hartig broodbeleg

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Billie

hartig broodbeleg

Bericht door Billie » vr apr 01, 2005 7:49

Hoi
Met mijn veganistische pogingen gaat het goed. Vooral warm eten kost me geen enkele moeite. Voor brood moet ik creatiever worden, want ik houd niet van zoetigheid en niet van tartex. Ik heb heel wat varianten geprobeerd.
Ik eet nu veel "paprika-aubergine-puree" van de Turkse winkel en marmite (of de Vetara-variant). Daar zit dan ook B12 in. Maar is die wel plantaardig dan? En hoeveel marmite moet je eten om daar genoeg van binnen te krijgen?
Hebben jullie nog meer hartige tips? Het liefst wat gewoon smeerbaar is en geen tijd 's ochtends kost omdat ik het nog klaar moet maken.
Alvast bedankt!
Verdiepende vegetarier/veganist

Toeps
Contacteer:

Bericht door Toeps » vr apr 01, 2005 8:37

Hou je ook niet van notenpasta's?

Billie

Bericht door Billie » vr apr 01, 2005 9:25

Jawel, maar niet te veel. Ik vind dat al meer naar zoet neigen. Alleen tahin ben ik niet zo dol op. Maar pinda, amandel, dat soort pasta's vind ik wel lekker. Maar met mate en zeker niet om mee te nemen in mijn broodtrommeltje :wink:

reggie

Bericht door reggie » vr apr 01, 2005 11:19

ik eet veel spread van het merk : De Nieuwe Band uit de natuurwinkel
dit is op basis van zonnebloempitten(welke je niet zo direct proeft) en is verkrijgbaar in de smaken tomaat,bieslook,basilicum,shi take.

De tomaat is mijn favoriet
dit lijkt totaal niet op tartex

Wanda
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Re: hartig broodbeleg

Bericht door Wanda » vr apr 01, 2005 17:28

Billie schreef:marmite (of de Vetara-variant). Daar zit dan ook B12 in. Maar is die wel plantaardig dan?
Ja hoor!
De B12 komt door het gistextract die erin zit.

B

Bericht door B » vr apr 01, 2005 23:31

Billie schreef:Alleen tahin ben ik niet zo dol op.
Tahin met banaan :-) (vind tahin 'alleen' ook niet zo super).
reggie schreef:ik eet veel spread van het merk : De Nieuwe Band uit de natuurwinkel
Top spul idd :-)
Zie ook het Broodbeleg topic :arrow:.
Verder heb je nog Tofutti Smooth Cream, soort smeerkaas.
Benjamin - made in 1984 - vegan

Dave

Bericht door Dave » za apr 02, 2005 0:06

Ik weet niet of je iets tegen vleesvervangers hebt, maar ik vind o.a. de leverworst van Viana wel lekker. Ik weet niet of al hun producten veganistisch zijn , maar tot nog toe ben ik alleen veganistische producten tegen gekomen met veel biologische ingrediënten. Alleen de mozarella (pizzarella) kaas van ze vind ik niet te vreten.
Viana producten zijn verkrijgbaar bij De Brandnetel in Leiden.

http://www.viana.com
http://www.tofutown.com
http://www.tofutownnews.com

Verder ben ik 's morgens een zoetekauwer, dus duo chocoreale vind ik wel lekker en ook Krekeltje pindakaas. Verder ook appelstroop. De Ruyter vruchtenhagel en aardbeien jam.
Maar dat is te zoet voor jou.

Ik vind de Yakso kazen wel lekker, ook "uit het vuistje". Ze moeten wel keihard zijn dan pas hebben ze een sterke kaassmaak en een sterke kaasgeur. Dus eerst even erin knijpen voor je ze koopt.
Als ze zacht zijn is het net een soort plastic en smaakt het nergens naar.

En de Tofutti Cream Cheese vooral op een bagel.

B

Bericht door B » za apr 02, 2005 12:21

Dave schreef:Ik vind de Yakso kazen wel lekker, ook "uit het vuistje". Ze moeten wel keihard zijn dan pas hebben ze een sterke kaassmaak en een sterke kaasgeur. Dus eerst even erin knijpen voor je ze koopt.
Als ze zacht zijn is het net een soort plastic en smaakt het nergens naar.
Ow kijk, dat wist ik dus niet ... ik heb 1 keer Yakso Goudse kaas gekocht, en die smaakte idd naar plastic ja! .. Toch nog maar 1 keertje proberen dan.
Benjamin - made in 1984 - vegan

Billie

Bericht door Billie » za apr 02, 2005 20:00

Hee, ik heb al heel wat nuttige tips die ik zeker ga proberen. Maareh, die Yakso-kaas, smelt die ook zoals echte kaas? Da's zo lekker bij tosti's..

fief
Contacteer:

Bericht door fief » za apr 02, 2005 21:28

Billie schreef:Hee, ik heb al heel wat nuttige tips die ik zeker ga proberen. Maareh, die Yakso-kaas, smelt die ook zoals echte kaas? Da's zo lekker bij tosti's..
op tosti's is de yakso-kaas best wel te eten

maar ik vond 'm niet echt naar kaas smaken

Dave

Bericht door Dave » zo apr 03, 2005 1:12

Billie schreef:Hee, ik heb al heel wat nuttige tips die ik zeker ga proberen. Maareh, die Yakso-kaas, smelt die ook zoals echte kaas? Da's zo lekker bij tosti's..
Nee, de Yakso kaas smelt niet zoals echte kaas. Als je er kleine blokjes van maakt dan blijven het kleine blokjes. Misschien als je raspt dat de kaas gemakkelijker smelt, maar dat heb ik nog niet uitgeprobeerd.

