Welke produkten te boycotten en welke niet en waarom?

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Vegasnob

Welke produkten te boycotten en welke niet en waarom?

Bericht door Vegasnob »

Naar aanleiding van de Mac-discussie.
Dick

Misschien kunnen wij hierover een aparte topic voor openen. Wel interessant om er over te discussieren wat wel en niet te boycotten en de redenen hiervoor, zonder hierbij een ander aan te vallen.

Dus bij deze. Vaak is er zowel sprake van dieren als mensenleed (of milieuleed) en is het het een of het ander, of katoen kopen of wol, of veganistische pure chokolade of koffie, terwijl je weet dat de produktie van die dingen vast ook niet o.k. is gegaan.
Wie heeft hier een zinnig antwoord op?
Stelling met toelichting:
Dus ik juich het niet toe dat je bij de Mac eet Dennis, maar ach, je kunt ook niet alles afzweren in deze maatschappij en doen alsof je der gute Mensch von Sezuan bent ofzo.

Wie hier eet en drinkt hier volledig biologisch?

Wie drinkt er hier koffie (alsof Max Havelaar het goede merk is)?

Wie eet er hier pure chokolade van Verkade (wel vegan, maar waar komt die cacao dan vandaan?)

Enig idee wat er met de mensen in de landen gebeurt die op katoenplantages werken en hoeveel bestrijdingsmiddelen er bij de produktie van katoen worden gebruikt?

Wat vind je dan erger, wol of katoengebruik?

Eet je ook wel eens rijst?

Kortom, als je helemaal zonder mensen- en/of dierenleed wil consumeren kun je in deze maatschappij net zo goed dood gaan. :( Dus kun je er in de eerste plaats beter maar voor zorgen dat je meer democratische controle krijgt over waar en hoe dingen geproduceert worden (d.w.z. de markt minder invloed geeft en de mensen (en via hen wellicht ook de dieren) meer en in de tweede plaats pas dat je zelf via je consumeergedrag het goede voorbeeld geeft.
---

Reacties graag!!!
Stan

boycotten

Bericht door Stan »

Ben 't met je eens, maar denk dat er verder weinig over te zeggen valt. Ik denk niet dat je in z'n algemeenheid kunt zeggen of boycotten nut heeft of niet. Hangt per geval en per situatie af.

Wat je denk ik wel redelijk goed in z'n algemeenheid kunt zeggen is dat meer inzet, meer organisatie, en meer doelgerichtheid allemaal bijdragen aan meer resultaat.
xveganx

Bericht door xveganx »

daar ben ik het weer volledig mee eens stan!

ik denk ook dat je niet 100% leedvrij kunt leven(natuurlijk met uitzonderingen) maar deze maatschappij maakt het 'ons' gewoon te moeilijk om alles tegaan boycotten, helaas...
ik probeer mijn steentje wel bij te dragen, door in ieder geval zo veel mogelijk te doen wat in mijn bereik ligt.
MacMurder

Bericht door MacMurder »

Idd en zolang het boycotten makkelijk, dan doe ik het ook zeker weten. Ook als een bedrijf ernstig fout is, wil ik het ook wel boycotten. Maar langs de McDonalds lopen stelt weinig voor, dus dat doe ik dan ook zo.
Dick
Leefwijze: veganist
Contacteer:

Bericht door Dick »

Als je wilt boycotten, waar moet je dan naar kijken:
Veganistisch;
Proefdiervrij;
GM vrij;
Biologisch;
Fare trade. (geen Nikes, geen katoen, geen adidas, etc)
nog iets vergeten?

Je wordt er triest van. Fare trade en veganistisch botst ook nog op veel punten.
Ik ben er nog niet zo lang mee bezig, mijn keuze is tot nu toe veganistisch, proefdiervrij, GM vrij (wat voedsel betreft), biologisch en fare trade voor zover het niet botst met het veganisme.
Het is voor een deel allemaal nog in een groeiproces bij mij.

Kortom, als je helemaal zonder mensen- en/of dierenleed wil consumeren kun je in deze maatschappij net zo goed dood gaan
.

