hartig broodbeleg

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

DeVegetarische
Leefwijze: veganist

Re: hartig broodbeleg

Bericht door DeVegetarische » di mar 19, 2013 12:37

Goed dat dit topic opduikt, mijn sandwichspread kan ik niet meer eten want die klojo's hebben er weer een of ander melkpoedertje in gestopt! Ik kocht gisteren een vegan variant in de bio-winkel en die was wel ok. Verder zou ik het ook niet weten qua hartig broodbeleg, buiten humus misschien maar dan kan je onderkinnen kweken.
Mijn naam is een beetje achterhaald :)

Martine
Moderator

Bericht door Martine » di mar 19, 2013 13:27

MariskaB schreef:Getver net Marmite gehad op brood. Dat spul vind ik dus niet te kanen, veels te sterk.
Geen idee of ik het hartig moet noemen of niet, maar ik zocht op Marmite en kwam dit topic tegen waarin het eerder was vermeld ;)

Ik ga wel vit B12 slikken geloof ik!
Hihi, ja das sterk spul hè. Een heel dun laagje vind ik nog wel lekker, in combinatie met wat sla en komkommer op de boterham, maar het is al snel te veel.

De B12 is er aan toegevoegd (net als bij sojamelk etc.), dus je kunt net zo goed gewoon pilletjes nemen, dan weet je tenminste zeker dat je echt genoeg binnenkrijgt.

Hummus hoeft trouwens geen dikmaker te zijn hoor. Als je het zelf maakt kun je er water doordoen in plaats van olie om het smeuïg te maken. Mijn Turkse winkel heeft ook hummus in blikjes zonder extra olie, alleen kikkererwten en tahin.

Het Belgische EVA heeft veel recepten voor vegan broodbeleg: http://www.evavzw.be/index.php?option=c ... eleg&cat2=
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

MBVegan31

Bericht door MBVegan31 » di mar 19, 2013 14:18

DeVegetarische schreef:Goed dat dit topic opduikt, mijn sandwichspread kan ik niet meer eten want die klojo's hebben er weer een of ander melkpoedertje in gestopt! Ik kocht gisteren een vegan variant in de bio-winkel en die was wel ok. Verder zou ik het ook niet weten qua hartig broodbeleg, buiten humus misschien maar dan kan je onderkinnen kweken.
O ja is dat vet? Daar had ik dus ook een bakje van gekocht en dat vond ik wel lekker! Heerlijk zelfs!

@Martine ik had er komkommer en tomaat op en ik dacht nog 'wat heb ik nu toch in mijn mond" :)
Laatst gewijzigd door MBVegan31 op di mar 19, 2013 14:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Fynnya
Leefwijze: part-time veganist

Bericht door Fynnya » di mar 19, 2013 14:19

Ik beschouw Marmite altijd maar als een soort bouillon, het kan best lekker zijn om een beetje te gebruiken in combinatie met andere ingrediënten, maar het is te zout en te sterk om puur te gebruiken.
Naast dat de B12 inderdaad toegevoegd is, zit er ook niet zo gek veel in, dus dan moet je echt een flinke portie Marmite per dag eten; supplementen of andere verrijkte producten als (sommige merken) sojazuivel en vleesvervangers zijn praktischer.

Hier staan allerlei soorten vegan broodbeleg: http://wiki.veganisme.org/index.php/Broodbeleg
En hier een heel lang topic over broodbeleg, daar staan echt heel veel goede ideeën in (alleen gaat het niet specifiek over hartig broodbeleg maar over vegan broodbeleg in z'n algemeen).

indra

Bericht door indra » di mar 19, 2013 23:20

collega die in een hotel in Engeland zat voor 't eerst, dacht 'he, da's misschien lekker', en stopte een lepel Marmite in haar mond in de veronderstelling dat het een soort zoete stroop was...

MBVegan31

Bericht door MBVegan31 » wo mar 20, 2013 9:15

Nou dat was dan een nare verrassing Indra :)

jojo

Bericht door jojo » vr mar 22, 2013 10:31

Notenpasta's met flink wat rode pepersaus erover.... nomnomnom...... en dan gebakjes ervan maken met radijs, alfalfa of andere kiemen, winterpostelein, geraspte wortel, witlof, bosui......

lani

Bericht door lani » vr mar 22, 2013 11:07

ik eet op het moment een tosti met hummus, curry en zoet-pittige indiase saus ofzoiets en rauwe uitjes erop.. maar door Jojo krijg ik nu nog meer honger! xD

tosti's maken is trouwens erg verslavend, ik expirimenteer er ook lekker veel mee, pindakaas gebruiken, andere sausjes, allerlei soorten rauwe groenten erop, vooral wortel is erg lekker en geeft een extra 'bite' ^_^

Marla

Bericht door Marla » vr mar 22, 2013 12:02

Ik doe de laatste tijd steeds vaker naturel tofu op brood. Met mayo, likje mosterd en wat kerriepoeder. En het belangrijkste, black salt (kalanamak). Echt heel lekker, en niet duur. Je kan er natuurlijk ook een soort salade van maken, door het zout smaakt het heel ei-achtig.

