Nog een keer: Chocola?

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Jasmijntje

Nog een keer: Chocola?

Bericht door Jasmijntje »

Hoi allemaal,

Ik wil graag een keer weer chocola eten. Ik wist alleen niet zo goed of dat wel veganistisch is, maar op dit forum zie ik heel veel berichten over chocolade. Ik weet nu eigenlijk niet zo goed waar ik beginnen moet met zoeken. Is pure chocolade veganistisch als er geen sporen van melk in zit? Of is cacaoboter van boter gemaakt? Kan ik uberhaupt nog chocola eten, en welke dan?

Groetjes van Jasmijn.

-gebruikergewist-

Bericht door -gebruikergewist- »

Cacaoboter is niet van melk gemaakt. Over het algemeen kun je er wel van uitgaan dat pure chocolade veganistisch is als er geen melk(bestanddelen) of enge E-nummers inzitten.
Algemeen verkrijgbare veganistische chocoladerepen zijn bijvoorbeeld de pure repen van Verkade, die van het huismerk van Albert Heijn en de Ritter Sport met marsepeinvulling.
Blijft natuurlijk wel de kwestie of chocolade wilt eten als het geen fair-trade chocolade is...
Laatst gewijzigd door -gebruikergewist- op vr mar 24, 2006 22:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Vegantastic
Site Admin
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

Hoi Jasmijntje,

Pure chocolade is doorgaands wel veganistisch. Cacaoboter is niet met 'boter' er in dus is goed.

Op sommige verpakkingen zie je nog wel eens staan dat het sporen van melk kan bevatten. Dat is wat de fabrikant voor de zekerheid er op zet, omdat dezelfde machines worden gebruikt voor de pure chocola als voor melkchoco (wel schoongemaakt na elke productie). Ze willen alleen niets uitsluiten want er kunnen sporen in zitten (is dus vooral bedoeld voor mensen met allergie voor melk). De kans is wellicht klein, maar de keuze of je het eet of niet moet je zelf maken. De ene veganist eet het dan wel (omdat de kans erg klein is) en de andere eet het niet. (ik eet het zelf niet).

In de natuurwinkels heb je in ieder geval chocolade waarop ook aangegeven wordt dat het geschikt is voor veganisten.
En in gewone supermarkt ook veel soorten pure chocolade.

jorden

Bericht door jorden »

Ik blijf me verbazen..
Maar met respect hoor...
Ik vind het al moeilijk om broodbeleg te vinden zonder varkensvlees...
Zie ik die moddervette volvreters hun karretjes volgooien zonder ergens over na te denken..Moeten daar dieren massaal voor lijden?

En dan Jasmijntje.. ze wil graag chocola eten..maar eerst even checken (y)

Annika
Contacteer:

Bericht door Annika »

jorden schreef:Ik blijf me verbazen..
Maar met respect hoor...
Ik vind het al moeilijk om broodbeleg te vinden zonder varkensvlees...
Probeer je ogen eens ergens anders op de zetten dan op de vleeswaren afdeling :roll:

Mark

Bericht door Mark »

Zoals Kiwi al zei, als je dan chocola/cacao eet, doe het dan goed en koop fair trade producten. Heb probleem met cacao is namelijk dat een heel groot deel van de bonen geplukt wordt door kinerslaven in afrikaanse landen.

Meer valt te lezen op: http://en.wikipedia.org/wiki/Chocolate_and_slavery

Fontanelle

Bericht door Fontanelle »

Mark schreef:Zoals Kiwi al zei, als je dan chocola/cacao eet, doe het dan goed en koop fair trade producten. Heb probleem met cacao is namelijk dat een heel groot deel van de bonen geplukt wordt door kinerslaven in afrikaanse landen.

Meer valt te lezen op: http://en.wikipedia.org/wiki/Chocolate_and_slavery

De pure chocolade reepjes v het Fair Trade-merk (0.75 p. st.) zijn echt overheerlijk en vegan.
:D Eerlijk waar, de lekkerste chocolade die ik ooit heb gegeten.

