Veganisten en de pil.....

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
lena

Re: Veganisten en de pil.....

Bericht door lena » vr feb 08, 2013 21:01

JudithK schreef:Dat zijn best grote percentages. Een risico van 8% zou ik niet durven te nemen, maar ik mag medisch dan ook niet zwanger worden. Als je het niet erg vindt om per ongeluk wel zwanger te worden is het weer een ander verhaal.
Bij de pil is het zoveel omdat mensen af en toe een pil vergeten of op een andere manier de aanwijzingen niet opvolgen, bij het condoom omdat mensen ze niet zorgvuldig genoeg en niet altijd gebruiken, en bij de ladycomp lijkt het ook vooral omdat mensen toch geslachtsgemeenschap hebben op oranje of rode dagen (van de ongeveer 600 deelnemers raakten er 6 zwanger door een systeemfout, de rest was door een gebruikersfout). Je weet vast wel van jezelf of je gedisciplineerd genoeg bent om dat niet te doen. De enige ladycomp studie die ik vond is oud, en was gebaseerd op achteraf verklaringen van vrouwen zelf.

Van de studie:
it was found that, after about one year of exposure, the probability of an unintended pregnancy was 5.3% (0.053), after 2 years it was 6.8% (0.068) and after about 3 years of exposure it was 8.2% (0.082). The mean length of the identified fertile period was 14.3 days
Dat is wel veel vind ik. De helft van de maand! Komen daar nog gemiddeld vijf dagen ongesteldheid bij, dan is het niet raar om te zien waarom het op zich vrij effectief is.

Mensen die hierin geinteresseerd zijn kunnen ook kijken naar Natural Family Planning. Een bekend Engels boek is "Taking Charge of Your Fertility" maar er zijn tegenwoordig ook Nederlandse boeken en zelfs cursussen die je erover kunt volgen. Zie NFP Nederland

Eef
Leefwijze: veganist

Bericht door Eef » za feb 09, 2013 11:21

lena schreef:
Van de studie:
it was found that, after about one year of exposure, the probability of an unintended pregnancy was 5.3% (0.053), after 2 years it was 6.8% (0.068) and after about 3 years of exposure it was 8.2% (0.082). The mean length of the identified fertile period was 14.3 days
Dat is wel veel vind ik. De helft van de maand! Komen daar nog gemiddeld vijf dagen ongesteldheid bij, dan is het niet raar om te zien waarom het op zich vrij effectief is.
Dat klopt niet hoor. Ik weet niet wie dat verklaard heeft, maar je komt absoluut niet op 14 rode dagen + 5 dagen menstruatie. Dat zou ook niet vol te houden zijn. Het is ongeveer 6-10 rode dagen (ligt ook aan je cyclus). En de menstruatie is voor iedereen verschillend, maar die is bij mij van 5 dagen naar 2-3 dagen gegaan sinds ik met de pil gestopt ben.

Ik denk dat het verstandig is om naar de Pearl index te kijken als je op zoek bent naar de betrouwbaarste anticonceptie. Ladycomp komt daar heel betrouwbaar uit en ik ben er zelf erg blij mee. Het is natuurlijk voor iedereen persoonlijk waar je voorkeur naar uitgaat. Als je geen bijwerkingen van de pil hebt kan dat ook een hele praktische keuze zijn, je kunt dan wel de hele maand doen waar je zin in hebt 8)
Alleen is de pil blijkbaar niet veganistisch en op dieren getest, en dat is dan weer wat minder pretttig.

lena

Bericht door lena » za feb 09, 2013 11:55

Eef schreef:
lena schreef:
Van de studie:
Dat klopt niet hoor. Ik weet niet wie dat verklaard heeft, maar je komt absoluut niet op 14 rode dagen + 5 dagen menstruatie. Dat zou ook niet vol te houden zijn. Het is ongeveer 6-10 rode dagen (ligt ook aan je cyclus).
Dit was op basis van vragenlijsten die 600 vrouwen hebben ingevuld. Dit was een oudere studie, misschien dat de techniek inmiddels verbeterd is, maar Ladycomp zelf zegt ook 10-12 dagen. 6 dagen lijkt me te weinig. Zo lang kan sperma overleven in je lichaam, dat zou dus alleen werken als je van te voren met 100% zekerheid je exacte ovulatiemoment kan voorspellen. Dat kan ook de ladycomp niet, dus die zullen wel enige speling in willen bouwen.
En de menstruatie is voor iedereen verschillend, maar die is bij mij van 5 dagen naar 2-3 dagen gegaan sinds ik met de pil gestopt ben.
Dat lijkt me fijn! Gemiddelde menstruatieduur voor vrouwen die de pil niet slikken was 5 dagen in een studie die ik las, dus dat leek me geen onrealistisch negatief cijfer.

Ik kom nu misschien negatief over maar dat ben ik niet hoor (of in ieder geval: niet negatiever dan over andere anticonceptiemethodes). Het is gewoon heel persoonlijk wat voor anticonceptiemethode bij je past.

Eef

Bericht door Eef » za feb 09, 2013 15:10

lena schreef: Het is gewoon heel persoonlijk wat voor anticonceptiemethode bij je past.
Mee eens!

Maar het zou een vooruitgang zijn als er minder hormonale anticonceptie wordt gebruikt. Niet alleen voor de dieren die voor bijvoorbeeld de pil gebruikt/misbruikt worden, maar ook voor het milieu - die hormonen die vrouwen aan de hormononale anticonceptie uitplassen komen weer in ons water, zelfs na zuivering, met negatieve effecten op natuur en waterdieren - en onze eigen gezondheid.

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » za feb 09, 2013 15:25

Ik vind het een interessante uitvinding, die ladycomp. Zou het zeker willen overwegen, maar vind het ook wel een nadeel dat je zo lang geen bepaalde seks kan hebben. Condooms zijn dan natuurlijk een mogelijkheid, maar van die dingen word ik niet echt opgewonden, nu ik beter weet.

Plaats reactie