Tofunaise

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Macmurder

Tofunaise

Bericht door Macmurder »

Wie hebt er mèèr ervaring met Tofunaise. Ik heb namelijk van de week, dit recept uit probeert. Dit recept moest smaken naar mayonaise. Maar ik kon het eigenlijk wel uit kotsen. Ik heb alles gedaan, zo als het stond beschreven. Wat kan ik fout gedaan hebben? alvast bedankt!

Marcello_

Re: Tofunaise / Mayo-Test

Bericht door Marcello_ »

http://www.lekkerplantaardig.net/mayo_test.htm

De Tofunaise van "Witte Wonder" (Natuproducts) is in haast iedere natuurwinkel te koop. Persoonlijk vind ik dit een waardeloos produkt en een schande voor het imago van veganisme! ;-).

Ik heb zelf een vegan-mayo-test georganiseerd op de laatste vega-beurs in Utrecht (zie bovenstaande link). Het was voor mij geen verrassing dat de bovengenoemde mayo als slechtste eruit kwam. Eén persoon (die ik maar niet geciteerd heb) noemde het "net kots". Ik ben het helemaal met 'm eens. Persoonlijk vind ik de zelfgemaakte mayo het lekkerste, je moet hier echter toch minstens een halve liter van maken, anders zijn de ingrediënten niet goed te hanteren. De Bruno Fischer mayo is echter ook heel lekker, vooral die met kruiden!

Henriët

Re: Tofunaise

Bericht door Henriët »

Op de site ' lekkerplantaardig' staan ook twee majorecepten. Eén van amandelen en één met gekookte aardappels. Heb ze nog nooit zelf gemaakt, wel geproefd vorig jaar op de vegabeurs. Beide lekker!
http://www.lekkerplantaardig.net/amandais.htm

Ronald

Bericht door Ronald »

Ik maak nooit tofunaise, ik koop gewoon potjes Mayo van Bruno Fischer (vegan) en smaakt zoals "echte" mayo denk ik. (kan met niet herinneren hoe dat smaakte)

De vegan mayo van De Rit vind ik een klein beetje plastic en iets zuur; meer zoals belgische/engelse mayo

René

Bericht door René »

Die van de rit eten wij het liefst, hiervoor kochten we weleens tofunaise, maar als je die een poosje bewaarde rook het naar lijm. Van onze vakantie hebben we veganaise meegenomen, errug lekker!

Dick

Bericht door Dick »

Die van de Rit heb ik onlangs ook een potje van gekocht. Lekker ruiken doet ie niet, maar smaakt wel lekker.
Andere heb ik nog niet uitgeprobeert.
De prijs van 1,55 euro valt ook nog wel mee, ik doe er een paar maanden mee.
En het is van biologische teelt.

Henriët

Re: bruno fischer

Bericht door Henriët »

De majo van Bruno Fischer is inderdaad lekker. Vorige week nog een potje gekocht. Het viel me op dat er een bijbelspreuk op het etiket staat: "Entschieden das Rechte tun führt zum Leben, beharrlich Unrecht tun führt zum Tod" (spreuk 11.19). Verbaasde me een beetje, bijbelteksten op de majo, maar las net op vegan.de dat het bedrijf gerund wordt door zevende dag adventisten.

Sofie

Bericht door Sofie »

Hmmm.. Is er dan zoveel verschil tussen Belgische en Hollandse mayonaise? (Ik heb er geen ervaring mee, zoals ik al zei, maar't zou me toch verbazen...)

Ronald

Belgische / Hollandse

Bericht door Ronald »

Hollandse mayo schijnt zoet te zijn, Belgische is een tikje zurig.
Bij een Frituur of Frietkot (in Belgie) kun je hollandse mayo krijgen.

