pindasaus

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Martijn

Bericht door Martijn »

Ik ben "opgevoed" met eten van veel vlees. Mijn ouders hebben het nooit gehad over dierenleed, bioindustrie, het was gewoon de normaalste zaak van de wereld. Volgens mij gaat het daar fout, veel kinderen houden van dieren en daar past consumptie op een gruwelijke wijze volgens mij niet bij. Je wilt je kinderen toch dingen bijbrengen. Ik vraag me vaak af, waarom de meeste ouders dan niet de werkelijke achtergrond aan hun kinderen meegeven. Dan kunnen ze hun eigen keuze bepalen. Nu is de opvoeding in de meeste gevallen zeer eenzijdig.

Phoenix

Bericht door Phoenix »

Martijn schreef:Ik vraag me vaak af, waarom de meeste ouders dan niet de werkelijke achtergrond aan hun kinderen meegeven. Dan kunnen ze hun eigen keuze bepalen. Nu is de opvoeding in de meeste gevallen zeer eenzijdig.
Wat dacht je van: onwetendheid? De meeste mensen weten niet eens beter. En dan degenen die het wel te weten zijn gekomen maar die het "wegstoppen"? Dat zijn er ook aardig wat. Om je eigen geweten te sussen. Niet goed weten wat je ermee aanmoet. Tja..

Ed
Leefwijze: flexitarier

Bericht door Ed »

Martijn schreef:... Volgens mij gaat het daar fout, veel kinderen houden van dieren en daar past consumptie op een gruwelijke wijze volgens mij niet bij. ...
Daar gaat het fout...., dus, dus, jij bent geen vegetariër of veganist? :P

Maar zeker, opvoeding is heel belangrijk. Zal ik eens een Pim uitspraak doen? Ik ben er van overtuigd dat meer dan 90% van de mensheid helemaal niet geschikt is om kinderen op te voeden. :twisted:

Maar laten we wel even de zaak in het 'juiste 'perspectief blijven bekijken. Vlees eten op zich, of dierlijke producten gebruiken op zich is niet verkeerd en het gruwelijke er aan is afhankelijk van het emotionele en ethische kader. Het klakkeloze gebruik van planten (of ander) leven is in mijn ogen net zo verkeerd. Mensen luistert nou toch eens een keer! het gaat om OORZAAK, GEVOLG en de KETEN die deze twee verbindt. Zolang je deze niet kan overschouwen, kan je geen werkelijke oplossing vinden. De oorzaak in deze is gebrek aan respect voor het leven. Als we die oorzaak aanpakken verandert de keten die naar, een aldus veranderd, gevolg leidt.

Ik ben hetzelfde opgevoed als jij Martijn en toch heb ik een heel andere keuze gemaakt dan mijn ouders of mijn broer en zussen. Mijn broer zit wel op mijn lijn maar is veel minder streng daarin (en aangezien ik veganisten vaak al te orthodox vind....). Mijn oudste zus is vegetarier, maar eet wel vis. En de andere zus is wel betrokken en eet niet overdadig maar eet wel alles. We zijn allemaal andere mensen en als iemand denkt het omnivore karakter van de mens door middel van opvoeding alleen te kunnen uitbannen, dan denk ik dat je van een kouwe kermis zal thuiskomen.

Opvoeding is de basis van de mens, dat is absoluut waar. Deze opvoeding laat vaak veel te wensen over, ook dat is absoluut waar. Maar de oplossing voor het probleem van deze wereld, kortzichtigheid, hebzucht, jaloezie, geweld, etc. is omvangrijker en complexer dan alleen opvoeding. Ik heb het antwoord, wie luistert? (En niet flauw doen, ik heb geen instant antwoord, het is een gehele levensfilosofie.)

Ed

Bericht door Ed »

Phoenix schreef:Ik weet wel dat als ik met mijn huidige vriend kinderen zou krijgen dat het nog maar afwachten is wat het wordt. Hij eet namelijk wel vlees. Gelukkig niet veel. Ik denk dat ik ze sowieso zoveel mogelijk zou vertellen. Ook waarom papa dan biologisch vlees eet en ik helemaal geen vlees. Maar dat is voor later...
Allemaal niet zo'n probleem Phoenix. Komt tijd komt raad. Mijn vrouw at ook vlees toen ik haar leerde kennen. Ze eet nu misschien nog zes keer per jaar een stukje vlees. Mijn kinderen idem dito. Ik wijs op oorzaak en gevolg, ik leg uit hoe deze aan elkaar verbonden zijn. Ik leg uit en wijs op, ik discussieer en redeneer. En uiteindelijk maken ze hun eigen keus, wat die ook mag zijn. Elk mens heeft recht op eigen beschikking en als de mens bepaalde grenzen daarin overschrijdt is de gemeenschap er om hen daarin aan te spreken. Mijn oudste wil eigenlijk al gen vlees mer eten, maar kan bepaalde digen toch nog niet laten staan. Mijn jongste dochter vindt alles best als ze hjet maar lekker vindt. En mijn zoontje eet alleen nog maar dierlijk voedsel..... moedermelk. :)
Waar je denk ik het meest voor moet waken is krampachtig vasthouden aan je eigen eisen waarin je je eigen ethiek opdringt aan anderen. Als ik lees; "Als ze ooit kiezen om niet veganische dingen te eten (buiten huis) zal ik ze niet zeggen dat dat niet mag.", van Wanda, dan denk ik toch onwillekeurig dat dit door kinderen niet begrepen zal worden. En in mijn ogen terecht, elk mens, kind of volwassene, heeft recht op zelfbeschikking, of dat nu buitenshuis of thuis is.

