Veganisten en de pil.....

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
cavia
Leefwijze: veganist

Re: Veganisten en de pil.....

Bericht door cavia »

Volgens mij moet je met de pil een X aantal weken wachten. Weet niet eens meer precies hoe het zit. Je moet ook beginnen net na je menstruatie oid. Staat allemaal in de bijsluiter!
En die nuvaring.. Sja... Seks gaat (in de meeste gevallen) ook, dus een nuvaring ook. Gewoon eventjes samengenepen houden, en dan inbrengen. Dan is ie niet meer zo rond, zeg maar.
Mijn libido is niet omlaag gegaan in ieder geval, haha. Al voel ik 'm soms wel zitten. Ik weet wel, over hormonen gesproken, dat ik de nuvaring 100000x fijner vind! Dat is ook de reden dat ik over ben gestapt. Ik werd gék van mezelf. Het gierde door mn lijf. Chagrijnig dat ik kon zijn.

Jasmijn

Bericht door Jasmijn »

Inbrengen direct na de menstruatie. Volgens mij mag je direct nadat je het hebt ingebracht seks hebben, maar weet het niet zeker meer.
Nadeel van die nuvaring vond ik verder nog dat het behoorlijk duur is.

stippel
Leefwijze: flexanist

Bericht door stippel »

cavia schreef:Volgens mij moet je met de pil een X aantal weken wachten. Weet niet eens meer precies hoe het zit. Je moet ook beginnen net na je menstruatie oid. Staat allemaal in de bijsluiter!
En die nuvaring.. Sja... Seks gaat (in de meeste gevallen) ook, dus een nuvaring ook. Gewoon eventjes samengenepen houden, en dan inbrengen. Dan is ie niet meer zo rond, zeg maar.
Mijn libido is niet omlaag gegaan in ieder geval, haha. Al voel ik 'm soms wel zitten. Ik weet wel, over hormonen gesproken, dat ik de nuvaring 100000x fijner vind! Dat is ook de reden dat ik over ben gestapt. Ik werd gék van mezelf. Het gierde door mn lijf. Chagrijnig dat ik kon zijn.
Maar met die nuvaring moet je dus niet wachten tot je je menstruatie hebt gehad en kun je gewoon op een willekeurig moment in je stoppen?
Mij lijkt het naar als je 'm in je voelt, anderzijds is het misschien pas eng aan het worden als je hem niét meer in je voelt... en is dat niet raar, als je seks hebt, dat je al iets in je hebt, en dan NOG iets in je krijgt?
Wel fijn om te lezen dat het qua hormonen zo meevalt! Ik heb zelf al genoeg last van stemmingswisselingen, dus heb daar echt niet nog meer hormonen voor nodig :P

Achja... weet je: ik ga het gewoon proberen! Valt het tegen, tja, dan ga ik opnieuw iets zien te bedenken, maar daar ga ik voorlopig nog niet van uit :)

stippel

Bericht door stippel »

Jasmijn schreef:Inbrengen direct na de menstruatie. Volgens mij mag je direct nadat je het hebt ingebracht seks hebben, maar weet het niet zeker meer.
Nadeel van die nuvaring vond ik verder nog dat het behoorlijk duur is.
Ow... moet ik eerst nog wachten tot ik mijn menstruatie heb gehad! Dat is wel naar :P
Ja de prijs... het is vervelend, maar ja, wat is het alternatief?

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya »

stippel schreef: Maargoed: ik heb dan beslist om de nuvaring te halen (morgen een afspraak gemaakt, niet vandaag, lekker uitstel :lol: ), maar als ik dat filmpje zag over die nuvaring werd ingebracht... inderdaad misselijkmakend (jaren geleden ooit een tampon in me proberen in te brengen => lukte niet, heb ik zowat een trauma aan opgelopen :P en ik ben bang dat dat gevoel weer naar boven komt als ik die nuvaring inbreng...)

