Tandpasta

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
veglife
Leefwijze: veganist

Tandpasta

Bericht door veglife »

Hoi, wie weet er een tandpasta die niet op dieren is getest, vegan is en helpt tegen bloedend tandvlees?

Greets, veglife

Ed
Leefwijze: flexitarier

Bericht door Ed »

Misschien een klein beetje naar beneden scrollen in dit forum? :shock:

veglife

Tandpasta

Bericht door veglife »

Hoi, staat niet bij wat ik wens... :roll:

Ed

Bericht door Ed »

Misschien niet maar om dan meteen een nieuwe draad te starten over een topic waar al een draad over bestaat.... :roll:

veglife

Tandpasta

Bericht door veglife »

Al begin ik er 1000, bepaal jij dat :?:

Ed

Bericht door Ed »

Ik bepaal helemaal nix. De ideeeeee. :shock:

veglife

Tandpasta

Bericht door veglife »

Was niet verkeerd bedoeld hoor Ed, maar mijn tandjes wil ik graag wit en niet rood. Meestal wordt een nieuw topic eerder gelezen dan een oudere waar op gereageerd wordt.

Groeten, veglife

Ed

Bericht door Ed »

No problemo Veglife, mijn reactie was ook niet verkeerd bedoeld. Ik denk dat dat met een nieuw topic eerder gelezen worden best wel meevalt hoor. Maar goed van mij mag je maar ik denk dat anderen het wel waarderen als je daar een al reeds bestaande draad voor gebruikt, tenminste zeker als die nog niet zo oud is en nog best hoog in dit forum staat.

Ik kan me goed voorstellen dat je je tanden wit wil en niet rood. Bloedend tandvlees duidt vaak op een vitamine tekort, zoals C en B (complex). Verder kan het en gevolg zijn van verkerd poetsen. Het is bijvoorbeeld een fabel dat een harde borstel beter is voor je tanden dan een zachte. De meeste tandartsen adviseren tegenwoordig een zachte omdat daar je tandvlees minder snel door beschadig en/of geïrriteerd raakt. De reden voor bloedend tandvlees is onstoken tandvlees, iets wat ook door een algehele lage werstand kan komen.

En verder ik gebruik Paradontax en Elmex, die bevallen mij goed.

Verder ga ik al dertig jaar niet naar de tandarts. :shock:
Snoep gewoon heel erg weinig en eet gezond. :)

veglife

Tandarts

Bericht door veglife »

Hoi Ed,

Bedankt voor je advies en uitleg! :P

Vr. grt. veglife

Ed

Bericht door Ed »

Graag gedaan, ik hoop dat je snel een oplossing vindt voor je probleem, maar dat moet met al die betrokken veganisten hier geen enkel probleem zijn lijkt mij. Dus, wie kan nog meer hulp bieden aan Veglife?!

Groetjes,
Ed.

Rick
Site Admin

Bericht door Rick »

Hallo,

Naar aanleiding van Ed's opmerking al 30 jaar niet naar de tandarts gaan, heb ik ook even een vraag.

Ik ben inmiddels zo'n jaartje of 3 niet naar de tandarts geweest. Niet echt omdat ik bang ben voor die man, maar meer omdat ik geen tijd had (lees: geen tijd voor vrij heb willen maken). De tandarts die ik had zit in de plaats waar mijn ouders wonen, en ik heb nooit de moeite genomen om in de buurt waar ik nu woon een tandarts te zoeken. Wat me ook altijd een beetje tegen stond was het wel of niet veganistisch zijn van wat die kerel allemaal met mij doet. Ik ben 6 jaar geleden (ongeveer) een keer onderuit gegaan, en heb toen mijn kaak gebroken en waren van bijna al mijn kiezen stukjes afgebroken. Daarvoor nog nooit gaatjes gehad, en ook geen beugel oid gehad. Nadat zo'n beetje alles weer gerepareerd was brak er af en toe nog eens stukje af, en die zijn ook weer gerepareerd. Daarna ging het een tijdje goed en is er nog maar een keer een stukje afgebroken. Die heb ik niet meer laten repareren. Ik heb destijds mijn tandarts gevraagd of het nodig was om al die dingen te repareren. ik had nergens last van, maar hij zei dat ik het beter wel kon doen, maar waarom is me nog steeds niet helemaal duidelijk. Af en toe heb ik last van kiespijn, een klein beetje, maar dat gaat meestal snel weer over. Destijds heeft de tandarts ook gezegd dat zo gauw ik iets voelde, ik gelijk bij hem langs moest komen, omdat ik volgens hem redelijk laat voel dat er iets aan de hand is. Dat heb ik maar niet al te serieus genomen, want meestal gaat het vanzelf over. Echter, en nu komt de vraag eindelijk, ik heb nou een kies die al een tijdje af en toe pijn doet. Het houdt al langer aan, en het is steeds dezelfde. Ik vroeg me nu af, wat gaat er gebeuren? Heeft iemand (Ed?) ervaring hiermee? Ik heb eigenlijk niet zo veel zin om naar de tandarts te gaan, mede ook omdat ik volgens mij, omdat ik zo'n tijd niet heen ben geweest, het eerste consult zelf moet betalen, en daar heb ik dus echt geen zin in.

