Veganisten en de pil.....

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Annika
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Re: Veganisten en de pil.....

Bericht door Annika » vr sep 12, 2008 14:38

Persoonlijk zit ik niet zo met de hormonen. Merk er eigenlijk helemaal niks van behalve dat ik iedere dag een pilletje slik. Verder geen wazige bijwerkingen gelukkig ^__^

Ben

Bericht door Ben » wo dec 03, 2008 14:49

Condomi condooms zijn niet meer veganistisch!

Ik wilde net een nieuwe condooms halen/bestellen, keek ik toevallig op Wikipedia waar sinds 24 maart 2008 op staat dat ze niet meer veganistisch zijn na een overname. Veel andere sites melden nog dat de condooms veganistisch zijn maar ook de Vegan Society pagina staan ze niet meer vermeld.

Wel vegan: aantal Pasante types, zie hun condoom pagina, staat op de detailpagina onderaan bij een aantal producten "These condoms are suitable for vegans.". Op het moment van schrijven zijn dat: Trim, Large, Naturelle, Ribbed, Xtra Sensitive, Delay, Mixed Flavours en Extra Condoms. Ik heb nog een mailtje gestuurd met wat vragen, als ik daarop antwoord heb plaats ik de resultaten hier wel. Ze zijn goedkoop te bestellen via Ebay (50 voor < €12).

Verder zijn Glyde Health ook veganistisch (met keurmerk), maar hiervan zijn minder soorten.

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » wo jun 30, 2010 18:22

Zijn er eigenlijk ook veganisten die geen 'de pil' nemen omdat deze niet veganistisch/dierproefvrij is?
Of is er ook een veganistische variant van pil?

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya » wo jun 30, 2010 18:39

Jasmijn schreef:Zijn er eigenlijk ook veganisten die geen 'de pil' nemen omdat deze niet veganistisch/dierproefvrij is?
Mij niet gezien... Ik denk altijd maar zo: dieren en aarde hebben een stuk meer last van dat er weer een persoon bij komt, dan van die paar niet-vegan stofjes die in de pil zitten.
En opeens met een kind opgezadeld zitten, vind ik een stuk enger idee dan iets gebruiken dat niet vegan is.
Ik gebruikte de nuva-ring, waar ik heel enthousiast over was, maar dus geen idee of ie vegan was of niet.

cavia

Bericht door cavia » wo jun 30, 2010 19:40

Ik gebruik ook de nuvaring, eerst de pil. Moet zeggen dat ik ook tevreden ben over de nuvaring. Nergens meer aan denken, behalve eens in de drie weken dan. Normaal vergat ik de pil rustig een aantal dagen.
Ook ik weet trouwens niet of ie vegan is...

Fynnya

Bericht door Fynnya » wo jun 30, 2010 20:25

cavia schreef:Ik gebruik ook de nuvaring, eerst de pil. Moet zeggen dat ik ook tevreden ben over de nuvaring. Nergens meer aan denken, behalve eens in de drie weken dan. Normaal vergat ik de pil rustig een aantal dagen.
Dat is ook de belangrijkste reden dat ik 'm gebruikte. Superrelaxed, je hoeft maar 2 keer per maand eraan te denken (tenzij je 'm tijdens de sex eruit haalt).
En zelfs die 2 keer dat je eraan moet denken (1 keer indoen, 3 weken later weer eruit halen) hoef je er eigenlijk niet echt aan te denken, want als je wilt krijg je die dag en ook de dag ervoor gratis een mailtje en/of smsje om je te helpen herinneren.
Iets waar je elke dag aan moet denken, is echt niks voor mij. Dat merk ik wel met al die voedingssupplementen die ik momenteel even moet gebruiken. :roll:

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » do jul 01, 2010 8:30

Oh, dat klinkt wel handig.
Het kan wel tot irritaties/infecties leiden had ik gelezen, hebben jullie daar geen last van gehad?

JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK » do jul 01, 2010 9:03

Ik heb na mijn zwangerschappen een mirena spiraal gehad. Ook geen idee of zoiets vegan is. Wel heel fijn. Ik werd er niet van ongesteld en die kan 5 jaar blijven zitten. Dus 5 jaar lang niet ongesteld zijn, nergens last van en er niet aan hoeven te denken. Al weet ik wel dat de mirena niet bij iedereen fijn werkt, maar voor mij was het ideaal. Ook al heb ik ze beide niet lang gehad (de eerste een jaar en de tweede 3 maanden :oops: )
Trotse moeder van Meilan, Yaël en Leia!

