Veganisten en de pil.....

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Ineke

Bericht door Ineke » wo jul 04, 2007 14:42

Ik heb nog een ovulatietest gevonden het is een zakmicroscoopjes heet Donna komt uit Itali? kost alles inbegrepen opsturen etc. ?49,-- het is de bedoeling dat je wat speeksel op het glaasje doet 15 minuten wacht en dan kun je zien of je ovuleert. Zo werkten de klinieken vroeger ook altijd. nu gaat het sneller/ makkelijke met zo'n staafje, maar ja, daar zitten dierlijke stoffen in. bel: voor meer informatie of om te bestellen: +31-35-6030381 / of ga naar http://www.medi-marketing.nl

bianka

pil

Bericht door bianka » do jul 05, 2007 10:15

Hoi Ineke,
je schreef ik heb niet alle berichten gelezen, maar ik ben het aan het uitzoeken, voor zover ik nu weet is Implanon van Organon veganistisch
ik ken iemand die bij organon werkt en ze doen dierentesten dus ook al is het veganistisch dan kleeft er nog bloed aan!

Ineke

Bericht door Ineke » do jul 05, 2007 14:35

Bianka zei:
Ik ken iemand die bij organon werkt en ze doen dierentesten dus ook al is het veganistisch dan kleeft

Dat zijn ze wettelijk verplicht, daarom hebben we als vereniging als noodstelregel gemaakt dat het 5 jaar of langer geleden moet zijn,
de genoemde producten zijn gewoon van plastic met een hormoon en dat hormoon is waarschijnlijk al veel ouder,
Ik weet ook dat Organon de zogenaamde kunstmuis heeft ontwikkeld om dingen op uit te testen waardoor een hoop dierproeven vermeden kunnen worden, het is niet veel maar het is toch iets.

ik geloof dat als de mensen (meer collectief) veganistisch worden ze niet of nauwelijks nog ziek worden en de (zware) medicijnen en dierproeven niet meer nodig zullen zijn, helaas is de realiteit zo dat de mensen nog wel collectief dierlijke producten gebruiken met alle ziektes en ellende van dien. en/of omdat de mensen op dieren testen worden ze ziek, (het middel is de kwaal) het is een vicieuse cirkel, het probleem is dat veel mensen het verband niet zien, en dat is eigenlijk heel erg, (en ook erg duur), ik vind het altijd een beetje moeilijk als er tegen dierproeven wordt geprotesteerd, mensen beginnen dan vaak te zeggen dat 'wij' dieren belangrijker vinden dan mensen. wat moet je met zoiets?, dat gebeurde pas ook weer in de tweede kamer toen de partij voor de dieren een onderwerp naar voren bracht.
Ik ben zelf ook niet altijd even moedig in het doorbreken van de visieuse cirkel, ik blijf erbij dat we de mensen goed moeten voorlichten, en hopen dat het beter zal gaan, het is voor hun eigen bestwil ?n voor de dieren, (beter voor alles eigenlijk). :D

Jip
Contacteer:

Bericht door Jip » di jul 31, 2007 10:40

Nu maar hopen dat er ook veganistische pillen op de markt komen, want ik ben de condoom echt verleerd en ben ook niet 1,2,3 van plan om hem weer te gebruiken, onding.
Burgerlul

Kirsty xvx
Leefwijze: veganist

Re: Veganisten en de pil.....

Bericht door Kirsty xvx » ma mar 17, 2008 12:04

Mensen die ervaringen willen delen over de NUVARING?
Put a ribbon round my neck and call me a libertine
I will sing you songs of dreams I used to dream
I will sail away on seas of silver and gold
Until I reach my home

PetraPS

Re:

Bericht door PetraPS » ma mar 17, 2008 13:28

Ineke schreef:Ik heb nog een ovulatietest gevonden het is een zakmicroscoopjes heet Donna komt uit Itali? kost alles inbegrepen opsturen etc. ?49,--
Zoiets dergelijks is de Maybe Baby, kost 25,-, te bestellen via een of andere baby-site (even googlen :wink: ), maar dan moet je zoals al gezegt wel rekening houden met een paar dagen ervoor en erna ook onthouden, is moeilijk hoor en lastig.

Ik gebruik nu al 4 jaar geen pil meer, ik vind het echt troep!
Ik snap ook wel dat niet iedereen zwanger wil worden, dan is het condoom misschien toch de meest gezonde oplossing.

