Vegan zonnebrand?

Welke produkten zijn al dan niet veganistisch? Zijn er alternatieven?

Moderators: Morality, Martine, Rorrim

indra
Leefwijze: veganist

Re: Vegan zonnebrand?

Bericht door indra »

ik dacht ook ach in Duitsland wat spul in te slaan, van Alverde (DM) een grote flacon zonnebrand. Blijft wat met 'biologische zonnebrandcreme', volledig wit uitgeslagen. Kan die fles wel weg doen, krijg het niet weg gesmeerd.. heel heel heel erg zeep en waterproof zullen we maar zeggen.

Marla

Bericht door Marla »

indra schreef:ik dacht ook ach in Duitsland wat spul in te slaan, van Alverde (DM) een grote flacon zonnebrand. Blijft wat met 'biologische zonnebrandcreme', volledig wit uitgeslagen. Kan die fles wel weg doen, krijg het niet weg gesmeerd.. heel heel heel erg zeep en waterproof zullen we maar zeggen.
Ik heb daar laatst een stuk over gelezen, zal kijken of ik het nog kan vinden. Ik vond dat ook altijd heel irritant maar laatst kreeg mijn dochtertje de hele tijd last van haar ogen als we zonnebrand hadden gebruikt. Het was Etos eigen merk speciaal voor kinderen, en mijn dochter heeft helemaal geen moeilijke huid of andere allergieën maar het lag echt aan de zonnebrand. Ik ben toen op zoek gegaan naar een meer natuurlijke soort en dan kom je toch automatisch bij de niet uitsmeerbare varianten. Voordeel is wel dat je het minder vaak hoeft te smeren!

Marla

Bericht door Marla »

Hier staat het: http://www.greenjump.nl/Blog/post/2013/ ... -kind.aspx
Ik heb nu die van Lovea gekocht voor haar, als onze oude op zijn ga ik die ook voor ons kopen. Het valt met die nog mee maar je blijft wel een beetje een witte sluier houden.

sillygirl

Bericht door sillygirl »

die witte sluier is volgens mij omdat de zonnebrand dan met mineralen werkt (titanium of zink meestal) die het licht weerkaatsen. Voorzover ik heb gezien lijkt vegan zonnebrand vaker met mineralen te werken, ik neem aan dat dat komt omdat de chemische zonnebrand-varianten op dieren zijn getest. doe mij dan maar lekker een wit laagje. Overigens zijn sommige van die chemicalien-gebaseerde zonnebranden ook weer omstreden qua andere effecten op de gezondheid.

Brchj

Bericht door Brchj »

Had ik ook heel erg ja! En ook veel last van mijn ogen inderdaad.
Lieve Nugget! <3
Clover

Veggie93

Bericht door Veggie93 »

sillygirl schreef: Overigens zijn sommige van die chemicalien-gebaseerde zonnebranden ook weer omstreden qua andere effecten op de gezondheid.
Ja, er was toch ook iets met nano deeltjes in de zonnebrand? Die gaan dan weer in je huid zitten ofzo. Ik gebruik op dit moment de notenmelk, omdat die dierproefvrij is ( zover ik weet dan?) maar als ik die ingrediënten weer eens na kijk vraag ik me echt af wat er allemaal in zit :shock:
http://2.bp.blogspot.com/-STDyDmMN4YE/U ... +kopie.jpg
Bron foto:http://2.bp.blogspot.com/-STDyDmMN4YE/U ... +kopie.jpg
Treat others how you would like to be treated.

xluciverx

Bericht door xluciverx »

Ik had deze besteld bij een grote bestelling. Geen witte waas, wel wat vettig.

http://www.iherb.com/KineSys-Inc-Alcoho ... 0-ml/33859

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani »

Ik heb zelf nu Lovea, van deze wordt ik het minst wit in mijn gezicht.

Vandaag las ik over de natuurlijke SPF werking van natuurlijke oliën.
Heeft iemand daar ervaring mee? Ik heb rood haar, een zeer witte huid die niet bruin wordt en alleen verbrandt. Huidkanker (niet agressief) zit in mijn familie (moeder, broer, oom) vanwege ons huidtype. Ik ben dus echt enorm voorzichtig hiermee. Maar mijn huid, met name mijn gezichtshuid, is zo overgevoelig dat ik van veel cremes vlekken rond mond en in mijn nek krijg. Zo'n enkele natuurlijke olie zou een uitkomst zijn, maar werkt het ook?

Natural Oil Sunscreens: What You Need to Know & Badger Balm for Fool Proof Sun Protection
&
Using Natural Oils With SPF as Sunscreen

red raspbery seed oil (spf 30 to 50)
carrot seed oil (spf 30)
wheat germ oil (spf 20)
hazelnut oil (rumored spf 15; widely used in natural sunscreens)
soybean oil (spf 10)
shea butter (spf 10)
olive oil (spf 7)
macadamia nut oil (spf 6)
castor oil (spf 6)
almond oil (spf 5)
jojoba oil (spf 4)
unrefined avocado oil (spf 4 to 15)
Plantaardigheidjes , een vegan receptenblog, nu ook op facebook.

Eef

Bericht door Eef »

Dani schreef: Vandaag las ik over de natuurlijke SPF werking van natuurlijke oliën.
Heeft iemand daar ervaring mee? Ik heb rood haar, een zeer witte huid die niet bruin wordt en alleen verbrandt. Huidkanker (niet agressief) zit in mijn familie (moeder, broer, oom) vanwege ons huidtype. Ik ben dus echt enorm voorzichtig hiermee. Maar mijn huid, met name mijn gezichtshuid, is zo overgevoelig dat ik van veel cremes vlekken rond mond en in mijn nek krijg. Zo'n enkele natuurlijke olie zou een uitkomst zijn, maar werkt het ook?
Is een pet of hoed geen oplossing, als je gezichtshuid te gevoelig voor zonnebrandcreme is?