Tot die conclusie kwam ik ook zo’ n beetje. Het is onmogelijk alles te boycotten wat slecht is.

Wat en wel niet te boycotten.
De fastfood bedrijven in ieder geval, redenen daarvoor zijn er nu genoeg gegeven.
Lees het boek fastfoodparadijs maar en daarna het boek de schone schijn.

Albert Hein?? Volgens groen front moet je die winkel boycotten. Alleen daar koop ik nu juist een deel van mijn biologische producten. Nu kies ik er voor om het niet te boycotten, ik heb nog geen voldoende alternatieven gevonden om mijn biologische boodschappen te doen.

Banken??
ABN AMRO verzorgt de financiele zaken van het BPRC
ING, etc op iedere bank is wel iets op aan te merken denk ik, alleen de een meer dan de ander.

Grote olie maatschappijen??
Dit houd voor mij niet alleen de benzine die je tankt maar ook alle andere producten die je koopt.
En dat zijn er nogal wat. Ze leveren de grondstof van cd’s, cd-rom’s, kunststoffen en ga zo maar door.
Of je boycot goed of maar voor de helft.
Ik boycot de olie maatschappijen waarvan ik weet dat deze op dieren testen.

Producten van Unilever.??
Tja zij zijn een sponsor van de gesponsorde walvis jacht, dus boycotten. Alleen ze leveren wel heel erg veel. Over het huishouden heb ik niet veel te zeggen thuis, dus er zullen best wat schoonmaakprodukten van Unilever liggen hier, maar voor wat mij zelf aangaat, eet ik geen producten van hun.

Tartex??
Moederbedrijf is Nestle. Bedrijft smerige handel in de derde wereld waarbij baby’s sterven.
Ze leveren wel als enige biologische pasta. Sandwichcreme bestaat ook, maar is niet biologisch.
Boycotten dus.

Rijst??
Weet ik weinig van, ik koop de biologische rijst. Ik eet niet veel rijst.

Etc, etc, etc, (meer dan je wilt weten en komt te weten)

Biologisch eten is voor mij een logisch onderdeel van veganisme, vind ik. Je spaart hier insecten, muizen en andere kleine dieren het leven mee.
Zo langzamerhand ben ik aan het overschakelen naar biologische voeding. Naast dat het pijn doet in de portemonnee is de verkrijgbaarheid van biologische producten gewoon een probleem. Als ik mij best doe kom ik denk ik nu tot zo’n 90% biologisch.
Ik woon helaas niet naast een Gimsel. Dan zou ik 100% biologisch kunnen eten.

Het voordeel van biologisch eten is dat er ook geen e-nummers worden gebruikt en het GM vrij is.
e-nummers worden immers iedere keer weer getest op proefdieren. Dat e-nummers toegevoegd of afgevoerd worden komt door het nemen van dierproeven.
Voor mijn beleving is het kopen van producten met (al zijn het de goede) e-nummers niet veganistisch. Ik ben dat dus nu ook aan het afbouwen. Het eten van chips met de juiste e-nummers zal ik dus ook laten. Ik wil consequent zijn. Je bent veganist of niet.

Ik drink geen koffie, wel thee. De biologische van Max Havelaar. Dat lijkt mij wel goed. Verder drink ik geen alcohol, frisdranken, vruchtensap uit een pak of wat dan ook. Water, bronwater, biologische vruchten sappen of versgeperste sappen drink ik.

Wat vind je dan erger, wol of katoengebruik?
Daar ben ik ook van geschrokken, nu ben ik tegen GM en tegen het gebruik van chemische bestrijdingsmiddelen, maar de katoenteelt neemt een heel groot deel van de landbouwgronden in beslag en er wordt rustig op los gespoten. GM is daar ook niet vreemd. Volgens de fare trade boeken is wol veel milieuvriendelijker en mensvriendelijker dan katoen. Maar ja, probleem, wol ga ik ook niet dragen. Zelfs zijde wordt in de boeken besproken als milieuvriendelijker.
Volgende probleem is dat er geen alternatieven zijn. Nou ja bijna niet. Het t-shirtje van de NVV is van eco-katoen. Ook heb ik een eco spijkerbroek gevonden, prijs € 100, = per stuk. Dat doet zeer.
Ik ben nog steeds op zoek naar andere alternatieven.

