Vegan kroketten

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Tikojo

Vegan kroketten

Bericht door Tikojo »

Inmiddels weten we uit eerdere posts en contact met Udea dat in ieder geval de kroketten en bitterballen van Vetara niet geschikt zijn voor veganisten. Erg jammer, want vooral kroketten staan vrij hoog op mijn lijstje van dingen die ik mis uit mijn 'vlees-verleden'...

Mijn vraag is dan ook: welke kant-en-klaar verkrijgbare (okee, nog wel even frituren, maar dus geen recepten a.u.b.) kroketten zijn WEL vegan en zijn deze biologisch ja of nee?

Als iemand dit tijdens mijn afwezigheid kan en wil uitzoeken, alvast bedankt!

Zen
Leefwijze: veganist

Bericht door Zen »

Tikojo schreef:Mijn vraag is dan ook: welke kant-en-klaar verkrijgbare (okee, nog wel even frituren, maar dus geen recepten a.u.b.) kroketten zijn WEL vegan en zijn deze biologisch ja of nee?
Die van GoodBite. Tenminste, lettend op de ingrediëntenlijst. Voor het toegevoegde aroma kan ik later nog wel even een mailtje sturen.

Weet niet of de ingrediënten (hoofdzakelijk) van biologische teelt zijn, maar het lijkt me niet. Het staat namelijk nergens vermeld en meestal wordt dit, indien het geval, wel aangegeven...
Cut cold stone with a warm heart

melo

Re: Vegan kroketten

Bericht door melo »

Tikojo schreef:Inmiddels weten we uit eerdere posts en contact met Udea dat in ieder geval de kroketten en bitterballen van Vetara niet geschikt zijn voor veganisten.
:shock: Ik dacht dat die dingen veganistisch waren!!! Die heb ik constant gegeten. Kan je die kroketten van goodbite ook online bestellen? Ik kon daar op de site namelijk niks over vinden. En ik heb ze ook nog nooit in de winkel zien liggen.

Tikojo

Bericht door Tikojo »

Bedankt, Zen. Op zich een logische conclusie wat biologisch ja/nee betreft.

Helaas, Melo. De kroketten (en ik vrees dat het niet daarbij blijft) van Vetara bevatten kipenei-eiwit, ook al wordt dit niet op de verpakking vermeld.

Mocht iemand een biologische variant vinden, hou me a.u.b. op de hoogte!

Gast

Bericht door Gast »

Hee, het is toch verplicht alles op de verpakking te vermelden? Waarom staat er dan niet dat er kippe-eiwit in zit?
Tjonge, je zou maar allergisch zijn... tricky.

Zen

Bericht door Zen »

melo schreef:Kan je die kroketten van goodbite ook online bestellen? Ik kon daar op de site namelijk niks over vinden. En ik heb ze ook nog nooit in de winkel zien liggen.
Op Vegatopia stond ergens dat onder meer Super de Boer, Konmar, Deen en C1000 producten verkopen van GoodBite. Dat betekent overigens nog niet dat ze ook allemaal de kroketten / bitterballen in hun assortiment hebben, maar je zou het wel kunnen vragen natuurlijk. Probleem is wel dat dit voor zover mij bekend geen landelijke supermarktketens zijn (hoewel Super De Boer en C1000 volgens mij een redelijke spreiding hebben). In Denekamp zit in ieder geval geen Deen... :wink: :lol:

Gast

Bericht door Gast »

De grotere Super de Boers (c1000) enz. hebben ze wel dacht ik.

Tikojo

Bericht door Tikojo »

Hee, het is toch verplicht alles op de verpakking te vermelden? Waarom staat er dan niet dat er kippe-eiwit in zit?
Tjonge, je zou maar allergisch zijn... tricky.
Ik heb nog niet kunnen verifieren of het waar is, maar er gaat een gerucht dat het voor ingredienten die minder dan 1 gewichtsprocent van het eindproduct bedragen of in te kleine hoeveelheden aanwezig zijn om een gerelateerde allergie te triggeren NIET verplicht is om die te vermelden.

melo

Bericht door melo »

