nieuw ingredient in alpro soya vanille drink

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Billie&Bollie

nieuw ingredient in alpro soya vanille drink

Bericht door Billie&Bollie » di aug 01, 2006 21:06

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op deze site en hoop dat jullie een antwoord weten op mijn vraag. Ik drink al jaren vanille soya drink. Nu heb ik vandaag 3 pakken van 1 liter gekocht, met nieuwe verpakking. Thuisgekomen dacht ik: ik ga toch even controleren of de ingredi?nten ook veranderdt zijn samen met de verpakking. Nu zit er ineens een nieuwe stabilisator in, nl. gellan gom. Kennen jullie dit en is dit vegan? Ik vind het niet terug op het groen kaartje van de NVV. Ik heb ook een mailtje gestuurd naar alpro, maar ik heb er eigenlijk geen goed voorgevoel bij...

Groetjes,
Ilse

Vegantastic
Site Admin
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » di aug 01, 2006 21:10

3.10 Gellan gum

Gellan gums zijn gommen verkregen bij aerobe fermentatie van Pseurdomonas elodea . Door toevoeging van isopropanol slaat de gel neer en wordt een gel verkregen met een hoog acetyl gehalte. Door behandeling met een heet alkalische oplossing voor alcoholtoevoeging kan een gel met een laag acetyl gehalte verkregen worden.
Verdere zuivering van de laag geacetyleerde vorm door filtratie geeft een doorzichtig gellan gom. De hoog geacetyleerde en laag geacetyleerde gelen vertonen zeer verschillende eigenschappen.
Hoog geacetyleerde gelen lossen gemakkelijk op in water en verhogen daarbij de viscositeit. In de aanwezigheid van zouten wordt er een thermoreversibele gel gevormd welke elastische eigenschappen vertoont. Laag geacetyleerde gelen worden gevormd door hete oplossingen af te laten koelen in de aanwezigheid van toegevoegde kationen. De hardheid van de gel is afhankelijk van de gel en ion concentratie. Verschillende studies tonen aan dat de gel is samengesteld uit rhamnose, glucose en glucuronic acid, in een 1:2:1 verhouding en een tetramere herhaling vertoont.

Gellan gom is een fermentatieproduct, waardoor de beschikbaarheid niet afhangt van omgevingscondities welke de guar productie in het verleden hebben be?nvloed.
Hoog geacetyleerde gellan gom hebben vergelijkbare eigenschappen als gelen verkregen met xanthan gom/locust bean gom.
Laag geacetyleerde gellan gom heeft het meeste potentieel voor gebruik in de levensmiddelenindustrie. Het kan toegepast worden in meer dan 30 producten welke nu agar, carrageenaan, gelatine, pectine, alginaat of zetmeel bevatten. Het kan in een lage concentratie (0.02% - 0.4%) gebruikt worden.

Gellan gom kan gebruikt worden voor een groot aantal producten in de zoetwarenindustrie, jams en jellies, hergestructureerde producten, gelen op water basis, taart vulling, pudding, diervoeding, glazuur, en zuivelproducten. Gellan gom is uniek door grote toepasbaarheid en ter vervanging van bestaande gelling polysaccharides, soms bij een veel lagere concentratie.
Vervanging van verschillende hydrocolloiden door een enkel product zou uit praktische overwegingen een groot voordeel zijn (Sanderson et al , 1984).

Gellan gom kan alleen of in combinatie met andere gommen worden gebruikt in de zoetwarenindustrie. Alleen kan het echter niet dezelfde gelatine achtige texturen produceren. Het kan wel bijzondere voordelen veroorzaken bij gelijktijdig gebruik van gelatine door een snellere gelering (Jensen, 2000).
http://www.food-info.net/nl/national/ve ... latine.htm

Een of andere bacterie is de afkomst.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » di aug 01, 2006 21:11

Denk dat het wel ok is... zou stom zijn als Alpro zo een belangrijke doelgroep van zichzelf zou wegstoten.

Dave

Bericht door Dave » di aug 01, 2006 21:14

Het is E418 dus okee lijkt mij.

Zie:
http://www.food-info.net/nl/e/e418.htm

Billie&Bollie

Bericht door Billie&Bollie » di aug 01, 2006 21:38

Bedankt voor jullie info, Alex en Dave! Nu ben ik toch al wat gerustgesteld. Ik ben benieuwd wat alpro me gaat terugsturen. Maar het zou inderdaad een domme zet zijn moest alpro zo een belangrijke doelgroep van zich afstoten...

Groetjes, Ilse

pebbles

Bericht door pebbles » za aug 05, 2006 12:00

in alpro soja bakken en braden zit er iets dierlijks, D3 of zo

Billie&Bollie

Bericht door Billie&Bollie » za aug 05, 2006 14:46

Dat klopt, D3 is wolvet. Ik gebruik provamel of plantaardige olie om te bakken.

Plaats reactie