Patat (t.a.v. macmurder en Ronald)

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Lena

Bericht door Lena »

De reden dat ik wel af en toe een groenteburger bij de mac eet is juist dat ik het erg goed vind dat ze deze dingen verkopen, dat de groenteburger ook al jaren veganistisch is, en dat ze die zo adverteren. Ik weet dat er ook vleeseters zijn die nu af en toe zo'n groenteburger kopen, en dat vind ik goed nieuws. Ook de salades worden steeds populairder. Ik heb het idee dat de McDonalds erg naar zijn klanten luistert, als er meer McDonalds klanten gezonder/beter willen eten dan komt er beter/gezonder eten.

Ik vind het zo jammer dat veganisten hier andere veganisten veroordelen en beschuldigen. Ik kan me ook goed voorstellen dat dit een drempel is voor mensen die er over denken om vegetarier/veganist te worden, en dat deze fundamentalistische houding die je overal in vega-land tegenkomt een van de redenen is dat zoveel mensen op een gegeven moment toch afhaken van het veganisme (bron: Gezond Idee). Je 'mag' meteen helemaal niets meer. Ja natuurlijk, in alle standaardantwoorden staat dat je alles 'mag', dat je er zelf voor kiest en dat je het zelf maar moet weten, maar ondertussen kom ik in alle vegaforums dit soort reacties tegen.

Hij die zonder zonde is werpe de eerste steen, enzo.

xveganx

Bericht door xveganx »

maar waar nog steeds geen antwoord op is gegeven: is het niet raar om als veganist te eten bij een hamburgergigant, ze daarmee van nog meer geld te voorzien, zodat ze nog meer kunnen uitbuiten en moorden?

de macdonalds gaat totaal tegen de principes/het streven van het veganisme in. dat alles om al eerder genoemde redenen.

het 'aanvallen' van andere vegans is echt niet zo bedoeld. respect voor iedereen die streeft naar een beter wereld zonder dierenleed/moord! maar waar ik dus niet bij kan met mijn gedachtes is dat wat ik hierboven heb geschreven. en dan kan het zo zijn dat ik nogal fel reageer

Stan

Bericht door Stan »

Kritiek kunnen uiten is belangrijk en moet gewoon mogelijk blijven. Er zijn echter verschillende manieren van kritiek uiten en ze zijn denk ik niet alle even produktief.

Je kan bijvoorbeeld Mac Donalds bekriticeren, of het feit dat mensen naar Mac Donalds gaan, terwijl het een slecht bedrijf is, of je kan mensen die naar Mac Donalds gaan persoonlijk aanvallen en ze hypocriet noemen. Zo is er denk ik een geleidende schaal van totaal niet persoonlijk naar puur op de persoon gerichte kritiek. Waar op die schaal je het beste zou kunnen zitten, valt over te discussiëren, denk ik.

Voordeel van meer persoonlijke kritiek is dat de mensen voor wie 't bedoeld is zich meer aangesproken voelen, nadeel is dat mensen heel snel in de verdediging gaan en 't de relaties zeker niet bevordert.

Voordeel van minder persoonlijke kritiek is, dat je gauw overeenstemming bereikt en je een goeie relatie bevordert, nadeel is dat mensen het makkelijk naast zich neerleggen.

En je hebt nog zoiets als belerende kritiek van mensen zoals ik, die het allemaal zo goed weten, maar er zelf in de praktijk ook niks van bakken :roll:

Lena

Bericht door Lena »

maar waar nog steeds geen antwoord op is gegeven: is het niet raar om als veganist te eten bij een hamburgergigant, ze daarmee van nog meer geld te voorzien, zodat ze nog meer kunnen uitbuiten en moorden?
Ik zou het ook raar vinden als een veganist echt iedere dag of week bij de McDonalds kwam, maar ik denk dat de meeste veganisten echt maar af en toe een keertje daar eten. Ik vraag me trouwens af of mijn locale snackbar zoveel beter is. Die bestaat ook bij de gratie van kroketten/frikadellen en broodjes hamburger. Verkoopt geen groenteburgers en salades. De patat wordt in hetzelfde vet als het vlees gegooid. Houdt zich minder aan hygiene- en milieu voorschriften.
De enige falafelboer hier heeft zo'n shoarmadraaiding met overduidelijk dood dier voor in de winkel hangen. Daar kan ik dus eigenlijk ook niet meer heen, met het kopen van die falafel steun ik de shoarmaverkoop in zijn zaak.

