja hmmm ik weet het eigenlijk allemaal niet goed, misschien dat het nog wel meevalt.
Ik heb er zelf ook wel n dubbel gevoel bij nu ik extra veel hormonen in mijn lichaam heb... echt gezond en natuurlijk zal het wel niet zijn...

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » wo feb 16, 2011 12:17

Fijn dat ie past en dat je er niet zoveel last van hebt!

lena

Bericht door lena » wo feb 16, 2011 12:49

stippel schreef: En Lena, interessant wat je vertelt. Ik geloof wel in die methode, ik vraag mij alleen af of je dan nog wel veel zin hebt in seks, want zelf heb ik de indruk iets minder vruchtbaar te zijn op sommige momenten, omdat ik dan een lager libido heb, maarja... ik zou denken dat de momenten dat je extra vruchtbaar bent, je gewoon veel meer zin hebt in seks!
Klopt! Dat vind ik ook echt het grootste nadeel aan die methode. Er zijn natuurlijk wel meer manieren van seks dan gemeenschap, maar toch.

*Eva*
Contacteer:

Bericht door *Eva* » zo apr 10, 2011 20:14

Ik wou er eigenlijk niet aan omdat ik het niet zo heb op farmaceutische bedrijven als het niet echt noodzakelijk is maar ik heb nu toch een andere variant (een goedkopere neem ik aan, draait uiteindelijk allemaal om de winst) van de Diane 35 voorgeschreven gekregen tegen acné. Bijenwas, lactose, dierproeven... En als ik zo google heb ik echt het idee dat ik over een maand kaal op mijn hoofd en dik ben met overbeharing, pigmentvlekken, veel ergere acné, stemmingswisselingen en libidoloos. Schijnt ook veroorzaakt te worden door die goedkopere hulpstoffen, maarja, daar valt meer winst op te behalen.
Ik ben nu echt aan het twijfelen hoor... Haaruitval is echt rampzalig met dreads, en omdat ik altijd veel make-up draag valt het mensen niet zo op dat ik een slechte huid heb, en dat is voor mij toch echt wel de voornaamste reden om eraan te beginnen. Heb alles al geprobeerd behalve roaccutane, heb een hele kuur staan waar ik ook nooit aan heb durven beginnen na wat research. En ik heb ook zo'n huisarts die helemaal niet luistert en heel geërgerd doet, dus ik moet zelf wel research doen. ;)
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met die Diane35 en namaaksels? Want ik heb toch wel het idee dat het voornamelijk mensen zijn met slechte ervaringen die de behoefte voelen om dat te delen op internet.

Annikka-Ayla

Bericht door Annikka-Ayla » zo apr 10, 2011 21:04

Eén van mijn zoons gebruikt roaccutane. Al voor de tweede keer. Hij is bijna klaar met de tweede kuur van een halfjaar.
Het spul werkt goed, maar de bijwerkingen zijn soms best zwaar voor hem. Spierpijn, bloedneuzen, geen conditie meer. Maar achteraf had hij graag al veel eerder met roaccutane willen beginnen. Hij heeft nl een vorm van acné waaraan je veel littekens overhoudt.
Nu maar hopen dat de acné na deze kuur ook echt wegblijft. Hij mag het hierna niet meer gebruiken.

Sascha

Bericht door Sascha » ma apr 11, 2011 9:29

Eva: ze hebben ooit eens onderzoek gedaan naar de werking van bijwerkingen. Medicijnen worden getest samen met een placebo (ene groep krijgt medicijn, andere groep placebo) en alle werking tegen de aandoening min de werking van de placebo is de werking van het medicijn. Zo kun je dat ook doen met bijwerkingen. Er zijn altijd mensen die dingen toeschrijven aan de medicijnen die ze slikken, en dat hoeft natuurlijk niet per se door het medicijn zelf te komen. Uit onderzoek blijkt dus dat mensen vaker bijwerkingen krijgen als ze worden gewaarschuwd door bijvoorbeeld de huisarts of bijsluiter voor bepaalde bijwerkingen. Nu moeten artsen en bijsluiters wel waarschuwen voor bijwerkingen, maar ik zou je zeker niet al te druk maken om bijwerkingen voordat je er überhaupt last van hebt. Verder heb ik wel eens gehoord dat de diane 35 wordt gebruikt bij mensen met haaruitval om de uitval te verminderen. Het zou dus misschien kunnen dat mensen zich daarom druk maken dat ze haaruitval krijgen zodra ze stoppen met de pil. Ik heb persoonlijk nog nooit van iemand gehoord die uitval had van haar dóór de diane 35, en deze bijwerking staat ook niet in mijn farmacotherapeutisch kompas (waar de officieel geregistreerde bijwerkingen in staan).

Verder zag ik hierboven een aantal reacties over dat minder vaak ongesteld zijn beschermt tegen bepaalde kankers. Dat klopt, maar je loopt er ook bepaalde risico's mee. Zo heb je dan wel een grotere kans op osteoporose. Het heeft voor en nadelen. Ik zou me door deze dingen niet te veel laten beïnvloeden (dus niet iets wel of niet doen omdat dat de kans op ... verminderd of vergroot. In dit geval dan. Nooit roken, want dat kent alleen maar nadelen! ;))

Plaats reactie