Veganistische tandpasta?

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Marianne
Leefwijze: veganist

Re: Veganistische tandpasta?

Bericht door Marianne »

Truus schreef:Ik gebruik natrium bicarbonaat voor mijn haar en lijf
Wat bedoel je met dat laatste? Door het badwater of zo? Ontvet het dan niet heel erg?

Truus

Bericht door Truus »

Marianne schreef:Wat bedoel je met dat laatste? Door het badwater of zo? Ontvet het dan niet heel erg?
Nee, ik knijp het door kokosvet en smeer mezelf ermee in. Niet dagelijks, behalve bepaalde stankgevoelige plekken.

Lisa

Bericht door Lisa »

@truus, muntolie haal ik bij reformwinkeltje in de buurt, bij de tuinen hebben ze het ook geloof ik, ik heb die van het merk chi.
Grappig dat je het met douchen gebruikt, wist niet dat dat ook nog kon.
Ik gebruik zelf niets onder de douche, alleen zeep als ik mijn benen moet scheren of zo.
Voor mijn haar gebruik ik baking soda en appelazijn (ik heb dreads, shampoo gaat er bijna niet meer uit vandaar)
De smaak was inderdaad even wennen, gewoon je tong een beetje uit de buurt houden dan went het vanzelf. Maar echt lekker word het nooit, hoewel ik nu niet meer terug zou kunnen naar tandpasta denk ik. Vind het opeens echt vies zo'n overheersende mintsmaak en schuim in mijn mond bah, word er gelijk misselijk van.

Marianne

Bericht door Marianne »

Ik heb gevoelige tanden, en de bekende veganistische merken hielpen niet.
Nu gebruik ik weer, net als vroeger, Dentalux sensitive plus van Dental Kosmetik, Dresden, te koop bij Lidl.Ik heb de fabrikant aangeschreven en het zou 100% veganistisch zijn.

Mystique

Bericht door Mystique »

Marianne schreef:Ik heb gevoelige tanden, en de bekende veganistische merken hielpen niet.
Nu gebruik ik weer, net als vroeger, Dentalux sensitive plus van Dental Kosmetik, Dresden, te koop bij Lidl.Ik heb de fabrikant aangeschreven en het zou 100% veganistisch zijn.
Dat meen je! Kun je hun reactie hier even kopiëren? Ik wil dit geweldige nieuws met eigen ogen zien. :mrgreen:

Marianne

Bericht door Marianne »

Sehr geehrte Frau (mijn achternaam),

die Zahncreme Dentalux Sensitive Plus ist 100% vegan, so dass Sie diese ohne Bedenken benützen können.

Mit freundlichen Grüßen

Birgit Heroldt
Marketing

--
DENTAL-Kosmetik GmbH & Co. KG
Katharinenstraße 4
01099 Dresden

Tel.: +49 (0) 351 80 05 481
Fax.: +49 (0) 351 80 05 333
Web: www.dental-kosmetik.de, www.putzi.de

Sitz Dresden, Handelsregister HRA 5649
Komplementär: Dental-Kosmetik-Management GmbH,
Sitz Dresden, Handelsregister Dresden HRB 7524
Geschäftsführer: Dr. Helmut Röschinger / Dipl.-Kfm. Britt N. Schendekehl

Mystique

Bericht door Mystique »

:carro: :carrot: :rendier: :dansbanana: :cheerie: :clap:

Dank je wel, Marianne!

Truus

Bericht door Truus »

Zit er dan geen glycerine in?

Marianne

Bericht door Marianne »

Zit er dan geen glycerine in?
Ja, maar dat kan toch ook plantaardig zijn?

Truus

Bericht door Truus »

Marianne schreef:Ja, maar dat kan toch ook plantaardig zijn?
In theorie zou het kunnen, maar ik vraag me af of er sowieso glycerine gemaakt wordt die gegarandeerd alleen van plantaardige vetten komt. Ik zeg niet dat het niet zo is, ik zeg alleen dat ik het niet weet en niet vertrouw.

