yofu soya yoghurt

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Lieze

yofu soya yoghurt

Bericht door Lieze »

bij de ingredienten van deze yoghurt staat dat er agar agar in zit, dit eet ik dus al maanden in veronderstelling dat ik vegan bezig ben, maar het is gelatine toch?
dus dierlijke gelatine?
ook heb ik gelezen, sorry weet zs geen bron, ik zal zoeken, dat je soya yoghurt met toegevoegde calcium dient te nemen als je voor de rest geen zuivelproducten neemt. Alleen, zie ik nergens zulke yoghurt?
Weten jullie nog meer sojayoghurten dan dit merk met neutrale smaak?
dank dank

-gebruikergewist-

Bericht door -gebruikergewist- »

Agar agar heeft inderdaad dezelfde werking als gelatine, maar is gemaakt van zeewier en dus veganistisch.
Calcium zit ook in groene bladgroenten en vooral in sesamzaad. Dus in plaats van producten met toegevoegde calcium zou je ook tahin op brood kunnen nemen bijvoorbeeld om aan je calciumbehoefte te voldoen.

Lieze

Bericht door Lieze »

dank voor snelle reactie en de info !

aanvullend,
tja, beste vind ik af en toe vitaminepil waar iig b12 in zit. voor de rest eet ik supergezond, ook vanwege veel sporten, veel groene groenten en nootjes zaadjes bla. Van sesamzaad wist ik niet dat het calcium rijk is:)
maar denk dat ik moet opletten dat ik niet obsessief met eten ga doen, ik lees van alles erover, en ontdek producten die ik niet eerder had geproefd en lees over zogenaamde goede spullen die je daarmee binnenkrijgt en van het een komt het ander, krijg ik voldoende binnen van de goede kwaliteit en verhoudingen enzomeer?

-gebruikergewist-

Bericht door -gebruikergewist- »

Je kunt de voedingswijzer op http://www.fondsvoorhethart.nl invullen, dan weet je na een tijdje vanzelf waar je regelmatig een tekort aan hebt en kun je daar extra op gaan letten.
En verder moet je niet te obsessief er mee bezig zijn. Vaak zijn veganisten bang dat ze allerlei dingen tekort komen, maar komen mensen die vlees eten die stoffen ook tekort, die maken zich er alleen niet zo druk om omdat ze denken dat ze een gezond voedingspatroon hebben.

Lieze

Bericht door Lieze »

[quote="Kiwi"]Je kunt de voedingswijzer op http://www.fondsvoorhethart.nl invullen, dan weet je na een tijdje vanzelf waar je regelmatig een tekort aan hebt en kun je daar extra op gaan letten.
En verder moet je niet te obsessief er mee bezig zijn. Vaak zijn veganisten bang dat ze allerlei dingen tekort komen, maar komen mensen die vlees eten die stoffen ook tekort, die maken zich er alleen niet zo druk om omdat ze denken dat ze een gezond voedingspatroon hebben.[/quote

hoi], tja over obsessief gesproken, ik vul een soortgelijk iets in bij dieetinzicht.nl, daar kun je al je vitamines en mineralen over week en dag en maangemiddelden zien en op de gram invoeren

Truus

Bericht door Truus »

Vandaag heb ik voor het eerst Yofu van Alpro geproefd. Meestal houd ik mij ver van namaakproducten, namaak vlees, namaak ei, namaak kaas enz. Dit was een uitglijdertje, maar ik moet zeggen, ik vond het heerlijk.

jet
Moderator
Leefwijze: veganist

Bericht door jet »

ik maak met het laatste beetje Yofu zelf nieuwe yofu:
je mikt wat yofu onderin de yoghurtmaker (niks anders dan een bakje in een apparaat wat de temperatuur op 43-45 graden ongeveer houdt), dan mik je er sojamelk bij, en dan een aantal uren wachten en heb je heerlijke nieuwe yofu. :dansbanana: (je kunt ook yoghurt ferment gebruiken, en dan van je eigen gemaakte 'yoghurt' een nieuwe 'kweek' opzetten)

(en mocht je je afvragen waarom: ze verkopen hier geen yofu, dus moet er speciaal voor naar een andere plaats, en dat doe ik niet zo vaak, en ik vind het spul wel erg lekker voor 's ochtends vroeg, vandaar.....)
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie »

Zelf yoghurt maken! Dat lijkt me sowieso wel fijn eigenlijk. Ze verkopen hier wel yofu maar zonder smaakje en die vind ik niet erg lekker. Ik zou het dan wel eens van amandelmelk ofzo willen proeven :)
Waar koop jij dat yoghurt ferment?

