Snoepsnacklijst

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

Gast

Bericht door Gast »

Doe ik ook wel, ik heb twee keer drop gehaald bij de jamin en heb daarna besloten dat het echt niet door de beugel kan dus ik haal nu gewoon dingen bij de natuurwinkel (ik ben Marla trouwens, te lui om in te loggen).
Fee

Bericht door Fee »

Hoi allemaal,

Zag dat ze hier Engelse drop verkopen: http://www.veganstore.co.uk/

Groetjes,

Fee
11j3
Contacteer:

Bericht door 11j3 »

Ik koop dropjes bij williamswebwinkel.nl.
Die hebben ook zoute dropjes, zijn alleen niet dubbelzout, maar het is wellicht een idee dat je op tafel kan leggen daar.
fiepje

Bericht door fiepje »

*rolt topic omhoog*

Laatst zag ik stomtoevallig bij de ah een bakkers-notenkoek liggen die vegan bleek te zijn :D Het is een soort ontbijtkoek\cake met noten, echt onwijs lekker en handig als er bijvoorbeeld iemand op bezoek komt (ik weet nooit wat ik die voor moet zetten). De koek is alleen wel €2.95....
Dave
Leefwijze: veganist

Bericht door Dave »

11j3 schreef:Ik koop dropjes bij williamswebwinkel.nl.
Die hebben ook zoute dropjes, zijn alleen niet dubbelzout, maar het is wellicht een idee dat je op tafel kan leggen daar.
:

Goeie tip. Ze hebben zelfs tum-tum.

Alleen weet ik niet wat ik moet met deze tekst
De plantaardige gelatine in dit artikel komt uit landen waar geen certificaat wordt afgegeven met betrekking tot het ontbreken van dierlijke ingrediënten, hierdoor is het niet uit te sluiten dat er eventueel sporen van dierlijke gelatine kunnen voorkomen in deze zachte gommen.
Waar komt plantaardige gelatine of voedingsgelatine vandaan en bestaat het wel?
En als ze dat niet zeker weet hoe kan er dan een vegan keurmerk afgegeven worden? :roll:
Dave

Bericht door Dave »

"Voedingsgelatine" is niet vegan :(
http://www.staatsbladclip.be/wetten/200 ... Print.html
HOOFDSTUK III. - De grondstoffen
Art. 6. § 1. Voor de vervaardiging van voedingsgelatine mogen alleen de volgende grondstoffen worden gebruikt:
- beenderen;
- ligamenten en pezen;
- huid van als huisdier gehouden herkauwers;
- huid van varkens;
- huid van pluimvee;
- huid van wild;
- huid en graten van vis.
De grondstoffen moeten uitsluitend zijn bekomen van geslachte dieren, van vis of van gedood wild die bij het gezondheidsonderzoek voor de slachting, indien het verplicht is, en bij de keuring geschikt zijn bevonden voor menselijke consumptie en die komen van slachthuizen, uitsnijderijen, vleesverwerkingsinrichtingen, vrijwildverwerkingsinrichtingen, beenderontvettingsbedrijven, bedrijven waar voor menselijke consumptie bestemde visserijproducten worden vervaardigd, leerlooierijen, verzamelcentra, detailhandelszaken, aan verkooppunten grenzende lokalen waar het uitsnijden en het opslaan van vlees en vis uitsluitend plaatsvinden voor rechtstreekse levering aan de eindverbruiker of zijn ingevoerd overeenkomstig artikel 13.
Plantaardige gelatine zou nog agar-agar kunnen zijn.
-gebruikergewist-

Bericht door -gebruikergewist- »

Dave schreef:Plantaardige gelatine zou nog agar-agar kunnen zijn.
Alleen heet het dan geen gelatine meer denk ik. Het is een geleermiddel, dat wel, maar volgens mij is gelatine altijd van dierlijke oorsprong.
Dick
Contacteer:

Bericht door Dick »

Gelatine kan ook uit planten worden gewonnen. Ik heb eens eerder hier een heel stuk over geschreven, ik dacht op vegatopia ergens.
Een collega van mij heeft gewerkt op een gelatine fabriek en weet hier veel over te vertellen. Meer dan wij zouden willen weten. :)
-gebruikergewist-

Dick schreef:Gelatine kan ook uit planten worden gewonnen. Ik heb eens eerder hier een heel stuk over geschreven, ik dacht op vegatopia ergens.
Nee, op Vegatopia kan ik in ieder geval niets over plantaardige gelatine vinden.
Een collega van mij heeft gewerkt op een gelatine fabriek en weet hier veel over te vertellen. Meer dan wij zouden willen weten. :)
Eehh... zeg dan maar niets. :wink:
Annika
Contacteer:

