Veganistische tandpasta?

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

avossy
Leefwijze: veganist

Re: Veganistische tandpasta?

Bericht door avossy »

Oh kijk aan, dat is helemaal super natuurlijk! Dankjewel :D

Apraxia

Bericht door Apraxia »

Avossy, heb je toevallig amalgaanvullingen? Ik had namelijk die koud/warmklachten het toen ik die grijze rakkers nog had.
Als er iemand op je pist, dan is het vast een veganist.

jojo

Bericht door jojo »

Helaas, ik heb hele heftige tanderosie en kan alleen maar Elmex Sensitive verdragen :( Niet vegan en niet dierproefvij....... :((((( Ik heb alles al geprobeerd en niets hielp..... Vind dit heel naar, maar weet niet wat anders te doen......is hetzelfde als mijn medicijnen tegen mijn darmziekte.....getest, veel getest op dieren.....:(

avossy

Bericht door avossy »

Nee ik heb die vullingen niet dus dat kan het niet zijn. Wat het dan wel is weet ik ook niet en de tandarts wordt ik wat dat betreft ook niet wijzer van. Maar goed als sensodyne vegan is hoef ik me daar in elk geval niet druk over te maken. :D

Emiel

Bericht door Emiel »

Ik gebruik die van Weleda en heb nu ook tandpasta van Dr Organic gekocht. Wel prijzig, maar zonder troep.

avossy

Bericht door avossy »

Ik heb de saline tandpasta van weleda gekocht. Volgens de wiki zou die veganistisch zijn. Nu lees ik de ingrediënten en daar staat lactose bij! Zal wel pas veranderd zijn dan ofzo? Ik had beter de lijst in de winkel kunnen bekijken maar ja..

avossy

Bericht door avossy »

Oh dom, maar ik lees net dat lactose in enkele tropische planten voorkomt. Dan zal het wel goed zijn.

Mystique

Bericht door Mystique »

Ik zou voor de zekerheid de fabrikant even mailen, want ik zou er niet te snel vanuit gaan dat de lactose uit een tropische plant komt. Of is het zo'n dure tandpasta?

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya »

avossy schreef:Ik heb de saline tandpasta van weleda gekocht. Volgens de wiki zou die veganistisch zijn. Nu lees ik de ingrediënten en daar staat lactose bij! Zal wel pas veranderd zijn dan ofzo?
Bedel je deze? http://www.weleda.nl/producten/lichaams ... pasta.html
Daar staat op de website geen lactose bij de ingrediënten. Misschien is ie dan inderdaad veranderd. Of stond het niet bij de ingrediënten maar bij allergieinformatie, dat het sporen van lactose kan bevatten?
Overigens wordt de wiki weinig geupdate, zolang er niemand is die de moeite neemt om in de wiki te schrijven dat ie niet meer vegan is, blijft een product er gewoon in staan. Iedereen mag informatie op de wiki zetten, dus doe dat ook vooral :)

Fynnya

Bericht door Fynnya »

Op de Britse website van Weleda hebben ze een Salth Toothpaste, en dat lijkt dezelfde te zijn als die we bij ons Saline noemen (de Franse naam is wel hetzelfde bij beide, en zelfde kleurtje), en op die website staan iets andere ingrediënten dan op de Nederlandse. Daar staat wel lactose bij, en hij staat daar ook niet in het lijstje met veganistische producten (op de Nederlandse heb ik niet zo'n lijstje weten te vinden).
Soms heeft een product in verschillende landen verschillende ingrediënten en is het dus in het ene wel vegan en in het andere niet (zoals Oreo's vroeger, sommige Aziatische waren vegan, de Amerikaanse of Europese variant bevatte melk), maar ik zou er vanuit gaan dat die van jou dan ook niet vegan is, dat lijkt me waarschijnlijker dan dat de lactose uit een tropische plant komt.

avossy

Bericht door avossy »

Ik bedoel inderdaad die jij noemt. Op de website staat het inderdaad niet dus ik heb er even een mail naar toe gestuurd. Beetje vaag maar goed. Ik heb hem al een keer gebruikt dus ik geef hem anders wel weg want ik hoef hem dan niet meer. Ben wel benieuwd naar hun reactie.

