veganistische vitamine D?

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Karin

Bericht door Karin » zo feb 05, 2006 12:01

Hoeveel gr heb je perdag nodig en heeft ook wat met je gewicht en lengte te maken?

Anna

Bericht door Anna » zo feb 05, 2006 20:13

mijn kinderen en ik nemen per dag ieder 5 druppels (= ongeveer 5 mg).
als je een donkere huid hebt adviseert men 10 druppels.
(dit geldt dus voor kinderen en zogende vrouwen)

Framboos

Bericht door Framboos » zo feb 05, 2006 20:27

herwin schreef:
En feit blijft dat als je ergens te weinig van binnenkrijgt, dat dat minder gezond is dan dat je er wel voldoende van binnenkrijgt...
tja, dat is een logische redenatie. als je ergens TE WEINIG binnenkrijgt is dat inderdaad MINDER gezond. dat kan je van alles zeggen.
Daarom zei ik dus ook: feit blijft... Maar fijn dat je het daar mee eens bent. :wink: Dat was alles wat ik beweerde in de post waar jij op reageerde met 'ik maak me daar nooit druk om en ik leef nog steeds.' Dat kan je ook van alles zeggen. Over dooddoeners gesproken.
herwin schreef:maar over wat moet je je precies druk maken? de meeste stoffen zitten toch in een goed dieet, en suplementaire pillen zijn hoogstens voor specifieke doelen nodig. Zoals wanneer je zwanger bent, is "better safe then sorry" een goede richtlijn. zoals ik zal zei is ook inname van b12 pilletjes echt nodig, omdat het simpelweg niet in een veganistisch dieet zit, en een gebrek aan b12 serieuze gezondheidsklachten teweegbrengt.
moet je je nou over ieder vitamientje druk maken? sommige mensen nemen vit c pillen. ook zo nuttelloos, maar ook die mensen zullen zeggen "better safe then sorry". tja zo kan je bezig blijven. Al wat ik zeg is dat vit d door het lichaam zelf wordt gemaakt onder invloed van de zon.
En ik zeg dus dat je lichaam in de winter niet genoeg vitamine D aan kan maken onder invloed van de zon in de winter. Kijk hier bijvoorbeeld eens. Vegan Society lijkt me niet een organisatie die zomaar iets zegt. Er zijn bepaalde stoffen die nou eenmaal niet of in te kleine mate in een veganistisch dieet zitten. Waarom zou je alleen pilletjes innemen als je er absoluut niets (zoals B12) van binnen krijgt en waarom niet ook als je er te weinig van binnenkrijgt?
herwin schreef: Ik haal mn vit d liever uit het buiten wandelen dan uit een pilletje. ben ik dan onverantwoord bezig of zo?
Onverantwoord vind ik een groot woord :wink:, maar je krijgt dus niet genoeg vitamine D binnen van buiten wandelen in de winter, dus je kunt het dan wel liever daar vandaan willen halen, maar als dat nou eenmaal niet gebeurt...
herwin schreef: ik vind "better safe then sorry" in deze context nogal een dooddoener, liever hoor ik goede argumenten.
Ik heb toch al eerder gezegd dat je in de winter niet genoeg binnenkrijgt? Lijkt mij een argument. Het is niet alsof 'better safe than sorry' mijn enige argument was.
herwin schreef:zijn er gevallen bekend van mensen die genoeg buiten wandelen en dan toch nog vit b gebrek hebben en medische klachten ontwikkelen?
ik heb zo'n gevoel dat de Vegan Society dit niet uit z'n grote duim zuigt. Andere bron, al eerder aangehaald hier:
A study of Finnish vegans indicated that low vitamin D stores were leading to elevated parathyroid hormone levels and that vitamin D2 supplementation may improve bone health. (Uit het hoofdstuk 'helping bones to retain calcium', er zijn ook andere negatieve gevolgen van te weinig vitamine D)
Stephan Walsh PhD, Plant based nutrition and health (King's Lynn, 2003) 57.
Many people live too far from the equator to maintain ideal vitamin D stores in winter.
Ibidem, 168.

Daarnaast staat er in zijn boek nog een aantal voorbeelden over baby's die in de winter geboren worden en die daardoor een gebrek aan vitamine D hebben en zwangere vrouwen in Schotland die tandproblemen kregen door gebrek aan vitamine D.
herwin schreef:
maar stel nou dat de zon in de winter inderdaad niet sterk genoeg is?
deze winter is de zon in ieder geval sterk genoeg hoor.
En dat heb je waar precies vandaan?
herwin schreef: ook als in jouw theoretisch geval dat het winterzonnetje niet sterk genoeg is, dan breekt er spoedig een lentezon door, en een zomerzon die het lichaam weer voorziet van genoeg vit d.
Dat zou kunnen ja. Maar dat was dus de reden van 'better safe than sorry'. Ik vind dat er meer aanwijzingen zijn om bij te slikken dan erop te vertrouwen dat ik in de afgelopen flut-zomer niet genoeg vitamine D heb op kunnen slaan en vertrouw eerder op het advies van de Vegan Society dan op iets wat ik zomaar ergens gelezen heb.
herwin schreef:ga gerust je gang met vitamine pilletjes slikken maar pretendeer niet dat iemand die dat niet doet opeens roekeloos bezig is.
Mag jij mij laten zien waar ik zeg dat iemand 'roekeloos' bezig is als hij geen vitamine D-pillen slikt.