Een heel verhaal zo, het maakt je allemaal wel triest, want je kan het gewoon nooit helemaal goed doen.

Waar ik wel benieuwd naar ben is hoe anderen dit ervaren.
Waar leggen jullie je grenzen en dus je prioriteiten?
Laatst gewijzigd door Dick op wo apr 07, 2004 18:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Ed

Bericht door Ed »

Richt je intentie op een andere wereld en richt je leven in om dat in jezelf en anderen te verwezenlijken. Heb er vrede mee dat dit niet zo maar gaat. Probeer bestendige verandering te bewerkstelligen, geen nieuwe illusies.
Stan

Bericht door Stan »

Dick schreef:Biologisch eten is voor mij een logisch onderdeel van veganisme, vind ik. Je spaart hier insecten, muizen en andere kleine dieren het leven mee.
Zo langzamerhand ben ik aan het overschakelen naar biologische voeding. Naast dat het pijn doet in de portemonnee is de verkrijgbaarheid van biologische producten gewoon een probleem.
Ik kan me goed voorstellen dat mensen biologisch willen eten, maar ik heb het geld er niet voor over. Ik heb 't wel even geprobeerd, maar ben al gauw weer afgehaakt. Ik ben 't verder wel met je eens dat biologisch eten sterk bij het veganisme past. Niet alleen omdat je er sommige dieren mee redt, maar vooral ook omdat je het milieu er mee helpt.

Wat de rest van je post betreft, ik weet bijna niks af van slechte bedrijven of slechte produkten, maar ik wil me daar nog wel meer in gaan verdiepen. Tot die tijd hou ik me denk ik aan m'n normale koopgewoonten, die sowieso niet erg uitbundig zijn.
xveganx

Bericht door xveganx »

ik sluit me aan bij de mensen waar de portemonee het (HELAAS)niet toelaat.....
Dick
Contacteer:

Bericht door Dick »

Ik plaats dit berichtje om het weer bovenaan te krijgen.

Er is helaas niet veel op gereageerd.
Is dit omdat de meeste veganisten zich er niet mee bezig houden? Of vinden ze dat het te ver gaat om zich hier druk over te maken.

Toby vroeg in een andere thread of je Tartex moet boycotten.
Ik doe dat, net zoals vele andere bedrijven die ik eerder genoemd heb.
In mijn eentje heeft het misschien geen zin, maar misschien heeft het effect op termijn als er meer mensen mijn voorbeeld volgen.

Ik doe mee aan acties tegen dierproeven, slachterijen e.d. en kan het niet met mijzelf verenigen om vervolgens thuis dan producten van Nestle of andere leveranciers te gaan nuttigen die er zich schuldig maken aan het feit waar ik tegen actie voer.

Ik neem dus ook sinds 1 jaar geen medicijnen meer. Is gemakkelijk gezegd door mij, ik ben gezond, leidt niet aan chronische aandoeningen e.d. Als het levensbedreigend zou zijn dan zal ik wel overstag gaan denk ik. Maar ik zal eerst op zoek gaan naar alternatieven.

Inmiddels eet ik eet nu voor ca. 90 a 95% biologisch. Wat ik dan niet biologisch eet is voorzover ik kan nagaan E-nummer en GM vrij en natuurlijk zuiver plantaardig. Voorbeeld Yakso kaas en sommige groenten/fruit.

Uitzonderingen maak ik alleen als ik op visite ga, uiteraard moet het wel zuiver plantaardig zijn.

Voor de duidelijkheid, ik veroordeel niemand, ik ben alleen benieuwd hoe anderen er over denken.
Toby

Bericht door Toby »

Dag Dick,

Ik vind mezelf toch een aardige bewuste consument maar ik denk toch dat het onmogelijk is om veel te gaan boycotten. Ik geloof wel in de kracht van een tijdelijke boycot van een bedrijf, zolang een bedrijf geen daadwerkelijke wantoestanden wil gaan veranderen. Een tijdelijke boycot kan onderdeel zijn van een campagne. Gaat een bedrijf 'vriendelijker' produceren dan is een boycot is langer noodzakelijk, vind ik. Dat geld voor bijv. cosmeticamerken die eerst dierproeven deden en nu niet meer.

