Stevige tofu

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Gast

Stevige tofu

Bericht door Gast »

Is er een manier om tofu steviger te maken? Elke keer als ik het probeer te verwerken in een recept dondert het uit elkaar. Hoe krijg je lekkere stevige blokjes?? Ik las ergens dat je de tofu dan moet invriezen, en ergens anders juist weer dat je het met heet water moet overgieten??

Caroline
Contacteer:

Bericht door Caroline »

Ik heb biologische tofu uit biowinkel of ah en bij mij valt ie niet uit elkaar. Er zijn ook zachtere soorten. Volgens mij bij een toko is het ook een stuk zachter.

Bij mij blijven het altijd mooie stevig blokjes!

Marla
Leefwijze: veganist

Bericht door Marla »

Mijn ervaring met tofu is dat het er erg vanaf hangt waar je de tofu koopt. Als je de tofu hebt die in zo'n plastic bakje zit (die ze in supermarkten enz. verkopen) valt het veel sneller uit elkaar dan tofu die je bijvoorbeeld bij de toko haalt. Mijn favoriet is supertofu, heel goedkoop en stevig.

Caroline
Contacteer:

Bericht door Caroline »

Grappig, Marla en ik zeggen precies het tegenovergestelde. Ik denk wel dat die in de biowinkel gewoon in die kleine compacte pakjes best stevig zijn (ben even de naam kwijt).

Misschien kan de 'gast' vertellen welke tofu hij nu heeft die te zacht is?

Miranda

Bericht door Miranda »

Ik ben eigenlijk helemaal geen gast, maar gewoon te lui om me in te loggen .... :oops:

Ik eet vaak die gekruide blokjes van SoFine, die zijn lekker stevig. Maar als ik het zelf klaar maak, met wat voor soort tofu dan ook (Natural van SoFine, AH, ik weet niet precies wat voor merken ik nog meer heb geprobeerd), dan krijg ik nooit die stevige 'bite', ook niet als ik het water er goed uit pers. Dus als iemand het wel voor elkaar krijgt, dan zou ik graag willen weten hoe dan?

evilpoekie
Contacteer:

Bericht door evilpoekie »

er zijn twee soorten tofu; zachte en stevige. die zachte heb ik alleen nog bij de toko kunnen vinden en is meer geschikt voor sauzen e.d. om de stevige tofu niet uit elkaar te doen vallen moet je idd zorgen dat je het water er zoveel mogelijk uitperst. wat ik dan altijd doe is de tofu een dag ofzo in de marinade zetten en daarna in de oven tot al het vocht weg is (af en toe eruit halen en blokjes keren). op die manier absorbeert de tofu alle marinade (jummie) en krijg je stevige blokjes. ze worden niet zo stevig als die voorgekruide tofureepjes, ik weet ook niet wat ze daarmee doen, maar die zijn iig 2x zo vet en >2x zo duur, dus tja. Je kunt er ook een korstje omheen maken door de blokjes/reepjes in een mengsel van sojamelk, citroensap en sojasaus (bindt een beetje) te rollen en daarna in paneermeel/gistvlokken/kruiden, dan in oven. als laatste kun je de tofu frituren, dan wordt het zowiezo steviger van buiten. veel succes!

anarcho

Bericht door anarcho »

bij de betere Toko hebben ze ook verschillende soorten tofu. Je hebt de verse en de vacuum-verse, dat zijn de wat zachtere tofu's. Ze hebben vaak ook nog andere soorten, bijvoorbeeld 'firm' tofu en gerookte, deze zijn echt heel stevig. Mocht je die kunnen krijgen moet je de zachte tofu (bijvoorbeeld van SoFine of de AH) goed droog deppen of maken, hoe minder nat hoe steviger. succes ermee.

Miranda

Bericht door Miranda »

Die gerookte tofu is inderdaad heel stevig. Maar ja, om nou in elk gerecht gerookte tofu te doen .... :?

Ik heb gisteren een pak tofu in het vriesvak gelegd en vandaag ga ik het weer ontdooien. Kijken of het waar is wat ze zeggen, dat invriezen en ontdooien de eiwit structuur verandert waardoor het steviger wordt.

Ik hou jullie op de hoogte!

Miranda

Bericht door Miranda »

Hm, dit vond ik ook nog op internet:

Tofu in uw keuken (2)

Als een stevigere structuur nodig is voor het bakken of wokken, kan tofu voorbereid worden op de volgende manier:

1) 5 min koken in water met zeezout en sojasaus

2) dompelen in sojasaus en bakken in de oven gedurende 15 minuten op 150°C

3) wentelen in zetmeel en 1 min (of langer) frituren op 160°C in een plantaardige olie.

Deze voorbereidingen zorgen er niet alleen voor dat de structuur verstevigd maar verbeteren ook de houdbaarheid. Bedekt met keukenfolie zal de tofu op die manier 1 week in de ijskast bewaren.

Dat van de tofu in de oven doen werd hier ook al gezegd, maar ik kan dus ook nog even experimenteren met frituren en koken in zout water en sojasaus.

Plaats reactie