Jasmijntje

Bericht door Jasmijntje »

Hee allemaal,

Heel erg bedankt voor al jullie reacties! Nu durf ik weer chocola te kopen (Niet dat ik er verslaafd aan ben ofzo, maar het is toch leuk om je mogelijkheden uit te kunnen breiden). Ik zal binnenkort eens even naar de Albert Heijn gaan.

jorden

Bericht door jorden »

het schijnt ook erg gezond te zijn, dus raak gerust verslaafd. :wink:

Rigdzin
Contacteer:

Bericht door Rigdzin »

Ik was vroeger verslaafd aan melkchocolade.
Ben nog steeds op zoek naar een vegan aanhanger...

Zijn mensen die al tegen gekomen? Ben namelijk niet zo'n pure liefhebber.

Framboos

Bericht door Framboos »

Ik ook niet, maar ik vind die van de AH eigen merk wel lekker: niet zo bitter.

Welke je dan trouwens zou moeten proberen, is die van de Aldi. Die is heel romig en toch vegan. Ik heb het er zelf nog nooit gekocht, maar het zijn vier kleine reepjes in een plasticje. Als ik het me goed herinner, een rode wikkel. Heel dunne reepjes.

Marla

Bericht door Marla »

ik vind die van verkade de meest romige smaak hebben.

veglife

Bericht door veglife »

Of probeer carobe, even verslavend trouwens!

Catkins

Bericht door Catkins »

Of eet gewoon biologische melkchocoladechips. Die zijn erg goed te doen! :twisted: :twisted: :twisted: :wink:

Pinkeltje

Bericht door Pinkeltje »

In de pure chocola met nootjes van de AH zit tegenwoordig boterolie, wat er eerst volgens mij niet inzat. :? Weet niet of ze het bij de normale pure er ook bij hebben gedaan.. zou wel beetje jammer zijn
Of eet gewoon biologische melkchocoladechips. Die zijn erg goed te doen!
chocoladechips ? :shock:

Marleen

Bericht door Marleen »

Pinkeltje schreef:Weet niet of ze het bij de normale pure er ook bij hebben gedaan.. zou wel beetje jammer zijn
Neen, ik houd totaal niet van chocolade, maar als ik het heb, heb ik die... die pure van de AH.

Starsurprise
Leefwijze: flexanist

Bericht door Starsurprise »

Marleen schreef:
Pinkeltje schreef:Weet niet of ze het bij de normale pure er ook bij hebben gedaan.. zou wel beetje jammer zijn
Neen, ik houd totaal niet van chocolade, maar als ik het heb, heb ik die... die pure van de AH.
Ik ben geen chocolade fan, vooral als men gaat overdrijven, praline extra vulling advocaat etcetera, het lekkerste vind ik chocolade met hazelnoten, maar als ik het nooit weer zal krijgen in mijn leven dan leg ik mij daarbij neer :wink: , het hoeft van mij allemaal niet zo nodig

-gebruikergewist-

Bericht door -gebruikergewist- »

WAARSCHUWING!!!
Albert Heijn haalt Euro Shopper pure chocolade 100 gram uit het schap. Het product bevat koemelkeiwit. Het eiwit hoort niet in de chocolade te zitten en staat daarom ook niet aangegeven op de ingredi?ntenlijst.
Het betreft hier de Euro Shopper pure chocolade 100 gram met houdbaarheidsdatum 30/03/2007.
Bron.

Styx

Bericht door Styx »

Chocolade slavernij, kijk maar eens op http://www.rvu.nl/kvw/.
Daar vind je er meer over.
Zo heeft iemand zichzelf aangeklaagd (die iemand is Teun van de(r) Keuken) omdat hij chocolade eet terwijl hij weet dat het (mogelijk) afkomstig is van plantages waarop (kind)slaven werken. Dit is verboden door een verdrag dat door vele landen is ondertekend.

Kirsty xvx

Bericht door Kirsty xvx »

in de pure chocola met hazelnoten van ah zit dus boterolie en het bevat nu lactose en melkeiwit. Wie propt dat nou in pure chocola :?
Put a ribbon round my neck and call me a libertine
I will sing you songs of dreams I used to dream
I will sail away on seas of silver and gold
Until I reach my home

Plaats reactie