deo

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Plaats reactie
Vegantastic
Site Admin
Leefwijze: veganist
Contacteer:

deo

Bericht door Vegantastic » ma jul 05, 2004 20:37

Welke deo's zijn geschikt voor veganisten? En welke is lekker :)

Ik zag alleen nog maar een thread over axe staan. Iemand nog wat andere?

Jordy
Contacteer:

Bericht door Jordy » ma jul 05, 2004 22:00

Of ze lekker zijn weet ik niet, maar van Weleda zijn Salvia Deo en Citrus Deo veganistisch. Zie ook http://www.weleda.nl

fief
Contacteer:

Bericht door fief » ma jul 05, 2004 22:20

ik heb de citrus deo van weleda, ik vind 'm wel lekker

Marcello
Leefwijze: vleeseter
Contacteer:

Deo Body Shop

Bericht door Marcello » di jul 06, 2004 14:08

Ik gebruik al jaren de deo van de Body Shop. Ben ik best tevreden over. Over 2 maanden of zo krijgen ze een hele reeks nieuwe deo's die passen bij de geuren die ze al een tijdje voeren. Ik gebruik de "Arber" eau de toilette van hun. Er komt dus ook zo'n Arber deo (als ze me het goed hebben verteld ;))

Ze hebben ook een heel rare deo-stick die helemaal bestaat uit één of ander mineraal. Zonder parfum e.d. Die schijnt heel geschikt te zijn voor mensen met een gevoelige huid of allergieën.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » di jul 06, 2004 14:16

Jordy schreef:Of ze lekker zijn weet ik niet, maar van Weleda zijn Salvia Deo en Citrus Deo veganistisch. Zie ook http://www.weleda.nl
Ik zal eens kijken. Volgens mij heeft mijn lokale weleda dealer geen deo's staan, maar die kunnen ze vast wel bestellen.

Suus

Re: Deo Body Shop

Bericht door Suus » di jul 06, 2004 16:18

Marcello schreef:Ze hebben ook een heel rare deo-stick die helemaal bestaat uit één of ander mineraal. Zonder parfum e.d. Die schijnt heel geschikt te zijn voor mensen met een gevoelige huid of allergieën.
Ja zo'n kristalsteen. Ik gebruik hem, en het bevalt goed.

Je doet trouwens ontzettend lang met zo'n ding.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » za jul 17, 2004 11:35

Jordy schreef:Of ze lekker zijn weet ik niet, maar van Weleda zijn Salvia Deo en Citrus Deo veganistisch. Zie ook http://www.weleda.nl
Die weleda deo is wel duur zeg... maar hij ruikt iig wel lekker :)

Apraxia

Bericht door Apraxia » za jul 17, 2004 12:36

Istie van Weleda ook goed? Dat je na een dag fietsen of na een nacht feesten nog steeds geen zweet ruikt? Dat is namelijk wel het geval met een van de body shop deo's (anti-transpirant=supergoede deo!) maar daar zit dat ingrediënt in wat soms in verband wordt gebracht met borstkanker.
Die kristalsteen is redelijk maar ben niet helemaal tevreden.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » za jul 17, 2004 12:55

Nou ik ga die weleda wel even testen, maar ik zweet redelijk wat af, dus ik kijk wel of die bestand blijft :)
Het ruikt nu iig nog naar citroen :)

Wanda
Contacteer:

Bericht door Wanda » za jul 17, 2004 19:56

Een deo met alluminum werkt beter, maar is toch echt behoorlijk slecht voor je. Mijn echtgenoot gebruikt hem alleen op zijn werk en wast het gelijk weg als hij weer thuis komt. Ik gebruik hem niet, hoewel het natuurlijk wel verleidelijk is. Vooral als je in een land woont waar men allergisch is voor lichamelijke geuren. Nu ik hier 9 jaar woon, vind ik europeanen zelf ook behoorlijk stinken. :?

fief
Contacteer:

Bericht door fief » za jul 17, 2004 20:06

die deo van weleda moet je wel een paar keer per dag op doen, anders ga je echt wel wat geurtjes ruiken, maar verder vind ik het wel een fijne deo

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » za jul 17, 2004 20:10

fief schreef:die deo van weleda moet je wel een paar keer per dag op doen, anders ga je echt wel wat geurtjes ruiken, maar verder vind ik het wel een fijne deo
Hoe lang gaat die eigenlijk mee?

fief
Contacteer:

Bericht door fief » za jul 17, 2004 20:20

nou, met de vorige (van 100 ml heb ik erg lang gedaan, 5 maanden of zo), maar ja, toen was het herfst/winter

Apraxia

Bericht door Apraxia » za jul 17, 2004 22:44

Ik ben wel benieuwd of dat borstkankerverhaal nu wel of niet waar is. Ik hoor zoveel verschillende geluiden erover.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » za jul 17, 2004 23:16

Apraxia schreef:Ik ben wel benieuwd of dat borstkankerverhaal nu wel of niet waar is. Ik hoor zoveel verschillende geluiden erover.
???

