veganistisch kattenvoer

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Leonie

veganistisch kattenvoer

Bericht door Leonie »

Ik vroeg me af of er hier mensen zijn die hun kat veganistisch eten geven, we hebben net een nieuw zwerfkatje en ik zou het wel graag veganistisch eten willen geven.
Ik weet dat er veganistisch kattenvoer is, maar dat moet je zelf eerst maken, er zijn dus geen brokjes of blikvoer te krijgen in Nederland. (voor zover ik weet)
Wat geven jullie je kat te eten?

Gast

Re: veganistisch kattenvoer

Bericht door Gast »

Leonie schreef:Ik weet dat er veganistisch kattenvoer is
Een kat zal dat nooit uit zichzelf kiezen. Met melk, eieren en vis kun je een kat nog gelukkig houden, maar niet met plantaardig voedsel, tenzij de kat de mogelijkheid heeft op eigen kracht aan voedsel te komen, b.v. door muizen en vogels te vangen.

Rick
Site Admin
Leefwijze: veganist

Bericht door Rick »

Anonymous schreef:
Een kat zal dat nooit uit zichzelf kiezen. Met melk, eieren en vis kun je een kat nog gelukkig houden, maar niet met plantaardig voedsel, tenzij de kat de mogelijkheid heeft op eigen kracht aan voedsel te komen, b.v. door muizen en vogels te vangen.
Waar baseer je dit op?
Ik geloof er niets van namelijk.

Patty

Bericht door Patty »

Misschien eens binnenkort uittesten bij de katten van mijn buurvrouw. Een blikje vega kattenvoer en een verse vis naast elkaar leggen. Kijken welke het kiest :wink:
Zolang er slachthuizen zijn, zullen er ook slachtvelden zijn----Leo Tolstoy

Restriction is the word of sin----Aleister Crowley

Caroline
Contacteer:

Bericht door Caroline »

Ik heb weleens gehoord dat je katten niet veganistisch kunt laten eten. Hun darmen zijn echt op vlees berekend (dus korte darmen en niet lang voor plantaardig voedsel). Katten schijnen ook korter te leven als je ze veganistisch eten geeft.

Ik heb ook een katje gevonden twee en half jaar geleden (nu een stoere kater) en ik heb me er over heen gezet en geef hem met name brokjes en af en toe een zakje van dat natvoer.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

Anonymous schreef:
Leonie schreef:Ik weet dat er veganistisch kattenvoer is
een kat kiest nooit voor zijn voer als iemand hem eten voorschotelt. Of het nou het een of het andere is. Het maakt niet uit, zolang de kat gezond blijft.
Op http://www.biteback.be staat info over katten vega opvoeden. Er staat links en gegevens van een dierenarts.

Wellicht eens doorlezen?

En voor het kattenvoer word natuurlijk ook dieren gedood indirect.

Moet je dan de kat 'dieren' voeren? Of moet je juist kiezen om gedode dieren te beperken? Of de tussenweg, nl. met plantaardig voer?

Rick
Site Admin

Bericht door Rick »

Ik heb een cd-rom gekocht bij vega-life, met daarop een boek over veganistisch(e) kattenvoer. Uiteraard is dat pro-veganistisch kattenvoer.
Er worden wel wat onderzoeken aangehaald. ik zal binnenkort nog eens kijken wat er verder op staat. (ik heb hem hier niet liggen)

Groeten,
Rick

gel

Bericht door gel »

(Sorry dat m'n Nederlands nog slecht is; Ik woon in Nederland pas een week!)

In de V.S. hadden we twee merken veganistisch eten verkrijgbaar: vegecat (dit moet u zelf maken met kikkererwten of linzes) en Evolution. Ik weet niet als ze bekrijgbaar in Nederland zijn. M'n kat houdt van Evolution, maar na een paar maanden had hij problemen met z'n blaar. Hij moest naar de dierenarts gaan.. We merkten dit vroeg, maar het kan serieus worden. Meestal is dit een probleem voor mannelijke katten met vegetarisch eten - niet zuur genoeg. U kunt een goed boek kopen, "Obligate Carnivore" (in het Engels).
http://www.vegancats.com/books.php

Leonie schreef:Ik vroeg me af of er hier mensen zijn die hun kat veganistisch eten geven, we hebben net een nieuw zwerfkatje en ik zou het wel graag veganistisch eten willen geven.
Ik weet dat er veganistisch kattenvoer is, maar dat moet je zelf eerst maken, er zijn dus geen brokjes of blikvoer te krijgen in Nederland. (voor zover ik weet)

Gast

Bericht door Gast »

gel schreef:(Sorry dat m'n Nederlands nog slecht is; Ik woon in Nederland pas een week!)

In de V.S. hadden we twee merken veganistisch eten verkrijgbaar: vegecat (dit moet u zelf maken met kikkererwten of linzes) en Evolution. Ik weet niet als ze bekrijgbaar in Nederland zijn. M'n kat houdt van Evolution, maar na een paar maanden had hij problemen met z'n blaar. Hij moest naar de dierenarts gaan.. We merkten dit vroeg, maar het kan serieus worden. Meestal is dit een probleem voor mannelijke katten met vegetarisch eten - niet zuur genoeg. U kunt een goed boek kopen, "Obligate Carnivore" (in het Engels).
http://www.vegancats.com/books.php

Leonie schreef:Ik vroeg me af of er hier mensen zijn die hun kat veganistisch eten geven, we hebben net een nieuw zwerfkatje en ik zou het wel graag veganistisch eten willen geven.
blaar = blaas? Verder mijn complimenten voor je Nederlands! Ik vind het knap als je in korte tijd je een dergelijke taal meester maakt.

Minoesch

kat voeding geven zonder vlees

Bericht door Minoesch »

In de meeste kattenvoeding zit maar 4% vlees vaak kippensnavels,veren etc. rest afval van granen en nog meer troep. De brok word zeer hoog verhit zodat alle vitaminen eruit gaan en deze opnieuw aan de brok moeten worden toegevoegd. Als je geluk hebt zijn dit natuurlijke vitaminen en mineralen. Verder wordt er soms roest gebruikt om brokken een mooi bruin kleurtje te geven. In sommige brokken wordt een giftige stof gebruikt, wat ook in kleurenfilms etc. zit om de brok langer houdbaar te maken. Tegenwoordig heb je beter voedsel voor katten, honden en fretten. Puur rauw voedsel. En wel vlees. Bijv. van carnibest. Of we het nu leuk vinden of niet de kat is een carnivoor. Hun lichaam is berekend op vlees. Ze kunnen ernstig ziek worden van verkeerd voedsel. Rauw vlees (met bijv. voor de hond toegevoegde puree van groenten en fruit etc.) is het meest natuurlijke voedsel voor een roofdier. De natuur is niet leuk en schattig of hoe wij vinden dat het moet zijn. Als we dieren houden dan moeten we ze ook eten geven wat het beste voor ze is. Het maagzuur van een hond bijv. is 5 keer zuurder dan dat van een mens. Alle bacterien die in rauw vlees zitten worden erdoor gedood. Hun maagdarmstelsel is nog exact hetzelfde als dat van hun voorouders de wolf. Niet voor niets dat zoveel honden door verkeerde voeding tegenwoordig anaalklierproblemen, zweren etc. hebben. Als je dit niet aankan, en ze niet verzorgd zoals het hoort, dan kun je beter een konijn of cavia als huisdier nemen.

Plaats reactie