Iedereen die wel de pil gebruikt, hou er rekening dat het een grote aanslag pleegt op je vitamine-huishouding (vooral de b-vitamines), dus extra veel gezonde dingen eten! :D
http://www.perera-smith.nl
biologische/vegan webshop

Ineke

Bericht door Ineke » ma mar 17, 2008 19:02

Zo te zien was er een lek . . . :grin: (Avatar)
Maybe There's a world where we don't have to run, And maybe There's a time we'll call our own Livin' free in harmony and majesty . . . Uit: Maybe van Thom Pace http://www.youtube.com/watch?v=z9VgJAdMTZc

PetraPS

Bericht door PetraPS » di mar 18, 2008 14:41

:lol: haha...ja 3 lekken hihi.
(nee hoor....heel bewust gekozen voor 3 schatten :D ).

Annika
Contacteer:

Bericht door Annika » ma jul 07, 2008 17:31

Ik ga aanstaande donderdag bij m'n huisarts langs om hem om advies te vragen wat het beste is (volgens hem dan).
Alle informatie van dit topic duizelt me nog een beetje, ik weet niet heel goed wat ik moet kiezen.
Tot die tijd maar gewoon condooms gebruiken

Marla

Bericht door Marla » ma jul 07, 2008 17:44

Annika schreef:Ik ga aanstaande donderdag bij m'n huisarts langs om hem om advies te vragen wat het beste is (volgens hem dan).
Alle informatie van dit topic duizelt me nog een beetje, ik weet niet heel goed wat ik moet kiezen.
Tot die tijd maar gewoon condooms gebruiken
Ik denk dat het grootste probleem is dat het een heel persoonlijk iets is. De een vindt het verschrikkelijk om ongesteld te worden en dan is het mirena spiraal idiaal, een ander heeft er helemaal geen problemen mee en dan zijn andere dingen juist weer beter. Volgens mij zijn de pil en het spiraal allebei ongeveer even veilig, dus het is meer een kwestie van voorkeur om te bepalen wat het beste voor je is. Ook iets als de pil werkt bij de een heel anders dan bij een ander, sommige mensen hebben heel erg last van bijwerkingen bijvoorbeeld.

Ik had zelf helemaal niks aan mijn huisarts toen ik overwoog om een spiraaltje te nemen. Zij wilde me gewoon een mirena aansmeren maar het idee dat ik dan misschien nooit meer ongesteld zou worden vond ik niks, dus ik kwam voor informatie over het koperspiraaltje. Die kon ze me niet geven, want zij werkte eigenlijk alleen met de mirena. Ik heb maar gewoon alle informatie op internet gezocht en heb een recept voor het juiste spiraaltje gevraagd.

Marla

Bericht door Marla » ma jul 07, 2008 18:00

Even kort wat voor- en nadelen van enkele middelen (zo uit mijn hoofd).

De pil
Voordelen
- Minder heftig ongesteld
- Altijd kunnen plannen wanneer je ongesteld wordt
- Egalere huid
- Grotere borsten :wink:
- Behoorlijk veilig (veiligste middel dat er bestaat?)
- Niet van de man afhankelijk zijn

Nadelen
- Je moet er elke dag aan denken om hem te nemen
- Hormonen slikken
- Sommige vrouwen krijgen last van mood-swings
- Beschermt niet tegen SOA's
- Sommige vrouwen komen flink wat aan
- Niet vegan

Mirena spiraal
Voordelen
- Altijd beschermd tegen zwangerschap
- Niet/nauwelijks meer ongesteld
- Vegan (?)
- Minder hormonen dan de pil, dus minder bijwerkingen (hoewel ik heb begrepen dat sommige vrouwen juist veel sterkere bijwerkingen krijgen).