Anderzijds: als je seks hebt gehad zal zo'n nuvaring daarnaast wel niks zijn? Ik ben alleen bang dat ik geen seks meer ga willen als ik zo'n ding in mij heb, en ik ben ook bang dat mijn libido naar omlaag gaat... (ik heb gelezen dat dat bij mensen het geval was die de pil namen, en de nuvaring geeft toch ook hormonen af?)
Weet iemand trouwens vanaf wanneer je seks mag hebben als je zo'n nuvaring in je hebt? Direct, of een week wachten of zo?
Bij vaginisme zou ik eerder een andere anticonceptiemanier proberen dan de nuvaring, om eerlijk te zijn. Het is redelijk vergelijkbaar met een tampon inbrengen, vind ik, en is zelfs wat groter. Maar aan de andere kant is de nuvaring wel glad, wat 'm weer veel makkelijker in te brengen valt dan een tampon.
Ik zou aanraden (net als bij tampons trouwens) om de eerste keer pas in te brengen als je vagina erg vochtig is (door seksuele opwinding of door menstruatiebloed), dat maakt het veel makkelijker en pijnloos dan bij een droge vagina. En dus eerst een minuut of paar minuten 'm "plat"knijpen, zodat het een ovaal is ipv cirkel. En er gewoon rustig de tijd voor nemen, zodat je kan uitproberen hoe je 'm precies moet schuiven dat je 'm niet meer voelt zitten.
De nuvaring inhouden tijdens de seks werkt niet voor iedereen, omdat ie bij sommige vrouwen in de weg zit tijdens de seks, en dat is niet lekker. Maar je kan 'm gewoon uitdoen vlak voor de seks (wel vervelend natuurlijk als je het inbrengen vervelend vindt), als je 'm maar weer binnen 3 uur terug doet, en 'm niet meerdere keren per dag eruit haalt.
Je libido kan omlaag gaan door nuvaring-gebruik (net als bij de pil), maar het hoeft niet, dat verschilt per persoon. Ik merkte geen verschil.
Het duurt even voor er genoeg van de hormonen in je lichaam zitten om je te beschermen, ik geloof een aantal dagen, maar misschien ook wel een maand, maar dat staat allemaal in de bijsluiter.

stippel

Bericht door stippel »

Ja, ik had ook liever een ander voorbehoedsmiddel dan de nuvaring, het probleem is gewoon dat er weinig alternatief is, en een condoom alleen vind ik echt niet veilig genoeg...
Wel handig om te weten dat het er gewoon uit kan tijdens de seks, want voor dat 'in-de-weg-gevoel' ben ik best wel bang eigenlijk...
Ik hoop vooral dat het geen maand duurt, want moet ik eerst nog 'ns wachten tot ik ongesteld ben :P agja, misschien moet ik in de tussentijd een beetje oefenen met alternatieve tampons (ik dacht dat er in de biowinkel zo'n dingetje was dat je gewoon steeds kon uitwassen...), kwestie van me al wat voor te bereiden... Tenslotte moet er bij de seks zelf nog een veel groter ding in dan een tampon of een nuvaring :p

cavia

Bericht door cavia »

Normaliter voel ik 'm niet zitten hoor! Heel soms tijdens seks!

Maar is de prikpil anders niet iets voor jou (ivm vaginisme)? Of zo'n hormoonstaafje? (Spiraaltje? Al schijnt dat ook geen pretje te zijn, als dat wordt ingebracht)

stippel

Bericht door stippel »

cavia schreef:Normaliter voel ik 'm niet zitten hoor! Heel soms tijdens seks!

Maar is de prikpil anders niet iets voor jou (ivm vaginisme)? Of zo'n hormoonstaafje? (Spiraaltje? Al schijnt dat ook geen pretje te zijn, als dat wordt ingebracht)
Ja, ik zou eigenlijk ook wel liever iets anders hebben dan zo'n nuvaring, vooral omdat seks op zich al een best grote stap is, en dan een nuvaring ook, laat staan de combinatie van de twee...
Maar is de prikpil wel veganistisch? En van zo'n hormoonstaafje ben ik bang als ze die niet goed zetten, of ben je bij een gyneacoloog veilig? Het spiraaltje durf ik eigenlijk niet echt aan, en voel je dat ook niet zitten dan tijdens de seks? Sowieso lijkt het me doodeng als het wordt ingebracht, ik denk dat als ik daar zit ik gewoon zodanig toeknijp dat er niks in raakt... (het is namelijk niet opwindend en zo :P )

Maar als die prikpil veganistisch is dan ben ik voor!