Iedereen legt andere grenzen. Jij zult ook wel niet perfect zijn. Ik eet af en toe een groenteburger bij de Mac. En ik geloof inderdaad dat die groenteburger ook vleeseters af en toe vegetarisch doet eten, en wat dat betreft is het dus alleen maar goed. Ik voorzie ze dus niet alleen van geld om de bioindustrie te sponsoren, ik voorzie ze ook van geld om aan te geven dat er klanten zijn die graag gezondere en diervriendelijker dingen eten. Ik denk dat dat net zoveel (en dat is inderdaad heel weinig) zin heeft als een boycotactie.[/quote]

Stan

Bericht door Stan »

Ik zou het ook raar vinden als een veganist echt iedere dag of week bij de McDonalds kwam, maar ik denk dat de meeste veganisten echt maar af en toe een keertje daar eten. Ik vraag me trouwens af of mijn locale snackbar zoveel beter is. Die bestaat ook bij de gratie van kroketten/frikadellen en broodjes hamburger. Verkoopt geen groenteburgers en salades. De patat wordt in hetzelfde vet als het vlees gegooid. Houdt zich minder aan hygiene- en milieu voorschriften.
De lokale snackbar heeft niet de macht, die Mac Donalds heeft. Dat is de belangrijkste reden dat ik veel meer tegen Mac Donalds ben, dan tegen een kleine snackbar. Die macht wordt standaard gebruikt om zoveel mogelijk winst te halen en een klein groepje mensen van het geld te laten bulken. Dat je als consument invloed kunt uitoefenen op een lokale snackbar kan ik nog inkomen, maar invloed uitoefenen op zo'n multinational via (individuele) consumptie is onmogelijk.

xveganx

Bericht door xveganx »

ik voorzie ze ook van geld om aan te geven dat er klanten zijn die graag gezondere en diervriendelijker dingen eten.
als ze daar echt over zouden nadenken zou de mac niet meer bestaan...

Dennis

Bericht door Dennis »

ik vind het pas hypocriet om te zeggen dat je McDonald's moet vermijden, maar je wel tegelijkertijd je boodschappen doet bij Albert Heijn.

Wat is het verschil, in essentie?

Stan

Bericht door Stan »

Dennis schreef:ik vind het pas hypocriet om te zeggen dat je McDonald's moet vermijden, maar je wel tegelijkertijd je boodschappen doet bij Albert Heijn.

Wat is het verschil, in essentie?
Hangt ervanaf wat je met essentie bedoelt.

Phoenix

Bericht door Phoenix »

Ik heb geen idee waarom de discussie gestopt is, mmisschien om dat er al genoeg over gezegd is? Maar ik wilde er toch nog even mijn mening bovenop gooien. Dit is nu precies de reden waarom ik geen veganist ben. Want, zoals al gezegd is, als je het echt goed wil doen, kun je net zo goed ophouden met bestaan. Er zijn geen bedrijven meer die niet op de een of andere manier fout zijn. Waar koop je je meubels? En wie heeft die gemaakt? Je kleding, je groente, alles? Ik ben gestopt waar ik nu ben, als vegetariër, omdat ik niet meer aankan. Ik denk bewust niet teveel na over alle foute dingen omdat ik anders binnen de kortste keren niet meer met mezelf kan leven, want er is niets wat je dan nog goed kan doen!!! Leven in een hutje op de hei, ergens, en zelfs dan ben je waarschijnlijk anderen (planten, mensen en dieren) aan het schaden!
Ik respecteer het veganisme, maar ik vind het net iets te zinloos.. Voor mij vooral, dus.

Denker

Bericht door Denker »

--
Laatst gewijzigd door Denker op do nov 18, 2004 16:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Martijn

Re: Patat (t.a.v. macmurder en Ronald)

Bericht door Martijn »

Hi Raymond, gewoon zelf je bio piepers snijden en eten met Remia! Heb de pot al op man. hahaha. De Mc D mijden is voor mij geen probleem, maar dan kan je ook alle supermarkten niet meer binnen. Je mailadres klopte op een of andere manier niet. CU en de groeten, Martijn

Stan

Bericht door Stan »

