"gewoon" brood

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
jasmijntje

"gewoon" brood

Bericht door jasmijntje »

Dag,

Ik koop sinds ik veganist ben brood voor mezelf bij de natuurvoedings-winkel, maar dat is niet zo gezellig en goedkoop voor mijn ouders.
Daarom vroeg ik me af of er ook veganistische broden bij de supermarkt zijn (oerbrood van de jumbo bijvoorbeeld? Die eten mijn ouders graag en ik "vroeger" ook). Heel vaak staat er geen (duidelijke) ingredienten-lijst op de verpakking.
Dus als er nog alternatieven zijn dan hoor ik het graag!

Niels
Leefwijze: veganist

Bericht door Niels »

Bij de AH: allison en korte krop.
Verder geloof ik ook wel van die 'oerbroden' bij andere supermarkten.

Apraxia

Bericht door Apraxia »

Wat is korte krop?
Als er iemand op je pist, dan is het vast een veganist.

Niels

Bericht door Niels »

Is eigenlijk exact precies hetzelfde als een allison, maar dan heet het 'korte krop'.

Framboos

Bericht door Framboos »

Oerbrood is inderdaad vegan.

Maar ze hebben geloof ik ooit eens bij de Keuringsdienst van Waarde 'onthult' dat het allemaal geen volkorenbrood is, ook al staat dat er bij sommigen wel op. Geloof ik. Meen ik gehoord te hebben.

Catkins

Re: "gewoon" brood

Bericht door Catkins »

jasmijntje schreef:Dag,

Ik koop sinds ik veganist ben brood voor mezelf bij de natuurvoedings-winkel, maar dat is niet zo gezellig en goedkoop voor mijn ouders.
Daarom vroeg ik me af of er ook veganistische broden bij de supermarkt zijn (oerbrood van de jumbo bijvoorbeeld? Die eten mijn ouders graag en ik "vroeger" ook). Heel vaak staat er geen (duidelijke) ingredienten-lijst op de verpakking.
Oerbrood en Korenlander. Natuurvoedingsbrood vind ik ronduit niet meer te vreten naar een paar minuten. Die shit wordt zo snel oud.....

Annika
Contacteer:

Bericht door Annika »

Bij de Vomar hebben ze gezegd dat al het gewone brood (behalve wit en kleinbrood) vegan is.....
Ze bakken het zelf id supermarkt af....

Ze hebben er ook Vierkant brood (vierkant wit -mout en -zonne) de zonne is het lekkerst

Apraxia

Bericht door Apraxia »

Vomar?
Op welke planeet leef jij?
Of op welke planeet leef ik?
;)
Als er iemand op je pist, dan is het vast een veganist.

KropotSkin

Bericht door KropotSkin »

volgens mij is het mais-brood van oerbrood niet vegan, zit geloof ik iets\van honing in.
Het biologische brood v/d AH is volgens mij ook vegan trouwens.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

In maisbrood zit geen honing voor zover ik kan zien. En heb dat nog nooit gevonden in het brood in de ingredientenlijst. Oerbrood had dat erg uitgebreid.

Gast

Bericht door Gast »

Catkins schreef:

Oerbrood en Korenlander. Natuurvoedingsbrood vind ik ronduit niet meer te vreten naar een paar minuten. Die shit wordt zo snel oud.....
oud? zuurdesem is juist lekkerder na 1 a 2 dagen...!

Annika
Contacteer:

Bericht door Annika »

Apraxia schreef:Vomar?
Op welke planeet leef jij?
Of op welke planeet leef ik?
;)
http://www.vomar.nl/waar.htm :P

Gast

Bericht door Gast »

Annika schreef:Ze bakken het zelf id supermarkt af....
Tegenwoordig kopen bakkerijen, inclusief in supermarkten, kant-en-klaar mix in bij de groothandel. Ze hoeven dan alleen water toe te voegen. Het personeel weet zelf doorgaans niet wat er in zit.

Ik heb wel eens gehoord dat brood bij wet verplicht is "broodverbeteraar" te bevatten. Alleen brood dat speciaal wordt gebakken voor reformwinkels heeft dispensatie. Broodverbeteraar wordt gemaakt van vetten, die zowel dierlijk als plantaardig kunnen zijn.

Maar de wetten wijzigen zich in NL zo snel, wie weet of het nog zo is? En wie weet ?berhaupt wat er in het brood zit? Jasmijntje, als je het echt zeker wil zijn, moet je het zelf bakken. Als je voor het hele gezin bakt, vinden je ouders het vast ook hart-stikke-gezellig.

Niels

Bericht door Niels »

Anonymous schreef:
Ik heb wel eens gehoord dat brood bij wet verplicht is "broodverbeteraar" te bevatten.
Die verplichting geldt toch voor broodzout (met jodium)?

Gast

Bericht door Gast »

broodverbeteraar kan ook alleen vitamine C zijn (ik geloof E300?) of johannesbroodpitmeel (volgens mij)

Gast

Bericht door Gast »

Op http://www.overheid.nl kunnen je de warenwet betreffende brood oproepen door "brood" in te voeren in de zoekmachine. Waar de overheid zich niet allemaal mee bezig houdt....

fiepje

Bericht door fiepje »

Catkins schreef:

:shock: Korenlander? Daar zit toch gewoon E471 en E472 in??? Of is dit de vegan variant van die nummers, zo ja, hoe weet je dat?

Jasmijn

Bericht door Jasmijn »

Hoi!

Alison, korte krop en oerbrood dus? Maar ik zie nergens een ingredientenlijst op de oerbroodverpakking. Hoe weten jullie dat dan?
Zelf brood maken lijkt me ook wel heel leuk, we hebben thuis een broodbakmachine maar ik weet niet hoe dat werkt en wat er allemaal door moet in welke verhoudingen enzo dat het toch een beetje eetbaar wordt.
Bedankt voor jullie reacties!

Groeten Jasmijn.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

Hoi Jasmijn,

Over het oerbrood is nagevraagd bij hun en ze hebben ingredienten op hun website staan: http://www.oerbrood.nl

In de winkel heb je kant en klare broodmixen, daar staan dan instructies op voor in broodbakmachines. Dat kan je proberen.

Jasmijn

Dankjulliewel

Bericht door Jasmijn »

Oh bedankt! Mijn broer heeft net weer oerbrood meegenomen, ga ik morgen zeker weer eten. Is al zo lang geleden! Je wordt ook gauw zat van brood dat oud wordt omdat je de enige bent die ervan eet. :) Hoef ik ook niet meer zo met die diepvries te kloten, haha.
Doeidoei!

Plaats reactie