Vegan-schoenen!

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
forisma
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Re: Vegan-schoenen!

Bericht door forisma »

Goed advies!

Skyclad

Bericht door Skyclad »

Hoeft dat niet op maat?

Niet dat ik het zou doen. Als we allemaal extra betalen om speciaal vegan exemplaren te laten maken dan zullen ze echt nooit stoppen met de massaproductie van leren schoenen.

Skyclad

Bericht door Skyclad »

En die makers van vegan schoeisel dan? Die missen dan dus extra omzet, en die omzet eindigt in de zakken van makers van niet-vegan schoeisel.

Afgezien van hoe belachelijk het is om extra te betalen voor een schoen die een minder kost om te maken, heeft het geen effect. Je denkt misschien dat je invloed hebt op de designer, maar het probleem ligt bij de consument. Mogelijk dat ze een paar vegan exemplaren op de markt brengen, maar het overgrote deel zal altijd van koeien gemaakt zijn omdat consumenten het anders niet kopen. Van die idiote dingen zoals "Dan krijg je zweetvoeten, dat ademt niet! Je voeten gaan er kapot aan, heb ik zelf gezien!". Zodra de consument door heeft dat het betere faux spul goedkoper en beter is zullen designers en winkels pas overstappen op synthetische materialen.

Tot die tijd denk ik dat je beter je geld kan brengen naar vegan ontwerpers, en als je iets specifieks wil kan je het altijd nog laten maken.

Skyclad

Bericht door Skyclad »

Niet echt. Is echt rotzooi. Vaak zit er toch nog een leren zool in.

Dat is dat goedkope faux spul en dat loopt gewoon niet goed.

Skyclad

Bericht door Skyclad »

liiiink liiiink.

Kan ik ze misschien proberen.

forisma
Contacteer:

Bericht door forisma »

Heel mooi!
Dames rijlaarzen waar ik op zoek naar ben hebben ze wel in kunstleer maar ze zien er een beetje zielig uit, niet?
http://www.hm.com/nl/product/13135?article=13135-B

Skyclad

Bericht door Skyclad »

Dat h&m spul ziet er super cheap uit. Als je nagaat dat je imitatie met fair labor en veel mooier voor 100-200 kan krijgen vind ik 40 gewoon nog heel duur. Op vegan sites is het allemaal veel mooier te krijgen, en dit zijn gewoon standaard schoenen die je zo makkelijk vegan kan krijgen. Behalve die gympen maar die waren gewoon lelijk.

Die riding/biker boots vind ik gewoon altijd heel lelijk. Western boots zijn veel mooier (die cheap laarzen zijn natuurlijk minder, maar je moet wat, sommigen zijn iig presentabel). Die madonna zooi vond ik ook tacky.

Elke anita loopt daar al in, beetje mooie westerns zie je zelden. Tis alleen onmogelijk vegan te krijgen in mooie kwaliteit tenzij je veel geld neertelt, normaal zijn ze toch al €800+ voor presentabele westerns maar op maat is 2x zo duur wat het helemaal eenmalig maakt.

Nox

Bericht door Nox »

Ik vraag me af waar H&M en Zara hun spullen laten maken. Weet iemand dat?

Eef

Bericht door Eef »

Nox schreef:Ik vraag me af waar H&M en Zara hun spullen laten maken. Weet iemand dat?
H&M o.a. in Bangladesh, en niet op een goede wijze...

Nox

Bericht door Nox »

:roll: Dat vermoeden had ik al...

Eef

Bericht door Eef »

ARTHUR schreef:Nee, er is commentaar geweest na onderzoek. H&M is onlangs uitgeroepen tot meest duurzame modeketen. En ze doen mee aan een initiatief van vakbonden en pressiegroepen om de arbeidsomstandigheden in Bangladesh te verbeteren. H&M heeft beloofd zelf de kosten te dragen van renovaties en dergelijke.

Dat een fabriek instort - hoe naar dat ook is - is H&M niet te verwijten.
Daar kan ik me dus echt niet bij aansluiten.

H&M doet allerlei mooie beloften, maar hoeveel bio katoen bieden ze nu aan? Bar weinig. En daarbij is er nog steeds niets fair trade - of iets wat daar maar enigszins op lijkt - in hun winkels te vinden. Natuurlijk doen ze voor de schijn mee aan een initiatief om de arbeidsomstandigheden te verbeteren, omdat ze anders iedereen over zich heen krijgen na zo'n instorting en hun verkopen dalen, maar als ze echt zouden willen, dan zouden de arbeidsomstandigheden nu gewoon goed zijn in de fabriek(en) waar hun kleding wordt gemaakt.
Daar hebben ze echt wel geld genoeg voor hoor, maar dat houden ze liever zelf. Het is echt geen hoge kostenpost om te zorgen dat een gebouw (of zeg maar liever fabrieksschuur) niet instort.
Als mensen/bedrijven echt willen, dan kan het gewoon, zeker als er geld genoeg is :wink:

Stein

Bericht door Stein »

Eef schreef:
ARTHUR schreef:Nee, er is commentaar geweest na onderzoek. H&M is onlangs uitgeroepen tot meest duurzame modeketen. En ze doen mee aan een initiatief van vakbonden en pressiegroepen om de arbeidsomstandigheden in Bangladesh te verbeteren. H&M heeft beloofd zelf de kosten te dragen van renovaties en dergelijke.

Dat een fabriek instort - hoe naar dat ook is - is H&M niet te verwijten.
Daar kan ik me dus echt niet bij aansluiten.