Fynnya

Bericht door Fynnya » do jul 01, 2010 11:04

Jasmijn schreef:Oh, dat klinkt wel handig.
Het kan wel tot irritaties/infecties leiden had ik gelezen, hebben jullie daar geen last van gehad?
Ik niet. Ik had wel dat ik heftiger ongesteld werd dan vroeger, en veel meer buikpijn.
Die buikpijn is nu weer helemaal verdwenen nu ik gestopt ben, daar ben ik wel heel blij mee :) alleen vond ik die dubbele zekerheid zo fijn, dat de kans dat je zwanger wordt echt bijna 0 is, dat mis ik nu wel.

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » do jul 01, 2010 15:51

Mirena, die bevat meer hormonen dan een nuvaring, en moet echt door een arts geplaatst worden he? Dan weet ik genoeg :wink:
Ik weet ook niet of de Mirena dierlijk is. De nuvaring schijnt i.i.g. veganistisch te zijn (alleen wel op de markt gebracht door Schering-Plough :? ).

Waarom heb jij die Mirena zo kort gehad, Judith? Omdat je kinderen wou, of?
Fynnya schreef:alleen vond ik die dubbele zekerheid zo fijn, dat de kans dat je zwanger wordt echt bijna 0 is, dat mis ik nu wel.
Welke dubbele zekerheid, als ik vragen mag? En waarom ben je nu gestopt met de nuvaring?

Sorry als het te persoonlijk wordt, als je geen antwoord wil geven vind ik het ook best :oops:

Fynnya

Bericht door Fynnya » do jul 01, 2010 16:14

Jasmijn schreef:
Fynnya schreef:alleen vond ik die dubbele zekerheid zo fijn, dat de kans dat je zwanger wordt echt bijna 0 is, dat mis ik nu wel.
Welke dubbele zekerheid, als ik vragen mag? En waarom ben je nu gestopt met de nuvaring?
Condoom én nuvaring. Allebei zijn immers niet 100% veilig, er zijn bij beiden een paar procent onveiligheid, zoals geloof ik bij elk anticonceptiemiddel wel. En gecombineerd zit het wel heel erg dicht bij de 100%.

Ik ben ermee gestopt omdat ik dus die vermoeidheid etc heb, en ik me afvroeg of het misschien daardoor zou kunnen komen.

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » do jul 01, 2010 17:10

Fynnya schreef:Ik ben ermee gestopt omdat ik dus die vermoeidheid etc heb, en ik me afvroeg of het misschien daardoor zou kunnen komen.
Ah oke. Maar het had daar niks mee te maken?

Ik lees op internet dat de betrouwbaarheid van de nuvaring bij correct gebruik 99,6 is, maar dat in de praktijk 1 à 2 op de 100 vrouwen die een jaar lang de nuvaring gebruiken zwanger worden. Met een condoom erbij moet het zwangerschapspercentage idd. wel erg klein worden, maar ik wil juist geen condoom.

lena

Bericht door lena » do jul 01, 2010 17:43

Als je geen condooms wilt dan zou ik ook eerst met de Nuvaring beginnen. Voordeel boven de pil is dat het minder hormonen heeft, geen dierlijke ingredienten bevat, en dat je er minder vaak aan hoeft te denken (wat ook de betrouwbaarheid verhoogt) en dat het niet reageert op andere medicijnen/kruidendingen, of dat de werking vermindert door overgeven. Voordeel boven de mirena is dat je geen arts nodig hebt om het in te brengen, je kunt er ieder moment weer makkelijk mee stoppen.

Ik heb ook een poosje de Nuvaring gebruikt. Als je gewoon hygienisch te werk gaat lijkt de kans op ontstekingen me vrij klein. Ik spoelde hem wel tussendoor schoon onder de douche.

JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK » do jul 01, 2010 19:40

Jasmijn schreef:Mirena, die bevat meer hormonen dan een nuvaring, en moet echt door een arts geplaatst worden he? Dan weet ik genoeg :wink:
Ik weet ook niet of de Mirena dierlijk is. De nuvaring schijnt i.i.g. veganistisch te zijn (alleen wel op de markt gebracht door Schering-Plough :? ).

(y) De eerste keer wisten we dat het voor een jaar zou zijn. De tweede keer dachten we dat het voor vijf jaar zou zijn, maar bedachten we ons na drie maanden ;)
Trotse moeder van Meilan, Yaël en Leia!

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla » do jul 01, 2010 20:27

@ Fynnia,
Bij mij helpt het om de pil te slikken om iets minder vermoeid te zijn. Ik slik twee strips en word dan pas weer ongesteld. In de stopweek ben ik duidelijk vermoeider en zo sla ik iedere keer een menstruatie over.
MIsschien iets voor jou?

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » do jul 01, 2010 23:41

lena schreef:Als je geen condooms wilt dan zou ik ook eerst met de Nuvaring beginnen. Voordeel boven de pil is dat het minder hormonen heeft, geen dierlijke ingredienten bevat, en dat je er minder vaak aan hoeft te denken (wat ook de betrouwbaarheid verhoogt) en dat het niet reageert op andere medicijnen/kruidendingen, of dat de werking vermindert door overgeven. Voordeel boven de mirena is dat je geen arts nodig hebt om het in te brengen, je kunt er ieder moment weer makkelijk mee stoppen.

Ik heb ook een poosje de Nuvaring gebruikt. Als je gewoon hygienisch te werk gaat lijkt de kans op ontstekingen me vrij klein. Ik spoelde hem wel tussendoor schoon onder de douche.
:thanks:
Hier heb ik echt wat aan, super.
JudithK schreef:
Jasmijn schreef:Mirena, die bevat meer hormonen dan een nuvaring, en moet echt door een arts geplaatst worden he? Dan weet ik genoeg :wink:

(y) De eerste keer wisten we dat het voor een jaar zou zijn. De tweede keer dachten we dat het voor vijf jaar zou zijn, maar bedachten we ons na drie maanden ;)
Haha, dat is wel een verschil ja ;)
Annikka-Ayla schreef:@ Fynnia,
Bij mij helpt het om de pil te slikken om iets minder vermoeid te zijn. Ik slik twee strips en word dan pas weer ongesteld. In de stopweek ben ik duidelijk vermoeider en zo sla ik iedere keer een menstruatie over.
MIsschien iets voor jou?
He? Hoe bedoel je dat?

Fynnya

Bericht door Fynnya » do jul 01, 2010 23:49

Jasmijn schreef:
Fynnya schreef:Ik ben ermee gestopt omdat ik dus die vermoeidheid etc heb, en ik me afvroeg of het misschien daardoor zou kunnen komen.
Ah oke. Maar het had daar niks mee te maken?
Geen idee....
Mijn gezondheid is de laatste tijd flink verbeterd, maar er zijn wel 15 dingen ofzo die veranderd zijn in mijn leven, die goed de oorzaak van die verbetering zouden kunnen zijn....

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » do jul 01, 2010 23:58

Maar dat is wel hartstikke mooi!!

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla » vr jul 02, 2010 6:24

@ Jasmijn,
De dagen voordat ik ongesteld word en dat ik ongesteld ben, ben ik altijd vermoeider. Als ik de pil slik, neem ik twee strips achter elkaar en dat scheelt me dus een week zware vermoeidheid.

lena

Bericht door lena » vr jul 02, 2010 7:59

Met de Nuvaring kun je trouwens ook "doorringen", twee (of meer) ringen achter elkaar in doen, zonder stopweek, zodat je dan niet ongesteld wordt. Dat werkt alleen (net als met de pil) niet voor iedereen, sommige vrouwen worden toch ongesteld, of krijgen last van spotting (klein beetje bloedverlies over langere tijd).

Ik vind 1 op de 100 trouwens wel weinig, maar niet extreem-super-mega weinig. Zwangerschap is altijd iets waar je rekening mee moet houden, niet dat je je er nu druk om moet maken of echt bang voor moet zijn, maar het is wel goed om van te voren te bedenken wat je wilt als je onverhoopt toch zwanger wordt.

Fynnya, wat fijn dat het beter gaat!

Plaats reactie