Nadelen
- Plaatsen kan zeer pijnlijk zijn
- Sommige vrouwen krijgen veel last van tussentijdse bloedingen. Ik heb zelf wel gelezen over vrouwen die gewoon elke dag last hadden van bloedverlies, maar altijd maar een klein beetje.
- Hormonen
- Bijwerkingen

Koperspiraal
Voordelen
- Altijd beschermd tegen zwangerschap
- Vegan
- Geen hormonen, dus geen rare stemmingswisselingen ed.
- Kan 10 jaar blijven zitten

Nadelen
- Plaatsen kan zeer pijnlijk zijn
- Heftigere ongesteldheid

marjan

Bericht door marjan » ma jul 07, 2008 19:30

Ik heb ruim een half jaar geleden een koperspiraal laten zetten en ben er erg blij mee. De pijn bij het zetten viel me reuze mee... Heel even een naar gevoel maar lang niet zo erg als bij de tandarts soms :mrgreen: ... Wel vond ik het naar dat ik het ding de eerste paar weken steeds voelde zitten... Dat ging echter ook vanzelf over en nu heb ik er geen omkijken meer naar. Echt geweldig! En echt veel heftiger ongesteld dan eerder ben ik ook niet geloof ik... Wat mij betreft een aanrader dus! En goedkoop en veganistisch... wat wil een mens nog meer :)?

Truus

Bericht door Truus » ma jul 07, 2008 19:35

Marla schreef: Koperspiraal
Voordelen
knip
- Vegan
maar waarschijnelijk wel op dieren getest.

Ik ken iemand die bleek allergisch te zijn voor koper. Ze was maanden ziek voordat de oorzaak gevonden werd.

Annika
Contacteer:

Bericht door Annika » di jul 08, 2008 5:44

Dank je wel voor het lijstje Marla :D
Erg fijn om erbij te houden bij het zoeken en beslissen

Boukje

Bericht door Boukje » di aug 26, 2008 21:41

misschien zijn er mensen nu enorm tegen mij maar ik wilde hier toch even een veganistische anti-conceptie methode neerzetten. (mijn excuses dan als ik iemand hier mee kwets).

de anticonceptie methode FAM:

FAM (=fertility awareness method) het is een methode waarbij de vrouw elke dag (bij opstaan) haar temperatuur meet, en deze in een grafiek zet (intekend). Verder wordt er van een aantal dingen uitgegaan. (ik zal het heel kort neerzetten).

Dag 1 van de cyclus (de menstruatie begint dus hier) een vrouw kan dus dan NIET zwanger worden en de eerste vijf dagen van deze nieuwe cyclus kan dus geslachtsgemeenschap zonder risico plaatsvinden.

De dagen erna dat een vrouw nog 'droog' is ook. (hieronder leg ik uit wat ik er mee bedoel).

Na een aantal dagen (meestal 8 tot 10) van de nieuwe cyclus begint de vrouw afscheiding te krijgen, dit begint meestal met wat kruimelig drogige afscheiding, die veranderd in een lotion wit achtige afscheiding en vervolgens een doorzichtige (eiwit uitziende ) zeer uitrekbare lange nattige 'draden' in deze dagen is de vrouw dus vruchtbaar, want in deze dagen werkt de afscheiding als medium voor spermacellen wat betekend dat de vrouw bevrucht kan worden (ook als zij seks heeft voor de ovulatie).

De ovulatie vind plaats en dat kan je zien aan een temperatuur verhoging van 2/3 tiende (van een graad) stijging. (Let op je kan de ovulatie dus niet letterlijk voorspellen, gewoon geen geslachtsgemeenschap tijdens de afscheiding hebben).

Na de ovulatie zal de afscheiding (snel) stoppen. EN je kan 4 dagen (vanaf de dag dat de temperatuur omhoog is gegaan) rekenen, dan ben je weer onvruchtbaar en kun je dus weer 'intiem' zijn. Dit kan alle droge dagen na deze verhoging tot aan de nieuwe cyclus.

Ook kan je de hoogte en stevigheid van de cervix controleren met deze methode om meer zekerheid te hebben.

Het is een natuurlijk methode waarbij je door de signalen van je eigen lichaam dus kan kijken of je wel of niet zwanger word (en dus of je wel of niet vruchtbaar bent). Het is ook wetenschappelijk bekeken en werkt dus heel anders dan bijvoorbeeld de 'periodieke onthouding' deze methode gaat namelijk niet uit van een 28dagen cyclus met een ovulatie op dag 14 (wat gewoon een mythe is want iedere vrouw is anders en ook oorzaken zoals stresss ziekte etc kunnen de ovulatie opschuiven).

Het is dus als je het goed toepast een hele goede en betrouwbare manier van anticonceptie zonder dierenleed en zonder jezelf vol te stoppen met chemische en/of hormonale stoffen.

Ik heb het nu super kort neergezet maar mocht er iemand interesse hebben stuur dan alsjeblieft een PM ik vertel er graag meer over.

