Groenten bewaren

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Freedom
Leefwijze: veganist

Groenten bewaren

Bericht door Freedom » zo aug 13, 2006 0:07

In mijn groentenbak:

Een halve courgette, een halve rode paprika en twee tomaten. De bak is luchtdicht en bewaar ik in mijn donkere kast. Toch waren de tomaten de volgende dag rot.

Wie kan mij vertellen wat ik fout deed?

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » zo aug 13, 2006 0:13

hmm.. is dit een raadseltje? Je zegt niet dat je de groenten in de bak hebt gedaan en ook niet dat de groenten in de donkere kast staat. Dus dan is het logisch dat ze gerot hebben.

Of was dit een serieuze vraag? :)

In dat geval.. misschien in de koelkast leggen voortaan?

fief
Contacteer:

Bericht door fief » zo aug 13, 2006 1:11

Ik geloof dat ik ooit ergens heb gelezen dat je tomaten niet samen met andere groenten moet bewaren, omdat ze dan sneller gaan rotten.

Kirsty xvx

Bericht door Kirsty xvx » zo aug 13, 2006 9:09

Ik had tomaten ooit eens gewoon ergens gelegd in de koelkast (niet in de groentela) en ze waren 2 weken later nog goed!!!!
Ze waren wel biologisch.
Put a ribbon round my neck and call me a libertine
I will sing you songs of dreams I used to dream
I will sail away on seas of silver and gold
Until I reach my home

fieke

Bericht door fieke » zo aug 13, 2006 9:52

Bij mij blijven tomaten wel goed in de koelkast.
Mijn mama zegt altijd dat je tomaten, paprika en komkommer niet in de koelkast mag bewaren, omdat ze dan slecht worden, maar ik doe dit dus wel, en heb er geen problemen mee.

pebbles

Bericht door pebbles » zo aug 13, 2006 10:26

tomaten bewaar ik buiten de koelkast, als ze al goed rijp zijn, dan wel in de koelkast

-gebruikergewist-

Bericht door -gebruikergewist- » zo aug 13, 2006 10:31

Ik bewaar dingen als tomaten, paprika, komkommer, aubergine en bijvoorbeeld bananen ook niet in de koelkast. Ze kunnen dan bederven door de kou, daar kunnen ze niet tegen namelijk.
Laatst gewijzigd door -gebruikergewist- op ma aug 14, 2006 10:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Corrupted

Bericht door Corrupted » ma aug 14, 2006 10:29

Als je tomaten koopt geen donkerrode heel zachte kopen misschien :) Of anders niet-biologische, die gaan vast langer mee als alle schimmels goed zijn doodgespoten. :lol: :lol:

Joop

Bericht door Joop » ma aug 14, 2006 10:30

Of lactose erover spuiten? :roll:

fiepje

Bericht door fiepje » wo aug 16, 2006 11:29

Ik heb hier beneden ook al best een tijdje tomaten in de koelkast liggen, gewoon open en bloot, en ze leven nogsteeds...
Om eerlijk te zijn stamp ik al mn groenten in de koelkast omdat het op mn kamer misschien te warm wordt.... (warmte lijkt me erger dan koude, dat is bij computers ook zo nl ;p)

Dit zegt dat AH-Groentewaaier erover:
Bewaren: Buiten de koelkast op kamertemperatuur. Laat de tomaten zo lang mogelijk aan de tros zitten.

Corrupted

Bericht door Corrupted » za aug 19, 2006 17:33

Joop schreef:Of lactose erover spuiten? :roll:
Euh, volgens mij heb jij mij ergens in een andere draad niet helemaal juist begrepen? Ik bedoel dat de V&D dat doet, ik natuurlijk zelf niet heh. Daarom eet ik juist geen fruit bij La Place.

fiepje

Bericht door fiepje » di aug 29, 2006 10:23

Vond dit topic het beste bij mijn vraag passen (om er nu een heel nieuw ding voor te maken vond ik ook weer zo overdreven):

Ik zoek dus een soort kookboek waar over groente en fruit precies instaat hoe lang je het waar moet bewaren. Het hoeft eigenlijk dus niet echt een kookboek te zijn, want ik hoef niet te weten hoe ik iets moet bereiden, maar enkel en alleen waar het bewaard moet worden en vooral ook hoe lang het daar bewaard kan worden.
Ik heb nu een groentewaaier van AH maar daar staat alleen maar in waar je het moet bewaren en niet hoe lang en of het ook op andere plekken kan of iets dergelijks.