Zen schreef:
melo schreef:Kan je die kroketten van goodbite ook online bestellen? Ik kon daar op de site namelijk niks over vinden. En ik heb ze ook nog nooit in de winkel zien liggen.
Op Vegatopia stond ergens dat onder meer Super de Boer, Konmar, Deen en C1000 producten verkopen van GoodBite.
Helaas geen van die supermarkten bij mij in de buurt binnen een straal van 15 kilometer :(
Zen schreef:In Denekamp zit in ieder geval geen Deen... :wink: :lol:
:P :lol:

Gast

Bericht door Gast »

melo schreef:
Zen schreef:
Op Vegatopia stond ergens dat onder meer Super de Boer, Konmar, Deen en C1000 producten verkopen van GoodBite.
Helaas geen van die supermarkten bij mij in de buurt binnen een straal van 15 kilometer :(
Dat wordt dan eens fietsen, en een boel inslaan. Ze zijn trouwens wel duur.

Zen

Bericht door Zen »

Gast schreef:
melo schreef:
Zen schreef: Op Vegatopia stond ergens dat onder meer Super de Boer, Konmar, Deen en C1000 producten verkopen van GoodBite.
Dat wordt dan eens fietsen, en een boel inslaan. Ze zijn trouwens wel duur.
Is ook niet voor elke dag Gast... :D

VEMP

Bericht door VEMP »

Bij Jumbo hebben ze vegan-kroketten, weet niet welk merk, erg lekker!

Annemieke

Bericht door Annemieke »

Zen schreef:Is ook niet voor elke dag Gast... :D
Voor sommige mensen is het voor een keer ook al te duur. Ik dacht, ik waarschuw even voordat melo straks 30 km gaat fietsen :wink:

melo

Bericht door melo »

Annemieke schreef:
Zen schreef:Is ook niet voor elke dag Gast... :D
Voor sommige mensen is het voor een keer ook al te duur. Ik dacht, ik waarschuw even voordat melo straks 30 km gaat fietsen :wink:
Ik kan natuurlijk m'n moeder ook laten fietsen, ik ben immers zo druk met school. :lol:

Gast

Bericht door Gast »

Tikojo schreef:
er gaat een gerucht dat het voor ingredienten die minder dan 1 gewichtsprocent van het eindproduct bedragen of in te kleine hoeveelheden aanwezig zijn om een gerelateerde allergie te triggeren NIET verplicht is om die te vermelden.
De Nederlandse warenwet is uitermate slordig. Een grondstof die tot 5% van het product per gewicht is, hoeft niet vermeld te worden. Dus als je, laten we zeggen, appelsap koopt, waar 4.99% visolie in zit, dan mag er nog steeds op het etiket staan 100% appelsap. Zoals mijn zoon altijd gekscherend zegt, als je maar genoeg verschillende ingrediënten in je product doet, hoef je helemaal niets op het etiket te vermelden. En dat is dan nog in het goede geval dat de producent zich aan de wet houdt.

Dit is de reden dat ik vrijwel nooit samengestelde producten koop, enkel grondstoffen. Ik maak alles zelf, ook kroketten. Die zullen wel niet smaken zoals het hoort (heb nog nooit van m'n leven een vleeskroket geproefd), maar mijn gasten eten het wel op, ook degenen die vlees gewend zijn.

Caroline
Contacteer:

Bericht door Caroline »

OH neeeee. IK heb dit helemaal gemist, wat ik hoor ik nu de Vetara kroketten niet vega

Kan iemand mij even in het kort vertellen waarom niet en dan ga ik eens nadenken of ik deze lekkernij voortaan niet meer ga eten.

Gr Caroline

reggie

Bericht door reggie »

de good-bite producten zijn ook niet geschikt voor veganisten ivm eieiwit of b12 oid heb alleen die e-mail niet meer je kan de fabrikant zoeken via verpakking/goudengids en hem mailen
volgens mij was het van Bakker Snacks

Dit zijn de reacties van de producent van de vetara kroketten
Onderaan beginnen met lezen voor de duidelijkheid

Wij leveren denk ik maar een gedeelte. Wat wij leveren zijn de bitterballen, de kroketten, de kaaskroketten en de kaassoufle's van dit merk. Verder zullen (indien er nog meer producten in omloop zijn) deze producten geproduceerd worden door onze concurrenten en of collega's. In de producten die wij produceren zit dus in de kaaskroketten en of kaassoufle's een ingredient die de veganist niet waardeert. (zeg ik het zo goed?) In de andere producten wordt gebruik gemaakt van o.a. eiwitpoeder, dus die zijn ook niet geschikt. Daarmee komt het er op neer dat de producten die wij voor Vetara ( er kunnen meer producten zijn op de markt) produceren, niet geschikt zijn voor veganisten.