Oh ja, ik poets elke dag 2x mijn tandjes, met weleda tandpasta, de variant rathannia oid (iets met een R in ieder geval). (ik heb volgens mij nog nooit echt bloedend tandvlees gehad, of dat door de tandpasta komt weet ik niet, het gaat er in ieder geval niet wel van bloeden :wink: )

Jo:)

Bericht door Jo:) »

Ik gebruik nu nog A. Vogel, maar vermoed dat deze niet vegan (ben pas een paar maanden vegan en had toen net een nieuwe tube geloof ik) is en ga dan overstappen naar weleda tandpasta voor gevoelig tandvlees.
Ik ga ook nooit naar de tandarts :P

Tip voor ontstoken tandvlees: een druppeltje tea tree olie op een wattenstaafje en dat op de plek smeren.

vegan groetjes
Johanna

Ed

Bericht door Ed »

Hoi Rick,

Auw, dat lijkt me geen fijne ervaring die je hebt gehad. Ik kan me wel voorstellen dat je tanden daar ook flink van achteruit gaan.

Als je nu weer naar de tandarts gaat zal je het consult waarschijnlijk niet hoeven te betalen (is afhankelijk van je verzekering) maar wel de zogenaamde sanering (oftewel je gebit weer up-to-date brengen :) ). Voor zover mij bekend zijn tandartsen daarin tamelijk soepel. M.a.w. je komt op consult en hij plakt er een afspraak voor de hoogstnoodzakelijke behandeling aan vast. Dan blijven de kosten die je zelf moet dragen beperkt.

Ik heb ook wel eens een tijdje last van een tand maar tot nu toe gaat dat naar verloop van tijd wel weer weg. Ik ben voor natuurlijker leven en daar hoort niet dat (in mijn ogen) overdreven gedoe met de tandarts bij. Maar evenzo ben ik ook niet overdreven hygiënisch, draag mijn kleren af tot de gaten er in vallen en meer van dat soort ongein. :o

Je moet je eigen gevoel volgen Rick, ik kan (en wil) je niet adviseren of je wel of niet naar de tandarst moet gaan. Ik ben tot nu toe nog steeds niet gegaan maar als ik echt ergens last van krijg laat ik de boosdoener er wel uit meppen denk ik.

Probeer even extra zuinig op je tanden te zijn (doe ik in zo'n geval altijd), misschien gaat het dan wel weer snel over. Maar als je echt twijfelt moet je geld niet de rol laten spelen. Ben je echt zo arm? Ik wil anders best wat bijdragen.

Sterkte er mee en beterschap!

Stan

Bericht door Stan »

Ben nu ook bijna 3 jaar zonder tandarts. Begon me al een beetje ongemakkelijk te voelen, maar nu ik zie dat er ook anderen zijn die het zonder stellen denk ik dat ik het nog maar een tijdje zo hou. Ben niet echt gezond bezig met m'n tanden overigens, vooral de laatste tijd gaan er regelmatig weken zonder poetsen voorbij.

Gast

Re: Tandpasta

Bericht door Gast »

veglife schreef:Hoi, wie weet er een tandpasta die niet op dieren is getest, vegan is en helpt tegen bloedend tandvlees?

Greets, veglife
Rathania van Weleda, deze bevat wel geen fluor, ze hebben ook nog een mildere plantenrandpasta, deze bevat ook geen fluor,

Gast

Re: Tandpasta

Bericht door Gast »

veglife schreef:Hoi, wie weet er een tandpasta die niet op dieren is getest, vegan is en helpt tegen bloedend tandvlees?