Gerard A.

Bericht door Gerard A. »

Bedankt ,weer wat geleerd.

Zo'n yoghurt maker heeft m'n mams nog staan die zal ik heel snel halen!
Dank voor de tip Jet'

Groetjes.

Gerard.

jet
Moderator

Bericht door jet »

dat kun je op internet kopen. Deze lui zijn het goedkoopst: http://www.brouwbenodigdheden.nl/?page= ... ction=send (althans wat ik heb kunnen vinden, en dan gaat het om de totaal prijs, want andere sites vragen ?6,40 aan porto, en deze lui maar ?0,88)

Het schijnt dat ze bij de reformwinkels ook wel eens ferment hebben, Maar de mijne had alleen kefir en dan dus de niet-plantaardige variant....

Je kunt ook zonder yoghurtmachine het spul maken, maar dan moet je zorgen dat je temperatuur dus continu op 43-45 graden blijft 7 uur lang ofzo, nou dat leek mij geen pretje, en ik had ook geen handige thermometer daarvoor, dus maar even rondgeneusd voor yoghurtmachines.
Heb de mijne bij http://www.factoryprices.nl (~24 euro) gekocht (en omdat die lui in Nijverdal zitten ben ik hem gewoon op gaan halen).
Degene die ik heb, van Severin heeft 7 glazen potjes (van 212 ml) die je allemaal vult, op zich niet zo handig, maar degenen met 1 compartiment zijn veel duurder (~50 euro), en prijs was een afweging....
Tschibo.nl heeft 'dezelfde' machine (ander kleurtje) voor ~30, en er zijn nog diverse andere instanties die vrijwel hetzelfde apparaat verkopen (prijzen varieren van ~25 tot ~60 ongeveer). Mocht je in de buurt van Duitsland wonen dan loont het de moeite om daar even te kijken, want daar zijn ze goedkoper.... Op zich zijn namelijk alle apparaten qua principe hetzelfde: er zit een thermostaat in die het ding op de juiste temperatuur houdt, en afhankelijk van hoe geavanceerd je wil kan ie uit zichzelf uit gaan, de tijd bijhouden etc etc (de mijne doet niks anders dan juiste temp. en alleen door draaien van deksel kan ik aangeven wanneer ik het erin gestopt heb, maar dat is gewoon zelf doen)

De yoghurt smaakt prima, en ik hoef niet zo vaak naar de verweg gelegen winkel.....
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie »

Heel erg bedankt Jet, hier heb ik wat aan :D Ik had er al eerder iets over gelezen maar wist niet precies hoe het zat. Hmm, zelf de yoghurt op die temperatuur houden lijkt me inderdaad lastig... dus dan is zo'n machine wel handig!
Is alle ferment die ze bij dat bedrijf verkopen plantaardig?

jet
Moderator

Bericht door jet »

Fermenteren is niks anders dan het omzetten van materiaal met behulp van bacterien.
Voor het maken van 'gewone' yoghurt (en ook sojayoghurt) heb je er 2 nodig (waarschijnlijk ken je ze wel van de reclame over linksdraaiend en rechtsdraaiend melkzuur, iets met lacto-nog-wat, en strepto-nog-wat, is vast wel op internet te vinden). Die bacterien samen vormen het ferment. De bacterien zorgen ervoor dat je melk zuur wordt en indikt.
De bacterien doen dat alleen bij een temperatuur tussen de 43 en 45 graden.
Maw, je zit dus yoghurt met bacterien te eten.....
Bacterien zijn eencellige organismen, dus sja, in feite 'levende' dingen.
Maar als je zo ver wilt gaan dan mag je ook geen kraanwater drinken, want er worden o.a. bacterien gebruikt om je water schoon te maken.... En in je darm leven colibacterien die je helpen je darminhoud te verteren. Als je ziek bent of misschien een keer iets verkeerd gegeten hebt kun je die bacterien misschien ook 'om zeep' helpen.
Persoonlijk vind ik het dus veganistisch, maar daar mag je uiteraard anders over denken.... :)

