Azijn

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Apraxia
Leefwijze: veganist

Azijn

Bericht door Apraxia » wo okt 06, 2004 0:01

Ik ben er nog nooit wat over tegengekomen op vegforums maar ik vraag het me toch af....is azijn wel vegan?
Het heeft namelijk 'wat' met wijn te maken en daar weten we van dat het niet altijd vegan (geproduceerd) is.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » wo okt 06, 2004 12:26

nooit afgevraagd en ben nooit iets tegengekomen erover. Maar idd een goede vraag...

Wanda
Contacteer:

Bericht door Wanda » wo okt 06, 2004 17:34

Clarifying agents (= om helder te maken) worden gebruikt voor azijn, wijn, fruitsappen en soft drinks. Deze clarifying agents zijn meestal van dierlijke oorsprong (eieren, melk, gelatine, vis).

Dus azijn is niet noodzakelijk veganistisch.

Jan

Bericht door Jan » wo okt 06, 2004 18:03

Azijn wordt gemaakt door bepaalde culturen van microorganismen op alcohol of een alcoholische drank te laten inwerken. Soms wordt met twee culturen gewerkt: er wordt alcohol gevormd en deze wordt meteen weer omgezet in azijn.

Verder is het mogelijk om azijn puur synthetisch te bereiden. Deze laatste is altijd veganistisch, voor het overige zijn alleen de hulpstoffen voor het klaren soms van dierlijke oorsprong (zie vorige reactie).

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » wo okt 06, 2004 18:03

ok, voortaan dus maar mijden als ik het niet zeker weet

Wanda
Contacteer:

Bericht door Wanda » wo okt 06, 2004 19:48

Er is verschillende info over of azijn wel of niet veganistisch is. Freya Dinshah (US vegan society) zei in 1996 dat azijn gewoon veganistisch is. Een veganistische site (weet niet meer welke) heeft het in een lijst staan als veganistisch ingredient. Farm Sanctuary vermeldt weer wel dat clarifying agents gebruikt worden bij de produktie van azijn. En je kan ook info vinden over dat white wine vinegar de enige azijn is die niet veganistisch is.

Wie heeft er tijd over om dit wat meer te onderzoeken? :wink:

Jan

Bericht door Jan » do okt 07, 2004 12:24

Als je heel zeker wilt weten dat je Azijn veganistisch is kan je deze bereiden uit azijn essence. Dit is 80% chemisch azijnzuur dat je met de 20 voudige hoeveelheid water kan verdunnen tot gewone tafelazijn.
Azijn essence kan je bij sommige drogisten kopen en een enkele toko heeft het.

Dergelijke azijn hoeft nooit geklaard te worden, dus zullen er zeker geen dierlijke stoffen gebruikt zijn.
Azijn als ingrediënt kan dus deels met dierlijke stoffen geproduceert zijn, maar let op, dat geld voor heel erg veel ingrediënten in samengestelde producten.

Als je geen enkel risico wilt lopen blijft er maar één ding over: alles zelf verbouwen. Dat is denk ik voor de meeste mensen een utopie en je zal bijna zeker een vitamine B12 deficientie opbouwen.

Wanda
Contacteer:

Bericht door Wanda » do okt 07, 2004 17:01

Dat zou inderdaad geweldig zijn Jan. Ik zelf kom niet veel verder dan wat pompoenen, courgette en tomaten verbouwen.

Er wordt trouwens wel beweert dat je genoeg B12 binnenkrijgt als je ongewassen groente eet. Ik heb dit zelf niet uitgeprobeerd.

Om terug te komen op de azijn, denk ik dat je gewoon net als met appelsap altijd veilig bent als je de biologische (en troubele) azijnen koopt.

Jeroen

Bericht door Jeroen » zo okt 10, 2004 9:37

Appelciderazijn is dat wel veganistisch?

Jan

Bericht door Jan » zo okt 10, 2004 15:35

Alle geklaarde azijn is "verdacht" in die zin dat o.a. gelatine (een dierlijk product) gebruikt kan zijn om de azijn te klaren. Indien je troebele appelciderazijn hebt is het redelijk om aan te nemen dat deze vega is, indien het helder is zal je de fabrikant moeten vragen of het met plantaardige of minerale stoffen geklaard is.

Mari?lle

Bericht door Mari?lle » zo okt 17, 2004 22:55

Sjongejongen, ben ik al zo lang veganist, moet ik hier weer achterkomen :( . Pfffffff........