Hopelijk bent u voldoende geinformeerd.

Met vriendelijke groet,

A. Dijkstra

----- Original Message -----
From: reggie
To: POSTMA
Sent: Thursday, August 12, 2004 9:31 AM
Subject: Re: Re productvraag

Ik begrijp het de meeste mensen weten eigenlijk niet precies wat veganistisch en wat vegetarisch is.

nu wil ik u dan nog eenmaal vragen welke vetara produkten van alle vetara produkten uit het assortiment geschikt zijn voor veganisten?

Dus produkten waar geen melk,ei,wei,boullion,eieiwit,dierlijke hulpstoffen(zoals emulgator,kleurstof,smaakstof van dierlijke herkomst enz in zittten

Vriendelijke groet,
reggie
From: POSTMA
To: reggie
Sent: Thursday, August 12, 2004 6:34 AM

Geachte heer, mevrouw,

Na uw mail te hebben gelezen over de melk in de kaassoufle's, ben ik gaan praten met onze kok die de ragout bereidt. Hier gaat idd kaas in en daar zit idd melk in verwerkt. Ik moet u toegeven dat ik door mijn te krappe ervaring op dit gebied, niet wist dat alles wat van dierlijke oorsprong kwam, niet voor de veganist bedoeld was. Mijn excuses voor het feit dat ik u niet heb geinformeerd over de melk uit de kaas.

Hopelijk heeft u in ieder geval wel het gevoel dat wij u zo goed mogelijk van dienst proberen te zijn en open staan voor positieve of negatieve reacties vragen of kritiek. Graag wil ik u bedanken voor uw vraag en hopelijk heeft u al de informatie die u wilde weten.

Met vriendelijke groet,

A. Dijkstra
Kwaliteitsdienst
Postma Snacks en Salades
From: reggie
To: POSTMA
Sent: Tuesday, August 10, 2004 6:40 PM

zitten er in de kaassouflees en kaaskroketten dan geen kaas (gemaakt van melk)?
From: POSTMA
To: reggiereggae@quicknet.nl
Sent: Tuesday, August 10, 2004 1:40 PM
Subject: Re productvraag

Geachte heer, mevrouw,

Bij deze wil ik reageren op uw mail betreffende de vraag of de producten van Vetara geschikt is voor veganisten. De producten die wij leveren (de kroketten, de bitterballen, de kaaskroketten en de kaassoufle's) zijn geschikt voor veganisten. Er wordt nl geen gebruik gemaakt van vlees bij de bereiding van de ragout, maar van sojabrokjes.

Hopende u voldoende te hebben geinformeerd, verblijf ik.

Met vriendelijke groet,

A. Dijkstra
Kwaliteitsdienst
Laatst gewijzigd door reggie op vr dec 31, 2004 0:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Annemieke

Bericht door Annemieke »

Die mevrouw lijkt niet echt zeker van haar zaak. Nu weet je eigenlijk nog niks...

Caroline
Contacteer:

Bericht door Caroline »

Ik ga toch nog eens goed die verpakking lezen, ik heb daar nooit iets op kunnen ontdekken.

Maar het kan zijn dat in de loop der tijd ze iets veranderd hebben en ik daar niet meer op heb gelet.

Je ziet maar weer dat je moet opletten als mensen zeggen ja hoor geschikt voor veganisten en ze denken dan aan vegetariers. Heb ik ook vaak met restaurants gehad voor een restaurantlijst. Je moet echt duidelijk zeggen wat veganisme inhoudt voordat ze roepen dat je er veganistisch kan eten. Mensen weten vaak het verschil niet.

Gr Caroline

Gast

Bericht door Gast »

wat ik heb gehoord van vetara is dat ze niet vegan zijn omdat er in de paneermeel ei zit...

Plaats reactie