Welke produkten te boycotten en welke niet en waarom?

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

VegaNRaT
Contacteer:

Bericht door VegaNRaT »

Lekker handig, nou kunnen we wel vegan producten gaan boycotten, en dan? Deze producten zullen dan niet meer verkocht worden, pas beginende veganisten zullen geen producten kunnen kopen dus de kans dat ze weer vegetari?r worden is veel groter.

Koop zeker vegan producten van een kleine organisatie(zo maken wij deze organisatie sterker zodat zij weer andere vegan producten kunnen maken) maar ik denk niet dat deze soja melk maken.

Wordt ongetwijfeld vervolgd.

xVx

Dick
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Bericht door Dick »

Zo weer omhoog gehaald. :)

Consequent, wat is dat?
De een rookt, de ander rijdt auto, de een gaat op vakantie met het vliegtuig. Perfect kan je het niet doen.
De een vindt auto rijden niet kunnen, maar gaan wel twee keer per jaar op vakantie, ik heb het meegemaakt. Je mag de wc niet doortrekken, maar een trip naar India met het vliegtuig mag weer wel. Dat vind ik krom.
Ik ga er van uit dat iedereen in zijn omstandigheden zo goed mogelijk zijn of haar best doet.
Als je denkt dat je consequent bent en geen auto neemt en het openbaar vervoer neemt, kom je weer iemand tegen die dat niet consequent vindt en zelf alles met de fiets doet. Zo zijn er legio voorbeelden.

Dit naar aanleidng van het topic roken.
Ik heb daar alleen de info vermeld, wat de tabaksindustrie op wereldschaal van invloed is op de oerwouden, zonder iemand te beschuldigen dat hij of zij daar zich schuldig aan maakt. Roken wordt ook getest op dieren. Maar dit geldt ook voor drinkwater, dit wordt of in ieder geval werd ook op dieren getest. Mag je dan nog wel kraanwater drinken??
Zeg het maar.

Penny Lane
Contacteer:

Bericht door Penny Lane »

Ik vind dat iedereen lekker zélf moet weten wat hij/zij doet of wil doen (in deze gevallen dus), wat je zegt: iedereen doet zijn best en iedereen besluit wat voor hem/haar het best is. En dat is lang niet altijd consequent maar voor mijn gevoel kán je gewoon niet altijd consequent zijn.
Ik denk dat het ook alleen maar averechts werkt als je continu aan het muggenziften bent. Iets met een balk en een splinter (y)
look back and laugh

Joop

Bericht door Joop »

Beste topic ooit. Mooie discussie en goede onderbouwing. Ik ga een heel eind mee met Dick, je doet wat je kan en ik vind persoonlijk dat de geest van veganisme het bij mij zal winnen van de letter. Een hoop producten zijn misschien wel strikt vegan (ingredienten) maar belasten het milieu bovenmatig. Ik ben ook van mening (en dit zal me wel vega-punten kosten) dat het eigenlijk niet zo heel efficient is om je suf te staren op E-nummers en Aroma's terwijl je volledig voorbij gaat aan andere factoren (die Dick ook al noemde) als milieuvervuiling, onder welk moederbedrijf valt het merk etc. (ik snap natuurlijk wel dat je geen rare e-nummers binnen wil krijgen en en geen dierlijke ingredienten (dat wil ik ook niet), maar dat doe je eigenlijk voornml. voor jezelf, want hoeveel melk zal je in je leven binnen krijgen als je een bepaald e-nummer vergeet te checken??)

Nog een beetje warrige reply, maar zal nog proberen het een en ander wat te verduidelijken later.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

Maakt niet uit.. melk is vergif.. dat wil ik niet meer in mijn lichaam krijgen...

Ik probeer ook naar bedrijven te kijken. Ik koop ook het liefst gewoon biologisch.

Joop

Bericht door Joop »

Alex schreef:Maakt niet uit.. melk is vergif.. dat wil ik niet meer in mijn lichaam krijgen...