H&M doet allerlei mooie beloften, maar hoeveel bio katoen bieden ze nu aan? Bar weinig. En daarbij is er nog steeds niets fair trade - of iets wat daar maar enigszins op lijkt - in hun winkels te vinden. Natuurlijk doen ze voor de schijn mee aan een initiatief om de arbeidsomstandigheden te verbeteren, omdat ze anders iedereen over zich heen krijgen na zo'n instorting en hun verkopen dalen, maar als ze echt zouden willen, dan zouden de arbeidsomstandigheden nu gewoon goed zijn in de fabriek(en) waar hun kleding wordt gemaakt.
Daar hebben ze echt wel geld genoeg voor hoor, maar dat houden ze liever zelf. Het is echt geen hoge kostenpost om te zorgen dat een gebouw (of zeg maar liever fabrieksschuur) niet instort.
Als mensen/bedrijven echt willen, dan kan het gewoon, zeker als er geld genoeg is :wink:
Mee eens. H&M doet niet meer dan het zou moeten doen, en dat is in dit geval goede reclame maken uit iets kwaads. Walgenswaardig, maar such is life :)

forisma
Contacteer:

Bericht door forisma »

Zouden jullie niet een andere draad willen starten voor dit soort discussies? :roll:
:offtopic:
Laatst gewijzigd door forisma op wo jul 31, 2013 12:12, 1 keer totaal gewijzigd.

jet
Moderator

Bericht door jet »

De berichtjes over H&M en het al dan niet sweatshop vrij zijn daarvan zijn afgesplitst naar een nieuw topic, omdat hier het oorspronkelijke onderwerp (schoenen) al een tijdje uit zicht leek te zijn.
Graag in dit huidige topic verder over de schoenen, en mensen die verder over H&M en sweatshops willen hebben kunnen hier
terecht

jet
als moderator
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

MrGreen
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door MrGreen »

Ik geef toe dat ik niet dit hele topic heb doorgespit, maar weet iemand in ofwel Groningen eo ofwel Apeldoorn eo een plek waar ze vegan shoes verkopen (internet is mooi maar passen is fijn)?

En/of; als ik zelf op zoek ga, waar moet ik dan op letten? Geen leer is 1 ding, maar wat nog meer?
Tjhanks

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Goedkope vegan schoenen vind je bij allerlei winkels. Van Haren, Scapino en Schoenenreus hebben er bijvoorbeeld heel veel. De kwaliteit van deze schoenen is meestal niet zo goed als die van een echt vegan merk, maar de prijs is dan ook aanzienlijk lager. Behalve leer zou er ook nog wol of bont aan de schoenen kunnen zitten, zoals bij Uggs die gevoerd zijn met schapenvacht. Van schoenen zonder vegan keurmerk weet je alleen nooit zeker of de lijm ook vegan is.

Schoenen met leer kun je herkennen aan het 'dierenhuid' symbooltje op het label:
http://kimsje.be/wp-content/uploads/pictogrammen.gif
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Choco
Leefwijze: vegetarier

Bericht door Choco »

Ik heb het hele topic even (vluchtig) doorgenomen, maar ben nog geen website/winkel tegengekomen die relatief goedkope vegan shoes verkoopt (denk aan onder 50 euro en dan hebben we 't niet over slippers). Maar ik begrijp dat de (meeste) schoenen bij van Haren ook veelal vegan zijn? (Als je de lijm kwestie negeert) En waarin verschillen deze qua kwaliteit met de duurdere vegan shoes?
Look past the end
It's a dream, as it's always been
All life lives on if we've ever loved it

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Choco schreef:Ik heb het hele topic even (vluchtig) doorgenomen, maar ben nog geen website/winkel tegengekomen die relatief goedkope vegan shoes verkoopt (denk aan onder 50 euro en dan hebben we 't niet over slippers). Maar ik begrijp dat de (meeste) schoenen bij van Haren ook veelal vegan zijn? (Als je de lijm kwestie negeert) En waarin verschillen deze qua kwaliteit met de duurdere vegan shoes?
Ja, goedkope schoenenwinkels zoals Van Haaren en Scapino hebben veel schoenen zonder leer. Deze schoenen zijn meestal van een lagere kwaliteit dan vegan merkschoenen. Dat merk je vooral aan hoe lang ze mee gaan. Gympen van Van Haren loop ik in één à twee seizoenen stuk, mijn sneakers van Vegetarian shoes gaan al meer dan twee jaar mee. De zool slijt minder en vooral het bovenwerk blijft veel langer netjes. Veel vegan schoenmerken worden bovendien met eerlijke arbeidsomstandigheden gemaakt, zonder sweatshops etc.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Jane

Bericht door Jane »

Ik heb deze week bij Vega-Life zwarte pumps gekocht van Vegetarian Shoes ('Olivia Shoe') en bruine enkellaarsjes van Novacas ('Maggie'). Ik ben er ontzettend blij mee, ze zijn niet van echt leer te onderscheiden en de kwaliteit is super. De enkellaarsjes heb ik weer ingepakt en zijn een cadeautje voor mezelf voor mijn verjaardag volgende maand :)

Rorrim
Moderator

Bericht door Rorrim »

Bah, die schoenen van Scapino en Van Haaren zijn niet veganistisch te noemen. De reden dat ze zo belachelijk goedkoop zijn is dat ze door Aziatische kinderhandjes vervaardigd zijn. Dat in combinatie met de niet-veganistische lijm en het feit dat er tegenwoordig volop goede alternatieven zijn zou reden moeten zijn met een grote boog om dit soort winkels heen te lopen.

Als je goedkoop en tegelijk degelijke schoenen wil, dan heeft Ethical Wares wel iets te bieden. Zie www.ethicalwares.com . Enkele modellen wordens tevens bij Vega-Life aangeboden, maar voor de goedkoopste moet je bij henzelf zijn.
:govegan:

Plaats reactie