Veganisten en de pil.....

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Jasmijn
Leefwijze: veganist

Re: Veganisten en de pil.....

Bericht door Jasmijn » vr jul 02, 2010 10:59

Annikka-Ayla schreef:@ Jasmijn,
De dagen voordat ik ongesteld word en dat ik ongesteld ben, ben ik altijd vermoeider. Als ik de pil slik, neem ik twee strips achter elkaar en dat scheelt me dus een week zware vermoeidheid.
Ah, dus je slaat 1 week ongesteldheid over?
lena schreef:Met de Nuvaring kun je trouwens ook "doorringen", twee (of meer) ringen achter elkaar in doen, zonder stopweek, zodat je dan niet ongesteld wordt. Dat werkt alleen (net als met de pil) niet voor iedereen, sommige vrouwen worden toch ongesteld, of krijgen last van spotting (klein beetje bloedverlies over langere tijd).

Ik vind 1 op de 100 trouwens wel weinig, maar niet extreem-super-mega weinig. Zwangerschap is altijd iets waar je rekening mee moet houden, niet dat je je er nu druk om moet maken of echt bang voor moet zijn, maar het is wel goed om van te voren te bedenken wat je wilt als je onverhoopt toch zwanger wordt.
Het is wel handig dat dat kan.
Ja precies. Nou, mocht ik opeens zwanger blijken te zijn, wil ik het kindje houden.

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » wo jul 14, 2010 16:01

Nog even over die nuvaring he... Zit die net zo k*t als een tampon?
Want dan ben ik toch ineens niet meer zo zeker wat ik aan de dokter moet vragen... :oops:

jet
Moderator

Bericht door jet » wo jul 14, 2010 16:40

ik heb tegenwoordig de Mirena spiraal.
Aanbrengen was verschrikkelijk, en af en toe is de ongesteldheid ook erger, maar ik ben minder vaak ongesteld (1 keer per half jaar ipv 1 keer per maand).
Het kan nog beter (vooral aanbrengen en eruithalen, brrrr), maar ik ben al redelijk tevreden in vergelijking met het pilfiasco (zeker omdat ik ook door glutenintolerantie regelmatig diarree heb en je dan helemaal nauwelijks nog betrouwbaarheid hebt)
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

lena

Bericht door lena » wo jul 14, 2010 17:51

Jasmijn schreef:Nog even over die nuvaring he... Zit die net zo k*t als een tampon?
Want dan ben ik toch ineens niet meer zo zeker wat ik aan de dokter moet vragen... :oops:
Je voelt hem niet. Maar als het goed is voel je tampons ook niet... Ik vind het wel heel anders dan tampons, het materiaal is anders, de vorm is anders.
Je kunt het gewoon uitproberen, als het je toch niet bevalt, dan weet je dat. Ik zou het wel even de tijd geven om te wennen.

cavia

Bericht door cavia » do jul 15, 2010 13:09

Ik vind tampons ook niet vervelend zitten, de nuvaring ook niet. Maar misschien is het inderdaad een kwestie van wennen? Het is wel ander matteriaal ook.
Al vond ik het in het begin wel lastig om 'm in te brengen, zeg maar. Het gaat niet zo gemakkelijk als ze zeggen. (Met twee vingers (en dus één hand) hem samenknijpen en naar binnenduwen)

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » do jul 15, 2010 13:36

Hmm, ik vind een tampon wel vervelend zitten, maar misschien heb ik niet een goede maat of doe ik het verkeerd erin... Misschien maar eens experimenteren met een kleinere soort.
Straks naar de dokter. Ik ben heel zenuwachtig. Hopelijk kom ik een beetje uit m'n woorden en kom ik er met een receptje weg en gaat alles goed enzo.

cavia

Bericht door cavia » do jul 15, 2010 13:42

Zal vast wel goedkomen! (:

lena

Bericht door lena » do jul 15, 2010 13:53

Mijn dokter was heel enthousiast over de nuvaring, was haar eerste keus voor hormonale anticonceptie.

Inbrengen vond ik geloof ik het handigst met 1 voet op het toilet en dan een achtje maken van de ring. Het is wel een handigheidje, en je doet het natuurlijk niet zo vaak (dat is het voordeel :) ).

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya » wo jul 21, 2010 3:57

Ik voelde 'm soms zitten, meestal niet. Maar ik heb ook geen last van tampons.
Wat wel goed helpt bij het inbrengen is m eerst even een minuutje of wat plat te knijpen, zodat ie een ovale vorm heeft ipv een ronde.