jojo

Bericht door jojo » vr mar 22, 2013 14:57

Kijk! Nu weet ik gelijk wat ik strakjes ga maken: Omelet met Zwart Zout!!! (is van de week binnen gekomen van Veggiedeli) Op mijn net gebakken brood!!! Mjammie!!! En dan met geroosterde zonnebloempitjes erover.....nomnomnom

jet
Moderator

Bericht door jet » zo mar 24, 2013 19:36

Bij de vega-winkel in Praag hartig broodbeleg gekocht.
Thuis gekomen alle ingredienten gecheckt en er blijkt 'eiwit' in te zitten. Ik kan niet van de verpakking halen om welk soort eiwit het gaat, en ik moet zeggen dat het een verademing was na een weekje met alleen maar jam.....
Dus toch maar gegeten en het was zalig :mrgreen:
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

DeVegetarische

Bericht door DeVegetarische » ma mar 25, 2013 10:51

In de bio-winkel heb je, ongetwijfeld zwaar overprijsd, een sandwichspread die vegan is.
Mijn naam is een beetje achterhaald :)

Gnoe
Contacteer:

Bericht door Gnoe » ma mar 25, 2013 13:44

Fynnya schreef:Ik beschouw Marmite altijd maar als een soort bouillon, het kan best lekker zijn om een beetje te gebruiken in combinatie met andere ingrediënten, maar het is te zout en te sterk om puur te gebruiken.
Nee hoor, ik vind het juist puur het lekkerst: op vegan creamcrackers of met sojaboter op (evt geroosterd) brood of stokbrood. Maar ik ben er dan ook mee opgegroeid en smeer het natuurlijk niet te dik. Er gaat standaard een potje mee op vakantie zodat ik altijd beleg heb!

Toen ik vorig jaar in Sheffield was heb ik zelfs extra-gefermenteerde Marmite XO gegeten :D
.....................................................
Kom eens langs op Graasland!

jet
Moderator

Bericht door jet » ma mar 25, 2013 21:10

Jaaaaaah, die XO heb ik ook meegenomen uit the UK, en hij is nog niet op, jummie!
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.

jojo

Bericht door jojo » di mar 26, 2013 10:33

Ik ben ook een groot Marmite fan! Vroeger kon je in Nederland nog van die hele grote potten Marmite kopen..... heb ik nu al mijn kruiden en specerijen in. Helaas koop ik me nu suf aan die ieniemienie potjes die niet zouden misstaan bij de spaaraktie van de AH :D Ik smeer het in ieder geval dagelijks op mijn brood en dan met met rode pepersaus erbij en dan een lekkere notenpasta er nog bovenop en de rest (zie eerder)

Truus

Bericht door Truus » vr mar 29, 2013 12:23

Ik gebruik Vitam-R D gistextract in een groene tube. Die met de D (van "Dieet) is zonder zout. Dan kun je pas genieten van de gistsmaak. De meeste (natuur)winkels hebben het niet in huis, maar bestellen het voor mij. Het is wel prijzig, maar dan krijg je ook iets eetbaars. Let op dat je je niet de versie met zout laat aansmeren.

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla » do apr 11, 2013 13:35

Ik vind een dun laagje marmite onder pindakaas erg lekker. Dan nog wat plakjes komkommer erop en wat versgemalen peper. Helaas zit er soja (en dus gluten) in marmite.
Ik heb eens zo'n megapot marmite gekregen van een vriendin die het in Schotland voor me had gekocht :)

MBVegan31

Bericht door MBVegan31 » do apr 11, 2013 23:05

Kun je uitleggen wat er mis is met gluten?

Ik eet nu overigens veel hummus (ernstig verslaafd aan getuige mijn puistjes die ineens ontpoppen ;) ) , pindakaas , rinse appelstroop , paprika cashewnoten pate van de bio winkel en pleur overal rucola, alfa-alfa of hoe dat ook heet en kerstomaat op :)
De marmite staat weg te rotten in de koelkast :)
Maak ook ineens allerlei bonensoepjes e.d. :) en fruit enzo... De marmite mogen ze houden :)

Onder pindakaas zou ik dan nog kunnen proberen, maar ik gruwel bij het idee om die smaak weer te proeven :mrgreen:

jet
Moderator

Bericht door jet » vr apr 12, 2013 16:40

Met gluten KAN veel mis zijn.
Annikka-Ayla is glutenintolerant.
En gluten zitten bijna overal in (soepjes, sauzen, brood, pasta, en vooral veel hartige dingen etc etc), dus dat is heel irritant.
Van zo'n intolerantie gaat je darmwand protesteren (of zelfs kapot), en kun je allerlei vervelende dingen krijgen (bijvoorbeeld diarree, oedeem of ernstiger: slechte of geen voedselopname waardoor je ondanks (veel) eten te weinig voedingsstoffen binnenkrijgt en zelfs dood kunt gaan)

Annikka-Ayla
Leefwijze: flexanist

Bericht door Annikka-Ayla » vr apr 12, 2013 17:20

Gelukkig leef ik nog, maar helaas wel veel schade en nog steeds problemen met opname van voedingsstoffen, darmklachten en chronische vermoeidheid.
Na je 40e is het voor vrouwen niet echt mogelijk om helemaal te herstellen van de schade. Gelukkig gaat het wel beter nu ik soja bijna helemaal laat staan. Soms gebruik ik glutenvrije sojasaus.
Qua voeding ben ik na drie jaar nog steeds zoekende. Ik wil wel vegan, maar mijn lijf helaas dus niet.

Plaats reactie