Ananas

Bericht door Ananas »

De prikpil die mij werd voorgeschreven is Depo Provera, zie hier de bijsluiter :http://www.consumed.nl/medicijnen/755/D ... 50_prikpil

Volgens mij is het een oplossing van hormoon in water en geen andere ingredienten. Weet niet wat de herkomst van het hormoon is.

stippel

Bericht door stippel »

Ananas schreef:De prikpil die mij werd voorgeschreven is Depo Provera, zie hier de bijsluiter :http://www.consumed.nl/medicijnen/755/D ... 50_prikpil

Volgens mij is het een oplossing van hormoon in water en geen andere ingredienten. Weet niet wat de herkomst van het hormoon is.
Hmm ok! Het kan dan ook mogelijk in een laboratorium aangemaakt worden? Op internet vind ik er niet veel informatie over, misschien eens navragen morgen bij de dokter, al betwijfel ik of die veel af weet over wat veganistisch is en wat niet...
Nuja, lijkt me niet het allerprettigste wat er is, maar alleszins wel beter dan de nuvaring, al lijkt het me een beetje eng dat je niet meer ongesteld wordt (zeker omdat ik eigenlijk weinig moeilijk heb met ongesteld worden: ik heb nauwelijks tot geen pijn, het is enkel een beetje vervelend, maar het hoort er ergens ook wel bij...)

Fynnya

Bericht door Fynnya »

stippel schreef:Maar met die nuvaring moet je dus niet wachten tot je je menstruatie hebt gehad en kun je gewoon op een willekeurig moment in je stoppen?
Volgens mij kan je volgens de bijsluiter de eerste keer gewoon op een willekeurig moment beginnen. Mijn huisarts raadde mij toendertijd wel aan om na de ongesteldheid te beginnen, omdat je dan meer mee gaat in het ritme waar je lichaam al in zit, in plaats van je lichaam in een heel nieuw ritme te dwingen, waardoor je meer kans hebt op een soort mini-ongesteldheid tussendoor (in de eerste maand dus, niet blijvend). Maar in de bijsluiter stond daar niks over, dus misschien klopte het wel niet wat mijn huisarts zei, maar ik heb het maar wel gedaan.
Na de eerste keer heb je vaste dagen waarop je 'm in moet doen en uit moet halen, elke keer na 3 weken/1 week. Je kan geloof ik wel daarin schuiven als je graag je ongesteldheid wilt verschuiven voor vakantie oid., maar normaal gesproken heb je wel een soort vaste dag.
Voordeel van de nuvaring is ook dat je kan laten mailen en smsen door hen dat het weer tijd is, dan kan je het niet vergeten.

stippel

Bericht door stippel »

O als je ieder willekeurig moment kunt beginnen zou dat wel handig zijn! (ik ben kortgeleden nog ongesteld geweest, maar niet kort genoeg, en ik word slecht 1x/5weken ongesteld, en vlakna ik ongesteld ben, heb ik zelf al gemerkt, heb ik bijna geen libido :P )

Misschien, denk ik, ga ik met zo'n nuvaring beginnen, vind het wel een fijn gevoel dat ik de controle bij mezelf heb en dat het dus niet door een arts moet gebeuren (aan die prikpil zit je direct 3maanden vast, als je dan nare bijwerkingen krijgt... en dat staafje in je arm, tja, daarvoor moet je weer naar de arts gaan en zo...), en, als het naar voelt, dan overstappen naar iets anders. Ik denk dat ik dat ga doen.
Al twijfel ik nog :P keuzes maken is moeeeeeeeeilijk...

Ananas

Bericht door Ananas »

stippel schreef: Hmm ok! Het kan dan ook mogelijk in een laboratorium aangemaakt worden?
Met de juiste protocollen, middelen en genoeg tijd kan je alles maken. Zo heeft Moeder Natuur dat ook gedaan :P

Maar even serieus. Het werkzame hormoon in Depo Provera is medroxyprogesteron acetaat. Op wikipedia staat dat dit synthethisch is, dus op het lab wordt gemaakt. Voordat het op de markt komt wordt het op dieren getest.
Als het niet synthethisch zou zijn wordt het van een dier gestolen en waarschijnlijk bewerkt en dan alsnog op dieren getest.