En voor mensen die graag zelf informatie er over opzoeken, het boek Taking charge of your fertility geschreven door Toni Weschler is een geweldig boek wat alles super uitlegt.

Groetjes Boukje.

PetraPS

Bericht door PetraPS » za aug 30, 2008 22:43

Boukje schreef:(Let op je kan de ovulatie dus niet letterlijk voorspellen, gewoon geen geslachtsgemeenschap tijdens de afscheiding hebben).
Je bedoelt hier waarschijnlijk: geen gemeenschap hebben tijdens de vruchtbare afscheiding, want afscheiding is er eigenlijk de hele cyclus (geheelonthouding is het dan, haha, kan je idd niet zwanger worden :wink: ).

Ik gebruik niets om niet-zwanger te worden, de afscheiding die hier besproken wordt, zo heb ik het al vaker gelezen, maar ik heb nooit iets kruimeligs of draderigs gezien.....ik vind de vruchtbare-afscheiding er 'dun' en waterig uitzien, een beetje doorzichtig en zo weet ik dat het de dag van de eisprong is.
(ook heeft een vrouw meestal juist meer zin in sex rond die dag, zo ook bij mij.....dus moeilijk om juist dan over te slaan, hihi)

Het blijft wel altijd een 'risico' dat je toch zwanger wordt, aangezien sperma wel even in leven blijft. 3 dagen voor de eisprong gemeenschap hebben geeft ook al een kleine kans op zwangerschap.
En vooral als je een onregelmatige cyclus hebt, zoals ik (sinds m'n laatste bevalling) is het wel eens lastig berekenen wanneer de eisprong plaatsvindt (en moet je dus goed opletten op de dunne afscheiding).
Maar bij pil gebruik of andere anticonceptie is er ook altijd een kans op zwangerschap.

Een vierde kindje zou bij ons trouwens zeer welkom zijn (wil liever nog even wachten) maar als ik echt niet meer zwanger wil worden zal ik denk ik ook het temperaturen erbij doen, dat geeft idd een iets betrouwbaarder berekening. De pil of iets anders met hormonen zal ik in ieder geval nooit meer nemen, troep!

Boukje

Bericht door Boukje » zo aug 31, 2008 19:25

sommige vrouwen hebben inderdaad meerdere dagen afscheiding dat kan best maar de vruchtbare afscheiding is heel anders. Deze is doorzichtig (kan inderdaad waterig zijn) en ik geef als voorbeeld eiwit, omdat dit vruchtbare afscheidings vocht in draden uit elkaar getrokken kan worden (hiermee bedoel ik als je het tussen je vingers hebt en die uit elkaar trekt krijg je dus lange draden dan ben je het meest vruchtbaar).

Ik heb zelf geen afscheiding ervoor, en met geen gemeenschap hebben bedoel ik dus niet onbeschermd gemeenschap (als je dus wat wil doen en niet zwanger wil worden zou je moeten uitwijken naar een condoom).

De kruimelige afscheiding hoeft niet perse kruimelig te zijn, maar hij is wel minder doorzichtig en laat in de onderboek een (stuk) minder natte plek achter dan als je vruchtbaar bent.

Ik hoop voor je dat je snel zwanger zal worden van een vierde kindje petra :D

veglife

Re:

Bericht door veglife » zo aug 31, 2008 19:36

Jip schreef:Nu maar hopen dat er ook veganistische pillen op de markt komen, want ik ben de condoom echt verleerd en ben ook niet 1,2,3 van plan om hem weer te gebruiken, onding.
Trek je het condoom over je grote teen dan? (Of je moet hem zo noemen, dan heb ik niets gezegd :wink: ).

vegalan

Re:

Bericht door vegalan » vr sep 05, 2008 16:17

Jip schreef:Nu maar hopen dat er ook veganistische pillen op de markt komen, want ik ben de condoom echt verleerd en ben ook niet 1,2,3 van plan om hem weer te gebruiken, onding.
Hij hoeft niet over je hoofd Burgerlul. :lol:

Wat die anti-conceptie betreft dat bepaal je toch samen! :wink:

.

Jip
Contacteer:

Bericht door Jip » do sep 11, 2008 20:02

Wat die reactie van mij betreft... vergeet het maar. Ik besef me pas hoe asociaal dit is tegenover mijn vriendin. Zij moet een bak hormonen naar binnenwerken. Niets dan respect voor jullie, dames!
Burgerlul

Plaats reactie