Eef

Bericht door Eef »

Ik gebruikte voorheen de Weleda calendula tandpasta, maar om de vage tekst over dierproeven op hun site gebruik ik geen Weleda producten meer. De tandpasta's van Urtekram heb ik ook gebruikt, maar vond ik niet geweldig (de textuur en smaak vond ik niet erg lekker). Ik gebruik nu Desert Essence Tea tree en Fennel tandpasta, die is mijn favoriet (vegan en dierproefvrij), met lekker venkelsmaakje.

En ik heb hele fijne floss ontdekt! Ik gebruikte eerst de Radius cranberry (round) floss, maar dat draad vond ik niet fijn. Nu heb ik Radius Mint soft floss, en die is heel fijn (en lekker fris).

Fynnya

Bericht door Fynnya »

Eef schreef:Ik gebruik nu Desert Essence Tea tree en Fennel tandpasta, die is mijn favoriet (vegan en dierproefvrij), met lekker venkelsmaakje.

En ik heb hele fijne floss ontdekt! Ik gebruikte eerst de Radius cranberry (round) floss, maar dat draad vond ik niet fijn. Nu heb ik Radius Mint soft floss, en die is heel fijn (en lekker fris).
Waar koop je die tandpasta en floss?

Fynnya

Bericht door Fynnya »

avossy schreef:Ik bedoel inderdaad die jij noemt. Op de website staat het inderdaad niet dus ik heb er even een mail naar toe gestuurd.
Ik had hen ook gemaild, omdat ik die Britse lijst met vegan producten zag en wilde weten of het in Nederland hetzelfde is, dus ik dacht dan kan ik dat net zo goed ook meteen even vragen. Sorry, ik wist niet dat jij dat ook had gedaan/ging doen.

Wat ze mij antwoordden:
Veel van Weleda’s natuurlijke en biologische verzorgingsproducten worden al jarenlang volgens dezelfde methode en receptuur geproduceerd.

Niettemin wordt soms de officiële ingrediëntendeclaratie, oftewel de INCI (International Nomenclature of Cosmetic Ingredients) bijgesteld, ook al blijft de receptuur zelf ongewijzigd.

Dit is ook het geval bij Saline Tandpasta. Deze tandpasta wordt al decennialang volgens dezelfde receptuur geproduceerd.

Zonder dat de receptuur van dit product is gewijzigd, wordt ‘lactose’ binnenkort aan de ingrediëntendeclaratie op de verpakking toegevoegd. Dit is het gevolg van het feit dat een kleine hoeveelheid lactose wordt gebruikt bij het extraheren van de gevlekte aronskelk, een van de ingrediënten van Saline Tandpasta. Omdat gevlekte aronskelk slechts in hoog verdunde vorm aanwezig is, is de hoeveelheid lactose in het eindproduct extreem laag.

Het percentage lactose is zo laag dat het onwaarschijnlijk is dat het gebruik van Saline Tandpasta een probleem vormt voor personen met een lactose-intolerantie. Volgens de German Food Chemistry Society (GDCh, 2005) kan Saline Tandpasta zelfs worden beschreven als lactosevrij. (≤10 mg lactose per 100 g eetbaar voedsel). Daarnaast wordt tandpasta zelden doorgeslikt en mocht dit al het geval zijn, dan gaat het om een kleine hoeveelheid.