Bedoel je die hoax die heel nederland door was gegaan over die deo's die stoffen heeft die opgeslagen worden in de borsten?

Wanda
Contacteer:

Bericht door Wanda » za jul 17, 2004 23:59

Er zijn heel veel verschillende meningen over.

Jan

Bericht door Jan » zo jul 18, 2004 20:05

Het "borstkankerverhaal" ging in elk geval over parabenen. Aangezien er vrijwel geen deodorants zijn die parabenen bevatten maak ik me geen zorgen.

Aangezien de gangbare onafhankelijke organisaties op het gebied van kanker (Koningin Wilhelminafonds e.d.) dit verhaal afdoen als een hoax en ik uit de samenvatting van het ondezoek waarnaar verwezen wordt ook geen enkele link kan leggen tussen gebruik van parabenen of deodorant en borstkanker lijkt me dit het zoveelste flauwekul verhaal over schade welke door heel gangbare veilige producten zou worden toegebracht.

Wanda
Contacteer:

Bericht door Wanda » zo jul 18, 2004 21:13

Aluminium wat in sommige deodoranten zit wordt al heel veel jaren in verband gebracht met alzheimer's en andere ziekten.
Zelf vermijd ik aluminium zoveel mogelijk, ook in pannen en bakblikken e.d.

Ik vind ook dat je altijd kritisch moet blijven tegenover 'gangbare' meningen. Melk is volgens de gangbare mening nog steeds gezond.

Jan

Bericht door Jan » ma jul 19, 2004 20:29

Kritisch betekent denk ik eerst en vooral kritisch ten opzichte van jezelf. Maar er is niets zo moeilijk als dat. Als je een bepaalde mening hebt dan ben je geneigd alles dat die mening bevestigd te onthouden en als juist te bestempelen en alles wat er tegen in gaat als onjuist tenzij je er zoveel is dat je op een zeker momet wel om moet (en er zijn nog steeds mensen die volhouden dat de Aarde plat is).
Teminste, zo zit ik in elkaar.

Aluminium dat in je lichaam komt in opgeloste vorm wordt inderdaad met Alzheimer en aanverwante zaken in verband gebracht; je huid is een zodanige bariëre dat ik denk dat je zonder probleem aluminium zaken kan vastpakken zonder bang te zijn voor vergiftiging. Hetzelfde geldt voor deodorant. Overigens is het, zeker bij regelmatig gebruik slecht voor je huid, ik gebruik vrijwel nooit deododrant en al helemaal zelden op aluminiumbasis.

Gezond voedsel bestaat denk ik niet: eetgedrag is gezond of niet en wat in dat gedrag gezond is is heel persoonlijk: als je allergisch bent voor pinda's is dat buitengewoon ongezond. Als je lichaam de juiste microorganismen herbergt kan melk passen in een gezonde leefwijze. Als je als veganist niet goed op bepaalde vitamines let kan het een heel ongezonde leefwijze zijn. (Dat geldt natuurlijk ook voor vegetariërs en carnivoren).

Dan toch ook nog even terugkomen op die parabenen: ik heb de hoax (want zo beschouw ik het) indertijd uitgeplozen: het was gebaseerd op een onderzoek van de universiteit van Reading. Een van de uitkomsten van dit onderzoek naar borstkanker was dat er relatief hoge concentraties parabenen voorkwamen in de borstkanker gezwellen die onderzocht werden. Er is door de onderzoekers niets onderzocht of gezegd over waar dit vandaan kwam, het kan uit het voedsel komen (het zijn gangbare conserveermiddelen in o.a. tafelsauzen), het kan door het lichaam gemaakt zijn (o.a. de zwarte waterkever doet dit ter bestrijding van schimmels) er zijn ongetwijfeld andere mogelijkheden, maar men heeft dit gewoon niet verder onderzocht omdat het onderzoek hier niet over ging, het was een toevallige bijkomende uitkomst.
Aangezien de parabenen uitgebreid onderzocht zijn (ze worden al meer dan 80 jaar in levensmiddelen gebruikt) is het zeer onwaarschijnlijk dat ze mede veroorzaker van de gezwellen zijn, maar ook daar deden deze onderzoekers geen uitspraken over. Het is alleen een erg onverwachte uitkomst die daarom gepubliceerd is.

Als de onderzoekers zelf beweren geen idee te hebben hoe het zit met die parabenen, dan is het verhaal eromheen een urban legend en verwerp ik deze.

Vegantastic
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Vegantastic » wo mar 09, 2005 0:33

*kick*

nog meer deo's?

Plaats reactie