Greets, veglife
Rathania van Weleda, deze bevat wel geen fluor, ze hebben ook nog een mildere plantentandpasta, deze bevat ook geen fluor,

veglife

Tandpasta

Bericht door veglife »

Bedankt! Ik ga voor de zachtere tandenborstel, en de rathania tandpasta van Weleda.

Vr. grt. René

Rick
Site Admin

Bericht door Rick »

Ed schreef: Auw, dat lijkt me geen fijne ervaring die je hebt gehad. Ik kan me wel voorstellen dat je tanden daar ook flink van achteruit gaan.
Het viel alles mee hoor. En verder heb ik eigenlijk niet echt het idee dat ze achteruit zijn gegaan (voor een deel zijn ze er ook niet meer, dus kan dat deel al niet meer achteruitgaan :lol: )
Ed schreef:Ik heb ook wel eens een tijdje last van een tand maar tot nu toe gaat dat naar verloop van tijd wel weer weg. Ik ben voor natuurlijker leven en daar hoort niet dat (in mijn ogen) overdreven gedoe met de tandarts bij. Maar evenzo ben ik ook niet overdreven hygiënisch, draag mijn kleren af tot de gaten er in vallen en meer van dat soort ongein. :o
Dat was eigenlijk wat ik wilde horen :lol: (dat het na verloop van tijd weer weggaat, en ook wegblijft)
Eigenlijk vind ik het best logisch dat mensen kleren af dragen tot de gaten er in vallen. Maar goed, gezien het transport van alle tweedehands kleren naar andere (arme) landen lijkt dat toch niet zo voor de handliggend.
Ed schreef: Je moet je eigen gevoel volgen Rick, ik kan (en wil) je niet adviseren of je wel of niet naar de tandarst moet gaan. Ik ben tot nu toe nog steeds niet gegaan maar als ik echt ergens last van krijg laat ik de boosdoener er wel uit meppen denk ik.
Tja, zoiets zijn mijn moeder ook al: Als het echt pijn gaat doen, dan duurt het vast niet zo lang voordat je bij de tandarts zit :lol: Dan moet ik maar tot dat moment wachten denk ik.
Ed schreef:Probeer even extra zuinig op je tanden te zijn (doe ik in zo'n geval altijd), misschien gaat het dan wel weer snel over. Maar als je echt twijfelt moet je geld niet de rol laten spelen. Ben je echt zo arm? Ik wil anders best wat bijdragen.
Ik ben redelijk zuinig op mijn tanden, al vind ik 5 minuten poetsen etc. wel erg overdreven. Ik heb misschien wat geluk dat ik een vrij goed gebit heb (had), en dat het blijkbaar niet zo veel verzorging nodig heeft.
Geld speelt wel een beetje een rol. Ik heb de bedragen op de rekening zien staan, en ook al hoefde ik het niet zelf te betalen (verzekering), vond ik het toch zonde van het geld.
Zolang ik achter deze computer zit, ben ik niet te arm om naar de tandarts te gaan. Bedankt voor je aanbod, maar voorlopig heb ik het nog niet nodig :lol:
Ed schreef: Sterkte er mee en beterschap!
Dank je, maar ik ben niet ziek hoor, en heb dus ook geen beterschap nodig :wink:

Groeten,
Rick

guest

Bericht door guest »

Momenteel gebruik ik de weleda plantentandpasta. Ik vind m wel ok, behalve dat de substantie zo dun is en hij niet schuimt.
Ik vroeg mij af of die andere smaken dat ook hebben. Of weet iemand misschien een andere natuurlijke (liefst kruiden) tandpasta die vega is en niet op dieren getest :?:

indira

Bericht door indira »

guest schreef:Momenteel gebruik ik de weleda plantentandpasta. Ik vind m wel ok, behalve dat de substantie zo dun is en hij niet schuimt.
Ik vroeg mij af of die andere smaken dat ook hebben. Of weet iemand misschien een andere natuurlijke (liefst kruiden) tandpasta die vega is en niet op dieren getest :?:
Ja, volgens mij schuimen ze allemaal niet... ik gebruik op dit moment de zoute, ik geloof blauwe tube. De substantie is niet dun.

Plaats reactie