Ei-vervanger

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Miranda

Ei-vervanger

Bericht door Miranda »

Er stond hier volgens mij ergens een topic over ei-vervangers, maar kan hem nergens meer vinden ... nieuw topicje dan maar.
Bij de natuurwinkel op de Elandsgracht in A'dam verkopen ze No Egg van Orgran. Ei-vervanger op basis van aardappelmeel, tapioca, methylcellulose, calciumcarbonate (dus je krijgt er nog sterke botten van ook) en citroenzuur. Multifunctioneel spul, er staat zelfs een recept op om er mayonaise mee te maken.
Kost 3,95, maar dan heb je het equivalent van 66 eieren (volgens de verpakking) en volgens mij zijn dan legbatterijeieren nog duurder (niet dat je van plan bent die te kopen, maar even ter vergelijking 8) )

Het spul is trouwens volgens mij ook te koop via één van de webshops, ik weet niet meer welke, even zoeken anders.

Vegantastic
Site Admin
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

Ja, gebruik die No Egg ook. Maar waarom weet ik eigenlijk niet. De pannenkoeken worden er niet erg beter op en taart hoeft het ook niet perse in. Maar het zal blijkbaar wel wat werk verrichten :)

Miranda

Bericht door Miranda »

Hè, ik was juist zo enthousiast toen ik het zag liggen ... :shock: nou ja, misschien vind ik er nog een nuttige toepassing voor ...

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Miranda schreef:Hè, ik was juist zo enthousiast toen ik het zag liggen ... :shock: nou ja, misschien vind ik er nog een nuttige toepassing voor ...
Nou het zal vast wel iets werken. Misschien dat het de pannenkoeken etc wat luchtiger maakt of bind etc., maar volgens mij heeft ei in gerechten nou nooit echt een belangerijke functie. Altijd maar extra.

Fee

Bericht door Fee »

Hoi allemaal,

Je kunt om ei te vervangen bijvoorbeeld tofu fijnprakken en dan met kurkuma en sojasaus in wat olie bakken.

Verder is besan (meel van gele erwten) heel geschikt om ei te vervangen, bijvoorbeeld in Foe yong hai. In het boekje 'De veganistische keuken' van Ben Klok staan een aantal aardige recepten waarin besan wordt gebruikt.

Groetjes,

Fee

B

Bericht door B »

Interessante link over het ei vervangen (zonder nep ei middelen) is een kookworkshop verslag op LekkerPlantaardig.

Over de topics, zie deze ei vervangers :arrow:, ei-vervanger :arrow: en No-Egg :arrow:.

Over de shops, LekkerVega heeft er 2 te koop: LekkerVega - Egg replacer & No Egg en VegaShopping heeft er ook nog één VegaShopping - Vegaliving Eivervanger.
Benjamin - made in 1984 - vegan

Billie

Bericht door Billie »

Hebben jullie wel eens iets gefrituurd met ei-vervanger en paneermeel (als je dat al vegan hebt gevonden)? Ik kan namelijk heel goed kroketten maken, maar ik zit nog met die eivervanger. Want als je alleen paneermeel gebruikt wordt het echt veeeel minder.
Verdiepende vegetarier/veganist

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Billie schreef:Hebben jullie wel eens iets gefrituurd met ei-vervanger en paneermeel (als je dat al vegan hebt gevonden)? Ik kan namelijk heel goed kroketten maken, maar ik zit nog met die eivervanger. Want als je alleen paneermeel gebruikt wordt het echt veeeel minder.
Vegan panneermeel is te vinden in de natuurwinkel. Maar nog niet in combinatie met eivervanger geprobeerd.

Miranda weer

Bericht door Miranda weer »

Fee schreef:Hoi allemaal,

Je kunt om ei te vervangen bijvoorbeeld tofu fijnprakken en dan met kurkuma en sojasaus in wat olie bakken.

Verder is besan (meel van gele erwten) heel geschikt om ei te vervangen, bijvoorbeeld in Foe yong hai. In het boekje 'De veganistische keuken' van Ben Klok staan een aantal aardige recepten waarin besan wordt gebruikt.

Groetjes,

Fee
Boekweitmeel of sojameel kan ook. Eén eetlepel meel en twee eetlepels water.

Miranda weer

DeNatuur.NL schreef:
Miranda schreef:Hè, ik was juist zo enthousiast toen ik het zag liggen ... :shock: nou ja, misschien vind ik er nog een nuttige toepassing voor ...
Nou het zal vast wel iets werken. Misschien dat het de pannenkoeken etc wat luchtiger maakt of bind etc., maar volgens mij heeft ei in gerechten nou nooit echt een belangerijke functie. Altijd maar extra.
Ben ik niet met je eens. Ik heb zonder eieren echt wel een paar goeie vervangers nodig om een goede cake te bakken. Niet dat het niet gaat (het gaat prima, als je maar weet hoe), maar zonder een goede vervanger krijg ik dus geen goede cake.
Verder doe ik in de pannenkoeken altijd bakpoeder om ze luchtiger en steviger te maken. Ik heb het al meerdere malen geprobeerd met alleen pannekoekenmeel en soja melk, maar dan vind ik ze niet te vreten :x

Verder zijn er een aantal recepten waar je luchtig geslagen eiwit in moet verwerken. Geen idee waar ik dat mee zou moeten vervangen. Volgens de verpakking moet je dat met No Egg kunnen vervangen, dus dat ga ik maar eens proberen.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Ik kan zonder die ei-vervanger ook een lekkere cake maken. En pannenkoeken zijn altijd bij mij stevig (zonder die ei-vervanger). Met die ei-vervanger word het beslag wel dikker overigens.