Wanda
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Bericht door Wanda »

Ed schreef:Als ik lees; "Als ze ooit kiezen om niet veganische dingen te eten (buiten huis) zal ik ze niet zeggen dat dat niet mag.", van Wanda, dan denk ik toch onwillekeurig dat dit door kinderen niet begrepen zal worden. En in mijn ogen terecht, elk mens, kind of volwassene, heeft recht op zelfbeschikking, of dat nu buitenshuis of thuis is.
Waarom zou dit door kinderen niet begrepen worden?
Wat thuis betreft vind ik dat we als ouders mogen beslissen dat we geen lijken in onze koelkast aanvaarden. Met alle magneten die op de koelkast hangen zou het me ook zeer verbazen als iemand daar ooit iets dierlijks in durft te doen.

Ed

Bericht door Ed »

Wanda schreef:Waarom zou dit door kinderen niet begrepen worden?
Omdat kinderen fases in hun leven hebben waarin het ego een strijd voert om de heerschappij. Dit is deels hormoon en deels genetisch/karakter gebonden. In deze periodes helpt geen enkel beroep op ratio of sentiment. En elk verbod zal dan getart worden, onbewuste gevoelens van onderdrukking (en je zal zelf moeten toegeven puur alleen de regel is al een bepaalde vorm van macht uitoefening) zullen vervormt worden tot bergen van verzet. Dit leert ons de psychologie, pedagogie en zeker ook de ervaring. :)

Caroline
Contacteer:

Bericht door Caroline »

Maasr hoe zit het nu met die veganistische pindasauce???

Miriam
Contacteer:

Bericht door Miriam »

Caroline schreef:Maasr hoe zit het nu met die veganistische pindasauce???
Wanneer je op zoek bent naar een kant-en-klaar product zal dit helaas niet lukken in de reguliere supermarkt. Ik zal eens in de Natuurwinkel kijken.

Misschien heb je iets aan het volgende recept?
TEMPEH-SATE MET PINDASAUS

BENODIGDHEDEN:

1 pak tempe van 450 g
6 el ketjap manis
2 el citroensap
1/3 gele paprika
1/3 groene paprika
2/3 rode paprika
3 el bloem
1 kleine ui
1 dl olie
200 g pindakaas
1 tl sambal
zout
peper
8 sate stokjes
aluminiumfolie

BEREIDINGSWIJZE

Tempeh in 10 plakken snijden en elke plak in 4 blokjes. In een wijde kom de ketjap, citroensap en 2 el water door elkaar roeren. Tempeblokjes voorzichtig erdoor scheppen. Minstens een half uur laten marineren en tussentijds een keer omscheppen.

Paprika's schoonmaken en wassen. Van de paprika's 16 rode, 8 groene en 8 gele stukjes van 3 centimeter snijden en in een bord bloem doen.

Met een schuimspaan de tempeblokjes uit de marinade scheppen. De marinade bewaren. Tempeblokjes door de bloem wentelen. Aan elk stokje afwisselend 5 stukjes tempe en 4 stukken paprika rijgen. De ui pellen en snipperen.

In een koekepan de helft van de olie verhitten. De helft van de sate in 4 minuten rondom goudbruin bakken. Uit de pan op een schaal leggen en afdekken met aluminiumfolie. Intussen de andere sate op dezelfde wijze bakken.

Intussen in een ander pannetje de rest van de olie verhitten en hierin de ui fruiten. De pindakaas, ketjapmarinade, sambal en 1,5-2 dl warm water toevoegen.

Al roerend tot een gladde saus roeren en eventueel verdunnen met water. Op smaak brengen met peper en zout. Sate op een schaal leggen en een beetje van de saus erover scheppen. Lekker met komkommersalade en nasi goreng.

Ed

Bericht door Ed »

Tip van Vegatopia:

Vries de tempeh voor gebruik eerst in. De struktuur wordt dan sponsachtiger en (dus) met betere samenhang.

Overigens Mirjam, volgens de illustere TerrorTofuSojaSatan van Vegatopia is er wel degelijk kant en klare vegan satésaus te koop in de supermarkt.

Marla

Bericht door Marla »

Ik heb ook weleens pindasaus gekocht in de supermarkt. Ik zal eens kijken of ik kan vinden wat het merk is.

Denker

Bericht door Denker »

--
Laatst gewijzigd door Denker op vr nov 19, 2004 16:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Annemieke

Bericht door Annemieke »

Heeft iemand enig idee hoe het met de pindasauzen in snackbars gesteld is?
Ik ben een beetje opportuun en neem het altijd maar gewoon. Ik heb het idee dat voor de groothandel de simpelste bereiding gebruikt wordt (zonder melk).

Oja, de pindasaus van Bram Ladage is vegan, daar heb ik het ooit eens gevraagd.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

Geloof dat pindasaus wel lekker ruikt. Nog nooit gegeten. Ook maar proberen. Zijn er bij de AH geen vegan pindasaus te verkrijgen?

Snackbars gebruiken meestal van bekende merken. Vaak de mayo van remia enzo, dus als je het merk weet kan je het denk simpeler natrekken.

Christiaan

Bericht door Christiaan »

In tokos is ook poeder voor pindasaus te verkrijgen. Da's volgens mij ook vegan, alleen water toevoegen en opwarmen. Niet zo goedkoop, maar ik vermoed dat de smaak wel goed is :)

Plaats reactie