hartig broodbeleg

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Sjoera
Leefwijze: part-time vegetarier

Re: hartig broodbeleg

Bericht door Sjoera »

Ik doe mee met de vegan challenge en ik heb het heel erg moeilijk qua broodbeleg. Ik lust niet zo graag zoet beleg dus jam is al geen optie. Pindakaas ben ik ook niet wild van. Ik vind vegetarisch beleg enorm lekker, maar daar zit overal ei in... Dus nu weet ik echt niet wat ik op mijn boterham kan doen. Ik woon in Antwerpen en daar hebben we een grote biowinkel. Ik had gehoopt om daar vegan kaas te vinden, maar helaas. Ik heb wel 3 vegan spreads meegenomen maar die vind ik alledrie afschuwelijk vies.

Wie heeft er goede tips voor snel hartig beleg? Of kent er iemand een winkel regio Antwerpen waar je vegan kaas vindt?

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya »

Sjoera schreef:Wie heeft er goede tips voor snel hartig beleg? Of kent er iemand een winkel regio Antwerpen waar je vegan kaas vindt?
Hier vind je allerlei soorten veganistisch broodbeleg: http://wiki.veganisme.org/index.php/Broodbeleg
Waarschijnlijk zijn in België heel andere merken te koop, maar hopelijk kan het je toch wat inspiratie geven.
Onderaan die pagina staan ook een aantal topics van dit forum die over broodbeleg gaan, waarin andere veganisten bijvoorbeeld schrijven wat zij op hun brood doen, daar kan je echt heel veel goede ideeën uit opdoen.
Als je wil weten welke specifieke producten je in België kan kopen en in welke winkels, is het misschien handig om het op het forum van EVA (Belgische organisatie voor vegetarisme en veganisme) te vragen, daar zitten meer Belgen dan hier: http://forum.evavzw.be/

Ananas
Leefwijze: veganist

Bericht door Ananas »

In de VeganChallenge zitten ook veel recepten voor hartig beleg: http://www.veganchallenge.nl/zoek-recept/#&Type=146

Heb je al eens avocado op brood gedaan? Heerlijk met wat zongedroogde tomaat!

Truus

Bericht door Truus »

Sjoera schreef:Pindakaas ben ik ook niet wild van.
Als je pindakaas opklopt met wat water en sambal oelek is het niet zo plakkerig.

Sjoera
Leefwijze: part-time vegetarier

Bericht door Sjoera »

Hmm, ik ben al heel wat snelle receptjes tegengekomen die er super lekker uitzien, bedankt!

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Ik eet wel eens pickles/piccalilly op brood. Pesto met komkommer en tomaat is ook heel lekker, als je een pesto zonder kaas kunt vinden. En hummus natuurlijk! Dat is in Antwerpen ook wel te koop toch? Je kunt het ook makkelijk zelf maken met kikkererwten een een staafmixer of foodprocessor.

De meeste soorten vegan kaas zijn trouwens niet zo lekker om gewoon op brood te doen. Die smaken vooral gesmolten goed. Eigenlijk alleen Wilmersburger en No Muh eet ik koud op brood.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Brchj

Bericht door Brchj »

Ananas schreef:In de VeganChallenge zitten ook veel recepten voor hartig beleg: http://www.veganchallenge.nl/zoek-recept/#&Type=146

Heb je al eens avocado op brood gedaan? Heerlijk met wat zongedroogde tomaat!
Klopt! Erg lekker, ik doe er vaak ook nog een laagje hummus op <3

En het is idd heel makkelijk om zelf broodbeleg te maken, niet alleen hummus maar ook andere spreads. Als ik een lekkere koop, dan probeer ik hem daarna zelf na te maken. Vaak is het heel simpel.
Lieve Nugget! <3
Clover

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie »

Ik was gister weer een potje pindakaas (met lijnzaad en pompoenpitten) aan het maken.
Daarna hazelnoot/amandelpasta met sesamzaad en ik had ook pijnboompitjes in de oven geroosterd voor erdoor.

Dat was alleen te veel dus heb een derde pasta gemaakt: een half potje zontomaten van Lidl (iets uitgelekt), 50 gram geroosterde pijnboompitten, nog wat gemengde noten, 2 gram zout, iets peper en wat olie uit de pot zongedroogde tomaten. Lekker hartig :P

Misschien een ideetje?

AnAnAN

Bericht door AnAnAN »

Avocado met peper en zout, hmm!!
Plantaardig eten is makkelijker dan je denkt!

