veganistische vitamine D?

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
anna

veganistische vitamine D?

Bericht door anna » do feb 02, 2006 20:23

hallo,

weet iemand hier of er ook veganistische vitamine d preperaten bestaan? solgar heeft alleen een niet-veganistische ad variant.
alvast bedankt!

Stillborn
Contacteer:

Bericht door Stillborn » do feb 02, 2006 20:29

De beste veganistische methode om vitamine D binnen te krijgen is om in de zon te gaan wandelen!

Framboos

Bericht door Framboos » do feb 02, 2006 20:33

En de zon is in de winter hier niet altijd sterk genoeg, dus een preparaat lijkt me geen overbodige luxe. Dus misschien is het wel de beste methode, maar niet altijd de meest haalbare.

En ik heb er ook al eens naar gezocht, maar kon niets vinden.

(Ok, ik heb eigenlijk alleen gekeken bij solgar... Dus als je iets vindt, post je het dan hier even?)

-gebruikergewist-

Bericht door -gebruikergewist- » do feb 02, 2006 20:37

Aan veganistische margarine, zoals Wajang, of duurdere van de natuurvoedingswinkel, is veganistische vitamine D toegevoegd.

Framboos

Bericht door Framboos » do feb 02, 2006 21:22

Maar dat is te weinig. Tenminste, als je niet bijna 70 gram boter per dag eet (en ik hoop niet dat je dat doet). Er zit trouwens ook vitamine in SoGood sojamelk. En de multivitamines van Solgar zijn ook veganistisch.

-gebruikergewist-

Bericht door -gebruikergewist- » do feb 02, 2006 21:32

Ik ben er altijd van uit gegaan dat ik voldoende vitamine D binnenkrijg door de consumptie van o.a. margarine (nee, inderdaad geen 70 gram per dag) en door regelmatig in de buitenlucht te vertoeven. Met die combinatie, eventueel aangevuld met sojamelk met toegevoegde vitamine D loop je volgens mij niet zo snel een tekort op.

herwin
Contacteer:

Bericht door herwin » do feb 02, 2006 22:22

ik maak me daar nooit druk om en ik leef nog steeds! :D

-gebruikergewist-

Bericht door -gebruikergewist- » do feb 02, 2006 22:25

Dat bedoelde ik dus eigenlijk ook... :wink: :lol:

anna

Bericht door anna » vr feb 03, 2006 9:02

ja sorrie, ik had er eigenlijk bij moeten zetten dat ik borstvoeding geef en dat het voor mij en mijn kinderen is. normaal gesproken zou ik het ook niet bijslikken, maar tijdens het voeden wordt bij wijze van spreken alle vitamine D uit je lichaam gezogen. artsen raden het ook aan bij kinderen onder de drie. de nieuwste moderne medische hype wellicht, maar ik wil er graag aan meedoen :D
maar wel veganistisch verantwoord dus...

wel erg bedankt voor de reacties :)

Framboos

Bericht door Framboos » vr feb 03, 2006 10:12

herwin schreef:ik maak me daar nooit druk om en ik leef nog steeds! :D
Er zijn ook veganisten die nooit B12 bijslikken en die ook nog steeds leven, maar dat maakt het nog niet gezond.

Stacie

Bericht door Stacie » vr feb 03, 2006 10:22

Framboos schreef:
herwin schreef:ik maak me daar nooit druk om en ik leef nog steeds! :D
Er zijn ook veganisten die nooit B12 bijslikken en die ook nog steeds leven, maar dat maakt het nog niet gezond.
Helemaal mee eens! Net als in: "ik eet mijn hele leven al vlees en ik leef nog steeds". Dat hoor ik vaak genoeg. Alsof alleen leven genoeg is... Je zo goed mogelijk voelen is wat mij betreft belangrijker.

Maargoed, ik ben ook niet heel consequent in het slikken van vitamines. :wink:

Anna

Bericht door Anna » vr feb 03, 2006 10:27

maar even los daarvan: ik wil graag vitamine D aan mijn kinderen geven. het maakt mij niet uit of iedereen het nodig vind, die keuze is vast verankerd. :wink:
weet iemand van een veganistisch vitamine D preperaat?

