vegan bier???

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Jasmijn
Leefwijze: veganist

Re: vegan bier???

Bericht door Jasmijn » vr sep 11, 2009 19:05

Hee, wel apart dat de meesten van jullie het ook niet lekker vinden. Dat stemt me weer enigszins gerust.
Koffie drink ik ook niet. Wel thee, kruidenthee, veel kruidenthee.

Liadan

Bericht door Liadan » vr sep 11, 2009 19:19

Koffie vind ik ook niet lekker nee. Bier vind ik ook niet echt lekker maar ook niet vies eigenlijk. Ik heb het ooit eens leren drinken door iemand die vond dat ik dat moest :wink: , en op festivals e.d. drink ik het nog wel maar verder nooit. Dan heb ik liever een glaasje wijn of whiskey :P

Apraxia

Bericht door Apraxia » vr sep 11, 2009 20:00

Mmmm...whiskey....
En bier..ik ben echt een wijf...ik houd van wit bier en laatst probeerde ik rosébier en dat vond ik ook heel lekker 8)
Als er iemand op je pist, dan is het vast een veganist.

jet
Moderator

Bericht door jet » vr sep 11, 2009 20:11

Koffie heb ik ook 'moeten' leren drinken (op bruiloften en feesten krijg je dat standaard aangeboden, en na de zoveelste keer vond ik dat ik het maar moest leren drinken).
Ben vervolgens aan koffie verslaafd geweest, en nu drink ik vooral cichorei (van Pacha). Dat heeft iets meer 'bite' dan thee. Overigens drink ik ook liters thee (meestal rooibos, heuningbos of jasmijnthee <= sorry jasmijn :mrgreen: ). 's ochtends begin ik meestal met een halve liter thee, maar tegen 'koffietijd' verlang ik toch naar iets pittigers, en dan neem ik dus cichorei. Vroeger nam ik dan Bambu of dat soort koffie'vervanger', maar daar zit gebrande tarwe of mout in (en dat is niet glutenvrij).
Soms drink ik nog wel een kopje koffie, maar dat is bij uitzondering.

...en dan even weer terug naar het topic:
Ik werk in een bar, en omdat ik bier wel lekker vind toch maar wat navraag gedaan naar verschillende bieren. Ik hou het zelf over het algemeen gewoon bij pils, omdat Grolsch vegan is. Omdat dat niet glutenvrij is drink ook wel Mongozo quinoa. Dat is zowel fair trade als glutenvrij als vegan volgens de fabrikant. Ik vind het minder lekker dan gewoon pils, maar desondanks ben ik toch aardig tevreden over het alternatief :mrgreen: (de andere variant is Glutaner, maar dat vind ik dus echt vies..... :? )

Buiten dat ben ik vooral fan van whisk(e)y. Rosebier enzo vind ik ook smerig :P Witbier kan ik beter niet proberen, omdat dat nog meer gluten bevat (gelukkig vind ik het ook minder lekker dan pils)
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

indra

Bericht door indra » vr sep 11, 2009 20:32

Vegantastic schreef:Bier moet je leren drinken ;)
ooit geprobeerd; zo stomdronken geweest dat alleen de geur me nu al misselijk maakt - en dat na al die jaren nog..

Jolijn

Bericht door Jolijn » za sep 12, 2009 12:54

jet schreef:ik heb bier leren drinken toen het buiten tropisch was, en ik een ijskoud biertje in mijn handen gedrukt kreeg. Er was op dat moment niks anders, en ik had ECHT dorst. Toen toch maar geprobeerd, en tot mijn verbazing vond ik lekker.... :mrgreen:
Bier is het lekkerst op een hele warme zomeravond :mrgreen:

of tijdens een voetbalwedstrijd hahahaha

Valkyrjur

Bericht door Valkyrjur » do sep 17, 2009 15:44

Of bij Mexicaans eten. Of bij pizza. Of bij een goeie film. Of bij een rockconcert.

(ja hier spreekt een bierdrinker :wink: )

Koos van der Velde
Contacteer:

Bericht door Koos van der Velde » wo dec 23, 2009 11:01

Hoi allemaal!

Ik ben zelf een liefhebber van bier, vooral speciaalbieren zoals triple en tarwebock. Ik brouw zelf ook bier sinds een jaar ongeveer, een hele leuke bezigheid! Dat sommige brouwerijen gelatine of isinglas gebruiken is kwaadaardig te noemen wat mij betreft.