Brchj

Bericht door Brchj »

Klinkt goed Assie!
Lieve Nugget! <3
Clover

JudithK
Contacteer:

Bericht door JudithK »

AnAnAN schreef:Avocado met peper en zout, hmm!!
Dit eten we bijna dagelijks. Heerlijk en gezond!
Trotse moeder van Meilan, Yaël en Leia!

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie »

Brchj schreef:Klinkt goed Assie!
Zo lekker, al bijna op :oops:

Overstand

Bericht door Overstand »

walnoten niet heel fijn, maar ook niet heel grof malen. in een bakje doen.

daarna tomatenpuree gemengd met paprikapuree (voor de duidelijkheid: grotendeels paprika), of alleen paprika puree (=mijn voorkeur) erbij doen. als je puree droog is, olie bijvoegen.

1/2 tl komijn, beetje peper, en wat ik net niet had, nane (ik kom niet op nl naam)

en als je wil andere kruiden of zout

lekker :)

preptijd paar min

Brchj

Bericht door Brchj »

Klinkt erg lekker, wil ik ook wel eens maken. Hoe kom je aan paprikapurree? Zelf maken?

Ik heb laatst bietenhummus gemaakt, super makkelijk en lekker. Gewone hummus maken, en daar had ik dan zo'n vacuum zakje met 5 gekookte bieten doorheen gedaan. Met komijn gekruid.

Ben sinds kort beetje fan van komijn, nooit eerder gebruikt eigenlijk, maar toen ik laatst pompoensoep met komijn proefde was ik om :D

En heb laatst spread gemaakt van zonnebloempitten,pompoenpitten, zontomaatjes en wat tomatenpuree met wat kruiden. Ook prima te doen :grin:
Lieve Nugget! <3
Clover

Truus

Bericht door Truus »

Brchj schreef:Hoe kom je aan paprikapurree?
Of Sambal Oelek? Bij de Turk hebben ze het ook.

Luna

Bericht door Luna »

Brchj schreef:Hoe kom je aan paprikapurree?
Is dat die Ajvar waar ik al veel over gelezen heb en nog steeds moet proberen? Of haal ik nu dingen door de war?

Groene pesto vind ik zelf ook heel lekker op brood, zonder kaas erin dan weliswaar. Met een beetje edelgist en wat spinazie, tosti maken: http://www.veganchallenge.nl/groene-tosti/ Omnomnom! (y)

Brchj

Bericht door Brchj »

Oh avjar ja dat ken ik ook wel! Heb ik wel eens gehaald bij de Turk, mild en pittig hadden ze.

Pesto is idd ook erg lekker, eet ik nu niet meer zoveel omdat er in de groene bijna altijd kaas zit. Wil het een ker zelf maken. Ook lekker door de pasta mmm
Lieve Nugget! <3
Clover

Overstand

Bericht door Overstand »

ik heb meegenomen uit turkije, met bio keurmerk. ik geloof dat turkse winkeltjes hier in nl dat hebben, maar zonder bio keurmerk.

hoe ik het zie is het lekker als je 100% paprika puree gebruikt (mijne is zoutvrij :) ),

tomatenpuree erbij maakt raarzoetig,

geen idee hoe het met sambal zou zijn, zelf niet geprobeerd, omdat in my head zoutloze paprikapuree gemengd me de andere ingredienten het maakt wat het is.

zoutloos schijnt ieder in me omgeving to not like except 4 my father

indra

Bericht door indra »

Brchj schreef:Klinkt erg lekker, wil ik ook wel eens maken. Hoe kom je aan paprikapurree? Zelf maken?

Ik heb laatst bietenhummus gemaakt, super makkelijk en lekker. Gewone hummus maken, en daar had ik dan zo'n vacuum zakje met 5 gekookte bieten doorheen gedaan. Met komijn gekruid.

Ben sinds kort beetje fan van komijn, nooit eerder gebruikt eigenlijk, maar toen ik laatst pompoensoep met komijn proefde was ik om :D

En heb laatst spread gemaakt van zonnebloempitten,pompoenpitten, zontomaatjes en wat tomatenpuree met wat kruiden. Ook prima te doen :grin:
wat voor keukenmachine gebruik je voor die pittenspread?

Assie
Contacteer:

Bericht door Assie »

Ik doe het sinds kort in de Magimix Le Blender, het kleine bolletje.

Hiervoor had ik een Philips keukenmachine en Braun staafmixer, maar die maalden niet fijn genoeg.

Plaats reactie