Wist je trouwens dat veel natuurvoedingsproducten worden gemaakt door multinationals? Van wie is Zonnatura? Weet iemand dat?

En waar moet een boycot beginnen? Gaan we supermarkten boycotten die vlees verkopen? Of natuurvoedingswinkels waar vlees wordt gekocht?
Ik was gisteren nog in een Duitse natuurvoedingssupermarkt in Trier en die verkochten ontzettend veel goede veganistische producten maar er was ook een biologische slagerij in de winkel...ik heb daar veel nieuwe lekkere vegan producten kunnen kopen.

Ik begrijp dat je tartex niet koopt maar wat met sojamelk dan? Vandemoortele doet ook in vlees.
Dick
Contacteer:

Bericht door Dick »

Toby schreef:Dag Dick,

Ik vind mezelf toch een aardige bewuste consument maar ik denk toch dat het onmogelijk is om veel te gaan boycotten. Ik geloof wel in de kracht van een tijdelijke boycot van een bedrijf, zolang een bedrijf geen daadwerkelijke wantoestanden wil gaan veranderen. Een tijdelijke boycot kan onderdeel zijn van een campagne. Gaat een bedrijf 'vriendelijker' produceren dan is een boycot is langer noodzakelijk, vind ik. Dat geld voor bijv. cosmeticamerken die eerst dierproeven deden en nu niet meer.

Wist je trouwens dat veel natuurvoedingsproducten worden gemaakt door multinationals? Van wie is Zonnatura? Weet iemand dat?

En waar moet een boycot beginnen? Gaan we supermarkten boycotten die vlees verkopen? Of natuurvoedingswinkels waar vlees wordt gekocht?
Ik was gisteren nog in een Duitse natuurvoedingssupermarkt in Trier en die verkochten ontzettend veel goede veganistische producten maar er was ook een biologische slagerij in de winkel...ik heb daar veel nieuwe lekkere vegan producten kunnen kopen.

Ik begrijp dat je tartex niet koopt maar wat met sojamelk dan? Vandemoortele doet ook in vlees.
Ik gebruik idd Alpro en Provamel produkten. Ik wist niet dat Vandemoortele het moederbedrijf daarvan is.

Een deel van mijn produkten koop ik bij een biologische winkel. Deze winkel wordt geleid door vegetariers en ze hebben deze winkel uit ideele overweging. Toch ook daar hebben ze een aantal biologische vleesprodukten.

Alles boycotten heeft geen zin en misschien doe ik het deels ook uit een bepaald gevoel die ik heb voor een bedrijf.
Bedrijven die in de walvismoord in stand houden en de zeeen leegroven, daar kan ik gewoon geen produkten van kopen. Dit geld ook van bedrijven die bekend staan op het houden van dierproeven en waar kinderlijkjes het resultaat is van ziekelijke zucht naar winst. Ook al is een dochteronderneming wel goed.

Dat ik niet consequent ben dat wist ik wel, want strikt genomen zou ik dan ook geen produkten van bijvoorbeeld Provamel moeten nemen.

Ik was nieuwsgierig hoe andere veganisten hiermee omgingen, maar het lijkt op enkele veganisten na niet echt te spelen. Misschien speelt het meer bij de anarchisten.

Bedankt voor je antwoord.

Bedoel je nu in je eerste alinea dat een boycot niet langer noodzakelijk is of juist we
Toby

Bericht door Toby »

Ik geloof wel in het boycotten van bepaalde bedrijven. Multinationals die dierproeven doen of wantoestanden in de derde wereldlanden bewust in stand houden daar koop ik het liefst niets of zo min mogelijk van. Maar heel soms koop ik toch iets van zo'n onderneming (bewust of onbewust vaak) bijv. een veganistisch ijsje van Ola= van Unilever.

