Schoolkamp en veganisme

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Mave
Leefwijze: vegetarier

Schoolkamp en veganisme

Bericht door Mave »

Hoi!

Ik ga volgende week op werkweek naar Limburg en mijn coordinator keek nogal moeilijk toen ik aangaf veganist te zijn.
Het is de bedoeling dat degenen die een 'dieet' volgen oid dit schriftelijk melden dus heb ik de volgende brief opgesteld. (De zinnen lopen niet geweldig maar 't is pas een opzetje.)

Hebben jullie nog aanvullingen wat betreft wel/niet eten en zo? Misschien ben ik iets vergeten of staat er iets overbodigs bij.

Betreft Limburgweek: veganistisch dieet.

Ik, Suzanne ***, ben veganistisch.
Dit houdt kort samengevat in dat ik zuiver plantaardig eet en geen dierlijke producten tot mij neem. Omdat dit misschien voor wat problemen kan zorgen bij de Limburgweek, hier een kort overzicht van wat ik wel en niet eet.

Het volgende eet ik niet:
-vlees, al dan niet bewerkt
-gevogelte
-vis
-schelpdieren
-andere dierlijke producten zoals:
-melk
-kaas
-boter (dus ook geen bakmargarine)
-eieren
-yoghurt
-andere zuivelproducten
-honing
-dierlijke bouillon
-vegetarische burgers, dit bevat bijna altijd ei.
Vanzelfsprekend ook geen producten waar dit in verwerkt zit of restproducten, zoals weipoeder, melksuiker, ei-extracten, etcetera.

Ik eet w?l:
-aardappelen
-groenten
-noten*
-zaden
-olie, zoals zonnebloem- of olijfolie
-fruit* en vruchtensap
-alle soorten granen en graanproducten zoals rijst, couscous, havermout, (onbewerkte) muesli, rijstewafels, kn?ckebr?d etc.
-peulvruchten
-paddestoelen
-brood zonder dierlijke toevoegingen (zoals melkbestanddelen)
-producten op basis van groentebouillon
-de meeste merken waterijs
-koekjes zonder melk, ei of andere dierlijke ingredienten
-broodbeleg zoals pindakaas, appelstroop, jam, broodspreads van de Natuurwinkel, etc.*
-producten op sojabasis: tofu, tempeh, sojamelk, -desserts of ?yoghurt.*

Ik begrijp dat dit voor hen die niet gewend zijn veganistisch te koken/in te kopen, problematisch kan ogen. Het is echter heel simpel: mits het brood geen melk bevat, en er ?s avonds groenten en aardappelen/rijst o.i.d. zijn zal het best lukken.
*Ik eet vrij veel fruit en ook noten, misschien is het handig dat ik zelf wat meeneem. Ook qua broodbeleg en sojaproducten kan ik eventueel zelf wat meenemen.

Dan is er nog een ander punt: op pasta (macaroni, spaghetti etc) reageer ik sterk: met buikpijn en misselijkheid. Dit eet ik dan ook niet. Hopelijk is er wat betreft dat een aanpassing mogelijk. Anders volstaat brood en eventueel groenten, ook.

Mochten er nog vragen zijn over mijn eet- en leefgewoonten met betrekking tot de Limburgweek hoor ik het graag.

't Zal wel even een weekje afzien zijn maarja :roll:

Alvast bedankt!
Liefs,
Mave

-gebruikergewist-

Bericht door -gebruikergewist- »

Het lijkt me duidelijk toch? Als ze een beetje mee willen werken moet het nu echt geen probleem zijn om ook voor jou afwisselende, voedzame maaltijden te bereiden, lijkt me.
Als ik ergens moet eten waarvan ik vrees dat ze niet zullen snappen wat ik wel of niet eet mail ik van te voren wel eens een stukje tekst uit de Nederlandse editie van het vegan-paspoort (zie deze link).

