yofu soya yoghurt

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

jet
Moderator
Leefwijze: veganist

Bericht door jet »

Hoi Bonnie,

zou nog even laten weten hoe het ging met rijstmelk. De melk die ik heb gebruikt was van Ricedream, en bestond voornamelijk uit water.
Het ging beroerd, de boel ging schiften volgens mij, en het leek totaal niet op yoghurt wat eruit kwam.
Misschien dat amandelmelk wel wil als het geperste amandelen zijn ipv amandelen met water?

groetjes
jet
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.
Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie »

Oh, da's wel jammer! Hmm ja als ik het me goed herinner is rijstmelk in vergelijking met sojamelk erg waterig... hoe dat met amandelmelk zit weet ik niet. Ik heb het nooit zelf gemaakt, maar wel eens een recept gezien. Je moest ze eerst een tijdlang weken in water en daarna fijnmalen/pureren tot de melk. Geen idee dus hoe notenmelk er uiteindelijk uit komt te zien, maar ik wil het wel een keer gaan proberen :)
Zonde dat het mislukt is, in ieder geval bedankt voor het laten weten!

Ik heb vandaag alpro yoghurt perziksmaak gekocht :D
truus

Provamel versus Alpro

Bericht door truus »

Van de week heb ik Yofu Naturel van zowel Provamel als Alpro gekocht om ze te vergelijken. De Provamel is iets romiger en minder zoet (lees: minder suiker toegevoegd). Voor mij wint de Provamel het dus van Alpro, maar of het verschil de 30? hogere prijs waard is?
Anna

Bericht door Anna »

het grote verschil is natuurlijk ook dat provamel biologisch is en alpro niet.
dat lijkt mij, naast de smaak, ook wel wat waard.
Corrupted

Bericht door Corrupted »

Wel grappig dat het anders smaakt aangezien Alpro en Provamel hetzelfde bedrijf zijn, dan zou je toch verwachten dat alleen de biologische teelt anders is.
Framboos

Bericht door Framboos »

Lijkt me juist slim. Als iemand de een niet lekker vindt, dan de ander misschien wel.
indira

Bericht door indira »

Ik vind de Alpro ook stukken minder lekker, lijkt ook chemischer te smaken ofzo. Iig inderdaad... hij is ook niet bio. Ik was toch al gewend aan de Provamel prijs, maar bij sommige natuurvoedingwinkels is ie nog wat duurder..

Trouwens vind ik de soort van yofu van Soyade nog lekkerder, maar die is nog duurder... en die verkopen ze ook niet overal
Dick
Contacteer:

Bericht door Dick »

Provamel is zeker lekkerder.
Bij de sojavla of hoe het ook heet is die van Provamel ook wat dikkerder dan die van Alpro.
Ik denk dat ik te lang die vla heb gegeten want die van Provamel vind ik de laatste tijd ook veel minder geworden. Ik ben nu overgegaan op sojayoghurt.
Truus

Bericht door Truus »

Gisteren had Dirk van den Broek plotseling ook Yofu van Alpro in de schap staan, voor ?1,25 tegenover ?1,39 bij Albert Heijn.
indira

Bericht door indira »

Truus schreef:Gisteren had Dirk van den Broek plotseling ook Yofu van Alpro in de schap staan, voor ?1,25 tegenover ?1,39 bij Albert Heijn.
De Jumbo verkoopt die Alpro ook voor die prijs. Niet alleen de naturel, maar ook die met bosbessen of perzik.
Truus

Bericht door Truus »

indira schreef:Trouwens vind ik de soort van yofu van Soyade nog lekkerder, maar die is nog duurder... en die verkopen ze ook niet overal
Ben het met je eens. Vandaag voor het eerst geproefd. Er zitten helemaal geen toevoegingen in, dus ook geen bijsmaakje's. Je proeft zo echt de culturen. Heerlijk. Alleen jammer dat het zo duur is, 1,95. Je betaalt blijkbaar voor de terughoudendheid... (en de lage omzet).
indira

Bericht door indira »

Tot mijn verrassing heb ik een goede bioshop hier gevonden (ik woon nu in Bonn) waar het maar 1,49 is!
Truus