Ik heb Brouwerij de Koningshoeven gevraagd of zij dierlijke produkten gebruiken voor de produktie van hun bieren. Hier is het antwoord:

"Veel grote brouwerijen gebruiken dit soort producten maar als abachtelijke brouwerij gebruiken wij geen additieven in onze bieren en brouwen dus uitgezonderd een enkel kruid voledig via het Duitse reinheidsgebot. Brouwerij Koningshoeven probeerd zo natuurlijk mogelijk te werken en zullen dus zeker geen dierlijke additieven zoals Isinglass inzetten. Daarnaast worden de La Trappe bieren enkel gesepareerd en niet gefilterd."

Goed nieuws dus! Hier, hier en hier vond ik nog meer informatie met emails van brouwerijen. Het lijkt er op dat de meeste brouwerijen geen dierlijke produkten gebruiken voor het klaren. Tot nu toe heb ik dit lijstje kunnen samenstellen van bieren die hier in de winkels te koop zijn:

Pils:
Amstel
Dommelsch
Grolsch
Heineken
Hertog Jan
De Koninck
Lindemans
Tiger

Speciaalbieren:
Chimay
Duvel – alle bieren van Brouwerij Duvel Moortgat
Flying Dog Brewery
Grimbergen
Hoegaarden
La Trappe – alle bieren van Brouwerij Koningshoeve
Leffe
Maredsous
Palm
Paulaner Brewery
Rochefort Trappistes
Ter Dolen
Westmalle

Trouwens, Weduwe Joustra Beerenburg is ook veganistisch! Ik kon er geen informatie over vinden dus heb ik een email gestuurd.

Groeten!
Koos
Laatst gewijzigd door Koos van der Velde op zo dec 27, 2009 3:33, 2 keer totaal gewijzigd.
"For as long as men massacre animals, they will kill each other. Indeed, he who sows the seed of murder and pain cannot reap joy and love." - Pythagoras

Dave

Bericht door Dave » wo dec 23, 2009 16:59

Bedankt voor het overzicht.
Weet je ook of Jupiler vegan is? Ik heb InBev al vaak een mailtje gestuurd maar die reageren niet.

Koos van der Velde
Contacteer:

Bericht door Koos van der Velde » wo dec 23, 2009 21:08

Hoi,
Volgens deze site is Leffe veganistisch (volgens deze lijst niet maar die is verouderd) en het informatie-linkje wat daarbij staat linkt naar een email van Inbev waarin staat:
"Nos bières ne contiennent pas des produits en ingrédients d'origine animale, et sont appropriés pour des veganistes."
Mijn kennis van de franse taal is niet geweldig maar net goed genoeg om hierin te lezen dat de bieren van Inbev veganistisch zijn! :D
"For as long as men massacre animals, they will kill each other. Indeed, he who sows the seed of murder and pain cannot reap joy and love." - Pythagoras

Dave

Bericht door Dave » do dec 24, 2009 0:55

Gelukkig :D

Koos van der Velde
Contacteer:

Bericht door Koos van der Velde » zo dec 27, 2009 3:07

Ik twijfel toch of de Watou Tripel wel echt veganistisch is. Ik heb er nu een voor mijn neus staan,.. nou gebruik ik meer dan 16 jaar geen kaas meer en weet eigenlijk niet goed meer hoe dat ruikt maar vooral sinds ik onderstaande heb gelezen denk ik dat het naar kaas ruikt.

Watou Tripel - i.s.m. de kaasmakerij Belgomilk, met wie nog steeds goede contacten werden onderhouden (zie supra - overname van de kaasmakerij St.Bernard)

Op het flesje staat alleen "Ingrediënten: Water, mout, suiker, hop, gist." En ik heb een mail van de brouwerij gekregen waarin staat dat er geen dierlijke producten gebruikt worden. Maar een samenwerking met een kaasmakerij vind ik toch wel verdacht. Ik heb nog een email gestuurd om te vragen wat de samenwerking inhoud en of het bier in aanraking komt met kaas of dat dezelfde vaten worden gebruikt.

Ik hoop dat brouwerijen hiervoor begrip hebben en het geduld hebben om hierop te reageren. Ze zullen wel vaak dergelijke emails krijgen en dat kan mischien vervelend zijn. Daarom is het goed dat op een forum zoals deze de informatie met anderen gedeeld wordt, dan hoeft niet iedereen afzonderlijk de bedrijven te benaderen. Het moet ook niet zo zijn dat er, geirriteerd door het zoveelste mailtje van een veganist, even kortaf gezegd wordt wat ze denken dat degene wil horen.