Dick
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Bericht door Dick »

Ik heb je al een voorbeeldbrief verzonden die ik vaker heb gebruikt bij het bezoeken van restaurants. Ook daarvoor heb ik stukken uit het de door Kiwi genoemde Vegan Pasport gebruikt. Het moet nog eens gecontroleerd worden of het compleet is. Ik dacht er aan om het eens op de site te laten zetten zodat iedereen het kan downloaden. Tot nu toe heeft ieder restaurant het gezien als een uitdaging mij een veganistische maaltijd voor te kunnen zetten.

Shantisabine

Bericht door Shantisabine »

Ik durf niet eens op mijn eigen vereniging tijdens het ledeneten te eisen dat ze rekening met me houden :oops: .

Maar Mave, ik vind je brief goed hoor! Niet meteen van alles gaan eisen en laten zien dat je mee wilt denken :D

-gebruikergewist-

Dick schreef:Het moet nog eens gecontroleerd worden of het compleet is. Ik dacht er aan om het eens op de site te laten zetten zodat iedereen het kan downloaden.
Wat let je om hem in deze draad te plaatsen, zodat we allemaal kunnen meedenken?

ActivePaul
Leefwijze: flexanist
Contacteer:

Bericht door ActivePaul »

Hehehe volgende maand bruiloft van een nichtje van me, gelukkig houden zij wel rekening ermee dat ik veganistisch ben.
Ik heb soms toch best fijne familie
Paul van der Kolk, Schrijver/Filosoof
http://www.paulvdkolk.nl
De christelijk getinte Blog, Vlog en Nieuwssite van ActivePaulus

Dave

Bericht door Dave »

Geen plantaardige margarine met vitamine D3
Wel plantaardige margarine met vitamine D2 of geen vitamine D

:hungry2:

Dick
Contacteer:

Bericht door Dick »

Ik heb het hier en daar even moeten aanpassen.
Voor de volledigheid denk ik dat er e-nummers in zouden moeten komen te staan.

TELEFAX
Voor: . . . . . . . . . . . . . . . .
Faxnummer: . . . . . . . . . .
datum: . . . . . . . . . .
T.a.v. de chef/meester kok van . . . . . . . . .

Mijne heren/dames/chef kok,

Maandagavond 21 november ben ik uitgenodigd een hapje te eten in . . . . . . . . . . . . met een gezelschap. (etc)

Aangezien ik veganist ben vraag ik of u hiermee rekening kunt houden.
Een veganist is iemand die geen dierlijke voeding gebruikt (zoals vlees, vis, ei, melkproducten en honing) en, voor zover praktisch haalbaar, ook geen dierlijke producten als leer, wol, zijde e.d. Ik eet dus geen enkel voedsel van dierlijke oorsprong.

Wat veganisten niet eten voor alle duidelijkheid:
- vlees (incl. gehakt, worst, enz,) gevogelte (incl. kip), vis, kaviaar, trassi, schelpdieren of andere producten zoals gelatine, shellac, cochinelle (karmijnzuur), D3, case?ne, honing, eieren, melk, boter, kaas, yoghurt en andere zuivelproducten.

Wat wij wel eten:
- tofu (Tahoe), tempeh, seitan, aardappelen, rijst, pasta (zonder eieren), peulvruchten, groenten, tomaten, fruit, noten, champignons; brood en gebak zonder dierlijke vetten en producten; granen en graanproducten, enz.

Soepen en sauzen mogen van plantaardige bouillon (geen wei of melksuiker/lactose) worden gemaakt maar niet van vlees-, kip- of visbouillon. Alleen plantaardige oli?n en vetten kunnen worden gebruikt voor koken, dus geen boter, ghee of andere dierlijke vetten.

Ik hoop u hierbij enige duidelijkheid te hebben verschaft en dat er rekening gehouden kan worden met mij.

Indien dit niet mogelijk is zou ik dit betreuren en zal ik hierbij niet aanwezig kunnen zijn. Doch mijn ervaring is dat de meeste koks dit toch beschouwen als een uitdaging.

