kokos olie/vet

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
fief op werk

kokos olie/vet

Bericht door fief op werk »

Ik weet niet of er hier nog meer mensen kokos olie/vet gebruiken voor koekjes e.d., maar de tuinen heeft nu kokos olie/vet voor de helft van de prijs.
Ik heb gelijk maar wat ingeslagen voor de 'slechte' koekjes voor de forum meeting.
Ik weet dat er heel veel verzadigd vet in zit, maar het geeft met koekjes gewoon goede resultaten.

Niels
Leefwijze: veganist

Bericht door Niels »

Ik heb altijd gelezen dat het juist wel goed is om (als veganist) afentoe ook wat verzadigd vet binnen te krijgen, vooral via kokos.

Tijmetje
Contacteer:

Bericht door Tijmetje »

Bij enkele natuurvoedingswinkels staan van die potten kokosvet. Ik geloof dat je er een boekje met nuttige info bij krijgt als jet zo'n pot koopt.

Aangezien ik nog nooit zo'n pot gekocht heb, heb ik het boekje niet gelezen. Ziet er wel leuk uit.

miv

Bericht door miv »

Kokosvet, hmmm, heerlijk om reinigingscreme van te maken. Daar wordt de huid heerlijk schoon en zacht van, en is beschermd tegen uitdroging. Ik meng het met natrium bicarbonaat (zuiveringszout) en citroensap. Het wordt wel snel ranzig, maar is dan nog steeds bruikbaar.

Dus bedankt voor de tip, ik ga meteen kijken.

Marla

Bericht door Marla »

miv schreef:Kokosvet, hmmm, heerlijk om reinigingscreme van te maken. Daar wordt de huid heerlijk schoon en zacht van, en is beschermd tegen uitdroging. Ik meng het met natrium bicarbonaat (zuiveringszout) en citroensap. Het wordt wel snel ranzig, maar is dan nog steeds bruikbaar.

Dus bedankt voor de tip, ik ga meteen kijken.
Wat voor verhoudingen gebruik je daarvoor?

ingenting

Bericht door ingenting »

Heeft kokos olie of vet zo'n sterke kokos smaak?
Bijv. als je het gebruikt om koekjes mee te bakken (of in andere gerechten)..
Of valt dat wel mee...

fief op werk

Bericht door fief op werk »

ingenting schreef:Heeft kokos olie of vet zo'n sterke kokos smaak?
Bijv. als je het gebruikt om koekjes mee te bakken (of in andere gerechten)..
Of valt dat wel mee...
Ja, kokos olie/vet heeft een sterke kokos smaak als je het gebruikt in koekjes, maar ik :heart: kokoskoekjes :D

reggie

Bericht door reggie »

je hebt verschillende vormen van kokosvet.

de goedkopere zijn meestal smaakloos.
bijvoorbeeld in de toko voor 2,25 of die uit de natuurwinkel van 19,95

de aman prana is biologisch en ongeraffineerd niet verwarmd boven 60 C

maar deze kost wel 42,95 voor 1700 ml

is die van de tuinen biologisch en wat kost ie?

fief
Contacteer:

Bericht door fief »

die van de tuinen is normaal ?12,95 voor 453 gram (nu voor de helft van de prijs) en er staat op dat het niet geraffineerd is. Voor zover ik kan zien is het niet biologisch.

link

miv

Bericht door miv »

fief schreef:Voor zover ik kan zien is het niet biologisch.
Kokosnoten worden volgens mij niet bespoten. Ik kan er niet voor instaan, maar je moet als insect wel taai zijn om er doorheen te komen!

Marla, voor de reinigingscreme gebruik ik meestal santen (dat is v??l goedkoper). Ik leg het onopengemaakte zakje (200 g) in een bakje heet water totdat het helemaal vloeibaar is. Dan vermeng ik de inhoud in een grote kom, want het gaat bruisen, met een pakje natrium bicarbonaat (125 g) en sap van net zo veel citroenen tot het de consistentie krijgt die ik prettig vind. Daarbij houd ik er rekening met dat het kokosvet weer hard gaat worden als er niet genoeg vocht bij komt.

Je kunt i.p.v. citroensap ook azijn gebruiken, of gewoon water, maar dan wordt het sneller ranzig, of je moet het in de koelkast bewaren. Je kunt er ook wat druppels geur bij doen, rose-olie of zo, maar ik vind het niet nodig want kokos geurt al lekker genoeg.

Een beetje kokos-olie is trouwens ook heel lekker door de wortelsla. Wortels fijn raspen, stukjes ananas erdoor, eventueel rozijnen erbij, en dan wat kokos-olie of geraspte santen. Lijners kunnen het beter weg laten.

miv

Bericht door miv »

Marla schreef:Wat voor verhoudingen gebruik je daarvoor?
Ik doe circa gelijke verhoudingen, dus half vet en half natrium bicarbonaat. Je moet zelf experimenteren wat je lekker vindt. Vroeger gebruikte ik santen, maar dat wordt ranzig. Nu gebruik ik dus de olie, die ik goedkoop inkoop bij een Indische winkel. Met de hittegolf was het niet nodig, maar meestal zet ik de pot in warm water zodat de olie weer vloeibaar wordt, anders kun je 't niet mengen. Ook om m'n haar te reinigen verwarm ik het, want het is anders er niet doorheen te werken.

Tijmetje
Contacteer:

Bericht door Tijmetje »

Kokosnoot vraagje.

Laatst had ik het over kokos met de moeder van mijn vriendje, en ze zei dat ze kokos vermeed omdat een (vegan) vriendin van haar haar had verteld dat kokosnoot niet echt diervriendelijk was omdat het uit de bomen werd gehaald door aapjes die niet echt een fijn leven hadden.

Weet iemand hier meer van? Ik heb dit nog nooit eerder gehoord (ik dacht altijd dat die dingen gewoon de palmboom uit flikkerden), maar er zijn wel meer dingen die ik niet weet.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

Nou ja.. ik weet niet of je ze aapjes moet noemen.. maar volgens mij klimmen mensen gewoon die boom in en hakken ze er uit. En wellicht dat aantal ook wel op grond vallen, maar misschien dat ze dat niet willen, omdat ze dan te rijp zijn ofzo?

Plaats reactie