Vegantastic
Site Admin
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » vr feb 03, 2006 10:46

Zou niet weten. Als ik even zoek met google vind ik wel vitamine D2 supplementen voor vegans bij engelse/amerikaanse vegan shops.

herwin
Contacteer:

Bericht door herwin » vr feb 03, 2006 10:53

nou, dat is wel even anders hoor. B12 pilletjes slik ik wel degelijk. B12 krijg je als veganist nada zippes helemaal zero niks van binnen (behalve pilletjes ed dus) en langzaamaan krijg je daarvan dus een tekort. een B12 tekort is echt een klassieker...
Vitamine D is andere koek. in sommige voedselproducten zit vit d, en als je in de zon loopt maakt je eigen lichaam zelf vit d
het is dus zeker niet onverantwoord om geen vit d suplement te nemen.
je kan wel over alle vitamines moeilijk gaan doen. maar de meeste, behalve b12 niet dus, krijg je gewoon vanzelf binnen.

deze vraag is natuurlijk wel interesant als de vraagsteller een baby heeft, dan wordt het ook weer andere koek. een suplementje in dat geval kan wel nuttig zijn,..?
Helemaal mee eens! Net als in: "ik eet mijn hele leven al vlees en ik leef nog steeds". Dat hoor ik vaak genoeg. Alsof alleen leven genoeg is... Je zo goed mogelijk voelen is wat mij betreft belangrijker.

Maargoed, ik ben ook niet heel consequent in het slikken van vitamines.
jij bent lekker inconsequent. eerst vergelijk je mijn opmerking met vleeseters, omdat ik geen vitamnine pilletjes slik en me daar geen zorgen over maak, en vervolgens verklaar je doodleuk dat je het zlf ook niet zo nauw neemt. :roll:

Stacie

Bericht door Stacie » vr feb 03, 2006 11:23

herwin schreef: jij bent lekker inconsequent. eerst vergelijk je mijn opmerking met vleeseters, omdat ik geen vitamnine pilletjes slik en me daar geen zorgen over maak, en vervolgens verklaar je doodleuk dat je het zlf ook niet zo nauw neemt. :roll:
Tja, consequent zijn is niet mijn sterkste kant... maar wel als het om vegetarisch (laatste 12 jaar) en nu veganistisch eten gaat. Vitamines slikken doe ik soms een tijdje wel en soms een tijdje niet. Ik weet gewoon dat het goed is, maar soms ben ik zo druk dat ik het weinig prioriteit geef. Maar nu ik veganistisch ben, zal ik er beter op gaan letten, beloofd! :wink:

Framboos

Bericht door Framboos » vr feb 03, 2006 11:57

herwin schreef:
nou, dat is wel even anders hoor. B12 pilletjes slik ik wel degelijk. B12 krijg je als veganist nada zippes helemaal zero niks van binnen (behalve pilletjes ed dus) en langzaamaan krijg je daarvan dus een tekort. een B12 tekort is echt een klassieker...
Vitamine D is andere koek. in sommige voedselproducten zit vit d, en als je in de zon loopt maakt je eigen lichaam zelf vit d
het is dus zeker niet onverantwoord om geen vit d suplement te nemen.
je kan wel over alle vitamines moeilijk gaan doen. maar de meeste, behalve b12 niet dus, krijg je gewoon vanzelf binnen.
En feit blijft dat als je ergens te weinig van binnenkrijgt, dat dat minder gezond is dan dat je er wel voldoende van binnenkrijgt... En vitamine D wordt bijna alleen aan margarine toegevoegd. Als je vitamine D puur via voeding binnen wil krijgen als veganist, kun je het daar nog best moeilijk mee hebben. Nu kun je het ook inderdaad ook via de zon binnenkrijgen, maar stel nou dat de zon in de winter inderdaad niet sterk genoeg is? Better safe than sorry.
herwin schreef:
jij bent lekker inconsequent. eerst vergelijk je mijn opmerking met vleeseters, omdat ik geen vitamnine pilletjes slik en me daar geen zorgen over maak, en vervolgens verklaar je doodleuk dat je het zlf ook niet zo nauw neemt. :roll:
Zo lijkt het alsof ze je ergens van beschuldigt ofzo, maar dat zegt ze toch helemaal niet? Ze geeft een voorbeeld. Dat het 'net zoiets is als'. Ze geeft aan dat opmerkingen als 'mijn opa is 100 jaar geworden en hij rookte elke dag een pakje sigaretten dus roken is niet slecht' nogal nutteloos zijn.