:edit: Trouwens ook wel handig als er per prodcut bij staat wat voor voedingswaarden het heeft (vooral mbt vitamines enzo)
Laatst gewijzigd door fiepje op di aug 29, 2006 10:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Joop

Bericht door Joop » di aug 29, 2006 10:26

fiepje schreef:Vond dit topic het beste bij mijn vraag passen (om er nu een heel nieuw ding voor te maken vond ik ook weer zo overdreven):

Ik zoek dus een soort kookboek waar over groente en fruit precies instaat hoe lang je het waar moet bewaren. Het hoeft eigenlijk dus niet echt een kookboek te zijn, want ik hoef niet te weten hoe ik iets moet bereiden, maar enkel en alleen waar het bewaard moet worden en vooral ook hoe lang het daar bewaard kan worden.
Ik heb nu een groentewaaier van AH maar daar staat alleen maar in waar je het moet bewaren en niet hoe lang en of het ook op andere plekken kan of iets dergelijks.
Is dat hoelang niet een kwestie van gezond verstand?Als het sterk ruikt, gaat rotten etc. dan maar beter niet meer eten of alleen als het goed gekookt is. En anders is het gewoon nog goed? Met houdbaarheidsdata lig ik ook altijd overhoop. mango die tot vandaag goed zouden zijn, maar in mijn belving nog niet eens eetbaar zijn etc.

fiepje

Bericht door fiepje » di aug 29, 2006 10:55

Ja natuurlijk, maar als iets ligt te rotten is het al te laat en dat vind ik best wel zonde. Natuurlijk kan je er vanuit ervaring vanzelf wel achter komen hoe lang iets houdbaar is, alleen is het natuurlijk makkelijker als het in een boekje staat, dat je een beetje in indicatie hebt van hoe lang iets goed blijft. Want bijvoorbeeld aardbeien kan je max. twee dagen bewaren terwijl uien en aardappelen weken lang goed kunnen blijven.
Mijn probleem is dat ik net op mezelf woon en nog niet heel veel ervaring heb met groente\fruit bewaren en dan vooral omdat ik opeens in mn eentje ben en dus van veel groenten overhoud, die ik dan weer moet bewaren. Dus dan is het wel handig als je een beetje houvast hebt aan een boekje oid.
Het klinkt misschien nogal vaag maar ik kan het niet beter onder woorden brengen...

-gebruikergewist-

Bericht door -gebruikergewist- » di aug 29, 2006 10:57

Je zou als algemene regel aan kunnen houden dat hoe harder de groenten en fruit zijn des te langer je ze kunt bewaren. Kool blijft langer goed dan sla, appels langer dan bessen. Ik zal vanavond wel eens zoeken of ik iets kan vinden met algemene bewaartermijnen, al hangt het vaak ook helemaal van de kwaliteit en de omstandigheden af hoe lang je iets kunt bewaren.

Shantisabine

Bericht door Shantisabine » di aug 29, 2006 10:58

Ik snap wat je bedoeld, maar geloof me, je leert het snel genoeg in te schatten hoor.

Zelf bewaar ik nauwelijks iets in de koelkast. De Chinezen op m'n afdeling hebben namelijk de neiging om hun vis (nog helemaal 'heel') in de groentela te stoppen. Wil je je sla pakken, kijkt zo'n diertje je aan...

Courgette, aubergines en komkommers kun je over het algemeen ook best een paar daagjes bewaren hoor. Paprika's ook trouwens.

een of andere pipo

Bericht door een of andere pipo » di aug 29, 2006 11:12

Shantisabine schreef:
Zelf bewaar ik nauwelijks iets in de koelkast. De Chinezen op m'n afdeling hebben namelijk de neiging om hun vis (nog helemaal 'heel') in de groentela te stoppen. Wil je je sla pakken, kijkt zo'n diertje je aan...
:shock: Die koelkast moet dan wel erg stinken!

fiepje

Bericht door fiepje » di aug 29, 2006 14:12

Ah, bedankt voor het meedenken allemaal!

lieze

Bericht door lieze » di aug 29, 2006 18:11

sla blijft langer goed als je m in een krant doet en dan in de groentela van de koelkast (blaadjes afspoelen)

Joop

Bericht door Joop » wo aug 30, 2006 7:21

lieze schreef:sla blijft langer goed als je m in een krant doet en dan in de groentela van de koelkast (blaadjes afspoelen)
En dan in de krant de groentela in?

Plaats reactie