Ik probeer ook naar bedrijven te kijken. Ik koop ook het liefst gewoon biologisch.
Alex, het gaat me er ook niet om dat je er niet meer naar hoeft te kijken, maar ik denk dat je je niet moet beperken tot de ingredienten. Veganisme is voor mij geen dieet/kookclubje oid, maar een vorm van protest. De geest van de "wet" vind ik ook belangrijker dan de letter. Wat niet wegneemt dat ik zo veel mogelijk me aan die letter wil houden.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Joop schreef:Alex, het gaat me er ook niet om dat je er niet meer naar hoeft te kijken, maar ik denk dat je je niet moet beperken tot de ingredienten. Veganisme is voor mij geen dieet/kookclubje oid, maar een vorm van protest. De geest van de "wet" vind ik ook belangrijker dan de letter. Wat niet wegneemt dat ik zo veel mogelijk me aan die letter wil houden.
Veganisme is voor mij heel veel. Het is een constant streven tot beter leven, minder impact op mens/dier en natuur&milieu.
Dat gaat niet alleen over ingredienten. Ook over de producten. Over de bedrijven. Over mijn gedrag. Mijn keuzes etc.
Voor mij is veganisme niet 'protest', dan denk ik vooral aan een soort rebelse houding. Een soort puberale afzetting tegen de maatschappij.. zo wil ik het zeker niet definieren.

Iedereen moet natuurlijk zelf bepalen wat zijn/haar keuzes zijn. Maar ik ben bang dat als iedereen heel soepel gaat doen, dat het dan een glijdende schaal is van wat veganisme inhoudt. En dat moet denk niet gebeuren, want dan krijg je hetzelfde als wat er bij vegetarisme is gebeurd. Namelijk dat men vis ook vegetarisch vaak vind (in restaurants e.d.) en dat niet-vegatarische kaas opeens ook vegetarisch is etc.

Verder vind ik gezondheid ook belangrijk. En daarom let ik ook zeer op ingredienten. Ik hoef geen zuivel in mijn lichaam. Ook niet als het mogelijk kan. Ik probeer dat zoveel mogelijk te mijden.
Ook geen aspartaam en dat soort troep.

Joop

Bericht door Joop »

Alex ik denk wel dat we redelijk op 1 lijn zitten, en met protest bedoel ik zeker niet puberaal ergens tegen zijn. Ik wil gewoon niet meewerken of onderdeel zijn van een hoop mistanden zoals ze er nu zijn. En ik denk ook niet dat je de regels van veganisme moet aanpassen. Ik probeer alleen de definitie breder te zien dan alleen een 100% plantaardig dieet (incl. gebruiksvoorwerpen).

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Joop schreef:Alex ik denk wel dat we redelijk op 1 lijn zitten, en met protest bedoel ik zeker niet puberaal ergens tegen zijn. Ik wil gewoon niet meewerken of onderdeel zijn van een hoop mistanden zoals ze er nu zijn. En ik denk ook niet dat je de regels van veganisme moet aanpassen. Ik probeer alleen de definitie breder te zien dan alleen een 100% plantaardig dieet (incl. gebruiksvoorwerpen).
ok :)

Joop

Bericht door Joop »

Overigens denk ik wel dat je niet dingen moet doen of laten omdat een label het van je verlangt. Ik heb mijn eigen visie, en als daar een label bij past prima, maar ik leef mijn eigen visie na.

Dick
Contacteer:

Bericht door Dick »

Ed schreef:Richt je intentie op een andere wereld en richt je leven in om dat in jezelf en anderen te verwezenlijken. Heb er vrede mee dat dit niet zo maar gaat. Probeer bestendige verandering te bewerkstelligen, geen nieuwe illusies.
Ook weer even teruglezend kwam ik ook weer op uit.

Wijze woorden.
In mijn begin periode van het veganisme kon ik mij me niet echt gelukkig voelen. Ondertussen voel ik mij goed bij de dingen die ik doe om veranderingen te bewerkstelligen, zoals het opzetten van http://www.plentyfood.nl wat nu echt gaat lopen en andere activiteiten voor een betere wereld die ik doe die bij mij passen.

Ineke

Bericht door Ineke »

Sommige bedrijven testen sommige producten wel en sommige niet op dieren bij medicijnen zijn ze het wettelijk verplicht, ik vind het dan niet fair als het hele bedrijf geboycot wordt.
Maybe There's a world where we don't have to run, And maybe There's a time we'll call our own Livin' free in harmony and majesty . . . Uit: Maybe van Thom Pace http://www.youtube.com/watch?v=z9VgJAdMTZc

Marla

Bericht door Marla »

Ineke schreef:Sommige bedrijven testen sommige producten wel en sommige niet op dieren bij medicijnen zijn ze het wettelijk verplicht, ik vind het dan niet fair als het hele bedrijf geboycot wordt.
Hoezo niet? Ik koop bijv. niks meer bij the body shop sinds het is overgenomen door L'oreal. Ik vind hun dierproefvrij predikaat helemaal niks meer waard nu er zo'n bedrijf achter staat.
Ik ben trouwens ook tegen dierproeven als het om medicijnen gaat.

