Welke produkten te boycotten en welke niet en waarom?

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
jet
Moderator
Leefwijze: veganist

Bericht door jet »

misschien heeft opa of ander ouder mannelijk familielid nog een echt scheermes? :D
je weet wel zo'n uitklapbaar, en te slijpen geval.....

zie ook hier
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.
Dick
Contacteer:

Bericht door Dick »

Een vriendin van mij heeft ooit uitgezocht wat een veganistische scheermesje zou zijn. Dat was toen het eigen merk van AH.
Zelf vond ik dat het veel leek op die van Gilette.
Dit is nu alweer een jaar of vijf geleden gevraagd. Hoe het nu is weet ik niet.
Dick
Contacteer:

Bericht door Dick »

Marla schreef:Ik vind dat the Body Shop gewoon niet meer serieus te nemen is nu. Ja je bent tegen dierproeven maar als er maar genoeg geld geboden wordt is dat opeens niet meer zo belangrijk?
Dit vond ik ook, ik ben toen wel eens een body shop binnen gelopen en bracht het toen aan de orde. De dame achter de toonbar vertelde dat de oprichtster in een commissie zat om het dierproefvrije e.d verder binnen het concern uit te bouwen. Daar geloof ik eerlijk gezegd niets van. Ik kan nu dezelfde vraag stellen nu ze overleden is. ben eigenlijk wel benieuwd naar het antwoord.

Wel vervelend dat ik net iedereen thuis bodyshop minded had gemaakt dat bodyshop verkocht werd.
Dick
Contacteer:

Bericht door Dick »

Dave schreef:
Heb je de link waar die foto's op staat nog?

En het merk Wilson, is daar ook iets mee? Zij hebben een soortgelijk scheermes dus dat zou wel een goede vervanging kunnen zijn. Ze verkopen ook scheerolie.
Wilkinson of zo bedoel je. Die was indertijd net zo erg als Gilette
Dave

Bericht door Dave »

Dick schreef: Wilkinson of zo bedoel je. Die was indertijd net zo erg als Gilette
Ja die bedoel ik.
Prospero

Lekker dan !

Bericht door Prospero »

Net alles te weten gekomen over scheren (dacht ik) en scheermes gekocht. Een hele oude uit 1951 van Gillette (tsja...). En ik scheer al jaren met Mach3. Je bedenkt ook niet dat ze ook dit soort producten op beestjes gaan testen.

Anyway, ik ben eigenlijk wel geinteresseerd in welke scheermessen wel acceptabel zijn? HEMA heeft bijvoorbeeld een eigen merk wat niet te duur is. Maar is dat dan wel ok of koopt HEMA dan weer in via de achterdeur van Gillette en Wilkinson?

En hoe zit dit eigenlijk met dat geweldige scheerapparaat van Braun wat ik gekocht heb? Daar zitten ook mesjes in. Net als in mijn Philips scheersysteem. Is dat wel kosjer of weet men daar te weinig van?
Prospero

Re: Lekker dan !

Bericht door Prospero »

Ik heb overigens wel een dierproefvrije scheerkwast gevonden. De beste die je kunt krijgen is de imitation badger shaving brush van Taylor of Old Bond Street. Verkopen overigens ook dassenharen kwasten. Een alternatief is de imitatieharen scheerkwast van Men-U. Bijna alle andere kwasten zitten haren in van de beschermde Europese Das of van Dassen uit China e.o.
Prospero

Re: Lekker dan !

Bericht door Prospero »

Vandaag ook wat research gedaan naar kosjere mesjes.

Ik heb in ieder geval twee firma's gevonden die geen dierproeven doen met scheermessen. Het zijn de Amerikaanse ASRCO die de Tri-XXX uitbrengt (zie http://www.asrco.com) en de Turkse firma Azmusebat die de beroemde Derby scheermessen maakt. Ook zij bieden een driebladig systeem aan en noemen dat de Samurai serie. De kwaliteit van deze mesjes ken ik dus niet. Ik ga binnenkort met de ouderwetse Derby double edged scheermesjes aan de gang. Volgens http://www.badgerandblade.com zijn dat de ultieme mesjes.

Met de HEMA mesjes is het denk ik de vraag waar ze die mesjes inkopen. HEMA maakt volgens mij geen stalen messen. Kan uiteindelijk dus best Gillette zijn wat je gebruikt!
Tieske
Moderator

Bericht door Tieske »

Nu we toch over scheren bezig zijn... zijn er hier ook meiden (of mannen wie weet :P ) die hun benen / oksels / bikinilijn epileren?

En wat gebruik je hier dan voor? Toestelletje of hars oid?

Vroeger gebruikte ik "veet, cold strips", maar tja veet is niet bepaald diervriendelijk dus dat moet ik niet meer...

Maar zijn er dan vegan "strips" die dan ook echt effectief zijn? Want sommige dingen werken voor geen milimeter.