Phoenix schreef:Ik ben gestopt waar ik nu ben, als vegetariër, omdat ik niet meer aankan. Ik denk bewust niet teveel na over alle foute dingen omdat ik anders binnen de kortste keren niet meer met mezelf kan leven, want er is niets wat je dan nog goed kan doen!!! Leven in een hutje op de hei, ergens, en zelfs dan ben je waarschijnlijk anderen (planten, mensen en dieren) aan het schaden!
Perfectionisme lijkt me nooit goed. Een ideaal is er om naar te streven, niet om als norm te hanteren. Als norm zou je bijvoorbeeld(!) wat jij ziet als het niveau van de gemiddelde mens kunnen hanteren. Als je onder het altruïstische niveau van de gemiddelde mens (of de gemiddelde mens in jouw omgeving) valt, zou het dan goed zijn om je schuldig te gaan voelen. Maar niet als je je ideaal niet haalt. (Een andere norm zou kunnen zijn dat je je best doet, maar dat is voor mij nogal een moeilijk hanteerbare norm, omdat je altijd wel beter je best lijkt te kunnen doen).

Dus je kan volgens mij heel goed naar een ideaal streven, zonder je daar schuldig over te voelen (je zou je er juist niet schuldig over moeten voelen natuurlijk). Dit lijkt me beter dan het ideaal maar te verwerpen, omdat je het toch nooit haalt.
Phoenix schreef:Ik respecteer het veganisme, maar ik vind het net iets te zinloos.. Voor mij vooral, dus.
Dit is volgens mij een ander argument dan je eerste en ik vind 't een heel goed argument. Als je zelf niks aan het veganisme denkt te hebben, moet je het niet doen. Hetzelfde geldt natuurlijk voor het vegetarisme.

Phoenix

Bericht door Phoenix »

Daar zit dus juist mijn probleem; ik ben een vreselijke perfectionist. Dus ik heb tegen mezelf gezegd, het is goed zo, en niet verder. (dit wil niet zeggen dat ik niet ooit misschien toch verder ga want ik ga al wel steeds verder met het hele dierlijke-producten-issue, maar nu effe niet :) ) En ik hoop dan maar dat ik mijn geweten kan blijven wegstoppen. (is niet makkelijk hoor.) Want, als ik dus wel ga nadenken, geldt wat ik zei echt voor mij.. Dan sla ik dus door. (beetje zelfkennis is nooit mis) En dat is nou iets wat ik op dit moment net niet gebruiken kan :wink: Je kunt niet altijd voor anderen (lees: dieren, mensen, kinderslaafjes, bomen, ....enz) zorgen, soms moet je ook voor jezelf zorgen. Hopelijk doen de veganisten hier dat ook!

Denker

Bericht door Denker »

--
Laatst gewijzigd door Denker op do nov 18, 2004 16:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Denker

Bericht door Denker »

--
Laatst gewijzigd door Denker op do nov 18, 2004 16:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Marla
Leefwijze: veganist

Bericht door Marla »

Ik ben het wel met Phoenix eens op veel vlakken, het heeft bij mij ook heel lang geduurt voordat ik veganist werd omdat ik niet wist waar de grens dan zou moeten liggen. Nu ben ik 1,5 veganist en ik vraag het me nog steeds vaak af,wat kan wel,wat kan niet. In het begin was ik daar bijna door geobsedeerd maar inmiddels ben ik erachter dat je het zelf moet bepalen. Ik praat er wel veel over met andere veganisten en probeer zo een beetje mijn eigen standpunten te formuleren.
Ik weet nu gewoon (en accepteer) dat je nooit helemaal goed kan leven. Als je echt niemand iets kwaad zou willen doen dan zou je eigenlijk zelfmoord moeten plegen. Leven is doden,of je het nu wil of niet.
Maar goed, ik probeer gewoon zo goed mogelijk te leven,en voor mij was het vegetarisme gewoon niet goed genoeg. Het heeft een hele tijd geduurt voordat ik dat onder ogen zag maar sinds ik veganist ben geworden heb ik geen moment meer getwijfeld over die keuze.
Ik praatte het drinken van melk en het eten van eieren altijd goed (oh die koeien staan toch lekker in de wei,wat is daar nou mis mee?!?) totdat ik dankzij mijn toenmalige studie (diergeneeskunde) de waarheid wel onder ogen moest zien. Ik moest een week op stage bij een melkveebedrijf en kon toen zelf zien hoe "goed" die koeien het daar wel niet hadden. Best een aardige man die boer maar als een koe niet deed wat hij wou zette hij er ff wat stroom op. Kalfje dat werd geboren werd onmiddelijk weggesleept. Met een soldeerbout werd de aanleg van de hoorns weggebrand (zonder verdoving natuurlijk want dat kost teveel geld). Ik heb nog een paar maanden geprobeerd om daar niet over na te denken maar na het lezen van het boek dierenbevrijding van Peter Singer hakte ik de knoop door.