Ik weet niet of ik als ik jou was zou rekenen op enkel een olie... Maar zelf gebruik ik al jaren geen zonnebrand meer, en dat gaat prima. Maar je moet dan natuurlijk niet uren gaan liggen bakken.
Als je perse langere tijd in de zon moet doorbrengen zou ik naast een hoed toch iets van een minerale zonnebrandcreme kiezen voor de huid die niet is bedekt.

Maar je kunt natuurlijk altijd een van die olien proberen. En dan direct uit de zon gaan als je huid een beetje warm/branderig begint te voelen. Bij mezelf ben ik dan nog ruim op tijd om verbranding te voorkomen.

Je kunt evt extra voedsel met bètacaroteen en/of astaxanthine gebruiken, dat beschermt ook tegen verbranding.

Truus

Bericht door Truus »

Eef schreef:Is een pet of hoed geen oplossing, als je gezichtshuid te gevoelig voor zonnebrandcreme is?
Samen met dit.

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani »

Nee, pet of hoed is geen oplossing (dat zou mij enorm irriteren qua gevoel). Het gaat gewoon simpelweg om dagelijkse buitenactiviteiten (rondje lopen in de pauze van het werk, lopen naar winkelcentrum en een wandeling in het bos/natuur). Ik ben niet iemand die gaat zonnen, of bakken. Maar ik ga ook geen koltrui en lange mouwen dragen met dit weer.

Ik vroeg mij af of iemand het al had geprobeerd, maar het is denk ik nog wat onbekend?

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Op facebook zag ik dat deze ook vegan is (zonnebloem logo op de achterkant van het doosje). http://www.detuinen.nl/zonproducten/zon ... pf-20.html

http://images.vitaminimages.com/interna ... 004693.jpg
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani »

De volgende keer zal ik advies vragen hoe mij te gedragen en te kleden wanneer er een zonnestraaltje is. Wie weet krijg ik dan wel tips over natuurlijke oliën die SPF eigenschap hebben.
Martine schreef:Op facebook zag ik dat deze ook vegan is (zonnebloem logo op de achterkant van het doosje). http://www.detuinen.nl/zonproducten/zon ... pf-20.html

http://images.vitaminimages.com/interna ... 004693.jpg
Ik heb de gezichtcreme van dit merk, dus dit was een van de eerste die ik kocht om te proberen. Helaas krijg je echt een wit masker die niet uit te smeren is. Echt zonde! Voorlopig houd ik het maar bij lovea en probeer ik tarwekiem olie uit.

Mystique

Bericht door Mystique »

Ik zit echt met wat ik moet doen met mijn zomerschool en met name de "waterpret"dagen. Ik heb al op de site gezet dat ouders zelf hun kinderen goed moeten insmeren en eventueel zelf zonnebrand moeten meegeven, maar ik weet niet of het genoeg zal zijn. Het scheelt dat we maar ongeveer een uurtje buiten spelen, maar het is zeker lang genoeg om te verbranden en al helemaal als er met water gespeeld gaat worden, maar het gaat veel te duur worden om vegan zonnebrand te kopen en niet diervriendelijke zijn sowieso ook niet goedkoop en wil ik ook niet.

Dilemma's, dilemma's. Iemand tips?

Martine
Moderator

Bericht door Martine »

Toch die van AH huismerk of een ander huismerk dat niet op dieren getest wordt? Daar zit er vast wel eentje bij die vegan is.
Kom eens kijken op Vegetus en Gewoon Vegan!

Veggie93

Bericht door Veggie93 »

Op dit moment is de kruitvat eigen merk in de aanbieding, voor 7 euro per fles. Die is idegeval dierproefvrij.

Eef

Bericht door Eef »

Dani schreef:De volgende keer zal ik advies vragen hoe mij te gedragen en te kleden wanneer er een zonnestraaltje is. Wie weet krijg ik dan wel tips over natuurlijke oliën die SPF eigenschap hebben.
Excuses voor onze meedenkendheid 8)
Blijkbaar is er inderdaad niet zoveel ervaring met olie als SPF :)
Ik heb wel eens gehoord van kokosolie als zonnebrand, maar ik heb er geen ervaring mee want ik hanteer de hierboven genoemde gedrags- en kledingregels :mrgreen: :wink:

Truus

Bericht door Truus »

Eef schreef:Ik heb wel eens gehoord van kokosolie als zonnebrand
Lijkt me nogal gevaarlijk want dan wordt je huid gefrituurd.

Veggie93

Bericht door Veggie93 »

Truus schreef:
Eef schreef:Ik heb wel eens gehoord van kokosolie als zonnebrand
Lijkt me nogal gevaarlijk want dan wordt je huid gefrituurd.
:lol:

Dani
Contacteer:

Bericht door Dani »

Eef schreef: Excuses voor onze meedenkendheid 8)
:wink:
Ik ben al echt enorm voorzichtig met de zon, blijf met name in de schaduw. De toon van Arthur schoot even fout, alsof ik een kind van 13 was terwijl ik daar echt geen advies over nodig heb met mijn ervaring als roodharige.

Over kokosolie heb ik ook wel eens iets gehoord, maar die staat niet in het rijtje. Vreemd?

Plaats reactie