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie »

Oh ja - ik bedoelde dat het niet ook uit de maag van een kalfje komt oid.
Tja, ik heb geen probleem met het eten van bacteri?n :) Mmm, ze zijn dan misschien 'levend', maar met evenveel bewustzijn als planten en dan hebben ze er dus ook geen baat bij om in leven gehouden te worden.

Maar wel fijn om te weten dat yoghurt niet zo moeilijk zelf te maken is! Ik heb trouwens in de winkel nog nooit yoghurt van rijst- of andere niet-dierlijke melk gezien, maar dat moet toch gewoon kunnen?

jet
Moderator

Bericht door jet »

Heb zelf nog geen andere melk geprobeerd (er wordt wel overal aangeraden dat je vruchtjes pas later moet toevoegen), dus dat weet ik niet. Heb rijstemelk in huis, dus zal dat binnenkort eens proberen....
Ik mag aannemen dat zolang de bacterien niet doodgaan van de stoffen in je melk dat dan elke melk ok is.... (ze verlagen immers de zuurgraad, en dan maakt het dus niet uit of het sojamelk is of wat anders).
De zelfgemaakte yofu is wel iets dunner dan die uit te winkel, maar dat komt omdat ze er stiekem agar agar aan hebben toegevoegd o.a.

indira

Bericht door indira »

Truus schreef:Vandaag heb ik voor het eerst Yofu van Alpro geproefd. Meestal houd ik mij ver van namaakproducten, namaak vlees, namaak ei, namaak kaas enz. Dit was een uitglijdertje, maar ik moet zeggen, ik vond het heerlijk.
Ik vind de Yofu van Alpro wel duidelijk anders smaken dan die van Provamel. Die van Alpro is iets zuurder ofzo, echt wel anders, en de substantie is dunner.

jet
Moderator

Bericht door jet »

Van zichzelf is de yoghurt niet zxo heel erg dik. Op de yofu verpakking staat dat ze er agar agar doorheen doen, om het wat dikker te maken. Bovendien hangt de smaak natuurlijk af van het basismateriaal wat je erin hebt gedaan (dus als je zuurdere sojamelk gebruik, dan is je yoghurt ook zuurder, doe je er meer suiker in, dan wordt ie zoeter etc)
Ik mik altijd al mijn potjes leeg in grotere container. Dan komt er na eventjes een laagje water op te staan, wat ik er dan afgiet. De prut die ik overhou is dan wel wat dikker.
Proberen of het met rijstmelt ook gaat zal ik dit weekend even doen (ben bijna door de yoghurt heen).

groetjes
jet :carro:

Bonnie
Contacteer:

Bericht door Bonnie »

Volgens mij vond ik Alpro de lekkerste. En dan het liefst met perziksmaak... Je kan er natuurlijk ook altijd zelf een smaakje doorheen gooien.
Ben benieuwd naar het resultaat van de rijstyoghurt :D

Billie&Bollie

Bericht door Billie&Bollie »

Heb je de mango-perzik van provamel al geprobeerd? Die is zaliglekker!

jet
Moderator

Bericht door jet »

hmmmz, Provamel hebben ze hier alleen bij de reformwinkel en dan alleen de naturel smaak....
Balen :?

Billie&Bollie

Bericht door Billie&Bollie »

Dat is inderdaad balen. (hihi klinkt echt niet als ik dat schrijf)
De potten van 500g rode vruchten, met o.a. frambozen, aardbeien,..., is ook zijn ook heel erg lekker.
En de pudding van provamel, vooral caramel vind ik lekkerder dan die van alpro. En de mokka natuurlijk.
Maar het ging hier over soja yoghurt.

Plaats reactie