Sofie

Bericht door Sofie »

Ikzelf heb eigenlijk geen ervaring met tofunaise. Aangezien ik niet van mayonaise en dergelijke dingen hou, en mijn groenten liever zonder saus eet, ga ik er als veganiste ook geen vervangproduct voor zoeken. Wel weet ik van anderen dat zij het erg lekker vinden, al smaakt het natuurlijk niet hetzelfde als mayonaise. Het zou minder vettig smaken, maar wel lekker! Ik denk dat je het moet leren eten. Net zoals velen geen sojamelk lusten, maar nadat ze het een paar keer gedronken hebben, vinden ze het best te drinken of zelfs lekkerder dan koemelk.
Ik weet het niet hoor, maar misschien moet je eens proberen het recept aan te vullen met kruiden waarvan je houdt? kruiden kunnen vaak veel goed maken en een gerecht heel anders doen smaken.

xveganx

Bericht door xveganx »

zoals al elders in dit forum is gezegd kun je met no-egg van orgran ook hele lekkere mayo maken. let goed op hoe je het maakt! je moet dus eerst dat poeder mengen met water(verhoudingen staan er allemaal wel op) en dan steeds ietsje olie erbij, niet alles in 1 keer, anders krijg je 1 dikke vieze vette klomp wat niet eens op mayo lijkt waar de olie vanaf blijft druipen(mijn eerste ervaring:)] en het smaakt dan ook vies.
als je de olie, no-egg en water hebt gemengd doe je de mosterd, en azijn erbij(kunt ook nog wat anders gebruiken, maar heb ik niet gedaan) en klaar is de mayo!

MacMurder

Bericht door MacMurder »

Smaakt het dan?

xveganx

Bericht door xveganx »

als je het goed maakt wel ja!
ik heb me niet helemaal aan het recept gehouden, als je het recept neemt als begin kun je het later wel op smaak maken met zout/azijn/mosterd, hoe je het zelf wilt of lekker vind

MacMurder

Bericht door MacMurder »

En zodra je wilt gaan eten, heb je al te veel geproefd :)

xveganx

Bericht door xveganx »

nee hoor :) en anders bewaar je het voor de volgende keer :wink:

pop

Bericht door pop »

Dick schreef:Die van de Rit heb ik onlangs ook een potje van gekocht. Lekker ruiken doet ie niet, maar smaakt wel lekker.
Andere heb ik nog niet uitgeprobeert.
De prijs van 1,55 euro valt ook nog wel mee, ik doe er een paar maanden mee.
En het is van biologische teelt.
:shock: :shock: :shock: 1,55 € ? Bij de natuurwinkel hier in de buurt kost hij zo om en bij de 3 € !

Heeft iemand trouwens al eens de vegan mayo van granovita geproefd?

louis

veganaise

Bericht door louis »

Mensen, laat al die vega mayonaise maar links liggen, de enigste vega maynaise die werkelijk ECHT lekker is is: VEGANAISE!
Tot nu toe alleen nog verkrijgbaar in België maar......niet getreurd......
SANO productions Gorinchem gaat hem in Nederland binnen afzienbare tijd op de markt brengen!!!!! Kunnen jullie gelijk weer aardappelsalade, huzarensalade e.d. maken.

Veganaise is van BIO KEUKEN.

Marla
Leefwijze: veganist

Bericht door Marla »

Die veganaise is inderdaad geweldig en de natuurwinkel waar ik werk in Amsterdam verkoopt hem al,een van onze medewerkers heeft daar voor gezorgd nadat we hem op de vegabeurs hadden geproeft!

marije

Bericht door marije »

als je de mayo van de rit te zuur vind kan je er ook een beetje soya yoghurt doorheen mengen, word ie wat romiger en minder zuur van..

(klinkt wel vies..;))

groetjes Marije

Titus

Mayo-lijn

Bericht door Titus »

Remia heeft een nieuwe veganistische mayonaise op de markt gebracht!

http://www.culiagenda.nl/Persberichten/021128remia.html

Ik ben hier op gewezen door de super-actieve dierenvriendin Marleen Drijgers. Zij heeft heeft hem zelf al uitgeprobeerd en vond hem heerlijk.

Titus :D

Plaats reactie