ei vervangers

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
xmarloesx
Leefwijze: veganist
Contacteer:

ei vervangers

Bericht door xmarloesx »

hello, 8)
ik ben deze zomer in amrika geweest en heb toen de knoop door gehakt en ben van 8 jaar vegatarisch zijn veganistisch geworden.. in amerika hebben ze vrijwel alles dus die maanden waren erg makkelijk. Nu ik terug ben is t wat lastiger ik woon in een kleinplaatsje en hebben erg weinig vegan spul. Ik heb dus in amrika een vegan kookboek daar gekocht maar daar hebben ze het dus over ei-vervangers in taarten..
Ener-G Egg Replacer die hier geloof ik niet verkrijgbaar is.. en ze hebben t over flax zaadjes (lijnzaad als t goed is) kunt mixen in de blender en dan water toe kunt voegen..
en/of soft tofu wat je kunt mixen met baking power..

Ik vraag me dus af of iemand verstand heeft van andere bint middelen dan ei?? en weet hoe t te gebruiken??

thanks grtzz marloes :)

Jeroen

Bericht door Jeroen »

"no-egg"

Te verkrijgen bij elke natuurwinkel. Het is op basis van aardappelzetmeel.
Dan zal een wolf zich neerleggen naast een lam,
een panter vlijt zich bij een bokje neer;
kalf en leeuw zullen samen weiden
en een kleine jongen zal ze hoeden.
- Jesaja 11:6

Dick
Contacteer:

Bericht door Dick »

Eerdere topics hierover:

http://www.veganisme.non-profit.nl/foru ... php?t=1044
http://www.veganisme.non-profit.nl/foru ... .php?t=104

Ik heb vorige jaar zeker tien natuurvoedingszaken/reformwinkels/biologische winkels bezocht maar geen enkele had no-egg.

Voor ik cake gebruik ik een to twee bananen. Flink prakken en dat doe je dan in plaats van ei er bij.

Tinus

Bericht door Tinus »

'no egg' is een mengsel van onder andere aardappelmeel en maizena o.i.d Ik zal thuis eens kijken. Je kunt het dus zelf ook makkelijk maken door de verschillende soorten meel die erin zitten zelf te mengen.

'flax' zaad is inderdaad lijnzaad, oftwel vlaszaad

xmarloesx
Contacteer:

Bericht door xmarloesx »

ik ben dus naar de nartuur winkel gegaan (voor de no-egg) en die zeiden dat ik het bij de ah kon krijgen. Bij de ah verwezen ze me naar de dieet hoek waar het dus niet bij stond.. toen werd ik verwezen naar de infodesk die dus niet bestond!! ik heb het dus nog niet in mijn plaatsje kunnen krijgen.
Het flijnzaad was ook geen succes.. alles zakte er compleet van in en werd taai..

Dus tinus als je even wilt kijken wat er allemaal in zit graag :D
en dan nog een vraagje bij cake gooi je er een bannaan in maar bij appeltaarten enzo... smaakt dat dan nog of gebruikken jullie allemaal no-egg??

(misschien domme vraag maar ik ken er nog maar echt heel weinig van :? )

gr marloes

fem

Bericht door fem »

in duitsland kun je in bijna elk reformhaus ei-ersatz van Sibylle-diät kopen. 2 tl van dat spul met 40 ml water is ongeveer 1 ei. het bestaat uit palmolie, maiszetmeel, monoglyceride van palmolie, sojaeiwit en xanthaan..helemaal plantaardig dus...ik gebruik het nu al een jaar en zelfs de slag"room" wordt er luchtig mee..

Marcello
Leefwijze: flexanist
Contacteer:

Het vervangen van ei

Bericht door Marcello »

Over het vervangen van ei heb ik op Wereld Veganisme Dag 2001 een kookworkshop gegeven in Utrecht op de Vega-Beurs. Het is niet mogelijk om één produkt te gebruiken voor het vervangen van eieren, maar je zult goed moeten kijken naar de toepassing en naar de specifieke eigenschappen van het ei die in het betreffende recept gebruikt worden.

Voor een samenvatting van de workshop, zie:
http://www.lekkerplantaardig.net/kookwo ... _vervangen
.

TK

Re: ei vervangers

Bericht door TK »

xmarloesx schreef:hello, 8)
ik ben deze zomer in amrika geweest en heb toen de knoop door gehakt en ben van 8 jaar vegatarisch zijn veganistisch geworden.. in amerika hebben ze vrijwel alles dus die maanden waren erg makkelijk. Nu ik terug ben is t wat lastiger ik woon in een kleinplaatsje en hebben erg weinig vegan spul. Ik heb dus in amrika een vegan kookboek daar gekocht maar daar hebben ze het dus over ei-vervangers in taarten..
Ener-G Egg Replacer die hier geloof ik niet verkrijgbaar is.. en ze hebben t over flax zaadjes (lijnzaad als t goed is) kunt mixen in de blender en dan water toe kunt voegen..
en/of soft tofu wat je kunt mixen met baking power..