Framboos

Bericht door Framboos » zo feb 05, 2006 20:35

Kiwi schreef:Marjan heeft een artikel geschreven waarin het volgende staat:
Zo bloot mogelijk de winter door!
Al met al zal het duidelijk zijn dat het voor een veganist die liever niet allerlei voedingssupplementen wil slikken belangrijk is om dagelijks minstens een kwartier(mensen met een donkere huid een halfuur) buiten te zijn. In de herfst en winter liefst midden op de dag en met zo min mogelijk kleren aan. Dus geen handschoenen aan en geen sjaal tot over je neus op dagen dat dat niet echt nodig is. Op de zonnigste of warmste winterdagen is het zinvol om te proberen of het niet te koud is om de mouwen van je jas en misschien ook wel je broek een aantal minuten wat op te stropen.

Wanneer je verder voor de zekerheid je vitamine D-productie wat op wilt voeren kun je nog een paar dingen doen. Je kunt natuurlijk een vitamine D2-supplement gebruiken. Je kunt er ook voor kiezen om in de herfst en winter bij het bereiden van je maaltijden wat meer margarine en bak- en braadproducten met D2 te gebruiken in plaats van olie en andere vetten. Daarnaast kun je lekker vaak buiten gekweekte paddestoelen eten. Voor de mensen die aan buitenlandse zonvakanties en zonnebankkuren doen geldt dan nog dat ze zoiets bij voorkeur in de wintermaanden zouden moeten plannen.
Kortom: zelfs in de winter kun je genoeg vitamine D binnenkrijgen uit alleen zonlicht en margarine.
Ik ben wel benieuwd wat haar bron hiervoor is. Heb je een onderzoek waarin naar voren is gekomen dat je in de winter ook genoeg vitamine D binnen kan krijgen via de zon?

Dat van die zonnebankkuren klopt trouwens niet volgens Stephen Walsh (en hij heeft ervoor gestudeerd. Waarmee ik niet wil zeggen dat hij (daarom) alle wijsheid in pacht heeft, maar toch...): Modern sunbeds produce little radiation in the UVB wavelengths required to generate vitamin D, as they use longer UVA wavelengths to reduce the risk of burning and skin cancer while still producing a tan. Standard sunbeds will therefore not generate vitamin D. (p 105)

Catkins

Bericht door Catkins » ma feb 06, 2006 0:21

Wat ik dan weer mooi vind is dat Frambozen altijd mooi roze blijven. Hoeveel zonuren ze ook krijgen.. <3

Framboos

Bericht door Framboos » ma feb 06, 2006 8:51

:D

marjan
Leefwijze: veganist

Bericht door marjan » ma feb 06, 2006 10:02

Boeiende maar ingewikkelde materie. Ik kwam pas nog ergens tegen - weet helaas niet meer waar - dat je 80% van de vitamine D uit zonlicht kunt halen en 20% via je voeding zou moeten binnenkrijgen hier. Het is natuurlijk ook lastig om er algemene dingen over te zeggen omdat het waarschijnlijk uitmaakt op welk moment van de dag je buiten komt en hoe lang dan precies en met hoeveel procent ontbloot lichaam... En hoe zou het verschil zijn tussen een bouwvakker die altijd buiten is en iemand die precies een half uur per dag buiten komt? Hoeveel procent van de ADH zou de ??n opnemen en hoeveel de ander? Verder is het van belang op welk moment je in het jaar zit. In september en oktober heb je vast nog ruim voldoende voorraad van de zomer. Maar wanneer raakt die op? En zou je een grotere voorraad opbouwen als je in de zomer heeeeel veel buiten bent?

Ik heb mijn artikel waar hier over gesproken wordt trouwens voorzien van een literatuurlijst. De dingen die ik er in beweer heb ik uit de bronnen die daarin vermeld staan. Het artikel is online te lezen in Gezond Idee 56 onder Archief NVV Magaines op deze website. Ik weet niet meer precies waar ik welke info vandaag heb gehaald toen maar weet nog wel dat er nogal tegenstrijdige informatie over te vinden was. Net als over hoe gezond of hoe ongezond soja is bijvoorbeeld.

lena

Bericht door lena » vr feb 10, 2006 21:00

Framboos heeft gelijk: in de winter maken wij geen vitamine D aan uit de zon (voor vitamine D aanmaak zijn UVB stralen nodig, van ongeveer oktober tot maart zitten die niet in de zon bij ons). Veel onderzoeken die zeggen dat vitamine D geen enkel probleem is, gaan uit van Amerika, dat een stuk dichter bij de evenaar ligt dan Nederland. In "Vegan Nutrition" (van Gill Langley), dat uitgaat van de Engelse situatie, staat dat sommige vegans wel genoeg in de zomer binnenkrijgen om genoeg voorraad op te bouwen voor de winter, maar lang niet iedereen, en dat je er niet op kunt vertrouwen.