Ook vraag ik me af waar de huismerken van "proefdiervrije" drogisterijen worden gemaakt. Volgens mij toch afkomstig van multinationals. In Amsterdam zit er volgens mij een organisatie die zich bezig houdt met het in kaart brengen van de de handel en wandel van multinationals (waar of de naam kweet het niet meer).

Nu slik ik bijv. B12 bij van het merk Solgar maar die verkopen ook dierlijke extracten incl. haaienkraakbeencapsules. Maar ja, ik moet toch ergens mijn B12 tabletten vandaan halen, nietwaar?

Kan iemand mij iets meer vertellen over Nestlé? Wat doen die precies in derde wereldlanden?
Wanda
Contacteer:

Bericht door Wanda »

Dick schreef:Is dit omdat de meeste veganisten zich er niet mee bezig houden? Of vinden ze dat het te ver gaat om zich hier druk over te maken.
Ik ben het met je eens Dick. Ik eet ook zoveel mogelijk biologisch, vermijd 'foute' bedrijven zoveel mogelijk en steun graag de goede bedrijven.
Ik draag veel hemp en biologisch katoen, mijn sandalen zijn gemaakt van 100% hemp (zonder lijms e.d. - dus ook extra veganistisch).
Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

Ik boycot alleen als dat bedrijf me helemaal niet aanstaat. En ik heb ook geen goed overzicht van welk bedrijf nou weer een subbedrijf is van een groter bedrijf en of een ingredient word ingekocht bij een bedrijf dat niet zo goed is etc.

allemaal zo verwarrend...
Wanda
Contacteer:

Bericht door Wanda »

DeNatuur.NL schreef:Ik boycot alleen als dat bedrijf me helemaal niet aanstaat. En ik heb ook geen goed overzicht van welk bedrijf nou weer een subbedrijf is van een groter bedrijf en of een ingredient word ingekocht bij een bedrijf dat niet zo goed is etc.

allemaal zo verwarrend...
- Responsible Shopper (Nestle voorbeeld) kan helpen.

- Als je kinderen hebt, speelgoed gemaakt in China vermijden.

- Chocola en koffie alleen fair trade kopen.

Verder kan je op mijn site nog wat tips vinden onder Sweatshops and Child Labor.

Maar het is inderdaad heel verwarrend Alex, zelfs na een paar maanden onderzoek.
Gast

Bericht door Gast »

Toby schreef:
Kan iemand mij iets meer vertellen over Nestlé? Wat doen die precies in derde wereldlanden?
hier staat wel veel info op:

http://www.mcspotlight.org/beyond/companies/nestle.html

om nog weer even op Dick te reageren, als anarchist/veganist zijnde hou ik me zeker hier ook mee bezig. om een lang verhaal kort te maken lukt het me niet altijd want het feit is dat ik dus nog thuis woon (en we zijn niet rijk dus het meeste moet zo cheapass mogelijk) :shock: maar voor de rest zal ik zelf nooit m'n geld aan zo'n evil bedrijf doen, tenzij het *echt* niet anders kan (of ik ben opreis) en dan ben ik dus eerder geneigd het te stelen. en dat is weer een andere discussie opzich denk ik :)
xTiMx
Contacteer:

Bericht door xTiMx »

oke en dat was ik dus 8)
I ain't no god damn son of a bitch. You better think about it, baby!
veglife

stelen

Bericht door veglife »

en dan ben ik dus eerder geneigd het te stelen. en dat is weer een andere discussie opzich denk ik
Zeker, stelen is slecht!
Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Re: stelen

Bericht door Vegantastic »

veglife schreef:
en dan ben ik dus eerder geneigd het te stelen. en dat is weer een andere discussie opzich denk ik
Zeker, stelen is slecht!
Tsja, in sommige gevallen kan stelen ook goed zijn.
Wanda
Contacteer:

Re: stelen

Bericht door Wanda »

DeNatuur.NL schreef: Tsja, in sommige gevallen kan stelen ook goed zijn.
Dit wordt interessant. Let uit Alex.
Plaats reactie