Daar lactose van melk afkomstig is, is Saline Tandpasta niet geschikt voor veganisten. Ondanks het feit dat het slechts om een heel minimale hoeveelheid gaat.
De volgende producten zijn volledig zonder dierlijke grondstoffen en dus geschikt voor veganisten:

- Alle huidoliën, m.u.v. Wilde Rozenolie

- Mondverzorging m.u.v. Saline tandpasta

- Plantenzepen, m.u.v. Rozen Plantenzeep

- Douchecrèmes, m.u.v. Berken Douchepeeling

- Deodorants

- Milde Reinigingsmelk en Verfissende gezichtstonic

- Amandel Reinigingsmelk en Amandel Gezichtsolie

- Alle bodylotions

- Rozemarijn Shampoo, Rozemarijn Haarlotion en Haarolie

- Citrus Verfrissingsbad, Zilverspar Verkwikkingsbad, Lavendel Ontspanningsbad en Rozemarijn Activeringsbad

- Granaatappel Regeneratie Handcrème

- Granaatappel Gezichtsverzorging

- Arnica Gel

- Avena Valeriana

- Balsemieke Melissegeest

- BIO Echinacea Druppels

- BIO Salie Keelspray

- BIO Tijmsiroop

- Calendula Essence

- Calendula Spray

- Choleodoron

- Urtica Gel (voorheen Combudoron)

- Dermalotion

- Eucalyptus Luchtzuiverende Spray

- Gencydo Neusspray

- Infludo

- Kinfludo

- Ogentroost Oogdruppels

- Rhinodoron Neusspray

- Rustgevende Lavendelolie

- Venadoron

- Wecesin Strooipoeder
Wat dat laatste lijstje betreft, ik heb niet zelf gevraagd naar allerlei niet-vegan ingrediënten en hulpstoffen en uitgelegd wat allemaal niet veganistisch is enzo, ik vroeg alleen of het Britse lijstje ook voor Nederland geldt/ze ook een Nederlands lijstje hebben.
Maar het antwoord over de tandpasta klinkt zo secuur, dat ik wel verwacht dat het behoorlijk goed klopt, het geeft de indruk dat ze wel snappen hoe het zit.

avossy

Bericht door avossy »

Nou ja dan hebben ze dezelfde vraag twee keer gehad haha. Ik heb hetzelfde antwoord terug gehad. Het lijkt er inderdaad wel op dat ze wel weten wat veganistisch betekend.

MBVegan31

Bericht door MBVegan31 »

Apraxia schreef:Ik heb die van Himalya. Gekocht bij de Tuinen. Zit geen troep in.
Deze gebruik ik ook (y)

Eef

Bericht door Eef »

Fynnya schreef:
Eef schreef:Ik gebruik nu Desert Essence Tea tree en Fennel tandpasta, die is mijn favoriet (vegan en dierproefvrij), met lekker venkelsmaakje.

Waar koop je die tandpasta en floss?
Bij Iherb.

Overstand

Bericht door Overstand »

Ik zal mijn vraag maar hieronder posten.

Ik zoek een vegan tongreinig gel

en een vegan mondspoeling (het liefst zonder alcohol)

Wie kan mij helpen?

gr.

Mystique

Bericht door Mystique »

Bij de Tuinen verkopen ze van Dr. Organic vegan tandpasta en ik zag ook 1 mondwater staan, ik weet alleen niet of er geen alcohol in zit. Tongreinig gel heb ik nog nooit van gehoord en ook niet op gelet...

Fynnya

Bericht door Fynnya »

Overstand schreef:Ik zoek een vegan tongreinig gel

en een vegan mondspoeling (het liefst zonder alcohol)
Is mondspoeling hetzelfde als mondwater en mouthwash?
Weleda heeft Ratanhia Mondwater, en volgens de klantenservice van Weleda is de mondverzorging m.u.v. de Saline tandpasta veganistisch.
Er zit alleen wel alcohol in.
Weleda is te koop bij drogisterijen en biowinkels enzo, hier kan je alle verkooppunten zien.

Bij webwinkel All-nature Cosmetics hebben ze mouthwash van het merk Belmar. En Belmar zou wel eens vegan kunnen zijn, op hun website staat 100% plant-based. Er zit geen alcohol in.

Van tongreiniggel heb ik zelfs zonder veganistisch nog nooit gehoord moet ik eerlijk zeggen.

Plaats reactie