Dat herinnert mij aan een bezoek aan een schoenenwinkel jaren geleden, toen ik de verkoper vroeg of een bepaalde schoen van leer was zei die vrolijk "ja hoor!" (terwijl ik er vrij zeker van was dat het geen leer was maar ik dat graag even bevestigd wou hebben) en keek een beetje raar toen ik ze daarom niet wou. Had de verkoper van te voren geweten dat ik juist geen leer wou, was het antwoord mischien anders geweest. ;)

Jasmijn

Bericht door Jasmijn » zo dec 27, 2009 14:04

Het forum is inderdaad een goede manier om zulke info te delen.
Wat jij zegt Koos, over die schoenenverkoper, dat soort dingen heb ik volgens mij ook wel meegemaakt. :)

Koos van der Velde
Contacteer:

Bericht door Koos van der Velde » do jan 07, 2010 20:01

Ik heb inmiddels antwoord gekregen van de brouwerij. Behalve dat de kaas van Belgomilk en Watou Triple dezelfde naam dragen zou er geen verband zijn. Het is om beide producten samen te promoten.

Wel apart.

jet
Moderator

Bericht door jet » do jan 07, 2010 23:19

:mrgreen:
(of was dat geen woordgrapje??)

op zich is het vanuit PR overwegingen van hun uitgezien natuurlijk wel een goed idee. Als mensen de kaas lekker vinden kunnen ze het bier erbij nemen en andersom. Schijnt dat de smaakjes vd kaas op het bier aangepast worden.
Zo heeft Val Dieu ook kaas, en Brigand ook.... (sorry dat ik dat soort dingen weet)
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

Koos van der Velde
Contacteer:

Bericht door Koos van der Velde » za jan 09, 2010 21:23

Hallo Jet,
Ja vanuit PR overwegingen zal het inderdaad wel een goed idee zijn. Ikzelf vind het wel jammer dat het bier(merk) dan ook helpt de kaas te verkopen. Maar ja bij de supermarkt wordt ook vlees verkocht en de belasting die wij betalen wordt ook gebruikt voor on-ethische zaken dus er is eigenlijk geen ontkomen aan.
Tsja hoe principieel kun je tegenwoordig nog zijn. Het belangrijkste is denk ik dat je oprecht niet wil dat de produkten die je gebruikt verkregen zijn door lijden van andere wezens. Die wens is denk ik heel belangrijk.
Groeten, Koos

VEMP

Bericht door VEMP » zo jan 10, 2010 11:27

Ben nu in heel wat brouwerijen geweest en ik ben het klaren met dierlijke producten niet tegen gekomen. Zelf brouw ik ook bier thuis. Ik heb gezien dat er wel hobbybrouwers zijn die klaren met dierlijke producten.

Malong

Bericht door Malong » wo jan 13, 2010 19:01

Dus geen Guinnness meer(?) :cray:
The cradle rocks above an abyss, and common sense tells us that our existence is but a brief crack of light between two eternities of darkness -Vladimir Nabokov-

Malong

Bericht door Malong » wo jan 13, 2010 19:10

Enkel gericht aan de Guinness liefhebbers onder ons...

Heb het volgende gevonden:

We are very happy with the technical performance of isinglass in
removing yeast although we are conscious that its use may represent a barrier
to consumption of our products to some. As part of our ongoing efforts
to further improve the way we make our products, we are seeking
alternatives to isinglass(fish). To date, we haven't found any alternative that is
as effective and as environmentally friendly as isinglass

we understand that this makes it acceptable for vagetarians but not
vegans as the product come in contact with an animal product in the
course of the production process.

Thank you for your interest in Guinness.

Best wishes from Diageo.

Kind regards,

Bron: http://www.veggieboards.com/boards/show ... ness/page3
Secundaire bron: http://halfpintpixie.com/2007/07/20/sob ... vegetarian

End of an era... :shock:
The cradle rocks above an abyss, and common sense tells us that our existence is but a brief crack of light between two eternities of darkness -Vladimir Nabokov-

Dave

Bericht door Dave » di jun 15, 2010 22:34

Weet iemand of Bavaria vegan is?

Plaats reactie