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » wo jul 21, 2010 7:14

Hartstikke bedankt allemaal voor de tips en jullie ervaringen!
Ben uiteindelijk toch weggekomen met een recept voor de pil. De huisarts heeft tijdens mijn bezoekje met de apotheek gebeld om te vragen wat voor hulpstoffen er in die pil zitten. Het schijnt dat er geen dierlijke ingrediënten in zitten (maar kan ook zijn dat de huisarts niet precies weet wat dierlijk is en wat niet). Ik zit nog te twijfelen of ik zelf ook nog even ga bellen met de apotheek om de precieze ingrediënten te vragen, of dat ik gewoon die pillen op haal en er niet bij nadenk.
Als het welk dierlijk blijkt te zijn, zit ik alsnog met een dilemma.

stippel
Leefwijze: flexanist

Bericht door stippel » ma jan 17, 2011 2:58

Interessant topic... tja, ik ben van plan om morgen ook weer eens naar de dokter gaan, om enerzijds te laten controleren op B12, anderzijds voor een voorschrift voor de pil...
dus ik dacht om dan maar eerst even te kijken op het veganistenforum :P

Ikzelf heb geen problemen met condooms (mits ze vegan zijn natuurlijk! en die zijn er gelukkig wel), maar ik wil echt-echt-echt niet zwanger worden (zeker niet nu, later ZEKER WEL, ik heb een superextreem moedergevoel, dus het is vooral daarom dat ik niet wil zwanger worden ;) ik zou het abortus-dilemma niet aankunnen...), dus daarom de pil erbij slikken!
Dat de pil niet vegan is vind ik een absoluut probleem, en het spiraaltje en de nuvaring is voor mij (voorlopig) nog echt geen oplossing, gezien ik vaginisme heb (waardoor ik geen tampons in mijn lichaam krijg, al werk ik er wel aan, anders hoefde ik natuurlijk nog geen voorbehoedsmiddelen, maar als het spiraaltje en de nuvaring zijn wat teveel stappen in één keer)...

Dusja! Ik vind het behoorlijk naar dat de pil op dieren getest is, maar in dat geval zou ik hem nog wel slikken, maar niet vegan vind ik nog heel wat erger... dat het onnatuurlijk is vind ik natuurlijk ook behoorlijk naar, maar ja... berekenen wanneer je vruchtbare periode is en zo vind ik ook maar stom, dan kan je seks hebben wanneer het je niet-vruchtbare periode is en dus je wellicht ook minder zin hebt in seks...

Ben trouwens benieuwd Jasmijn wat voor pil jij slikt? En of die nu uiteindelijk echt vegan bleek te zijn, dan ga ik die morgen ook halen!

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » ma jan 17, 2011 12:26

Wat een dilemma Stippel! Kan me voorstellen dat het moeilijk is een beslissing te nemen. Ik zou het het liefst zonder enige vorm van voorbehoedsmiddel doen, is gewoon zoveel fijner en makkelijker... En ik wil ook graag een kind. Maarja he...

Ik had met de apotheek gebeld en die had voor mij navraag gedaan. Bleek dat mijn huisarts ongelijk had. Er is geen vegan pil. Ik dus een bestelling doorgegeven voor een nuvaring. Kan ook niet goed tegen tampons en ik kon me totaal niet voorstellen dat zo'n ring zou passen ofzo. Maar het viel allicht te proberen. De avond van de dag waarop ik de nuvaring had opgehaald (bij de gedachte dat ik een ding van Organon in mijn lijf zou hebben draaide mijn maag zich al om) maakte mijn vriendje het uit. Heb em dus nooit hoeven gebruiken. Ergens maar goed ook xD

Nouja, misschien is het berekenen van je vruchtbare periode zo´n gek idee nog niet. Zou ik ook wel willen, maar kan niet als je geen regelmatige cyclus hebt. Als ik jou was zou ik je er toch eens in verdiepen. Er blijven genoeg dagen over waarin je wel seks kunt hebben en in die dagen heb je er vast ook zin in. En anders kun je het gewoon nog bij zoenen enzo houden ;-)

JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK » ma jan 17, 2011 12:37

stippel schreef: Dusja! Ik vind het behoorlijk naar dat de pil op dieren getest is, maar in dat geval zou ik hem nog wel slikken, maar niet vegan vind ik nog heel wat erger... dat het onnatuurlijk is vind ik natuurlijk ook behoorlijk naar, maar ja... berekenen wanneer je vruchtbare periode is en zo vind ik ook maar stom, dan kan je seks hebben wanneer het je niet-vruchtbare periode is en dus je wellicht ook minder zin hebt in seks...
Met het berekenen van je vruchtbare periode heb ik al heel veel lieve kinderen te wereld zien komen. Dus als je absoluut (nog) geen kinderen wilt, zou ik toch een andere manier zoeken voor anticonceptie...
Trotse moeder van Meilan, Yaël en Leia!

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » ma jan 17, 2011 12:42

Het moet mogelijk zijn, maar dan moet je je lichaam wel door en door kennen.

JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK » ma jan 17, 2011 13:22

Sorry maar dat is echt niet mogelijk. Je kan heel precies weten wanneer je eisprong is, maar dat is niet alles wat je moet weten. Je moet ook weten hoe lang het zaad in je lichaam blijft. Soms kan zaad 5 dagen in je lichaam blijven. En vervolgens weet je ook weer niet hoeveel tijd je na je eisprong hebt. Je moet dan echt een hele ruime marge nemen. Dan ben je ook nog een week ongesteld en heb je misschien een paar dagen over in een maand dat je redelijk veilig gemeenschap kan hebben.
Trotse moeder van Meilan, Yaël en Leia!

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » ma jan 17, 2011 13:53

Als je ongesteld bent kun je wel veilig seks hebben... Maar is waar, je moet echt een ruime marge nemen.

cavia

Bericht door cavia » ma jan 17, 2011 14:45

Zelfs als je ongesteld bent kun je geen veilige seks hebben! Viavia ken ik iemand die op die manier (plus condoom!) een kindje heeft gekregen.
En inderdaad, wat Judith zegt, kinderen kun je ook dan gewoon krijgen. Een tante van mij is zelfs door de pil heen zwanger geraakt... Niet om iemand bang te maken oid, maar ik bedoel te zeggen dat er ook gewoon héel vruchtbare mensen zijn, en dat de pil al niet eens 100% veilig is. Laat staan het berekenen van je (niet) vruchtbare periode!

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » ma jan 17, 2011 14:50

Maar dat zijn dan echt de uitzonderingen. Een 100% veilige methode als je niet zwanger wilt worden bestaat niet. Tenzij je je laat steriliseren.

cavia

Bericht door cavia » ma jan 17, 2011 14:58

En nee, die bestaat ook niet. Maar ik denk dat het berekenen van je vruchtbare periode júist onveilig is. Daarbij denk ik ook dat ík een uitzondering ben geweest, omdat ik een keertje een week (!!) mn pil niet heb geslikt (vergeten, laksheid etc). De kans was toen zoooo groot, in feite.

stippel
Leefwijze: flexanist

Bericht door stippel » ma jan 17, 2011 15:22

Ik vind dat echt behoorlijk naar van die pil! Ik heb wel 'n min-of-meer regelmatige cyclus (heel af en toe dan toch weer niet), maar ik durf dat dat berekenen gewoon niet aan! Misschien, als ik wat ouder ben, en een opleiding heb afgerond, dat ik het dan doe... ik denk dat het ook veel natuurlijker voelt en zo.

Maargoed: ik heb dan beslist om de nuvaring te halen (morgen een afspraak gemaakt, niet vandaag, lekker uitstel :lol: ), maar als ik dat filmpje zag over die nuvaring werd ingebracht... inderdaad misselijkmakend (jaren geleden ooit een tampon in me proberen in te brengen => lukte niet, heb ik zowat een trauma aan opgelopen :P en ik ben bang dat dat gevoel weer naar boven komt als ik die nuvaring inbreng...)

Anderzijds: als je seks hebt gehad zal zo'n nuvaring daarnaast wel niks zijn? Ik ben alleen bang dat ik geen seks meer ga willen als ik zo'n ding in mij heb, en ik ben ook bang dat mijn libido naar omlaag gaat... (ik heb gelezen dat dat bij mensen het geval was die de pil namen, en de nuvaring geeft toch ook hormonen af?)
Weet iemand trouwens vanaf wanneer je seks mag hebben als je zo'n nuvaring in je hebt? Direct, of een week wachten of zo?

Plaats reactie