Dave

Bericht door Dave »

Hier is een bijgewerkte lijst. Zelfs Ecover staat nu definitief op de bad list:

http://www.uncaged.co.uk/crueltyfree.htm

lena

Bericht door lena »

Marla schreef:Hoezo niet? Ik koop bijv. niks meer bij the body shop sinds het is overgenomen door L'oreal. Ik vind hun dierproefvrij predikaat helemaal niks meer waard nu er zo'n bedrijf achter staat.
Ik ben trouwens ook tegen dierproeven als het om medicijnen gaat.
Maar hoever ga je daarin? Bedrijven worden steeds groter, en soms is er ook wel wat voor te zeggen om juist producten te kopen bij grote bedrijven, zodat er markt voor veganistische, dierproefvrije producten blijft, toch? Ik vind dat ook met Wessanen bijvoorbeeld. Aan de ene kant bio-industrie bevorderend (Beckers), aan de andere kant eigenaar van Natudis, dat op zijn beurt weer eigenaar is van de Natuurwinkel Organisatie.

Zen

Bericht door Zen »

lena schreef: Maar hoever ga je daarin? Bedrijven worden steeds groter, en soms is er ook wel wat voor te zeggen om juist producten te kopen bij grote bedrijven, zodat er markt voor veganistische, dierproefvrije producten blijft, toch? Ik vind dat ook met Wessanen bijvoorbeeld. Aan de ene kant bio-industrie bevorderend (Beckers), aan de andere kant eigenaar van Natudis, dat op zijn beurt weer eigenaar is van de Natuurwinkel Organisatie.
Je maakt een goed punt. Het zal altijd een kwestie van wegen blijven denk ik als je jezelf hiermee bezig houdt. Uitgangspunt kan natuurlijk wel zijn om een bedrijf te boycotten wanneer er een ander, 'verantwoorder' merk/bedrijf is dat een vergelijkbaar product op de markt brengt. Als je bijvoorbeeld op zoek bent naar een goede shampoo en daarbij bijvoorbeeld de Body Shop afzet tegen Lush dan is voor mij de keuze snel gemaakt. Maar vaak ligt het gecompliceerder en zie je door de bomen het bos gewoonweg niet meer en je wilt er ook geen dagtaak van maken lijkt me.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Wessanen heeft vooral bewuste bedrijven onder zich. En profileert zich ook op dat gebied. In vergelijking met de andere grote internationals is dat toch wel een veel beter bedrijf m.i.

Maar als er keuze is, dan kan je altijd de betere weg kiezen natuurlijk.

Dave

Bericht door Dave »

Blijft lastig om corporates te boycotten. Ik ontwijk Oral-B, maar ik heb wel een scheermes van Gillette en vaak ook batterijen van Duracell.
The Body Shop ontwijk ik wel.
Ik probeer wel om eraan te denken, maar ik weet niet altijd welke merk bij welke corporate hoort. En met die overnames wordt het ook niet gemakkelijker op. Dan zou je een pda mee moeten nemen om boodschappen te doen.

Ineke

Bericht door Ineke »

The Bodyshop werkt nog steeds op de oude basis, volgens L'oreal
er wordt niets getest op dieren.
Maybe There's a world where we don't have to run, And maybe There's a time we'll call our own Livin' free in harmony and majesty . . . Uit: Maybe van Thom Pace http://www.youtube.com/watch?v=z9VgJAdMTZc

Fontanelle

Bericht door Fontanelle »

Ineke schreef:The Bodyshop werkt nog steeds op de oude basis, volgens L'oreal
er wordt niets getest op dieren.
dusss
als je het bedrijf niet boycott gaat een gedeelte v je geld naar L'oreal, een vd grootste dierproefnemers. daarnaastn is het boycotten vd bodyshop gemakkelijk. een boycott moet wel praktisch blijven.

Plaats reactie