Fynnya

Bericht door Fynnya »

Je kan het natuurlijk gewoon proberen. Bij de nuva-ring zit je nergens aan vast, dus als het toch niet bevalt of als het niet lukt met inbrengen, stop je er gewoon weer mee. En het kost wel iets van 30 euro voor 3 stuks (of zou je ook 1 losse kunnen krijgen?), maar je kan eentje wel telkens weer afspoelen onder de kraan en de volgende dag weer proberen in te brengen. Dus je kan ook nog elke keer proberen een stukje verder te doen, en misschien dat het de eerste keer dan niet lukt, maar je na een paar dagen proberen eraan gewend bent en daardoor zo ontspannen bent dat het dan wel lukt.

stippel

Bericht door stippel »

Oh wat leuk dat die Depo Provera veganistisch blijkt te zijn :) Dat het op dieren was getest, tja, ik had me er geen illusies over gemaakt dat het niet zo zou zijn... ik sta hier helaas wat teveel met mijn voeten op de grond voor...

Welja, ik ga die nuvaring gewoon proberen, ik ga dan vragen of ik zo één losse kan krijgen (en zeggen dat ik vaginisme heb, misschien zijn ze er dan iets begripvoller voor), en dan morgenavond eens uittesten...
En lukt het niet: nog even mee doorgaan, en anders: er zijn nog een aantal alternatieven :)

Jasmijn

Bericht door Jasmijn »

Ik krijg bij het lezen van deze berichten alleen maar meer zin om een kind te krijgen.

Marla

Bericht door Marla »

Hmm, ik zou als ik jou was toch na gaan denken over een spiraaltje. Het inbrengen is inderdaad heel eng, dat vond ik ook, maar als je naar een gynaecoloog gaat kunnen ze je verdoven en dan voel je er bijna niks van. Het voordeel is dat je dan meteen klaar bent voor 5 of 10 jaar. Zo'n Nuvaring lijkt me toch wel vervelend, zeker als je al moeite hebt met tampons. Nou ja, proberen kan geen kwaad natuurlijk maar ik word zelf al helemaal iebelig als ik er aan denk :roll:

stippel

Bericht door stippel »

Jasmijn schreef:Ik krijg bij het lezen van deze berichten alleen maar meer zin om een kind te krijgen.
Teveel vrouwelijke hormonen? :P Ik kan natuurlijk niet oordelen over iemand anders, maar weet wel: deze maatschappij is tamelijk hard voor jonge moeders, en ik denk (daarom dat ik zelf ook nog wil wachten), dat als je iets ouder bent je op termijn een gelukkiger leven tegemoet gaat.

Dat spiraaltje, voel je dat dan helemaal niet? Mij lijkt het fijner om met die nuvaring te beginnen omdat je dan nog de controle hebt (als je het er uit wilt kan dan direct!), en iets verdovend wilde ik er ook nog bij gebruiken, anders is het al helemaal hel! (al moet ik zeggen dat ik al wel vaker iets verdovend op had, en dan nog wel gewoon pijn voelde als ik iets probeerde in te brengen! of dat het gewoon niet lukte, het 'te dicht' was of zo...)
Daarnaast schaam ik mij ook heel erg om mijn lichaam, en als je dan bij de gynaecoloog bent... lijkt me pure horror! (al weet ik wel dat die mensen vast al ergere dingen hebben gezien en zo, maar toch! de schaamte wordt er niet minder door...)

JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK »

Ik heb na beide zwangerschappen een spiraaltje gehad. Het inbrengen is niet fijn en een beetje pijnlijk, maar ach dat is een paar uur en vervolgens heb je er jaren geen omkijken naar en ik werd dan ook echt niet ongesteld. Heerlijk gewoon jaren niet ongesteld worden.
Ik heb ze bij de gynaecoloog laten plaatsen, maar dat moest omdat ik keizersnedes heb gehad. Anders had ik het bij de huisarts gedaan. Ik heb het zonder verdoving gedaan.

Voor de gynaecoloog hoef je je echt niet te schamen. Die doet de hele dag niets anders dan tussen de benen van vrouwen kijken en heeft echt al heel wat gezien.

Ik heb een spiraaltje nog nooit voelen zitten. Dat is echt heel wat anders dan een tampon die je wel goed voelt zitten. Ook tijdens gemeenschap voel je het spiraaltje niet zitten.
Trotse moeder van Meilan, Yaël en Leia!

Framboos

Bericht door Framboos »

Marla schreef:Zo'n Nuvaring lijkt me toch wel vervelend, zeker als je al moeite hebt met tampons.
Neen neen neen! Ik heb m sinds kort en vind het echt ideaal. En supermakkelijk.

Plaats reactie