B

Bericht door B »

Miranda weer schreef:Ik heb het al meerdere malen geprobeerd met alleen pannekoekenmeel en soja melk, maar dan vind ik ze niet te vreten :x
Ik gebruik altijd het VegaFaqts.org pannenkoeken recept, met bindmiddel maïzena en ik krijg er altijd lekkere pannenkoeken mee (gebruik nu meestal vanille soja melk, maakt de pannenkoeken wel wat zoeter, maar best lekker :) ) ... en mensen die bij me eten vinden het ook lekkere pannenkoeken (en toen ik heb nog met gewone sojamelk deed proefden ze niet eens een verschil :) ). Kijk anders ook eens op het pannenkoeken :arrow: topic.
Benjamin - made in 1984 - vegan

Tim

Bericht door Tim »

DeNatuur.NL schreef:
Vegan panneermeel is te vinden in de natuurwinkel. Maar nog niet in combinatie met eivervanger geprobeerd.
ik heb gehoord dat ze ook vegan panneermeel hebben met supermarkten als de lidl/action enzo... moet 't toch maar eens checken.

Billie

Bericht door Billie »

Miranda weer schreef:
Verder zijn er een aantal recepten waar je luchtig geslagen eiwit in moet verwerken. Geen idee waar ik dat mee zou moeten vervangen. Volgens de verpakking moet je dat met No Egg kunnen vervangen, dus dat ga ik maar eens proberen.
Zou dat ook werken voor chocolademousse? Woh, dat zou leuk zijn!
Verdiepende vegetarier/veganist

Miranda die niet inlogt

Bericht door Miranda die niet inlogt »

B schreef:
Miranda weer schreef:Ik heb het al meerdere malen geprobeerd met alleen pannekoekenmeel en soja melk, maar dan vind ik ze niet te vreten :x
Ik gebruik altijd het VegaFaqts.org pannenkoeken recept, met bindmiddel maïzena en ik krijg er altijd lekkere pannenkoeken mee (gebruik nu meestal vanille soja melk, maakt de pannenkoeken wel wat zoeter, maar best lekker :) ) ... en mensen die bij me eten vinden het ook lekkere pannenkoeken (en toen ik heb nog met gewone sojamelk deed proefden ze niet eens een verschil :) ). Kijk anders ook eens op het pannenkoeken :arrow: topic.
In een zakje bakpoeder zit ook zetmeel, daardoor werkt het net als maizena als bindmiddel. Ik gebruik die bakpoeder altijd als ik cakes en koeken bak, dus heb sowieso altijd wel een paar pakjes in huis. En ik krijg er prima pannenkoeken mee.
Er zijn alleen ook mensen die prima pannenkoeken krijgen met alleen meel, sojamelk en olie zonder verdere toevoegingen en dan schijn je te moeten zorgen dat er voldoende olie door het beslag en in de pan gaat, en dat de pan flink heet wordt. Allemaal geprobeerd, maar het lukt bij mij niet .... dus ik hou het maar op de bakpoeder. Never change a winning team :P

Miranda weer

Billie schreef:
Miranda weer schreef:
Of Haagse Bluf! :D

Fee

Bericht door Fee »

Billie schreef:
Miranda weer schreef:

Het lekkerste Chocolademousse recept dat ik ken staat in Vega! 61. Er zit onder andere silken tofu in.

Groetjes,

Fee

Marcello
Leefwijze: flexanist
Contacteer:

Bericht door Marcello »

Fee schreef:...Het lekkerste Chocolademousse recept dat ik ken staat in Vega! 61. Er zit onder andere silken tofu in.
:arrow: http://www.veganisme.non-profit.nl/foru ... php?t=1850 (y)

Penny Lane
Contacteer:

Bericht door Penny Lane »

Oke een oud topic geupt, maar ik zoek dringend een recept voor chocolademousse (voor in een taart) en de link hierboven doet het niet meer.. anyone? :)
look back and laugh

Anna

Bericht door Anna »

Vegan Choco Mousse:

Ingredi?nten:
1 reep pure chocolade (100 gram)
1 pakje "zijden" tofu = soft silken tofu (300 gram)
50ml. sojaroom
50ml. ahornsiroop (of ander zoetmiddel)
20ml. olie
4 druppels amandelessence/aroma
geraspte verse sinaasappelschil (eko)

Bereiding:
Chocolade au-bain-marie laten smelten.

Zijden tofu met de gesmolten chocolade, ahornsiroop, sojaroom, olie, amandelessence en sinaasappelschil in een keukenmachine (of blender) doen.

Lekker even door laten draaien zodat het romig en luchtig wordt.

Dit in een kom schenken, doorroeren en tenminste 2 uur laten opstijven.

Mousse verdelen over 4 glazen
Lekker met bijv. stoofpeertjes.

dit is volgens mij het bewuste recept, ik had het nog op mijn computer staan :D.

ik vond het zelf erg lekker, maar ook erg machtig. je moet er eigenlijk wel iets van soja-slagroom bij doen.
veel succes!

Plaats reactie