yofu soya yoghurt

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

lena

Bericht door lena »

Dankjewel! Dat is dus toch aardig goedkoper inderdaad, dat maakt het wel de moeite. Ik ga eens kijken of ik ergens een betaalbare kan vinden die een grote bak heeft, dat lijkt me ook handiger.

indra
Leefwijze: veganist

Bericht door indra »

kan het ook zonder speciale machine? wel toch? wie kan me uitleggen hoe? sojade of yofu... met sojamelk, en dan...?

jet
Moderator

Bericht door jet »

yoghurt fermenteert op 43 graden celsius, dus je kunt ook een pannetje doen met schepje yoghurt (of starter, yoghurtferment), sojamelk en dan met thermometer op rond de 43 graden houden....
Lijkt me een rotwerkje :) maar het kan wel :D :D
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

lena

Bericht door lena »

Ik was wat aan het zoeken op internet over sojayoghurt maken en vond sites die zeggen dat het ook met een thermosfles of ander isolatiemateriaal kan. Zie hier en hier. Ik bedacht dat ik nog een relatief geurloze thermosfles heb, dus daar ga ik het eerst eens mee proberen.

jet
Moderator

Bericht door jet »

Het nadeel van het proberen met thermosfles en pannetjes enzo is dat je dus zelf moet zorgen dat het spul op 43 graden blijft. Dat moet pak em beet 9 uur lang.....
Ik ben daar zeker niet handig in, dus ik heb maar gewoon zo'n apparaat gefikst.... (deze kostte 19u, kun je het nog een keertje voor doen, en dan kan ikhem 's nachts aanzetten zonder dat ik erbij hoef te blijven)
Als je zoekt naar yoghurtferment, dan is het handig ook even op de verzendkosten te letten. De site (ik moet even opzoeken welke) die het het goedkoopst in totaal aanbiedt geeft aan dat je minder porto hoeft te betalen, omdat het spul heel licht is (je krijgt portokosten terug van ze)
Laat je even weten of het je gelukt is met thermosfles?
Succes in elk geval!
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Fiepie

Bericht door Fiepie »

Okee, ik heb het geprobeerd. Twee liter zuivere sojamelk (geen toevoegingen) in een pan, schepje sojade erbij, en de hele nacht in de oven op de laagste stand, dezelfde stand waar ik het brooddeeg mee laat rijzen. En ja hoor, de volgende ochtend had ik een panvol yoghurt. Alleen ... het had geen smaak.

Wat blijkt, de sojade (en ook de yofu) is van 8% gepelde sojabonen, terwijl de sojamelken, zowel met als zonder toevoegingen, slechts 7,2% bevatten. Je zou denken dat 0,8% verschil niet te proeven is, maar het smaakte net gestold vies water.

Zelf sojamelk maken is voor mij geen optie: te veel gedoe, heb ik geen tijd voor. Nu ben ik op zoek naar zoiets als oplosamandelpoeder (ontvet) om door de sojamelk te roeren. Wat ik tot nu toe in de natuurwinkel heb gevonden voldoet niet aan mijn eisen omdat het allerlei toevoegingen bevat. Wie weet hoe ik aan zuivere oplosamandelpoeder kom?

indra

Bericht door indra »

Fiepie schreef:Okee, ik heb het geprobeerd. Twee liter zuivere sojamelk (geen toevoegingen) in een pan, schepje sojade erbij, en de hele nacht in de oven op de laagste stand, dezelfde stand waar ik het brooddeeg mee laat rijzen. En ja hoor, de volgende ochtend had ik een panvol yoghurt. Alleen ... het had geen smaak.

Wat blijkt, de sojade (en ook de yofu) is van 8% gepelde sojabonen, terwijl de sojamelken, zowel met als zonder toevoegingen, slechts 7,2% bevatten. Je zou denken dat 0,8% verschil niet te proeven is, maar het smaakte net gestold vies water.

Zelf sojamelk maken is voor mij geen optie: te veel gedoe, heb ik geen tijd voor. Nu ben ik op zoek naar zoiets als oplosamandelpoeder (ontvet) om door de sojamelk te roeren. Wat ik tot nu toe in de natuurwinkel heb gevonden voldoet niet aan mijn eisen omdat het allerlei toevoegingen bevat. Wie weet hoe ik aan zuivere oplosamandelpoeder kom?
Laagste stand... wat is dat ongeveer? Misschien kan je iets van diksap toevoegen?

Fiepie

Bericht door Fiepie »

indra schreef:Laagste stand... wat is dat ongeveer?
40º
indra schreef:Misschien kan je iets van diksap toevoegen?
Dan wordt het zoet, dat wil ik niet.

Fiepie

Re: yofu soya yoghurt

Bericht door Fiepie »

De nieuwe flesjes sojamelk van Zonnatura blijken 9% soja te bevatten, tegenover 7,2 in Alpro en Provamel.

Het is me gelukt van enkele flesje's Zonnatura met enkele schepjes Soyade (8%) yoghurt te maken door het overnacht in de oven te laten staan op 40º. De smaak is zeker niet flauw, maar of het de moeite waard is?

indra

Bericht door indra »

Fiepie schreef:De nieuwe flesjes sojamelk van Zonnatura blijken 9% soja te bevatten, tegenover 7,2 in Alpro en Provamel.

Het is me gelukt van enkele flesje's Zonnatura met enkele schepjes Soyade (8%) yoghurt te maken door het overnacht in de oven te laten staan op 40º. De smaak is zeker niet flauw, maar of het de moeite waard is?
in elk geval haal je het er dan qua kosten niet uit... Dat drankje van Zonnatura vind ik vrij duur!!
en Soyade in NL ook...

Fiepie

Bericht door Fiepie »

indra schreef:in elk geval haal je het er dan qua kosten niet uit... Dat drankje van Zonnatura vind ik vrij duur!!
en Soyade in NL ook...
Dat is de vraag. Ik betaal voor de Soyade 1,99 en voor zo'n flesje Zonnatura (beide 500 ml) 0,89. Maar hoeveel kost de electriciteit? Dat weet ik niet.

Wen

Bericht door Wen »

Hoi,

Even iets anders. Kan je van rijstdrank kefir maken? Heeft iemand al van een plantaardige melk ( geen soja) geprobeerd kefir te maken?
Het zou heel gezond zijn :wink:

Truus

Bericht door Truus »

Wat nou, probiotica in de Alpro yofu? Bah!

Framboos

Bericht door Framboos »

Wat is dáár nou weer mis mee?

jet
Moderator

Bericht door jet »

Wen,
ik heb geprobeerd yoghurt te maken van rijstmelk, maar dat wil niet, absoluut niet
Andere drankjes behalve sojamelk heb ik nog niet geprobeerd

Wen

Bericht door Wen »

Thanks, leuk dat je het uitgetest hebt :D

Truus

Bericht door Truus »

Framboos schreef:Wat is dáár nou weer mis mee?
Probiotica worden gecultiveerd van bacterië uit menselijke ontlasting.

Valkyrjur

Bericht door Valkyrjur »

Jammie :roll:

Marla

Bericht door Marla »

Volgens mij moet je die post niet te serieus nemen.

Valkyrjur

Bericht door Valkyrjur »

Al was het waar, ik kan er niet echt wakker van liggen...

Plaats reactie