Maar goed on-topic weer :)
Howel ik dus vind dat je je eigen grenzen moet bepalen zijn er gewoon een aantal dingen die voor mij vanzelfsprekend zijn. Een van die dingen is dat je niet bij de Mac moet gaan eten. Als de slager opeens een vegaburger verkoopt omdat hij denkt dat hij daar geld op kan verdienen dan ga je die toch ook niet kopen? Meerdere mensen zeggen hier dat je dan ook niet meer bij de AH kan shoppen maar ik zie een enorm verschil tussen die twee bedrijven. Natuurlijk zitten er ontzettend veel slechte kanten aan die supermarkt, en zelfs aan de natuurwinkel kleven nadelen maar de Mac is begonnen als een bedrijf dat winst maakt puur uit de verkoop van vlees. Naast het enorme aandeel dat zij hebben in dierenleed zijn er nog tig andere dingen te bedenken waarom je daar niet zou moeten gaan eten. Ik snap het ook niet,zo moeilijk is het toch niet om daar niet meer heen te gaan (zeker als je er toch al nauwelijks komt). Een broodje falafel is veel lekkerder en gezonder dan zo'n vieze groentenburger!

Denker

Bericht door Denker »

--
Laatst gewijzigd door Denker op do nov 18, 2004 16:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Stan

Bericht door Stan »

Raymond Sluitman schreef:Wat vind je trouwens van het argument van PETA (peta.org), waar ik elders op dit forum over vertelde, om juist naar Burger King te gaan omdat die ('t gaat over de VS hoor) een veggieburger op de markt heeft gebracht. Het gaat voor zo'n bedrijf ongetwijfeld om het geld, maar door het te kopen laat je wel zien dat er markt voor is en help je volgens mij de emancipatiebeweging van het dier in positieve richting.
Slecht. Ik kan je gedachtengang niet volgen. Op welke manier precies helpt kopen bij de Burger King de emancipatiebeweging van het dier?

Bovendien is de Burger King niet alleen slecht voor de emancipatie van het dier, maar ook voor die van de mens.

Phoenix

Bericht door Phoenix »

Hm, 1 ding even; voor zover ik weet is falafel geen bijprodukt maar iets wat ze altijd al hadden. Ik ken een meisje uit israël (helaas geen contact op dit moment, hopelijk is ze er nog...) en zij eten daar ook gewoon falafel. Op de een of andere manier is het een kwaaltje dat meekomt met welvaart, om (veel) vlees te eten. Ook de italianen zijn van oorsprong echte groente-eters. En velen van hen nog steeds. Dus niet alleen maar vlees en aardappelen zoals de doorsnee nederlander dat graag doet, maar vooral groenten, en soms wat vlees.
Eh, mijn punt is dus, ik geloof werkelijk niets van het standpunt dat de shoarmaboer de falafel er maar bij doet om ook vegetariërs te trekken, bijv. Ik denk niet dat dat erg veel in zijn winst zal schelen ook. Maar wel omdat het gewoon een produkt uit zijn land is. (en dan gaat het ook niet alleen over israël) Waarschijnlijk ook een goedkoper product, misschien zelf swel ontstaan uit armoede. Dat de meeste nederlanders hier nou eenmaal vlees gewend zijn en liever de shoarma eten..

Marla
Leefwijze: veganist

Bericht door Marla »

Ik eet mijn falafel meestal bij de maoz en de meeste maoz tenten verkopen nieteens shoarma...

Maar goed,ik ga niemand een sell out noemen,zoals ik al zei,iedereen stelt voor zichzelf zijn regels op. Maar ik snap het gewoon niet,hoe moeilijk is het nou om die tenten als Mac en Burger king te vermijden? Je bent veganist,dwz dat je een zeer sterke discipline hebt wat betreft je eetgewoonten. Er zijn waarschijnlijk nog tig andere producten waar je helemaal gek op bent en toch eet je die niet vanwege je principes. Zo moeilijk is het dan toch niet om dan een paar andere producten ook te mijden?

Plaats reactie