Voor eventuele vragen ben ik bereikbaar onder telefoonnummer . . . . . . . . . . . . . .

Met vriendelijk groet,
Naam: . . . . . . . . .
bedrijfsnaam

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

Brood met melk.. dan denk ik aan witbrood vooral, verder zie ik het nooit ergens in zitten hoor. Zie wel veel broodverbetermiddelen erin zitten, wat meestal niet vegan is. Ik zou daarom wat voorbeelden neerzetten van broodmerken die je wel eet.

Moet je niet verduidelijken betreffende e-nummers?

En sowieso handig als je gewoon wat voorbeelden/merken er neerzet wat je kan nemen. Kost hun minder tijd, dan om van alles te checken.

En wellicht voorstellen om indien ze er niet uit komen dat ze dan contact opnemen, zodat je zelf diverse dingen zou kunnen meenemen nog.

Rick
Site Admin

Bericht door Rick »

Ik zou vragen wat ze van plan zijn om te gaan maken, en daar dat uit halen wat jij kan eten, en zelf wat extra's kopen als dat nodig is.
Als ik zo'n brief zou krijgen met die lijst van producten welke wel en welke niet, zou ik denken: "Oh mijn god!" Daar ga je dan met je lijst van wat wel en wat niet door de supermarkt, en je moet niet voor 1 iemand koken, maar voor een hele groep. Er zijn uiteindelijk toch weinig recepten waarbij het niet gaat lukken om het veganistisch te krijgen. Maar ja, daar heb je wel enige jaren ervaring voor nodig. Naast dat ik het een hele opgave vindt die je iemand bezorgt, zou ik het zelf ook niet zo prettig vinden om te vertrouwen op die ander. Ik weet vrij zeker dat hij met de verkeerde boullion aan zal komen zetten. Als je nu van te voren vraagt wat er gegeten kan worden, en je weet dat er soep gegeten gaat worden, is het niet zo moeilijk om te vragen of ze er problemen mee hebben om boullion van het merk X te kopen.
Het is overigens een tijd geleden dat ik met zoiets mee heb gedaan, maar ik blijf het prettig vinden om altijd wat dingen achter de hand te hebben. Desnoods een paar blikken vruchten, wat brood etc. En als het echt niet anders kan, gaat 5 dagen zonder eten toch echt wel lukken. Maar goed, je blijft in Nederland, het moet volgens mij geen enkel probleem zijn om hier en daar wat eten bij elkaar weten te verzamelen.

-gebruikergewist-

Als noodrantsoen kun je altijd nog dingen als noten, zaden en gedroogde vruchten meenemen inderdaad. Weegt niet veel en leveren de nodige voedingsstoffen.
En iets als pindakaas ofzo zullen ze toch wel hebben op zo'n kamp? Voor de variatie een beetje aanvullen met komkommer en sambal en je kunt toch weer een aantal maaltijden vooruit. :wink:

Dick
Contacteer:

Bericht door Dick »

Het is best lastig, aan de ene kant wil ik het kort en bondig houden en aan de andere kant wil je er weer zoveel mogelijk inzetten.

Tot nu toe is het altijd goed gegaan.
Ik fax het een week van te voren op en dan hebben ze de tijd er rekening mee te houden.
De eerste keer dat ik zoiets doorgaf, vonden de koks het een uitdaging om iets te maken. Terwijl de rest in de rij mocht aanschuiven voor het buffet, kon ik blijven zitten en werd bediend! :)

Niels

Bericht door Niels »

Rick schreef: En als het echt niet anders kan, gaat 5 dagen zonder eten toch echt wel lukken. Maar goed, je blijft in Nederland, het moet volgens mij geen enkel probleem zijn om hier en daar wat eten bij elkaar weten te verzamelen.
Precies, een paar dagen met een niet helemaal uitgebalanceerde maaltijd overleef je wel. Overigens ga ik op excursie niet moeilijk doen over brood oid. Het moet wel een beetje leuk blijven.

een of andere pipo

Bericht door een of andere pipo »

Rick schreef:En als het echt niet anders kan, gaat 5 dagen zonder eten toch echt wel lukken.
:broco: succes toi toi toi!