En ze kan toch ergens het belang van inzien maar het vervolgens niet doen? Er zijn genoeg rokers die weten dat het beter zou zijn om te stoppen maar het vervolgens niet doen. Bovendien geeft Stacie volgens mij alleen aan dat ze het met mijn argument eens is, niet dat ze het nodig vindt om vitamines te slikken.

Marla
Leefwijze: veganist

Bericht door Marla » vr feb 03, 2006 13:53

In de multivitamine van viridian zit 200% adh vitamine d.

herwin
Contacteer:

Bericht door herwin » vr feb 03, 2006 15:43

En feit blijft dat als je ergens te weinig van binnenkrijgt, dat dat minder gezond is dan dat je er wel voldoende van binnenkrijgt...
tja, dat is een logische redenatie. als je ergens TE WEINIG binnenkrijgt is dat inderdaad MINDER gezond. dat kan je van alles zeggen.
maar over wat moet je je precies druk maken? de meeste stoffen zitten toch in een goed dieet, en suplementaire pillen zijn hoogstens voor specifieke doelen nodig. Zoals wanneer je zwanger bent, is "better safe then sorry" een goede richtlijn. zoals ik zal zei is ook inname van b12 pilletjes echt nodig, omdat het simpelweg niet in een veganistisch dieet zit, en een gebrek aan b12 serieuze gezondheidsklachten teweegbrengt.
moet je je nou over ieder vitamientje druk maken? sommige mensen nemen vit c pillen. ook zo nuttelloos, maar ook die mensen zullen zeggen "better safe then sorry". tja zo kan je bezig blijven. Al wat ik zeg is dat vit d door het lichaam zelf wordt gemaakt onder invloed van de zon. Ik haal mn vit d liever uit het buiten wandelen dan uit een pilletje. ben ik dan onverantwoord bezig of zo? ik vind "better safe then sorry" in deze context nogal een dooddoener, liever hoor ik goede argumenten. zijn er gevallen bekend van mensen die genoeg buiten wandelen en dan toch nog vit b gebrek hebben en medische klachten ontwikkelen?
maar stel nou dat de zon in de winter inderdaad niet sterk genoeg is?
deze winter is de zon in ieder geval sterk genoeg hoor. ook als in jouw theoretisch geval dat het winterzonnetje niet sterk genoeg is, dan breekt er spoedig een lentezon door, en een zomerzon die het lichaam weer voorziet van genoeg vit d.
ga gerust je gang met vitamine pilletjes slikken maar pretendeer niet dat iemand die dat niet doet opeens roekeloos bezig is.

-gebruikergewist-

Bericht door -gebruikergewist- » vr feb 03, 2006 16:00

Marjan heeft een artikel geschreven waarin het volgende staat:
Zo bloot mogelijk de winter door!
Al met al zal het duidelijk zijn dat het voor een veganist die liever niet allerlei voedingssupplementen wil slikken belangrijk is om dagelijks minstens een kwartier(mensen met een donkere huid een halfuur) buiten te zijn. In de herfst en winter liefst midden op de dag en met zo min mogelijk kleren aan. Dus geen handschoenen aan en geen sjaal tot over je neus op dagen dat dat niet echt nodig is. Op de zonnigste of warmste winterdagen is het zinvol om te proberen of het niet te koud is om de mouwen van je jas en misschien ook wel je broek een aantal minuten wat op te stropen.

Wanneer je verder voor de zekerheid je vitamine D-productie wat op wilt voeren kun je nog een paar dingen doen. Je kunt natuurlijk een vitamine D2-supplement gebruiken. Je kunt er ook voor kiezen om in de herfst en winter bij het bereiden van je maaltijden wat meer margarine en bak- en braadproducten met D2 te gebruiken in plaats van olie en andere vetten. Daarnaast kun je lekker vaak buiten gekweekte paddestoelen eten. Voor de mensen die aan buitenlandse zonvakanties en zonnebankkuren doen geldt dan nog dat ze zoiets bij voorkeur in de wintermaanden zouden moeten plannen.
Kortom: zelfs in de winter kun je genoeg vitamine D binnenkrijgen uit alleen zonlicht en margarine.

Anna

Bericht door Anna » vr feb 03, 2006 16:31

ik begrijp uit dit artikel dat marjan weet heeft van een D2 supplement :)

Plaats reactie