Marcello
Leefwijze: vleeseter
Contacteer:

Yakso

Bericht door Marcello » zo apr 03, 2005 9:23

Die Yakso kaas gebruik ik ieder weekend voor tosti's (Edam):
http://www.lekkerplantaardig.net/tom-tosti.htm

Je moet je bij dat produkt echter geen zuivelkaas voorstellen ("Gouda", "Edam": yeah right! :arrow: echt niet!).

Ik zal hier gelijk m'n eerste kennismaking met die kaasjes opbiechten: Ik had een pizza gemaakt en dacht dat wat geraspte kaas daarop niet verkeerd zou zijn. Dus zo'n Yakso spul erover geraspt en hup in de oven. :arrow: :x :? :x

Daarna heeft het meer dan een jaar geduurd voordat ik het toch weer eens probeerde en inmiddels kan ik de smaak best waarderen. Misschien is het net als met olijven: je moet het leren waarderen :wink:

Zie ook:
http://www.lekkerplantaardig.net/broodbel.htm
Tartex gebruik ik, zeker sinds die heerlijke Nieuwe Band spreads, niet meer. Die Tofutti smeerkaas lijkt wel heel erg op traditionele smeerkaas. Die met knoflook en kruiden is net Paturain/Boursin (alleen lang niet zo vet).

fief
Contacteer:

Re: Yakso

Bericht door fief » zo apr 03, 2005 10:48

Marcello schreef:Tartex gebruik ik, zeker sinds die heerlijke Nieuwe Band spreads, niet meer. Die Tofutti smeerkaas lijkt wel heel erg op traditionele smeerkaas. Die met knoflook en kruiden is net Paturain/Boursin (alleen lang niet zo vet).
ik heb een keer de tomatenspread van Nieuwe band geprobeerd en die vond ik niet echt lekker :oops:

Tofutti vind ik wel heel erg lekker :)

Marcello
Leefwijze: vleeseter
Contacteer:

Re: Yakso

Bericht door Marcello » zo apr 03, 2005 19:35

fief schreef:...ik heb een keer de tomatenspread van Nieuwe band geprobeerd en die vond ik niet echt lekker :oops:
:)
Grappig, die vind ik dus ook niet geweldig, terwijl anderen die juist de lekkerste vinden. (S]smaken verschillen :wink: ) Ik vind bieslook en Shii Take de lekkerste. Bij die shii take smeer ik er nog een ietsje sambal bij.

Arwen
Leefwijze: flexanist

Bericht door Arwen » ma apr 04, 2005 0:04

Zonnatura heeft vegetarische pate in drie verschillende smaken. Een vriendin van mij met een lactose-allergie mag ze hebben, dus de kans is groot dat ze ook veganistisch zijn. Ik zal het morgen eens controleren. Extra fijn: gewoon bij de supermarkt te krijgen.

Bette

Bericht door Bette » ma apr 04, 2005 10:34

Ja die zijn vegan, ik eet ze weleens. Nou ja, alleen champignon versie ken ik, die wel erg lekker is trouwens. Ik vind die lekkerder dan de champignon pate van tartex. Het is wel erg dure pate van zonnatura.

Heeft iemand trouwens al die cheddar style slices (sojakaas) geprobeerd? Zelf eet ik altijd yakso mozerella, dat vind ik lekkere kaas. Maar die cheddar ziet er ook goed uit, het is alleen zo duur en ik ben bang dat ik het niet echt lekker vind

Barbie

Bericht door Barbie » ma apr 04, 2005 12:20

Voor de mensen die trouwens wel van zoet beleg houden:

Bij veel turkse winkels kan je Helva halen (wij hebben van het merk Sebahat) Dat is een broodbeleg van suiker en sesamzaad. Het zit in platte bakjes en je moet er gewoon wat van afsnijden en dan op brood doen.
Je hebt het in een paar smaken. Ik heb pistache(vind ik persoonlijk de lekkerste) en chocola al geprobeerd. Erg lekker, maar ook heel erg zoet.

Ingredienten van de chocola versie: suiker, sesammoes, citroenzuur, vanille, cacao

Billie

Bericht door Billie » ma apr 04, 2005 12:59

Bij ons kun je dat gewoon in de supermakrt kopen, de Edah. Het ziet er inderdaad wel interessant uit. Ik was alleen bang dat het teveel naar tahin zou smaken.
Soms eet ik wel zoet, maar dan zijn de alternatieven echt heel gemakkelijk te vinden.

Billie

Bericht door Billie » ma apr 04, 2005 18:41

Mmm, vandaag bij de natuurwinkel geweest en van die zonnebloempittenpuree van de Nieuwe Band (in tomaat en knoflook ofzo) gekocht en tofutti knoflook gekocht. Meteen thuis van alledrie een likje genomen. Mmm, heel lekker. Vooral die tofutti. Jammer dat die zo duur is. Want ik zou zo het bakje leeg kunnen lepelen.
Heb trouwens ook bij de mayonaise staan kijken. Maar ik moet die discussie er weer even op na slaan welke nu het lekkerst is. Bij ons hebben ze van De Rit en van Yakso.
Mm, maar die Tofutti. Kaas hoef ik echt niet te missen!

MBVegan31

Re: hartig broodbeleg

Bericht door MBVegan31 » di mar 19, 2013 12:07

Getver net Marmite gehad op brood. Dat spul vind ik dus niet te kanen, veels te sterk.
Geen idee of ik het hartig moet noemen of niet, maar ik zocht op Marmite en kwam dit topic tegen waarin het eerder was vermeld ;)

Ik ga wel vit B12 slikken geloof ik!

Plaats reactie