Marianne

Bericht door Marianne »

Ik moet zeggen dat ik het ook bijna te mooi vond om waar te zijn, maar het tegendeel kun je ook niet aantonen.
een van hun eigen merken heet Vitadent. Daarover schrijven ze op hun eigen website:
Bei der Zahncreme Vitadent® NATÜRLICH WEISSE ZÄHNE wurdengemäß den Kriterien des BDIH (Bundesverband Deutscher Industrie und Handelsunternehmen für Arzneimittel, Reformwaren, Nahrungsergänzungsmittel und Körperpflege) bewusst auf den Einsatz von organisch-synthetischen Farbstoffen, synthetischen Duftstoffen, genmanipulierten Rohstoffen, Silikonen, Paraffinen und anderen Erdölprodukten verzichtet. Vitadent ist frei von Konservierungsstoffen. Wir garantieren, dass weder bei der Herstellung, noch bei der Entwicklung oder Prüfung der Endprodukte Tierversuche durchgeführt oder in Auftrag gegeben werden.
Ze hebben bij hun eigen merken dus in ieder geval een pasta waarvoor bewust is afgezien van een aantal schadelijke stoffen en waar mogelijk van dierproeven.
Dentalux produceren ze als eigen merk van de Lidl.

Maar ik kan er verder ook niets zinnigs over zeggen.

Mystique

Bericht door Mystique »

Maar als een fabrikant zelf aangeeft dat het product geschikt is voor veganisten, maar jij het nog steeds niet vertrouwt, dan kun je toch niemand vertrouwen?

Truus

Bericht door Truus »

Mystique schreef:Maar als een fabrikant zelf aangeeft dat het product geschikt is voor veganisten, maar jij het nog steeds niet vertrouwt, dan kun je toch niemand vertrouwen?
Klopt. Ik vertrouw niemand. Maar op een gegeven moment trek ik wel een grens. Dan zeg ik tegen mezelf, "Alhoewel ik het niet helemaal vertrouw, besluit ik dit risico te nemen."

Marianne

Bericht door Marianne »

Als je googlet op glycerine en plantaardig dan lijkt dát niet zo'n probleem.
Volgens hun website is het een lang bestaand, degelijk bedrijf dat aan strenge kwaliteitskeurmerken voldoet en ook naar ecologische aspecten kijkt. Een bedrijf kan natuurlijk van alles over zichzelf roepen, maar dat ze voor een enkele veganist als klant hun reputatie te grabbel willen gooien met een leugentje lijkt me niet zo aannemelijk.

Mystique

Bericht door Mystique »

Truus schreef:
Mystique schreef:Maar als een fabrikant zelf aangeeft dat het product geschikt is voor veganisten, maar jij het nog steeds niet vertrouwt, dan kun je toch niemand vertrouwen?
Klopt. Ik vertrouw niemand. Maar op een gegeven moment trek ik wel een grens. Dan zeg ik tegen mezelf, "Alhoewel ik het niet helemaal vertrouw, besluit ik dit risico te nemen."
Maar wat geeft jou het gevoel om dit keer niet het risico te nemen dan? Niet aanvallend bedoeld hoor, juist geïnteresseerd, mocht dit verkeerd overkomen.

Truus

Bericht door Truus »

Mystique schreef:Maar wat geeft jou het gevoel om dit keer niet het risico te nemen dan?
Dat zei ik niet. Alleen dat ik twijfel aan de antwoorden die men van zo'n bedrijf ontvangt, vooral per e-mail. Aan de telefoon kan ik doorvragen. Dan blijkt of die persoon weet waar hij het over heeft. De KRO-serie Keuringsdienst van Waarde toont aan wat voor onzinnige antwoorden je van zo'n bedrijf krijgt.

Marianne

Bericht door Marianne »

Er is wel een verschil: Als je belt krijg je een telefoniste met een belscript voor bepaalde vragen, die met haar mond vol tanden zit als je een afwijkende of een tweede vraag stelt.
Als je een e-mail stuurt kunnen ze het eerst uitzoeken. En degene die antwoord gaf of uit wiens naam antwoord werd gegeven was de daarvoor door het bedrijf aangewezen contactpersoon.

Mystique

Bericht door Mystique »

Ik snap 'm Truus. Ik stoor mijzelf vaak genoeg aan medewerkers die volmondig "ja" antwoorden op de vraag of iets geschikt is voor veganisten, maar dat na onderzoek blijkt het helemaal niet zo te zijn.

Maar na zo'n mail ga ik er inderdaad, zoals Marianne zegt, er zelf ook vanuit dat dit eerst is uitgezocht voor er antwoord wordt gegeven.

Plaats reactie