Ik vraag me dus af of iemand verstand heeft van andere bint middelen dan ei?? en weet hoe t te gebruiken??

thanks grtzz marloes :)
http://www.lekkervega.nl/lv/products_detail.php?v0=4
You and I will meet one day under a nightsky lit by soft black stars.

Fee

Bericht door Fee »

Hoi xmarloesx,

Vaak kun je ei wel weg laten hoor! Ik bak cake ook zonder ei. Als het ei alleen voor het glanzen is hoeft het natuurlijk ook niet. Van dat no-egg heb ik in Nederland nog nooit gehoord. Heb het ook nog nooit in de Natuurwinkel gezien (en ik let wel op dat soort dingen).

Groetjes,

Fee

TK

Bericht door TK »

Fee schreef:Hoi xmarloesx,

Vaak kun je ei wel weg laten hoor! Ik bak cake ook zonder ei. Als het ei alleen voor het glanzen is hoeft het natuurlijk ook niet. Van dat no-egg heb ik in Nederland nog nooit gehoord. Heb het ook nog nooit in de Natuurwinkel gezien (en ik let wel op dat soort dingen).

Groetjes,

Fee
Bij De Natuurvoedingswinkel in Amersfoort hebben ze het anders wel. Het staat in het vak met buitenlandse bakproducten.
You and I will meet one day under a nightsky lit by soft black stars.

janos

Bericht door janos »

in heemskerk en utrecht ook (bij mariaplaats). Ik heb het een keer gekocht, maar kon het net zo goed niet gebruiken. Het voegt niet echt iets toe, mijn cake blijft uit elkaar vallen en wordt er niet luchtiger op (is niet erg, is zo ook lekker). Dus ik koop het niet meer.

Tinus

Bericht door Tinus »

ik heb de ingediënten van 'No Egg' van Orgran opgezocht. Dit zijn ze:

aardappelzetmeel
tapiocameel
methylcellulose
calciumcarbonaat
citroenzuur

Eef

Bericht door Eef »

"haiko natuurlijk", een natuurvoedingswinkel in Zwolle heeft het iig en het staat bij de glutenvrije producten!

Tinus

Bericht door Tinus »

Dit moet ik tegen de eigenaar (1 vd 2) vertellen van de natuurvoedingswinkel in Eindhoven waar ik altijd heen ga. Die (de persoon, niet de winkel) heet namelijk Haiko.
Is er misschien een verband tussen Haiko's en natuurvoedingswinkels :?: Is het een complot..... :roll:

Eef

Bericht door Eef »

haha! wie zal het zeggen...

Ikzelf maak altijd graag mensen wijs dat je alleen bij Bakker Bart mag solliciteren als je "Bart"heet. Erg grappig.

budha

Bericht door budha »

wat gebruiken jullie dan in bijv. pannenkoeken? ik heb zo'n mix, maar daar moeten twee eieren in. het lijkt me als ik het door niks vervang dat het zo'n waterig gedoe wordt. kan het met maizena ofzo? bij mijn natuurvoedingswinkel hebben ze geen eivervangers. :(

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic »

budha schreef:wat gebruiken jullie dan in bijv. pannenkoeken? ik heb zo'n mix, maar daar moeten twee eieren in. het lijkt me als ik het door niks vervang dat het zo'n waterig gedoe wordt. kan het met maizena ofzo? bij mijn natuurvoedingswinkel hebben ze geen eivervangers. :(
Je kan wel wat maizena er in doen. Maar het kan ook gewoon zonder. Ei heeft weinig zin in een mix. Dus het kan er net zo makkelijk uitgelaten worden. Je kan ook no-egg kopen en dat als vervanger van de eieren erin doen. Maar goed het is niet perse nodig.

Kirsty xvx

Bericht door Kirsty xvx »

Ik doe mn pannekoeken altijd met sojamelk banaan, want banaan bindt ook. En ze worden altijd keilekker!

Of ik doe het met gewone sojamelk, ik mis de ei niet echt eigenlijk....
Put a ribbon round my neck and call me a libertine
I will sing you songs of dreams I used to dream
I will sail away on seas of silver and gold
Until I reach my home

Morghodius

Bericht door Morghodius »

ik laat de ei gewoon weg, ik gebruik dan alleen de pannenkoeken mix en soya melk en wat zout voor extra smaak, ei is niet nodig want de pannenkoeken komen er perfect uit :D
Maar de natuur verdwijnt als sneeuw voor de zon.
Onze velden, onze bossen verworden tot beton.
Overbevolking betekent het einde van ons land.
Voor geld moet ook het laatste boompje aan de kant.

Zen

Bericht door Zen »

Zelfs (soja) melk is niet eens per se nodig voor pannenkoeken(beslag). Ik gebruik meestal gewoon water en maak ze met appel en/of ananas. Ei kun je zoals gezegd zonder meer weglaten, dat dient wat mij betreft echt nergens voor.

Plaats reactie