Tandpasta

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Tikojo

Tandpasta

Bericht door Tikojo »

Ik ben op zoek naar vegan tandpasta. Ik ben bijna door mijn voorraadje van Green People heen, maar ben nu op aanraden van mijn tandarts op zoek naar een variant MET fluoride, liefst biologisch. Ik probeer xylitol en sorbitol te vermijden.

Avast bedankt!
Laatst gewijzigd door Tikojo op ma jan 03, 2005 11:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Cheryl
Contacteer:

Bericht door Cheryl »

Moet je es kijken bij de Trekpleister?

Caroline
Contacteer:

Bericht door Caroline »

ik gebruik al jaren paradontax en heb er veel baat bij bij mijn tandvlees (zowel in bio winkels als gewone supermarkten te koop - tenminste tot voorkort kocht ik het hier in de ah).
Het is even wennen tot aan het streepje (omdat het zout is) maar daar heb ik al jaren geen last meer van.
Ik zou niets anders meer willen.
Als ik nu wel eens ergens ben en mijn tandpasta vergeten en ik neem van dat gewone spul wat je mond uitschuimt vind ik dat heeeeel vies.

gr Caroline

* HiPpY *
Leefwijze: veganist

Bericht door * HiPpY * »

Van Lavera hebben ze tandpasta met fluoride, en voor zover ik weet is die vegan, en hij schuimt niet zo belachelijk ;) hij is er in de smaken pepermunt en aardbei geloof ik... tenminste bij de natuurwinkel waar ik werk (Almere...) hebben ze hem wel... weet niet of ie bio is... maar dat zou best kunnen... kzal zo is ff gaan kijken :P

GrtzZ
* PeAcE *

* HiPpY *

Bericht door * HiPpY * »

Ik gebruikte trouwens ook een hele tijd Parodontax, tot ik er echter achter kwam dat Glaxo Smith Kline verantwoordelijk is voor heel veel dierproeven.. toen ben ik dus overgestapt op een diervriendelijk merk.

meer info: http://www.respectvoordieren.org/respect6jan.html

Owhja.. de tandpasta van lavera is gedeeltelijk biologisch, maar bevat wel sorbitol.
* PeAcE *

Jan

Bericht door Jan »

Ik zou gewoon de goedkoopste gebruiken die je kan vinden. Even op de ingrediënten declaratie kijken, maar er zitten zelden dierlijke producten in tandpasta. De meeste bestenddelen zijn synthetisch of mineraal, dus biologische tandpasta lijkt me per definitie een beetje absurd.

Europese eenvoudige tandpasta wordt zelden op dieren getest, simpelweg omdat het niet nodig is en daarmee niet toegestaan.

* HiPpY *

Bericht door * HiPpY * »

Jan schreef:
Europese eenvoudige tandpasta wordt zelden op dieren getest, simpelweg omdat het niet nodig is en daarmee niet toegestaan.
Het ging mij er ook niet zozeer om dat de tandpasta zelf getest werd, maar dat Glaxo SmithKline gewoon een gigafout bedrijf is (verantwoordelijk voor vele (onnodige) dierproeven). en omdat er prima alternatieven zijn vermijd ik dat dus liever ;)

Trouwens, waarom is biologische tandpasta per definitie absurd?? :roll:
Veel ingredienten uit 'normale' tandpasta zijn op chemische wijze verkregen en dat is meestal niet al te goed voor het milieu. bovendien zitten in biologische tandpasta's vaak extracten van planten die heel verzorgend op je tandvlees werken en daarnaast vind ik het goed om de biologische landbouw een steuntje in de rug te geven door zoveel mogelijk bio producten te kopen. Dus dan is 't in mijn ogen niet egt absurd om ook bio tandpasta te kopen... mgoe... dat is dus mijn mening
* PeAcE *

xTiMx
Contacteer:

Bericht door xTiMx »

Jan schreef:Ik zou gewoon de goedkoopste gebruiken die je kan vinden. Even op de ingrediënten declaratie kijken, maar er zitten zelden dierlijke producten in tandpasta. De meeste bestenddelen zijn synthetisch of mineraal, dus biologische tandpasta lijkt me per definitie een beetje absurd.

die ingredienten hebben vaak moeilijke namen enzo.. en kunnen weer op dieren getest zijn. (toch? waarom staan anders al die merken dan niet in de proefdiervrij gids?)

er was hier nog een topic over.. waarin hier veel over werd gezegd.
I ain't no god damn son of a bitch. You better think about it, baby!