Gast

Bericht door Gast » wo okt 20, 2004 8:17

Jan schreef:Alle geklaarde azijn is "verdacht"
Ik heb Natufoods benaderd, en daar wordt gesteld dat al hun azijn- en vruchtensap producten mechanisch geklaard zijn.

Verbazend was hoe snel ik antwoord kreeg. Een beetje té snel zelfs, want Natufoods is een verzamelnaam voor allerlei merken. Hoe kan die persoon al die merken zo snel hebben nagegaan? Waarschijnlijk hebben ze het beleid alleen merken die werken met mechanische filtratie in het assortiment op te nemen, maar ik had het toch prettiger gevonden als hij dat uitdrukkelijk had gezegd.

Wanda
Contacteer:

Bericht door Wanda » vr okt 22, 2004 18:04

Anonymous schreef: Ik heb Natufoods benaderd, en daar wordt gesteld dat al hun azijn- en vruchtensap producten mechanisch geklaard zijn.
Mechanisch? Dat is lekker cryptisch?
En wordt er nog iets in die machine gedaan, terwijl die bezig is met het klaren? Enkel een ijzeren machine kan natuurlijk niets iets klaren. :?

Jan

Bericht door Jan » za okt 23, 2004 20:16

Mechanisch wil zeggen met fysische methodes, dus niet door het toevoegen van een stof als gelatine of bentoniet.

Een gangbare methode is filtreren door een filterpers.

Het cryptische ontgaat me dan ook: een ijzeren machine kan natuurlijk prima klaren

Wanda
Contacteer:

Bericht door Wanda » zo okt 24, 2004 2:40

Oh, een soort zeefmethode dus? Had ik niet aan gedacht. :oops:
Oke. Dan snap ik het. 8)
Waarom wordt zo'n methode dan niet altijd gebruikt?

Jan

Bericht door Jan » ma okt 25, 2004 11:14

De methode van klaren beinvloedt de smaak: soms wordt daarom gekozen voor een mechanische klaring, dan weer voor een chemische.

Het is maar net welke smaak je wilt creeren.

Billie&Bollie

Bericht door Billie&Bollie » za mei 26, 2007 17:40

Hoe doen de meesten onder jullie dit nu? Gaan jullie alle produkten waarin azijn zit vermijden? Zijn er merken waar jullie zeker (lees:betrouwbaar) van zijn? En hoe zit het met appelazijn of rijstazijn? Is dat 'veiliger'?
Graag jullie mening hierover.

xluciverx

Re: Azijn

Bericht door xluciverx » zo jan 11, 2015 21:21

Sorry voor het omhoogschoppen van een oud topic maar ik loop tegen dezelfde vraag aan als degene die hierboven onbeantwoord is gebleven.

Zijn er mensen die hier iets meer over kunnen vertellen?

Martine
Moderator

Bericht door Martine » ma jan 12, 2015 13:02

Ik moet eerlijk zeggen dat het checken van de klaringswijze van mijn azijn en de azijn in producten die ik gebruik, buiten mijn persoonlijke manier van veganisme uitoefenen valt...

Ik lees wel eens stukjes van mensen die zeggen dan gewone witte azijn en brandewijnazijn eigenlijk altijd vegan zijn en dat alleen wijnazijn en balsamico vaak met dierlijke stoffen geklaard worden (weet niet waar ze dat op baseren). De meeste bewerkte producten bevatten gewone azijn, dus die zouden dan redelijk safe zijn. De kans dat de wijn van wijnazijn onvegan geklaard is, is vrij groot lijkt me, aangezien er ook heel veel wijnen verkocht worden die onvegan geklaard zijn. Wijnazijn zou je dus kunnen vermijden, tenzij je zeker weet dat het vegan is (met zonnebloem logo o.i.d.)
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani » ma jan 12, 2015 15:02

Ook ik houd geen rekening met de klaringsmethode van azijn.
Voor wijn houd ik een database bij (link), welke veganistisch geklaard zijn, maar buiten de deur drink ik gerust een wijntje zonder dat ik weet of deze wel op de juiste manier is geklaard. (Als ik zelf wijn koop dan zal ik altijd een nemen waarvan ik zeker weet dat deze niet met dierlijke producten is geklaard).
Plantaardigheidjes , een vegan receptenblog, nu ook op facebook.

Plaats reactie