Misschien kan die hele zooi (scheermesjes, epileeraparaten en waxen) achterwege gelaten worden door een definitieve epilatie (van benen, oxels, bikinilijn, ...) maar hoe zit het daarmee? Werden deze methodes (laser) getest op dieren?

Wie weet er wat meer van?
jet
Moderator

Bericht door jet »

ik heb wel eens geprobeerd oksels te epileren met zo'n electrisch app.
nou toen had ik echt iemand nodig die mn arm vasthield.....
anders ging mn arm vanzelf naar beneden om te voorkomen dat ik het app in mn oksel kon zetten :D :D
Daniel
Contacteer:

Bericht door Daniel »

waarom zo'n discussie

gewoon alle producten waar dieren voor gemarteld zijn boycotten! :wink:
Prospero

faseren

Bericht door Prospero »

Tieske schreef:Nu we toch over scheren bezig zijn... zijn er hier ook meiden (of mannen wie weet :P ) die hun benen / oksels / bikinilijn epileren?

En wat gebruik je hier dan voor? Toestelletje of hars oid?

Vroeger gebruikte ik "veet, cold strips", maar tja veet is niet bepaald diervriendelijk dus dat moet ik niet meer...

Maar zijn er dan vegan "strips" die dan ook echt effectief zijn? Want sommige dingen werken voor geen milimeter.

Misschien kan die hele zooi (scheermesjes, epileeraparaten en waxen) achterwege gelaten worden door een definitieve epilatie (van benen, oxels, bikinilijn, ...) maar hoe zit het daarmee? Werden deze methodes (laser) getest op dieren?

Wie weet er wat meer van?
Je kunt er donder op zeggen dat alle 'aparte' methodieken zoals o.a. laseren op dieren getest worden. De methodiek is dermate ingrijpend dat een wetgever eisen stelt aan de ontwikkeling daarvan. Zodra een fabrikant kan aantonen dat het 'veilig' is mag er getest gaan worden op mensen.
Prospero

Boycotten lijkt simpel

Bericht door Prospero »

Daniel schreef:waarom zo'n discussie

gewoon alle producten waar dieren voor gemarteld zijn boycotten! :wink:

Vele producten die een mogelijk gevaar voor de volksgezondheid kunnen zijn, worden in hun ontwikkelingsstadium getest. Je kunt een flinke discussie houden over het nut daarvan en of het ethisch gewenst is of niet om daar dieren voor te gebruiken. Ik zie dat zelf liever niet.

Voorkomen kun je het niet of je moet de meeste producten niet meer gebruiken / dragen. Trek het leuke katoenen blousje dus ook maar uit want als je geen speciale kleding draagt zit er een verfstof in verwerkt die ongetwijfeld getest is op allergische reacties. Ook je stereotoren, mobiele telefoon, dig. camera, bankstel enz mag het huis uit want overal zitten stoffen in verwerkt die getest zijn voordat een mens er mee mocht spelen.

Als je als vega kritisch blijft en je best doet om misbruik te voorkomen kom je al een heel end in de richting van een mens en diervriendelijkere samenleving. Uitsluiten kan je dierenmisbruik niet. Ook niet als je alleen je boodschappen doet bij de natuurwinkel of zogenaamde bedrijven die niet testen. Beiden verkopen producten die gebruik maken van stofjes en methodieken die welliswaar niet door de producent zijn getest maar waarbij de producent wel gebruik maakt van de kennis van andere bedrijven.

Goed voorbeeld is Wilkinson als het gaat om scheerproducten. Wilkinson zelf test niet op dieren (volgens de informatie op het internet), maar als onderdeel van het Pfizer concern maakt men gebruik van de kennis en testlabs van Pfizer. Wilkinson kan zo een mooi stukje 'window-dressing' plegen. 100% dierproefvrij is in de werkelijkheid van elke dag erg lastig te realiseren omdat de ontstaansgeschiedenis van een product zo onwijs moeilijk te doorgronden is voor een leek. En dat ontmoedigt mij in het geheel niet want elk beestje wat een beter leven heeft door mijn kritische inkoophouding is er weer eentje meer.

Mijn toekomstvisie is een dierproefvrije wereld. Mijn doel op kortere termijn is dat er niet onnodig getest wordt. Vaak worden dezelfde tests wereldwijd door tientallen bedrijven uitgevoerd wat duizenden dieren een vreselijk leven bezorgd. Vaak kunnen tests met de huidige kennis van zaken achterwege blijven. Het delen van kennis tussen bedrijven op zich voorkomt dit al voor een groot stuk en levert een meer diervriendelijke wereld op. De lijsten op het internet met de kosjere bedrijven vallen veelal onder deze laatste categorie. Een aardige insteek kan zijn dat hoe kleiner het bedrijf is, hoe kleiner de kans dat men gebruik maakt van dierproeven om de producten te verbeteren.
Plaats reactie