Bericht door Annika »

fiepje schreef:*rolt topic omhoog*

Laatst zag ik stomtoevallig bij de ah een bakkers-notenkoek liggen die vegan bleek te zijn :D Het is een soort ontbijtkoek\cake met noten, echt onwijs lekker en handig als er bijvoorbeeld iemand op bezoek komt (ik weet nooit wat ik die voor moet zetten). De koek is alleen wel €2.95....
Klinkt jammie..... :)
-gebruikergewist-

Dick schreef:Gelatine kan ook uit planten worden gewonnen.
Zou jij nog eens willen kijken dan of je hier nog informatie over hebt? Voor zover ik weet (en waar ik ook zoek), wordt gelatine gewonnen uit huiden en beenderen van dieren. Er bestaan wel plantaardige bindmiddelen (zoals agar-agar, arrowroot of wijnsteenbakpoeder) zoals ik al zei, maar dat is dan toch iets heel anders dan gelatine, en wordt dus ook geen gelatine genoemd.
Of bedoel je inderdaad bindmiddelen (geleermiddelen) in plaats van gelatine en is er gewoon sprake van een spraakverwarring?
Anna

Bericht door Anna »

misschien bedoel je pectine? dat zit bijvoorbeeld in sinas-snippers
-gebruikergewist-

En vooral in jam!
Dick
Contacteer:

Bericht door Dick »

Kiwi schreef: Zou jij nog eens willen kijken dan of je hier nog informatie over hebt? Voor zover ik weet (en waar ik ook zoek), wordt gelatine gewonnen uit huiden en beenderen van dieren. Er bestaan wel plantaardige bindmiddelen (zoals agar-agar, arrowroot of wijnsteenbakpoeder) zoals ik al zei, maar dat is dan toch iets heel anders dan gelatine, en wordt dus ook geen gelatine genoemd.
Of bedoel je inderdaad bindmiddelen (geleermiddelen) in plaats van gelatine en is er gewoon sprake van een spraakverwarring?
Alles wat ik over gelatine heb geschreven op vegatopa is verwijderd. :?
Ik zal het opnieuw moeten uitzoeken. Dat kan wel even duren omdat ik een weekje vrij ben.
-gebruikergewist-

Dick schreef:Alles wat ik over gelatine heb geschreven op vegatopa is verwijderd. :?
Waarschijnlijk omdat als jij beweerde dat gelatine ook plantaardig kan zijn ze op Vegatopia ook vonden dat er niets van klopte. :hehe:
vegalan

Bericht door vegalan »

Gelatine kan vaak worden vervangen door een mengsel van Glucosestroop en Arabische gom. Soms wordt pectine gebruikt, dat is vaak het geleiachtige bestanddeel van marmelade.

Maar gelatine is als restproduct goedkoper, vandaar dat dit vaak wordt gebruikt.

De gelatine die normaal gebruikt wordt om (medicijn) capsules te maken kan worden vervangen een cellulose derivaat.

.
Rick
Site Admin

Bericht door Rick »

Heeft iemand hier wel eens iets vandaan gehaald:

http://www.williamswebwinkel.nl :?:

Er staat een vegan-logootje, maar ik kan de ingredienten niet zo snel vinden. En zal het lekker zijn?
ingenting

Bericht door ingenting »

edit.

hier staat het volgens mij allemaal uitgelegd:
http://www.williamswebwinkel.nl/oscomme ... proces.php

edit edit:
maar er staat wel bij de snoepjes die 'voedingsgelatine' bevatten:
De plantaardige gelatine in dit artikel komt uit landen waar geen certificaat wordt afgegeven met betrekking tot het ontbreken van dierlijke ingrediënten, hierdoor is het niet uit te sluiten dat er eventueel sporen van dierlijke gelatine kunnen voorkomen in deze zachte gommen.
La maquereau des petits g?teaux (h)
Marla

Bericht door Marla »

info-peperbol aan mij

Hoi,

Dit heeft een van onze medewerkers voor je uitgezocht adhv de ingredienten die de leverancier vermeld op de dozen
nagelopen op: melkpoeder, bijenwas, gelatine, honing, lactitol(melksuiker))

Amandel bonen
Zweedse Peperballetjes
zwarte ballen
zweedse salmiak hagel
zweedse salmiak dombo's
platte salmiak
polka brokken
salie balletjes
smorredrop
scheepstouw
stroopsoldaat
salmiak brokken
grote peren
haverstro
kaneel stokjes
kaneel kussens
dubbel zout
laurier drop
duimdrop

Hopelijk kun je hier wat mee,
Ik had de peperbol gemaild om te vragen of ze een lijst hadden met snoep waar niks dierlijks in zat. Die lijst hadden ze niet, maar ze hebben dus alles nagelopen, en zie boven het resultaat.

Ik kan er zeker wel wat mee denk ik :)
Annika
Contacteer:

Bericht door Annika »

Dus deze snoepjes zijn veilig?
Plaats reactie