Mave
Leefwijze: vegetarier

Bericht door Mave »

Bedankt voor alle reacties!

Maar de brief blijkt overbodig.. :) Had m nog niet ingeleverd, en de coordinator kwam vandaag aanzetten met een lijst wat we precies gaan eten met van alle avondmaaltijden alle ingredienten.
De broodmaaltijden zijn simpel: brood (er stond aangegeven dat t zonder lactose is) en voor beleg: pindakaas, jam, en dan red ik me wel. Droog brood is ook geen ramp :)

's Avonds eten ze vrij uitgebreid, soep, en dan *wat ik me herinner* bijv penne met ragout, aardappelpuree met groenten, etc. Erbij nog een salade en een toetje.
De soep heb ik aangeduid hoe ze die vegetarisch kunnen maken (vlees weglaten en groentebouillon), de hoofdmaaltijden zijn ook vrij simpel: bij de aardappelpuree eet ik gewoon gekookte aardappelen, de salades izjn vegan (of zonder feta maken), en verder zou ze voorgebakken tofu reepjes laten inslaan.
En 't toetje, ach, die eet ik thuis ook nooit =)

't Gaat vrij simpel dus! Ze zouden ook nog wat sojamelk inslaan waarschijnlijk, wel cool. En bovendien neem ik zelf wat mee zoals noten en extra fruit, want dat stond niet veel op de lijst genoemd.

Dus 't zal wel lukken :)

Penny Lane
Contacteer:

Bericht door Penny Lane »

Ik ben nu bezig met mijn intro en het eten is een waar drama. Er is een ander meisje met een gluten allergie, zij mag echt bijna niks eten. We hadden samen wat dingen doorgegeven maar er is gewoon niet op gelet, heel jammer allemaal. (melkwit, melkchocolade hagelslag, salade met tzaziki... ) Misschien moet ik de volgende keer ook maar zo'n nette brief opsturen ;) Morgen op kamp, ben erg benieuwd hoe dat gaat lopen. Studiegenootjes vinden het trouwens allemaal heel interessaant en we zijn met z'n allen patat gaan halen na het eten, haha
look back and laugh

Kirsty xvx

Bericht door Kirsty xvx »

woeii ik ga ook een nachtje weg met mn eh 'klas'.
Dus ik moet een lijst maken wat ik wel en niet mag! Ze waren er redelijk relaxed over maar we gaan naar een Golden Tulip Hotel dus ben benieuwd.
Put a ribbon round my neck and call me a libertine
I will sing you songs of dreams I used to dream
I will sail away on seas of silver and gold
Until I reach my home

FleurHIM

Bericht door FleurHIM »

Ik ga volgende week op werkweek.. en hb algelopen donderdag tegen me mentor vertelt dat ik veganist ben... Hij keek me erg raar aan en zei dat ik dan waarschijnlijk voornamelijk mijn eigen eten mee moet nemen. Ik vind dit nogal belachelijk omdat het tripje 225 euro kost.
Wat vinden jullie??

Morbide
Contacteer:

Bericht door Morbide »

Yup, da's belachelijk. Tenminste als de rest gratis eten krijgt. Jouw eten is in principe eerder goedkoper dan duurder.
Nietes, Fiona is de liefste :heart:

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

Mee eens. Of je moet korting krijgen of ze zouden je eten moeten betalen. (immers betaal je met die 225 euro toch ook het eten wat ze inkopen.)

Overigens was het wellicht wel slim om het eerder te vertellen?

Anderzijds hadden ze ook eerder moeten informeren naar dieetwensen. Er zijn zat mensen vegetarier of hebben allergien enzo. Dus zou het niet raar zijn als je dat ruim van te voren op kon geven of dat het gevraagd zou worden.

Plaats reactie