Jeroen

Bericht door Jeroen »

Biologische tandpasta zou toch betekenen dat het uit de landbouw komt? :?
Dan zal een wolf zich neerleggen naast een lam,
een panter vlijt zich bij een bokje neer;
kalf en leeuw zullen samen weiden
en een kleine jongen zal ze hoeden.
- Jesaja 11:6

Jan

Bericht door Jan »

Tandpasta bestaat voor een groot deel uit een zuivere vorm van krijt of een ander mineraal slijpmiddel. Verder vooral water. Dan nog een paar procent andere stoffen waarvan er dan een paar plantaardig kunnen zijn.

Tandpasta is op een enkele kleine afwijking na voor 95% opgebouwd uit minerale of synthetische stoffen, ook biologische tandpasta.

Tandpasta bestaat dus hooguit voor 5% uit plantaardige stoffen en kan dus voor hooguit 5% uit biologische stoffen bestaan. Hierin kunnen zeer kleine hoeveelheden plantenextracten inzitten die volgens sommigen goed voor je tanden zijn (ieder zijn geloof), maar dan nog het gaat om zeer kleine hoeveelheden.

Om zo'n tandpasta voor 100% biologisch te noemen vind ik vrij absurd.

De grondstoffen van een Europese eenvoudige tandpasta worden al vele decennia gebruikt. Dat leert twee dingen:
- deze stoffen zijn allemaal wel eens op dieren getest, maar dan lang geleden (geldt ook voor alle proefkoneen cosmetica!!)
- deze stoffen zijn zo goed onderzocht dat aanvullend onderzoek niet nodig is, dus er mogen dan in Europa geen dierproeven voor worden uitgevoerd.

Sommige fabrikanten willen altijd het nieuwste van het nieuwste, dan zijn dierproeven soms wel toegestaan.
Als je dierproeven wilt voorkomen kan je dus het beste simpele goedkope cosmetica gebruiken.

Gast

Re: Tandpasta

Bericht door Gast »

Tikojo schreef:Ik ben op zoek naar vegan tandpasta. Ik ben bijna door mijn voorraadje van Green People heen, maar ben nu op aanraden van mijn tandarts op zoek naar een variant MET fluoride, liefst biologisch. Ik probeer xylitol en sorbitol te vermijden.

Avast bedankt!
:arrow: http://www.veganisme.non-profit.nl/gi/g51/g51_p10.htm

* HiPpY *

Bericht door * HiPpY * »

Jeroen schreef:Biologische tandpasta zou toch betekenen dat het uit de landbouw komt? :?
Wat is d'r met landbouw dan? :| groente en soja en fruit komen tog ook uit de landbouw? *-)
* PeAcE *

Jan

Bericht door Jan »

Groente, soja en fruit zijn geen grondstoffen voor tandpasta.

reggie

Bericht door reggie »

In de weleda plantentandpasta zit als hoofdbestanddeel Glycerine gevolgd door water,kiezelzuur,extracten van planten,alcohol,muntolie

Hier kun je uit opmaken dat dit toch meer dan 5 % plantaardig is

Gast

Bericht door Gast »

Jan schreef:Groente, soja en fruit zijn geen grondstoffen voor tandpasta.
nee... gelukkig niet :P maar ik bedoelde te vragen wat het probleem was met landbouw, ik neem aan dat je ook gewoon groente en fruit eet, waarom dat geen tandpasta uit de bio landbouw?? *-) (of snap ik de bedoeling van je post niet goed Jeroen? )

* HiPpY *

Bericht door * HiPpY * »

dat was ik duz... :P
* PeAcE *

Jan

Bericht door Jan »

In de weleda plantentandpasta zit als hoofdbestanddeel Glycerine gevolgd door water,kiezelzuur,extracten van planten,alcohol,muntolie

Hier kun je uit opmaken dat dit toch meer dan 5 % plantaardig is
Denk ik niet.

Met de eerste drie bestanddelen kan je al zonder problemen een goede tandpasta maken. Daar kan je dan nog plantenextracten en munt olie aan toevoegen, maar dat zal niet veel zijn. Overigens bevat deze tandpasta dan wel erg veel glycerine, meestal is de volgorde kiezelzuur, water,glycerine.

Maar één lichtpuntje, die glycerine kan je maken van biologische plantaardige olie! Toch nog een bijdrage van de landbouw :D

Tinus

Bericht door Tinus »

En dan houd je ook nog eens biodiesel over ook! Kan je ook nog eens milieuvriendelijker autorijden :D

* HiPpY *

Bericht door * HiPpY * »

Op die tandpasta van lavera staat nu (nieuwe verpakking) zelfs het vegan keurmerk (heet dat zo) iig dat ding met dat bloemetje (H)
* PeAcE *

Plaats reactie