Bericht door Truus »

indira schreef:Tot mijn verrassing heb ik een goede bioshop hier gevonden (ik woon nu in Bonn) waar het maar 1,49 is!
De Sojade? Ik heb het vermoeden dat het in duitsland gemaakt wordt. Wij moeten hier dus ook betalen voor het transport, niet helemaal onterecht.
indira

Bericht door indira »

Truus schreef:De Sojade? Ik heb het vermoeden dat het in duitsland gemaakt wordt. Wij moeten hier dus ook betalen voor het transport, niet helemaal onterecht.
Ja, de Soyade. Ik weet niet waar het gemaakt wordt. Provamel is (volgens mij gewone prijs) 1,69. Verder had ik eigenlijk verwacht dat biospul over het algemeen goedkoper zou zijn, maar dat is niet zo. Vooral t brood is duur! Er zijn bij ?gewone? bakkers ook wel biobroden te verkrijgen, en sowieso staat bij het meeste brood een uitgebreide ingr.lijst.
reggie

Bericht door reggie »

De sojade is gewoon in nl te bestellen.
aangezien er rietsuiker in zit ipv rijstestroop of tapioca- of maniokstroop
en er 400 ml in zit t.o.v.provamel 500 ml hebben de meeste het niet.
Echter de smaak pruimen en de smaak bosbessen(of blauwe bessen) is verrukkelijk.

ik dacht dat de sojabonen in sojade uit frankrijk kwamen.
Dat zou dan weer een pluspunt zijn
indira

Bericht door indira »

reggie schreef:De sojade is gewoon in nl te bestellen.
aangezien er rietsuiker in zit ipv rijstestroop of tapioca- of maniokstroop
en er 400 ml in zit t.o.v.provamel 500 ml hebben de meeste het niet.
Echter de smaak pruimen en de smaak bosbessen(of blauwe bessen) is verrukkelijk.

ik dacht dat de sojabonen in sojade uit frankrijk kwamen.
Dat zou dan weer een pluspunt zijn

IN de naturel zit geen suiker..
lena

Bericht door lena »

Ik denk er ook aan om een yoghurtmachine te kopen. Ik heb twee vragen:
1. Zijn die losse bakjes erg onhandig?
2. Hoeveel yoghurt maak je van een liter sojamelk? Is het uiteindelijk kostenbesparend t.o.v. yofu uit de winkel, ook als je gewoon een pak sojamelk gebruikt?
jet
Moderator

Bericht door jet »

ik heb een yoghurtmachine.
Persoonlijk vind ik die losse bakjes onhandig, en meestal mik ik gelijk de gemaakte yoghurt in een grotere unit, zodat ik ruimte in de koelkast heb.
Soja yoghurt kost over het algemeen voor een halve liter evenveel als een liter sojamelk, of misschien zelfs meer....
Natuurlijk komen daar de kosten bij voor het maken van het spul (electriciteit etc) en de tijd die het je kost (de yoghurt moet wel rond de 8 a 9u fermenteren)....
Eigenlijk vind ik het lekkerder dan de yoghurt uit de winkel, en ik heb het gewoon voorradig ipv dat ik er voor naar de stad moet fietsen en per dag een halve verpakking yoghurt erdoor jas en dus of veel moet kopen, of vaker moet fietsen.....

Als je een liter sojamelk gebruikt heb je iets meer dan een liter yoghurt, omdat je al met wat yoghurt op de bodem begint. Je kunt ook van die culturen kopen, dan levert het je evenveel op.
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.
Fiepie

Bericht door Fiepie »

Hoeveel Sojade moet er bij een liter sojamelk om het te veryoghurten?
jet
Moderator

Bericht door jet »

'een beetje' :) :)

ik heb 7 van die potjes en ik doe een lepel yoghurt erin, het is alleen maar een 'starter', dus zolang er maar wat in zit gaat het goed, dus waarschijnlijk is een theelepel yoghurt ook al genoeg voor een liter (ik zou zelf in geval van ??n groot yoghurt-maak-compartiment gewoon een schep (eetlepel ofzo) yoghurt doen....
Dus is gewoon een beetje experimenteren (ik doe meestal maar wat, maar heb 1 keer omdat ik wat weinig yoghurt over had overal maar minder dan een theelepel in gedaan, en dat werkte ook......)

groetjes
jet :carro:
Plaats reactie