Nou is margarine zowiezo niet gezond, dus een vitamine D supplement is geen overbodige luxe. Je zult niet zomaar doodvallen, maar vitamine D tekort is duidelijk geassocieerd met kanker en osteoporose. En als je dan zelf besluit het risico te nemen, moet je dat zelf weten, maar ik vind het echt gevaarlijk om het anderen af te raden.

Zie ook: http://www.veganhealth.org/articles/vitd

Framboos

Bericht door Framboos » vr feb 10, 2006 21:05

Dank u, dank u!

:wink:

Anna

Bericht door Anna » vr feb 10, 2006 21:44

ik heb gegoogled, maar kan nog steeds niets vinden over D2 supplementen... :(

zou het echt niet bestaan?

lena

Bericht door lena » za feb 11, 2006 1:38

D2 supplementen bestaan. Je kunt ze in ieder geval kopen via http://www.veganessentials.com, maar dat is vanuit Amerika, met creditcard. Het lijkt me stug dat ze in Nederland helemaal niet bestaan? Mijn dochtertje had ooit kauwvitamines waar D2 in zat, en die waren helemaal niet speciaal gericht op veganisten.

Het is overigens wel zo dat D2 minder goed opneembaar is dan D3 (zie link.

Anna

Bericht door Anna » za feb 11, 2006 8:42

lena schreef:D2 supplementen bestaan. Je kunt ze in ieder geval kopen via http://www.veganessentials.com, maar dat is vanuit Amerika, met creditcard. Het lijkt me stug dat ze in Nederland helemaal niet bestaan? Mijn dochtertje had ooit kauwvitamines waar D2 in zat, en die waren helemaal niet speciaal gericht op veganisten.

Het is overigens wel zo dat D2 minder goed opneembaar is dan D3 (zie link.
dank je, ik ga nog eens bij de apotheek navragen.

marjan

Bericht door marjan » zo feb 12, 2006 0:18

Ik ben vandaag op het kantoor van de NVV geweest voor o.a. de zeer geslaagde discussiemiddag over argumenten voor en tegen veganisme. Er bleken op het kantoor sinds kort ook tabletten te koop met dingen als B12, B2, B6, jodium, selenium en vitamine D2! Wordt voor de Vegan Society geproduceerd en nu dus ook door de NVV verkocht. Een potje bevat 90 kauwtabletten en kost 12 euro.

In elke tablet zit:
1,6 mg B2
2 mg B2
200 microgram foliumzuur
10 microgram B12
150 microgram jodium
60 microgram selenium en
10 microgram vitamine D2!

Marla

Bericht door Marla » zo feb 12, 2006 10:01

Zit er ook een smaakje aan? En staat er toevallig hoeveel % van de ADH die hoeveelheden zijn?

marjan

Bericht door marjan » zo feb 12, 2006 10:27

Hoi Marla, ja dat staat er ook op. Hoewel ze het niet over ADH hebben maar over EU RDA en mogelijk andere tabellen hebben van wat ADH is? Voor B2 is het 100%, voor B6, foliumzuur en jodium ook Voor vitamine D is het 200% en bij Selenium staat er N/A achter?

Verder heb ik ze nog niet geproefd maar ik begrijp uit de verpakking dat er een appelsmaakje aan zit. Het hoofdbestanddeel van de tabeletten is overigens wel suiker.

veglife

Bericht door veglife » zo feb 12, 2006 11:01

Wordt dit nog toegevoegd aan de internet winkel?

marjan

Bericht door marjan » zo feb 12, 2006 11:51

veglife schreef:Wordt dit nog toegevoegd aan de internet winkel?
Ik dacht het wel. Er is gisteren al een foto van gemaakt voor op de website. Weet dus bijna zeker van wel.

Annika
Contacteer:

Bericht door Annika » zo feb 12, 2006 13:14

Wat gaaf,
misschien dat ik dat wel eens ga bestellen, vnl in de winter dan voor de D 8)

Marla

Bericht door Marla » zo feb 12, 2006 13:23

marjan schreef:Hoi Marla, ja dat staat er ook op. Hoewel ze het niet over ADH hebben maar over EU RDA en mogelijk andere tabellen hebben van wat ADH is? Voor B2 is het 100%, voor B6, foliumzuur en jodium ook Voor vitamine D is het 200% en bij Selenium staat er N/A achter?

Verder heb ik ze nog niet geproefd maar ik begrijp uit de verpakking dat er een appelsmaakje aan zit. Het hoofdbestanddeel van de tabeletten is overigens wel suiker.
En hoeveel is het voor vit B12?

marjan

Bericht door marjan » zo feb 12, 2006 15:00

Marla schreef:
marjan schreef:Hoi Marla, ja dat staat er ook op. Hoewel ze het niet over ADH hebben maar over EU RDA en mogelijk andere tabellen hebben van wat ADH is? Voor B2 is het 100%, voor B6, foliumzuur en jodium ook Voor vitamine D is het 200% en bij Selenium staat er N/A achter?

En hoeveel is het voor vit B12?
pet tablet 10 microgram is 1000%

Plaats reactie